محصولات مرتبط
کاترپیلار S60
ناموجود
کاترپیلار S60
ناموجود
نقد و بررسی گوشی CAT S60 : مقاوم و سرسخت

نقد و بررسی 02 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی گوشی CAT S60 : مقاوم و سرسخت

اگر از آن دسته افرادی هستید که به خرید گوشی های عجیب و متفاوت علاقه دارند، گوشی CAT S60 می‌تواند یکی از گزینه های پیش رویتان باشد. این گوشی از قابلیت های خاص و سبک طراحی متفاوتی بهره می‌برد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی کاترپیلار S60 بپردازیم مروری بر ویژگی های این گوشی داشته باشیم.

 

مقدمه

گوشی CAT S60 شاید از گوشی های نام آشنای بازار نباشد اما یکی از اسمارتفون هایی است که به دلیل سبک طراحی و قابلیت های خاصی که دارد توانسته مورد توجه برخی افراد قرار گیرد. قیمت CAT S60 با قیمت گوشی هایی برابر است که از محصولات اندرویدی با کیفیت بازار هستند و این مسئله بدون تردید می‌تواند نقطه ضعفی برای آن باشد و منجر شود که خیلی از کاربران خرید یک گوشی با کیفیت و مرسوم اندرویدی را به خرید CAT S60 ترجیح دهند. این گوشی محصول ماه ژوئن (June) سال 2016 شرکت کت (CAT) ست.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی CAT S60 بپردازیم. سعی می‌کنیم در این بررسی بیشتر روی ویژگی های اصلی دستگاه متمرکز شویم و خیلی بر روی جزئیات مانور ندهیم. بنابراین اگر به فکر خرید یک گوشی جدید هستید و کاترپیلار S60 یکی از گزینه های مد نظرتان است، توصیه می‌کنیم این مطلب و بررسی اختصاصی را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی گوشی CAT S60 : طراحی و ظاهر

با نگاه اول به گوشی CAT S60 متوجه تفاوت های ظاهر و طراحی آن در مقایسه با یک گوشی معمولی خواهید شد. این گوشی اصلاً ظاهری متعارف ندارد و خیلی عجیب به نظر می‌رسد. پس ویژگی هایی مثل بدنه فلزی شیشه براق، صفحه نمایش بدون حاشیه و غیره را فراموش کنید! گوشی CAT S60 بیشتر یک گوشی مقاوم و سرسخت است و در طراحی آن توجه ویژه‌ای به دوام و پایداری دستگاه شده است. بدنه این گوشی از ترکیب پلیمر سخت شده و فلز مقاومی تشکیل می‌شود که تقریباً منجر شده‌اند گوشی ضد ضربه شود و هیچ عامل خارجی نتواند به آن آسیب بزند. تقریباً هیچ شی خارجی نمی‌تواند روی بدنه این گوشی خط و خش یا زدگی ایجاد کند و این موضوع از نقاط قوت آن است. بدنه کاترپیلار S60 ابعاد 12.7 در 734 در 147.9 میلیمتری دارد و بسیار ضخیم و زمخت خواهد بود.

 

بررسی گوشی CAT S60

 

گوشی مذکوز از قابلیت ضد آب IP68 پشتیبانی می‌کند و ظاهراً می‌تواند برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 5 متری آب هم دوام داشته باشد! پس CAT S60 یک گوشی کاملاً ضد آب است. این گوشی از استاندارد MIL-STD-810G هم پشتیبانی به عمل می‌آورد که یک استاندارد خاص برای نشان دادن مقاومت و دوام دستگاه است. در بررسی گوشی CAT S60 مشخص شد که این دستگاه می‌تواند از سقوط ارتفاع 1.8 متری جان سالم به در ببرد که موضوع بسیار جالبی محسوب می‌شود و تقریباً هیچ یک از گوشی های امروزی این توان را ندارند.

حالا وقتشه! اینو بخون چگونگی تشخیص میزان مقاومت گوشی هوشمند

یکی از ویژگی های خاص گوشی کاترپیلار S60 مربوط به بهره‌مند بودن از سنسورهای مختلف نظیر سنسور حرارتی می‌شود که به موجب آن امکان ضبط عکس های حرارتی با دوربین اصلی دستگاه فراهم شده است. همچنین دوربین این گوشی به اسپات متر (Spot Meter) هم مجهز است که می‌تواند شدت نور دریافت شده در یک نقطه را با مشخص کند. در لبه سمت راست قاب این گوشی یک دکمه اضطراری تحت عنوان SOS نصب شده که کاربر می‌تواند بنا به شرایط خاص خودش آن را برای انجام اقدام خاصی نظیر تماس با اورژانس و غیره در شرایط ضروری برنامه‌ریزی نماید.

 

بررسی گوشی CAT S60

 

زیر صفحه نمایش گوشی CAT S60 دکمه های فیزیکی آن نصب هستند که کاملاً عایق و ضد آب خواهند بود. در قاب پشت گوشی هم دو لنز دوربین دیده می‌شود که به شکل عمودی در بخش فوقانی قاب دستگاه نصب شده‌اند و یکی از آن ها مربوط به لنز دوربین حرارتی دستگاه می‌شود. این گوشی از اسکنر انگشت یا قابلیت تشخیص چهره بهره نمی‌برد. به طور کلی باید گفت که گوشی CAT S60 از نظر سبک طراحی بیشتر برای افرادی مناسب است که در محیط های پرخطر نظیر کارخانه، ساختمان، نیروگاه و غیره فعالیت می‌کنند و بنا به شرایط کاری خود به گوشی های مقاوم نیازمند هستند.

 

نقد و بررسی گوشی CAT S60 : صفحه نمایش

در این بخش از بررسی گوشی CAT S60 در رابطه به صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. طبیعی است که در یک گوشی با سبک طراحی CAT S60 خیلی به کیفیت صفحه نمایش اهمیت داده نشود و بیشتر روی مقاومت دستگاه در برابر عوامل جانبی تمرکز شود. صفحه نمایش لمسی این گوشی 4.7 اینچی و از نوع AHVA است که تکنولوژی آن مشابه صفحه نمایش های IPS خواهد بود. رزولوشن اچ دی (1280 در 720 پیکسل) توسط صفحه نمایش گوشی ارائه شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 312 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. نسبت تصویر به بدنه دستگاه فقط 51.6 درصد بوده و روی نمایشگر گوشی با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده می‌شود. بنابراین کاملاً مشخص است که گوشی کاترپیلار S60 از یک صفحه نمایش معمولی بهره می‌برد که در مقایسه با کیفیت صفحه نمایش گوشی های هم قیمت خودش به مراتب ضعیف‌تر خواهد بود.

 

بررسی گوشی CAT S60

 

در بررسی گوشی CAT S60 مشخص شد که صفحه نمایش آن کیفیت خیلی عالی از نظر تفکیک‌پذیری رنگ ها، کنتراست، شادابی و شارپنس ندارد! کوچک بودن صفحه نمایش گوشی هم بسیار ناامید کننده خواهد بود. بنابراین بهتر است انجام کارهایی مثل وبگردی را با این گوشی فراموش کنید چون اصلاً وضعیت لذت‌بخشی را برایتان به همراه نخواهد داشت. صفحه نمایش CAT S60 از نظر تولید روشنایی وضعیت بدی ندارد و می‌توانید با تنظیم شدت روشنایی آن بر روی 100 درصد در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای آن را ببینید. اما به طور کلی باید گفت که کیفیت صفحه نمایش گوشی مذکور در مقایسه قیمتی که دستگاه دارد اصلا جالب نیست و انتظار بیشتری از آن داشتیم.

حالا وقتشه! اینو بخون گواهینامه IP یا درجه حفاظت آی پی چیست؟ | راهنمای کامل + معرفی موبایل های ضد آب

 

نقد و بررسی گوشی CAT S60 : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

در مورد سیستم عامل گوشی CAT S60 خیلی نمی‌توان صحبت کرد چون ویژگی خاصی توسط آن ارائه نمی‌شود که جای بحث داشته باشد. اندروید 6 مارشمالو به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است و برخلاف صحبت هایی که در رابطه با انتشار آپدیت اندروید 7 نوقا برای این گوشی شده بود، هنوز هیچ آپدیت رسمی به طور OTA برای آن منتشر نشده است. بنابراین احتمالاً این گوشی با همان سیستم عامل اندروید 6 مارشمالو باقی می‌ماند و آپدیتی از این نظر برایش منتشر نمی‌شود. خوشبختانه رابط کاربری گوشی تقریباً دست‌کاری نشده و با خرید کاترپیلار S60 می‌توانید تجربه‌ای نزدیک به اندروید خام را داشته باشید.

 

بررسی گوشی CAT S60

 

رابط کاربری گوشی عملکرد کاملاً روانی دارد و در حین بکارگیری دستگاه با لگ و تاخیری رو به رو نمی‌شوید. به دلیل ساختار خاص و طراحی و منحصر به فردی که گوشی CAT S60 دارد، مطمئن هستیم افرادی نظیر آن دسته کاربران علاقمند به بازی کردن با موبایل یا تماشای فیلم در گوشی و وبگردی به سراغ خرید این گوشی نخواهند رفت و به همین دلیل مطمئن هستیم کاربران گوشی CAT S60 از سرعت عملکرد نرم افزاری آن راضی خواهند بود، چون احتمالاً اغلب این کاربران فقط برای انجام کارهای روزمره و بنا به شرایط کاری خودشان این گوشی را تهیه کرده‌اند و احتمالاً به دنبال وبگردی یا انجام بازی نیستند که با لگ و تاخیر رو به رو شوند. پس ارائه تجربه‌ای نزدیک به اندروید خام در گوشی کاترپیلار S60 از نقاط قوت آن محسوب می‌شود و دستگاه از بستر نرم افزاری روانی بهره‌مند است.

 

نقد و بررسی گوشی CAT S60 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه اسنپدراگون 617 کوالکام در قلب گوشی CAT S60 بکار رفته است. این تراشه یک تراشه میان رده است که طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هر هشت هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند اما چهار مورد از آن ها فرکانس 1.5 گیگاهرتزی و چهار مورد دیگر فرکانس 1.2 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی آدرنو 405 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. رم CAT S60 ظرفیت 3 گیگابایتی داشته و حافظه داخلی آن به طور پیش فرض 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. ضمن اینکه دستگاه از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گوشی Doogee S90 : یک گوشی مقاوم و پرقدرت

همانطور که اشاره داشتیم تراشه اسنپدراگون 617 یک تراشه معمولی و میان رده است، بنابراین نباید انتظار خیلی زیادی از آن داشته باشیم. البته با توجه به سبک طراحی که گوشی CAT S60 دارد، افراد علاقمند به بازی کردن با موبایل، تماشای فیلم و سریال و سایر اقدامات این چنینی هستند، به دنبال خرید آن نخواهند بود، بنابراین عملاً تجهیز این گوشی به یک تراشه قدرتمندتر کاربردی نداشت! اما خب شرکت CAT می‌توانست در ازای تراشه ضعیف‌تری که در گوشی بکار برده قیمت آن را هم کاهش دهد، اما به نظر می‌رسد که این رویکرد از سوی شرکت مذکور در پیش گرفته نشده است، چون قیمت گوشی با توجه به تراشه‌ای که دارد نسبتاً گران است. بنابراین اگر گوشی CAT S60 را خریداری می‌کنید، خیلی انتظار قدرت عملکرد عالی را نداشته باشید.

 

بررسی گوشی CAT S60

 

نصب اپلیکیشن های متعدد یا بازی های HD و پرگرافیک و به تدریج پر شدن حافظه گوشی می‌تواند در عملکرد آن لگ و تاخیرهایی ایجاد کند. به نظر ما بهتر بود گوشی CAT S60 از تراشه قوی تری بهره‌مند می‌شد یا حداقل قیمت مناسب‌تری داشت که توجیه خوبی برای تراشه نه چندان قدرتمند آن محسوب می‌شد. پس گوشی کاترپیلار S60 از نظر تراشه و قدرت پردازشی می‌توانست بهتر از این باشد.

 

نقد و بررسی گوشی CAT S60 : دوربین اصلی و سلفی

دوربین CAT S60 یکی از اصلی ترین ویژگی های آن را تشکیل می‌دهد. لنز دوربین اصلی که در این گوشی بکار رفته 13 مگاپیکسلی است و یک لنز حرارتی هم برای ضبط تصاویر حرارتی در این گوشی نصب شده که مبتنی بر تکنولوژی تصویربرداری حرارتی MSX بوده و امکان ضبط تصاویر حرارتی تا فاصله 30 متری را فراهم می‌کند. ضبط تصاویر حرارتی به شیوه های مختلف با دوربین حرارتی گوشی CAT S60 امکان‌پذیر است که هایلایت کردن بخش های گرم تر یا تفکیک نقاط سرد و گرم دو مورد از این نوع شیوه ها خواهد بود. با دوربین این گوشی و تکنولوژی اینفرارد می‌توانید هر منظره‌ای که پیش رویتان قرار دارد را در قلب یک تصویر حرارتی مشاهده نمایید. بدین منظور کافیست اپلیکیشن دوربین گوشی CAT S60 را اجرا و آن را در حالت مناسب پیش رویتان قرار دهید تا منظره رو به روی خود را در قالب یک تصویر حرارتی مشاهده نمایید.

 

بررسی دوربین گوشی CAT S60

 

اما عکسبرداری معمولی با دوربین 13 مگاپیکسلی دستگاه چه کیفیتی دارد؟ در بررسی گوشی کاترپیلار S60 مشخص شد که دوربین پشت این گوشی در محیط های با نور مناسب عکس های قابل قبولی ضبط می‌کند اما سرعت شاتر آن و ضبط تصاویر کمی پایین است. بدین سبب باید حتماً برای ضبط بهتر عکس ها بعد از فشردن یا لمس دکمه شاتر تا چند ثانیه گوشی را در همان حالت نگه دارید که پروسه عکسبرداری به طور کامل انجام شود، در غیر این صورت ممکن است عکس شما تار شده و کیفیت لازم را نداشته باشد. متاسفانه کیفیت ضبط عکس با دوربین اصلی گوشی CAT S60 در محیط های کم نور به شدت افت می‌کند و نویزهای زیادی در عکس های ضبط شده با آن به وجود می‌آید. حتی چراغ فلش LED دستگاه هم در این شرایط نمی‌تواند خیلی کمکی به وضعیت موجود کند. بنابراین به طور کلی باید گفت که تنها نقطه قوت دوربین اصلی گوشی CAT S60 مربوط به پشتیبانی آن از عکسبرداری حرارتی می‌شود و از دیگر جوانب دوربین اصلی دستگاه خیلی وضعیت مطلوبی ندارد. ضمناً یک لنز دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی هم به عنوان دوربین جلوی گوشی CAT S60 در نظر گرفته شده که کیفیت عملکرد آن هم خیلی زیاد نیست و می‌توانید با آن عکس های معمولی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام ضبط کنید.

 

نقد و بررسی CAT S60 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی گوشی CAT S60 در رابطه با باتری و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است و ظرفیت 3800 میلی آمپر ساعتی دارد. در بررسی CAT S60 مشخص شد که باتری دستگاه با یک بار شارژ می‌تواند به راحتی تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز آن را در حالت بکارگیری نرمال تامین کند. طبیعتاً اگر میزان استفاده شما از گوشی کمتر شود، توان نگهداری شارژ باتری دستگاه هم افزایش می‌یابد. پس باتری 3800 میلی آمپر ساعتی گوشی CAT S60 از نظر شارژدهی وضعیت خوبی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

اما سرعت شارژ مجدد باتری گوشی چطور است؟ گوشی CAT S60 از نسخه 2 قابلیت شارژ سریع کوالکام پشتیبانی می‌کند و به همین سبب باتری آن با 30 دقیقه اتصال به شارژر تقریباً 40 درصد شارژ می‌شود و فول شارژ باتری دستگاه هم ظرف مدت زمان 120 دقیقه انجام خواهد شد. اگر دوست ندارید مدت زمانی در حدود 120 دقیقه را برای فول شارژ شدن باتری گوشی خود منتظر بمانید، می‌توانید پاوربانک یا شارژر موبایل را با خود حمل کرده و بدین ترتیب از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری دستگاه استفاده نمایید.

 

بررسی باتری cat s60

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی گوشی CAT S60 پرداختیم. این گوشی برای آن دسته کاربرانی مناسب است که بنا به شرایط کاری خود به دنبال یک گوشی مقاوم و سرسخت هستند و خیلی به ظرافت طراحی، بزرگ بودن صفحه نمایش و قدرت عملکرد اهمیت نمی‌دهند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی کاترپیلار S60 در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • بدنه فوق‌العاده مقاوم در برابر ضربه، آب و غیره
  • بستر نرم افزاری روان
  • بهره‌مندی از دوربین حرارتی
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • قیمت گران
  • صفحه نمایش کوچک
  • ظاهر عجیب
  • تراشه معمولی