نقد و بررسی کوادکوپتر سایما X5HW: دوربین‌دار مقرون به‌صرفه

نقد و بررسی 31 تیر 1402 علی مظفری

نقد و بررسی کوادکوپتر سایما X5HW: دوربین‌دار مقرون به‌صرفه

کوادکوپترها (Quadcopter) را می‌توان به دو دسته کلی کوادکوپترهای دارای دوربین و کوادکوپترهای فاقد دوربین تقسیم کرد. کوادکوپترهایی که فاقد دوربین هستند، دارای ساختار ساده‌ای بود و اکثریت آن‌ها فرامین را به طور یک‌طرفه از کنترلر دریافت کرده و اطلاعاتی برای کنترلر ارسال نمی‌کنند. اما در مقابل این دسته، کوادکوپترهای دارای دوربین قرار دارند که می‌توانند تصاویر و ویدیوهای ثبت شده را در زمان پرواز منتقل نمایند. مدل‌های پیشرفته این کوادکوپترها دارای دوربین‌های حرفه‌ای، امکانات بی‌شمار و البته قیمت بالایی هستند. در این مطلب قصد بررسی یکی از کوادکوپترهای دارای دوربین که با قیمت مناسبی عرضه شده است را داریم. اگر قصد خرید پهپاد Syma X5HW را دارید، با ما در نقد و بررسی سایما X5HW همراه باشید.

 

طراحی سایما X5HW

اگر از علاقمندان به کوادکوپترها باشید و شناختی از انواع مدل‌های عرضه شده داشته باشید، در نگاه اول به سایما X5HW به یاد طراحی DJI Phantom 4 خواهید افتاد. Syma X5HW دارای ابعاد 33 سانتی‌متر در طول و عرض و ارتفاع 11 سانتی‌متری با در نظر گرفتن پایه‌ها می‌باشد. بازوها قابلیت تاشدن ندارند اما پایه‌ها به سادگی توسط پیچ‌گوشتی موجود در بسته بندی قابل جداسازی هستند.

 

طراحی سایما x5hw

 

در قسمت زیرین بازوهای Syma X5HW چهار چراغ LED به رنگ‌های قرمز و سبز وجود دارند که می‌توانند در محیط‌های تاریک کارآمد باشند. برای محافظت از پروانه‌ها 4 محافظ در بسته‌بندی قرار دارد که به راحتی قابل اتصال و جداسازی هستند.

دوربین سایما X5HW به صورت دائمی روی آن نصب نشده و به صورت ماژولار قابل اتصال و جداسازی می‌باشد. در قسمت پشت بدنه درپوشی قرار دارد که با باز کردن آن به باتری دسترسی خواهید داشت.

 

دوربین سایما x5hw

 

امکانات سایما X5HW

پیش از پرداختن به دیگر قابلیت‌های سایما X5HW بهتر است از دوربین آن صحبت کنیم. Syma X5HW یه یک دوربین 0.3 مگاپیکسلی مجهز است که می‌تواند تصاویر را به صورت زنده برای تلفن همراه شما ارسال کند. این دوربین که به صورت ماژول قابل نصب بر روی کوادکوپتر است دارای یک فرستنده داخلی است. پس از اتصال دوربین به بدنه، یک چراغ سبز رنگ برای 20 ثانیه روشن خواهد شد. پس از آن یک چراغ چشمک زن قرمز رنگ فعال می‌شود که نشان می‌دهد وقت آن است که در لیست شبکه‌های Wifi موجود، با تلفن همراه خود به شبکه FPV-WIFI-**** متصل شوید. پس از اتصال لازم است وارد اپلیکیشن اختصاصی سایما یعنی SYMA FPV شوید. شما می‌تواند این اپلیکیشن را برای دستگاه‌های اندروید و ios دریافت کنید.

 

امکانات سایما X5HW

 

این اپلیکیشن در Syma X5HW به شما امکان می‌دهد به صورت زنده تصاویر را مشاهده نمایید. از طریق اپلیکیشن امکان ثبت تصاویر و ضبط ویدیوها وجود دارد و همچنین امکان مدیریت تصاویر و ویدیوها را به شما می‌دهد. تصاویر دوربین را می‌توان راضی کننده دانست، زیرا با توجه به بازه قیمتی سایما X5HW و مقایسه این تصاویر با دیگر رقبای هم قیمت آن، کمبودی احساس نخواهید کرد. امتیاز مثبت سایما در این بخش عملکرد روان و بدون مشکل اپلیکیشن آن است.

کیفیت تصاویر و ویدیوهای ثبت شده با دوربین قابل مقایسه با تصاویر تلفن‌های همراه امروزی نیست، اما با توجه به قیمت این محصول و دیگر امکانات آن می‌توان امتیازی بالاتر از متوسط به آن داد. مزیت عکاسی با این کوادکوپتر کیفیت تصاویر نخواهد بود بلکه امکان ثبت تصاویر خلاقانه می‌تواند شما را به استفاده از دوربین سایما X5HW ترغیب کند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی کوادکوپتر MJX BUGS 5W | یک پهباد حرفه‌ای

مسافت کنترل سایما X5HW بین 30 الی 50 متر است که بستگی به محیط و موانع میان کنترلر و پهباد دارد. این کنترلر از نوع 2.4 گیگاهرتزی می‌باشد که فرکانس و پهنای باند بالایی دارد و به طور متوسط 100 برابر سریع‌تر از کنترلرهای معمول فرامین را ارسال خواهد کرد. استفاده از این کنترلر ساده بوده و حس محصولی با کیفیت را به کاربر منتقل خواهد کرد.

 

کنترلر کوادکوپتر سایما x5hw

 

برای پرواز کوادکوپتر صرفاً نمی‌توانید کلیدهای جوی‌استیک (joystick) را حرکت دهید، زیرا ابتدا باید موتورها را فعال کنید. برای این منظور لازم است هر دو جوی‌استیک را به سمت پایین فشار دهید. با این‌کار موتورها فعال شده و پهپاد آماده حرکت خواهد بود. برای خاموش کردن موتورها نیز کافی‌ است تا جوی‌استیک سمت چپ را به سمت پایین بفشارید.

جوی‌استیک‌ها بعد از رها شدن به مرکز برمی‌گردند و نتیجه این ویژگی این است که پس از رها کردن جوی‌استیک پهپاد موقعیت خود را حفظ خواهد کرد و ثابت باقی خواهد ماند. همانند برخی دیگر از مدل‌های کوادکوپتر سایما مانند سایما X22، کنترلر سایما X5HW نیز دارای یک کلید برای مانور 360 درجه است که قابلیت سرگرم کننده‌ای است.

قابلیت بعدی X5HW که در برخی مدل‌های دیگر سایما نیز شاهد آن بوده‌ایم قابلیت هدلس (Headless) می‌باشد. هدلس کنترل پهپاد را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. تصور کنید سایما X5HW در حال پرواز است و دوربین آن روبه‌روی شما است و در حال نشان دادن شما می‌باشد. در این حالت اگر هدلس خاموش باشد و شما کلید فرمان حرکت پهپاد به سمت چپ را از طریق کنترلر ارسال کنید، پهپاد به سمت چپ خود یعنی سمت راست نسبت به شما حرکت خواهد نمود. در صورتی که اگر هدلس فعال باشد تفاوتی نمی‌کند روی پهپاد به کدام سمت باشد. شما با فشار کلید جهت‌نما می‌توانید پهپاد را به همان سمت حرکت دهید. دکمه فعال‌سازی این قابلیت همان کلید تغییر سرعت حرکت کوادکوپتر بر روی کنترلر می‌باشد.

یک ویژگی امنیتی هم در این پهپاد وجود دارد که در زمان برخورد باعث غیرفعال شدن موتورها خواهد شد. این ویژگی در کنار محافظ پلاستیکی پروانه‌ها می‌توانند از آسیب به پروانه‌ها و موتور جلوگیری کنند اما در صورت آسیب دیدن پروانه‌ها، دو پروانه اضافه در بسته بندی قرار دارد که به راحتی می‌توانید آن‌ها را تعویض کنید.

 

پرواز سایما x5hw

 

باتری سایما X5HW

باتری سایما X5HW یک باتری لیتیوم پلیمری 600 میلی‌آمپر ساعتی است. باتری‌های لیتیوم پلیمری طول عمر بیشتر در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی دارند که باعث می‌شود خیال شما برای مدت طولانی از عملکرد باتری این کوادکوپتر راحت باشد. این باتری امکان 5 الی 7 دقیقه پرواز را برای شما فراهم خواهد کرد که زمان مناسبی برای پهپاد Syma X5HW محسوب می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هگزاکوپتر ام جی ایکس X600 : هگزاکوپتر مقرون به‌صرفه

برای شارژ این باتری لازم است آن را از طریق درپوش پشت بدنه جدا نمایید. در داخل بسته‌بندی Syma X5HW یک کابل قرار دارد که می‌توانید باتری را به آن متصل کنید و با اتصال آن به منبع تغذیه مناسب (بهترین گزینه پورت usb کامپیوتر است) اقدام به شارژ آن نمایید. زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری حدود 130 دقیقه می‌باشد. شما می‌توانید با تهیه یک پاوربانک در سفرها بارها اقدام به شارژ باتری نمایید.

 

کوادکوپتر سایما x5hw

 

جمع‌بندی

کوادکوپتر سایما X5HW یک کوادکوپتر مقرون به‌صرفه با امکانات خوب است. با در نظر گرفتن قیمت کوادکوپتر سایما X5HW و مقایسه با قیمت کوادکوپترهای هم رده دیگر رقبا، متوجه برتری این کوادکوپتر خواهید شد. قابلیت ارسال تصاویر به صورت زنده و اپلیکیشن اختصاصی سایما از ویژگی‌های مثبت این کوادکوپتر هستند که به شما این امکان را می‌دهد سایما X5HW را با مدل‌های گران قیمت‌تر نیز مقایسه کنید.

کنترل این دستگاه ساده بوده و برای سنین بالای 12 سال مناسب می‌باشد. قابلیت‌های امنیتی و کیفیت قابل قبول بدنه دستگاه احتمال آسیب جدی را در برخوردها کاهش می‌دهد و به شما این اطمینان را می‌دهد که با خرید سایما X5HW می‌توانید برای مدت طولانی از کوادکوپتر خود استفاده نمایید.

 

مزایا

  • طراحی چشم‌نواز و کیفیت ساخت مناسب
  • کنترلر پیشرفته
  • امکان ارسال زنده تصاویر
  • قابلیت هدلس

 

معایب

  • برد مسافتی متوسط کنترلر
  • زمان شارژ طولانی