بررسی پهباد اسپارک (DJI Spark): کوچک‌ترین پهباد DJI

نقد و بررسی 26 آذر 1397 علی مظفری

بررسی پهباد اسپارک (DJI Spark): کوچک‌ترین پهباد DJI

پهباد اسپارک (DJI Spark) را می‌توان کوچک‌ترین پهباد عرضه شده توسط DJI دانست. با در نظر گرفتن قیمت پهباد DJI Spark و حجم کم آن امکانات بیشماری به شما ارائه خواهد کرد، که باعث می‌شود DJI Spark را بهترین پهباد در این بازه قیمت پهبادها بدانیم. اگر قصد خرید کوادکوپتر (Quadcopter) با بودجه محدود و امکانات پیشرفته را دارید با ما در نقد و بررسی پهباد اسپارک همراه باشید. 

 

بررسی پهباد اسپارک

 

مشخصات پهباد اسپارک (DJI Spark)

پهباد اسپارک (DJI Spark) دارای ابعاد 14.3 سانتی‌متر در 14.3 سانتی‌متر است. ارتفاع این پهباد تنها 5.5 سانتی‌متر می‌باشد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای جابه‌جایی و سفرها تبدیل می‌کند. در این بدنه کوچک یک باتری 1480 میلی‌آمپر ساعتی قرار داده شده است که به اسپارک امکان 16 دقیقه پرواز را خواهد داد.

کنترلر (Controller) این محصول تا مسافت 2 کیلومتر امکان ارتباط با اسپارک را فراهم خواهد کرد. این کنترلر در جعبه محصول قرارداده نشده است و شما در صورت نیاز باید آن را جداگانه تهیه نمایید. در غیر این صورت می‌توانید از تلفن همراه خود برای کنترل پهباد استفاده کنید. دوربین پهباد اسپارک (DJI Spark) دارای حسگر 12 مگاپیکسلی است که امکان فیلم برداری با کیفیت 1080p را نیز فراهم می‌کند.

برای این محصول قابلیت‌هایی همچون سیستم پایدار کننده پرواز، بازگشت به خانه، مکان‌یاب بسیار دقیق و امکان ارسال تصاور از فواصل دور با کیفیت بالا در نظر گرفته شده است.شما می‌توانید این ویدیوها و تصاویر را به صورت زنده بر روی تلفن همراه خود مشاهده نمایید.

 

طراحی پهباد اسپارک

 

طراحی پهباد اسپارک (DJI Spark)

هر چند ممکن است هلیشات اسپارک (DJI Spark) مانند مدل ایر سلفی در درون جیب شما جا نشود، اما پهباد اسپارک کوچک‌ترین پهباد تولید شده توسط DJI است. بدنه این پهباد به راحتی در کف دستان شما قرار می‌گیرد و به شما امکان شروع پرواز ساده‌تری را خواهد داد. بازوهای این پهباد بر خلاف مدل مویک پرو (Mavic Pro platinum) امکان تا شدن ندارند و می‌توان گفت در مقام مقایسه، زمانی که بازوها پهباد مویک پرو تا شده باشند، این دو مدل هم اندازه هم هستند.

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت پهپاد اسپارک دی جی آی DJI Spark Quadcopter

پهباد اسپارک (DJI Spark) بسیار سبک است، بطوری که دو پهباد اسپارک هم وزن یک مویک پرو هستند. شما به راحتی می‌توانید اسپارک را درون هر کیفی قرار داده و جا‌به جا کنید. بدنه DJI Spark از پلاستیک سخت یک‌پارچه ساخته شده است که مقاومت بسیار بالایی حتی در فرود‌های سخت، ارائه می‌کند.

دوربین پهباد اسپارک همچون مدل مویک پرو در قسمت جلویی پهباد قرار دارد، اما بر خلاف مویک پرو، این‌بار هیچ محافظی برای لنز پهباد اسپارک (DJI Spark) در نظر گرفته نشده است، که کمی از احساس امنیت کاربران در هنگام پرواز می‌کاهد.

 

دوربین پهباد اسپارک

 

عملکرد پهباد اسپارک (DJI Spark)

برای اتصال کوادکوپتر دی جی آی اسپارک به تلفن همراه اپلیکیشن اختصاصی ارائه شده است. این برنامه به شما امکان کنترل پهباد از طریق گوشی موبایل تا حداکثر برد 100 متر می‌دهد. با استفاده از این اپلیکیشن شما به دکمه‌هایی برای کنترل دوربین و حرکت پهباد دسترسی خواهید داشت.

نکته ناراحت کننده در مورد پهباد DJI Spark عدم وجود کنترلر در بسته بندی این محصول است و شما باید برای دسترسی به حداکثر امکانات این پهباد و استفاده از پهباد در مسافت‌های طولانی‌تر اقدام به خرید جداگانه کنترلر برای این محصول نمایید.

در صورتی که به هر طریقی در طول پرواز ارتباط تلفن همراه با پهباد اسپارک (DJI Spark) قطع شود، سیستم بازگشت به خانه به صورت خودکار اجرا خواهد شد. در صورتی که اقدام به تهیه کنترلر نمایید شما می‌توانید به حالت ورزشی دسترسی داشته باشید که به پهباد اجازه حرکت تا حداکثر سرعت 50 کیلومتر بر ساعت را خواهد داد.

 

سیستم بازگشت به خانه DJI Spark

 

اپلیکیشن (Application) کوادکوپتر اسپارک از پرواز در مناطق ممنوعه جلوگیری می‌کند. با توجه به وجود سیستم مکان‌یاب بسیار دقیق DJI Spark، اپلیکیشن امکان پرواز در مناطقی که اجازه پرواز ندارید را به شما نخواهد داد. به عنوان مثال در اطراف فرودگاه‌ها شما نمی‌توانید پهباد خود را به پرواز در آورید.

 

دوربین پهباد اسپارک (DJI Spark)

کمپانی DJI همواره بهترین دوربین‌های ممکن را بر روی پهبادهای خود استفاده کرده است و همین موضوع باعث محبوبیت این برند در میان طرفداران است. این‌بار نیز بر روی پهباد اسپارک (DJI Spark) شاهد استفاده از دوربین باکیفیتی به همراه امکانات نرم‌افزاری مناسب هستیم.

 

نمونه تصویر دوربین اسپارک DJI Spark

 

این دوربین 12 مگاپیکسلی امکاناتی از قبیل شات سریع و پشتیبانی از حرکات دست را ارائه می‌کند. شات سریع به شما امکان می‌دهد در سه حالت پرواز عمودی، دایره‌ای و مارپیچی به دور سوژه اقدام به عکاسی و فیلم برداری کنید. در زمان استفاده از حالت پرواز مارپیچی (Helix) اسپارک بهتر است بیشتر مراقب باشید و از طریق اپلیکیشن حداکثر فاصله پهباد را طوری تنظیم کنید که احتمال برخورد با اجسامی همچون درختان کاهش یابد.

 

کنترل پهباد با دوربین DJI Spark

 

امکان استفاده از حرکات دست برای کنترل دوربین دی جی آی اسپارک نیز فراهم است. برای این منظور لازم است زمانی که پهباد پیش روی شماست کف دستان خود را رو به آن گرفته و منتظر بمانید تا چراغ سبز رنگ روی پهباد روشن شود. از این لحظه پهباد منتظر دستورات شما خواهد بود. پهباد دستان شما را دنبال خواهد کرد بنابراین شما می‌توانید با حرکت دست خود پهباد را هدایت کنید. زمانی که آماده عکاسی شدید کافی است دستان خود را همانند حرف Y بالا ببرید. در این حالت پهباد اندکی از شما فاصله گرفته، اما روی شما قفل خواهد شد. در این زمان شما امکان جابه‌جا شدن هم دارید و پهباد شما را دنبال می‌کند.

بیشتر بدانید: نقد و بررسی هگزاکوپتر ام جی ایکس X600 : هگزاکوپتر مقرون به‌صرفه

برای گرفتن عکس کافی است که دستان خود را مانند قاب درآورید. بعد از آن تایمر سه ثانیه‌ای فعال خواهد شد که فرصت مناسبی برای قرار گرفتن در حالت مورد نظرتان است. شاید این مراحل در ظاهر پیچیده به‌نظر برسند اما به راحتی می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

 

دوربین اسپارک DJI Spark

 

قابلیت عکاسی پانوراما نیز در پهباد اسپارک (DJI Spark) وجود دارد که تصاویری از ترکیب 9 تصویر به شما ارائه خواهد کرد. شما می‌توانید بین حالت‌های عمودی و افقی نوع تصاویر پانوراما را انتخاب کنید. همچنین امکان استفاده از افکت بوکه در ثبت تصاویر پورتره نیز وجود دارد.

کیفیت تصاویر و ویدیوهای ثبت شده با هلیشات اسپارک را نباید با مدل‌های گران قیمتی همچون کوادکوپتر مویک پرو (DJI Mavic Pro Platinum) و کوادکوپتر فانتوم 4 پرو (DJI Phantom 4 Pro) مقایسه کرد اما این تصاویر بسیار پویا و با جزئیات بالا هستند. اگر بخواهیم سخت‌گیرانه برخورد کنیم، می‌توان کمی محو شدگی در جزئیات ویدیوهای ثبت شده را ایراد دانست که چیز معمولی حتی بین مدل‌هایی با قیمت بیشتر از اسپارک است. همانند مویک پرو به‌ دلیل وجود حسگر کوچک دوربین، درشرایط نور کم نویز تصاویر افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین بهترین تصاویر پهباد DJI Spark در طول روز ثبت خواهند شد.

 

باتری پهباد استارک DJI Spark

 

باتری پهباد اسپارک (DJI Spark)

 DJI 16 دقیقه پرواز مداوم را برای Spark اعلام کرده است که زمان مناسبی برای این پهباد در این رده قیمت پهباد و ابعاد ارزیابی می‌شود. طبق تست‌های ما، شما امکان پرواز 11 الی 13 دقیقه‌ای با کوادکوپتر اسپارک خواهید داشت و باتری آن نیز طی 40 دقیقه توسط شارژر آن شارژ خواهد شد. به راحتی زمانی که در طبیعت هستید با استفاده از پاوربانک چندین بار باتری را شارژ نموده و در طول روز از پهباد خود بارها استفاده کنید.

 

پهباد دی جی ای اسپارک DJI Spark

 

نتبجه‌گیری

کوادکوپتر اسپارک (DJI Spark) تجربه‌ای لذت بخش از استفاده از پهبادها را برای شما به ارمغان خواهد آورد. امکانات نرم‌افزاری دوربین آن، به شما امکان ثبت تصاویری حرفه‌ای را خواهد داد، حتی اگر یک کنترل کننده حرفه‌ای پهباد هم نباشید. کنترل کوادکوپتر از طریق حرکات دست نیز تجربه بی‌نظیری است و امکان افزایش قابلیت‌ها در بروز رسانی‌های آینده نیز وجود دارد.

 

محتویات جعبه کوادکوپتر اسپارک

 

از معایب این دستگاه می‌توان به عدم وجود کنترلر در بسته محصول اشاره کرد که شما را برای استفاده از حداکثر توان پهباد ملزم به تهیه کنترلر می‌کند. در مجموع پهباد اسپارک (DJI Spark) را می‌توان پهباد مناسبی برای استفاده‌های معمول و نه حرفه‌ای دانست.

 

مزایا

  • طراحی کوچک و سبک
  • امکانات پروازی پیشرفته
  • کنترل آسان
  • کیفیت تصاویر ثبت شده
  • قیمت مناسب

 

معایب

  • طول عمر باتری
  • عدم وجود کنترلر در بسته محصول