نقد و بررسی کوادکوپتر Qs005b: طراحی زیبا با قیمتی مناسب

نقد و بررسی 23 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی کوادکوپتر Qs005b: طراحی زیبا با قیمتی مناسب

مدت زیادی نیست که کوادکوپترها به صورت عمومی و با قیمت مناسب عرضه شده‌اند اما کمپانی‌های چینی توانسته‌اند بازار این گجت‌ها (gadget) را به انحصار خود در آورند. کوادکوپترهای ساخت چین در تمام بازه‌های قیمتی توانسته‌اند نیازهای کاربران را پوشش دهند. از مدل‌های پیشرفته DJI که کاربران حرفه‌ای تر با استفاده‌های شخصی و تجاری را به خود جذب کرده‌اند تا مدل‌های تولید شده توسط کمپانی Syma که محصولاتی با قیمت کم و امکانات قابل قبول تولید می‌کند، همه توانسته‌اند به بازارهایی فراتر از بازار چین نفوذ کرده و با استقبال کاربران مواجه شوند. کوادکوپتر Qs005b ساخت Folding UAV یکی از کوادکوپترهای خوب و با امکانات مناسب است که به دلایلی به اندازه مدل‌های عرضه شده توسط سایما معروف نیست، اما کاملاً توان رقابت با محصولات این کمپانی را دارد. با ما در نقد و بررسی کوادکوپتر Qs005b همراه باشید.

 

کوادکوپتر تاشو Qs005b

 

طراحی کوادکوپتر Qs005b

کوادکوپتر Qs005b دارای طراحی خاص و زیبایی است. بازوهای این کوادکوپتر قابلیت تا شدن به داخل را دارند که حمل و نقل آن را بسیار ساده‌تر می‌کند. ابعاد این محصول، در حالتی که بازوها باز باشند، 21.5 سانتی‌متر طول و 21.5 سانتی‌متر عرض است. در حالت تا شده 16.5 سانتی‌متر طول و 14.5 سانتی متر عرض دارد. ارتفاع این کوادکوپتر نیز 5.5 سانتی‌متر است پس در مجموع Qs005b کوادکوپتری جمع و جور و با امکان جابه‌جایی ساده است.

پلاستیک استفاده شده در بدنه این محصول حس محصولی با کیفیت را به شما منتقل می‌کند و مقاومت خوبی در مقابل ضربات و فشار ر دارد. اما این دلیلی نیست که در استفاده از این پهپاد بی احتیاط باشید. از آن‌جا که پروانه‌ها محافظی ندارند، در صورت برخورد سخت، احتمال آسیب به آن‌ها زیاد است. در قسمت زیرین بدنه چراغ‌های LED وجود دارد که باعث زیبایی محصول و کنترل آن در محیط‌های تاریک شده است.

 

کوادکوپتر Qs005b

 

امکانات کوادکوپتر Qs005b

اگر از علاقمندان به پهپادهای دوربین‌دار سایما باشید، از نظر امکانات و عملکرد تفاوت چندانی بین این مدل و مدل‌های سایما مشاهده نخواهید کرد. کوادکوپتر Qs005b به یک دوربین 0.3 مگاپیکسلی مجهز است که می‌تواند تصاویر را به صورت زنده بر بستر Wifi برای تلفن همراه ارسال کند. شاید بتوان نزدیک‌ترین رقیب Qs005b را مدل سایما X5HW دانست. هردو این مدل‌ها دارای مشخصات دوربین یکسانی هستند و تصاویر ثبت شده توسط آن‌ها نیز تفاوت محسوسی ندارند. اپلیکیشن‌هایی که برای این ارتباط با دوربین این پهپادها بر روی تلفن‌همراه نصب می‌شوند متفاوت هستند. سایما X5HW دارای اپلیکیشنی ساده و روان است که امکانات ابتدایی همچون ثبت تصاویر و ضبط ویدیو را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مقابل اپلیکیشن ارائه شده برای Qs005b هرچند ساده و قابل فهم است اما تنها به زبان چینی عرضه شده است. تصاویر زنده ارسال شده روان هستند اما گاهی اپلیکیشن کرش (crash) می‌کند که در بروزرسانی‌های آینده رفع خواهند شد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کوادکوپتر سایما X5: سرگرمی ارزان قیمت

برای اتصال پهپاد به تلفن همراه نیاز است با تلفن همراه خود به شبکه Wifi پهپاد متصل شوید و سپس اپلیکیشن را اجرا نمایید. کنترلر این محصول در نوع خود یک کنترلر پیشرفته و حرفه‌ای محسوب می‌شود. استفاده از این کنترلر بسیار ساده بوده و به راحتی با مقداری تمرین می‌توانید در کنترل پهپاد خود حرفه‌ای شوید. امکان تغییر سرعت موتورها و همچنین توقف اورژانسی موتورها از طریق کنترلر فراهم است. توصیه می‌کنیم به هیچ وجه در زمان پرواز موتورها را متوقف نکنید زیرا آسیب‌های جدی در پی خواهد داشت.

کوادکوپتر Qs005b امکان مانور 360 درجه از طریق کلید کنترلر را دارد.همچنین قابلیت هدلس نیز در این محصول به شما در پروازی ساده‌تر کمک خواهد نمود.

 

بدنه کوادکوپتر Qs005b

 

هدلس (Headless) قابلیتی پیشرفته است که در صورت فعال شدن جهت سر کوادکوپتر در کنترل آن تغییر ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال، تصور کنید Qs005b در حال پرواز باشد و دوربین آن (سر آن) به سمت شما باشد. در این حالت در صورتی با استتفاده از کنترلر فرمان حرکت به سمت چپ را ارسال کنید پهپاد به سمت چپ خود (راست شما) حرکت خواهد کرد. حال در صورتی که هدلس فعال باشد تفاوتی ندارد که سر پهپاد به کدام سمت باشد، شما با فشار کلید جهت‌نما به سمت چپ می‌توانید پهپاد را به سمت چپ هدایت کنید.

قابلیت بعدی که پهپاد Qs005b از آن بهره می‌برد، قابلیت حفظ ارتفاع در صورت رها کردن جوی‌استیک‌ها (Joystick) است. این قابلیت امکان شناور ماندن در هوا را به پهپاد می‌دهد و می‌توانید تصاویری با جزئیات بیشتر در این زمان ثبت کنید. قابلیت بازگشت به نقطه شروع برگ برنده این کوادکوپتر در مقابل سایما X5HW محسوب می‌شود. هر چند به دلیل عدم وجود مکان‌یاب امکان عملکرد دقیق این سیستم وجود ندارد، اما در زمان‌هایی که باتری به میزان بحرانی رسیده و بازگرداندن دستی پهپاد زمان‌بر باشد، بازگشت به نقطه شروع خودکار می‌تواند از سقوط و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. پیش از فعال کردن بازگشت به نقطه شروع توجه داشته باشید که در صورت وجود موانعی همچون درختان و ساختمان‌ها در مسیر بازگشت امکان برخورد وجود دارد و می‌تواند آسیب جدی به کوادکوپتر وارد کند.

 

کنرلر کوادکوپتر Qs005b

 

باتری کوادکوپتر Qs005b

نقطه اشتراک تمام کوادکوپترها محدودیت باتری‌های آن‌ها می‌باشد به طوری که حتی مدل‌های حرفه‌ای و پیشرفته‌ که قیمتی گاهاً چندین میلیون تومانی دارند هم، تنها چند دقیقه پرواز بیشتر نسبت به مدل‌های ارزان قیمت را ارائه می‌کنند. در بررسی باتری کوادکوپترها سه نکته حائز اهمیت است. اول نوع باتری، که وجود باتری لیتیوم پلیمری مزیت محسوب می‌شود. پس‌از آن ظرفیت باتری، که هرچه بالاتر باشد زمان پرواز نیز طولانی‌تر خواهد بود و از سوی دیگر وزن باتری نیز افزایش پیدا می‌کند. در آخر نیز مدت زمان شارژ شدن باتری اهمیت دارد که هرچه کوتاه‌تر باشد کاربر می‌تواند به دفعات بیشتر از کوادکوپتر خود استفاده نماید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کوادکوپتر Huajun U-FLY W606-3 (هواجون W606-3)

کوادکوپتر Qs005b دارای یک باتری لیتیوم پلیمری 800 میلی‌آمپر ساعتی است که می‌تواند انرژی مورد نیاز برای 8 الی 10 دقیقه پرواز را تامین کند. لیتیوم پلیمیری بودن این باتری سبب می‌شود طول عمر طولانی این باتری تضمین شود. برای شارژ باتری لازم است باتری را از طریق درپوش زیرین خارج نموده و به کابل شارژ متصل نمایید. این باتری طی 40 دقیقه شارژ کامل می‌شود که زمان کاملاً مناسبی ارزیابی می‌شود. در مجموع ما به باتری کوادکوپتر Qs005b امتیاز خوبی می‌دهیم.

 

باتری کوادکوپتر Qs005b

 

جمع‌بندی

پهپاد Qs005b یک محصول با کیفیت ساخت مناسب و امکانات قابل قبول است. وجود بازوهای تاشو حمل و نقل این کوادکوپتر را در هر کیف ممکن می‌کند. این پهپاد مقرون به‌صرفه دارای یک حسگر دوربین 0.3 مگاپیکسلی است که به شما امکان می‌دهد به صورت زنده در زمان پرواز تصاویر ارسالی دوربین را مشاهده کنید، عکاسی کنید و فیلم ضبط کنید. کوادکوپتر Qs005b یک سرگرمی جذاب است که طبق اعلام سازنده برای سنین بالای 14 سال مناسب می‌باشد. در مقایسه قیمت کوادکوپتر Qs005b با قیمت کوادکوپترهای هم رده، می‌توان خرید پهپاد Qs005b را به‌ صرفه‌تر دانست که دلیل آن وجود امکاناتی همچون قابلیت بازگشت به نقطه شروع و قابلیت هدلس است.

 

جعبه کوادکوپتر Qs005b

 

مزایا

  • قابلیت تا شدن بازوها

  • عملکرد مناسب باتری

  • پخش زنده تصاویر روی تلفن‌همراه

  • بازگشت به نقطه شروع

  • قابلیت هدلس

 

معایب

  • عملکرد اپلیکیشن می‌توانست بهتر باشد (در به‌روزرسانی ها قابل بهبود است).