نقد و بررسی کنسول پلی استیشن 5

نقد و بررسی 17 تیر 1402 علی مظفری

نقد و بررسی کنسول پلی استیشن 5

پس از اینکه همزمان با انتشار کنسول پلی استیشن 5، به بررسی اجمالی این کنسول نهمی سونی پرداختیم؛ اکنون فرصتی فرارسیده تا بتوانیم با نقد و بررسی تخصصی PS5 در فروشگاه اینترنتی هدف در خدمت شما باشیم. پیش از شروع می‌توانید نگاهی به مقالات قبلی ما در رابطه با این کنسول دوست داشتنی داشته باشید : 

بالاخره بعد از ماه‌ها صبر و انتظار و ساعت‌ها تماشای کنفرانس‌ها و تریلر بازی‌های مختلف، نسل نهم کنسول‌ها از راه رسید و همانطور که حدس زده می‌شد، سونی ترتیب نام گذاری محصولات خود را تغییر نداده و اکنون پس از گذر از کنسول پلی استیشن 4، به Play Station 5 رسیده‌ایم.

هنگامی که صحبت از رفتن به نسل جدید می‌شود، بیشتر کاربران به این فکر می‌کنند که قرار است یک دستگاه نسبتا مشابه، با قدرت سخت‌افزاری بیشتر عرضه شود که محیط کاربری یکسانی  دارد. با این وجود امسال سونی سعی کرده تا معنای واقعی نسل جدید را به خوبی اجرا کند؛ به نحوی که تغییرات بزرگ کنسول نسل نهمی این شرکت، نه‌تنها در باطن بلکه در ظاهر نیز مشخص است!

در ادامه سعی کرده‌ایم تا به بهترین شکل ممکن نگاهی همه جانبه به تمامی ابعاد کنسول پلی استیشن 5 داشته باشیم؛ پس اگر تصمیم به خرید کنسول نسل نهمی دارید؛ تا انتهای نقد و بررسی کنسول PS5، با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی پلی استیشن 5 : زبان طراحی، مشخصه‌های ظاهری و پورت‌ها

 

نقد و بررسی پلی استیشن 5

 

هرچقدر هم که شوخی‌ها و ترول‌های در رابطه با حجم و ابعاد پلی استیشن 5 را دیده باشید، باز هم با دیدن این کنسول حجیم شوکه خواهید شد! کنسول نسل نهمی سونی با ۳۹ سانتی‌متر ارتفاع آن هم تازه بدون پایه، بلند قامت‌ترین کنسولی است که تا به امروز ساخته شده، و با اولین نگاه شما را متوجه زبان طراحی خود خواهد کرد. برخلاف نسل‌های قبلی که رنگ اصلی کنسول، رنگ مشکی بود؛ در طرح فعلی رنگ اصلی، رنگ سفید است که البته حواشی بسیاری را در رابطه با انتشار نسخه مشکی رنگ ایجاد کرده است. بر اساس گزارشات و مستنداتی که در تاریخ نگارش این مقاله در دسترس داریم؛ اکثر طرفداران سونی از پالت رنگی جدید ناراضی هستند و از سونی می‌خواهند که نسخه مشکی رنگ کنسول را نیز عرضه کند. البته تقاضای طرفداران تا اینجای کار بی‌نتیجه بوده و هیچ خبری از رنگ مشکی کنسول پلی استیشن 5، در دسترس نیست.

حالا وقتشه! اینو بخون برترین بازی‌های سبک ماجراجویی در سال 2021

پلی استیشن 5 را به واقع می‌توان کنسولی بزرگ دانست؛ حتی بزرگ‌تر از نسخه‌ی اولیه‌ی پلی استیشن ۳. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان در طراحی سیستم خنک‌کننده‌ی بزرگ و توانمند کنسول جست‌وجو کرد. کنسول PS5 با 4/5 کیلوگرم وزن خالص، در رده دوم سنگین ترین کنسول‌های حال حاضر دنیا قرار دارد. این موضوع باعث می‌شود تا برای یافتن مکانی مناسب برای قرارگیری کنسول خود کمی با چالش مواجه شوید. پس اگر تصمیم به خرید پلی استیشن 5 دارید؛ حتما از قبل جایی را برای آن رزرو کنید!

کیفیت ساخت PS5 در سطح مناسبی قرار دارد و با وجود بدنه‌ی پلاستیکی، به‌هیچ وجه حس کالایی بی‌کیفیت القا نمی‌شود. دو صفحه‌ی قوسی سفید رنگ بدنه‌ی اصلی و مشکی رنگ PlayStation 5 را در برگرفته‌اند. در نسخه‌ی دارای درایو دیسک بلو‌ری، شاهد از بین رفتن تقارن طراحی از نمای جلوی کنسول هستیم. با اینکه تعبیه‌ی درایو بلوری به‌خوبی انجام شده‌ است، اما نسخه‌ی دیجیتالی از لحاظ تقارن نمای بهتری را به همراه دارد. نکته جالبی که در طراحی پلی استیشن 5 قابل روئیت است، این است که شما به راحتی می‌توانید دو صفحه کناری را جدا کرده و با سلیقه دلخواهتان رنگ آمیزی کنید.

 

نقد و بررسی پلی استیشن 5

 

برای قرار دادن کنسول پلی استیشن 5 در هر دو حالت عمودی و افقی، نیاز به پایه‌ی تعبیه شده در جعبه خواهید داشت. البته بدون پایه نیز، این کنسول قادر به قرارگیری در حالت عمودی می‌باشد اما احتیاط حکم می‌کند که برای حفظ پایداری کنسول، حتما از پایه استفاده شود. پلی استیشن 5، به وضوح برای قرار دادن به‌صورت عمودی طراحی شده و برخلاف نسل‌های قبلی، شکل افقی آن حالت نامتقارنی دارد. حتی با وجود پایه در این حالت، دستگاه کمی لق می‌زند و باید مراقب باشید که کنسول در محیط ایده‌الی قرار گرفته است. علاوه بر این‌ها، با قرار دادن پایه زیر کنسول و استفاده از پیچ تعبیه شده، نمای بسیار بهتری خواهید داشت.

از طراحی ظاهری پلی استیشن 5 که بگذریم، لازم است کمی هم در مورد درگاه‌های این کنسول نسل 9 سونی صحبت کنیم. در جلوی کنسول یک درگاه USB-C مشاهده می‌کنیم، که با آن می‌توانید دوال ‌سنس را شارژ کنید. بالای آن هم یک درگاه USB-A پر سرعت قرار دارد که می‌توانید برای وصل کردن فلش یا هر حافظه دیگری مورد استفاده قرار گیرد. در نازک‌ترین بخش کنسول پلی استیشن 5 هم دو دکمه برجسته Power و Eject قرار گرفته است که در نگاه اول شاید تشخیص آن‌ها کمی سخت باشد. خوشبختانه سونی با طراحی بزرگ‌‌تر کلید پاور کمک زیادی به تمایز آن با کلید اجکت کرده است. بد نیست بدانید که دیگر یک بار فشردن کلید پاور امکان عملکردی نخواهد داشت. برای قرار دادن کنسول در حالت استراحت باید حدودا ۲ ثانیه آن را نگه دارید تا صدای بوق را بشنوید و برای خاموش کردن کنسول نیز به نگه داشتن حدودا ۳ تا ۴ ثانیه‌ای زمان نیاز است که کنسول با بوق دوم آغاز عملیات خاموش کردن را اعلام می‌کند. در پشت کنسول هم دو درگاه USB-A پرسرعت دیگر داریم که در کنار آن یک درگاه شبکه، خروجی HDMI از نوع ۲.۱ و محل اتصال پاور کنسول دیده می‌شود. خوشبختانه کابل پاور پلی استیشن 5 هیچ تفاوتی با پلی استیشن 4 ندارد و در صورت گم کردن یا خراب شدنش می‌توانید به راحتی از پاور کنسول قبلی‌تان استفاده کنید.
اکنون که به شناخت کاملی از مشخصه‌های ظاهری و فیزیک پلی استیشن 5 رسیده‌ایم؛ زمان آن رسیده تا سری هم به بخش‌های داخلی این کنسول دوست داشتنی بزنیم!

 

نقد و بررسی پلی استیشن 5 : سخت افزار

 

نقد و بررسی پلی استیشن 5

 

در بخش داخلی کنسول پلی استیشن 5 نیز، همچون نمای بیرون آن، شاهد تفاوت‌های بسیاری با نسل قبل هستیم. سخت افزار به کار رفته در نسل جدید از برتری چشم گیری نسبت به نسل قبل برخوردار می‌باشد. کانفیگ استفاده شده در PS5 اصلا قابل مقایسه با کانفیگ استفاده شده در پلی استیشن 4 نیست. اجرای بازی‌ها در رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم‌ بر‌ثانیه و استفاده از فناوری‌های به ‌روزی مانند ray tracing برای افزایش کیفیت بازتاب‌ نور و جزئیات در نقاط تاریک تصویر، نیاز به سخت‌افزاری توانمند دارد. اما هدف سونی برای تبدیل شدن کنسول پلی استیشن 5 به پرفروش ترین کنسول نسل نهم چیزی بود که موجب شد این کمپانی با تلاش بسیار به آن دست یابد. پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای Zen 2 با فرکانس حداکثر ۳.5 گیگاهرتز در کنار ۳۶ واحد گرافیکی توانمند RDNA 2 به‌عنوان قلب تپنده‌ پلی استیشن 5 معرفی شده است. کمپانی AMD که وظیفه تولید پردازنده‌های پلی استیشن 5 را بر عهده داشته است؛ در هر یک از واحد‌های پردازشی یک شتاب‌دهنده‌ی مخصوص محاسبات رهگیری پرتو را قرار داده است تا شاهد پشتیبانی سخت‌افزاری از فناوری Ray Tracing و بهبود قابل‌توجه سرعت محاسبات آن باشیم.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 تا از بهترین بازی‌های کنسول پلی استیشن 4

اما همه چیز در کنسول PS5 روند صعودی نداشته و ما شاهد افول این کنسول هم بوده‌ایم. مهم ترین عقب گرد سونی در نسل نهم می‌تواند میزان فضای ذخیره‌سازی پلی استیشن 5 باشد. چندین ماه است که اعلام شده این کنسول با 825 گیگابایت حافظه‌ی SSD (دربرابر ۱ ترابایت هارد دیسک پلی استیشن 4) به فروش می‌رسد. دلیل گنجاندن این میزان حافظه در کنسول مربوط می‌شود به هدف‌گذاری مهندسان معماری دستگاه برای رسیدن به سرعت خارق‌العاده‌ی 5.5 گیگابایت بر ثانیه. SSD استفاده شده در پلی استیشن 5 سریع‌ترین حافظه‌ی موجود در هر وسیله‌ی الکترونیکی در حال حاضر است و با درنظرگرفتن قیمت یک محصول همگانی مانند یک کنسول بازی، امکان ارائه‌ی 1 ترابایت یا بیشتر وجود نداشته است. بعید نیست در آینده‌ی نزدیک سونی نسخه‌ای از پلی استیشن 5 با 1.65 ترابایات حافظه‌ی SSD عرضه کند. البته حافظه‌های ساخت شرکت‌های جانبی که با کنسول سازگار هستند به‌زودی معرفی می‌شوند و حتی سامسونگ قبل از عرضه‌ی کنسول جدید حافظه‌ای عرضه کرد که با مشخصات پلی استیشن 5 هماهنگ بود، اما همچنان باید منتظر اعلام رسمی باشیم.
به نظر می‌رسد که اطلاعات ارائه شده در این بخش برای آشنایی شما با سخت افزار داخلی PS5 کافیست؛ پس وقت آن رسیده که این کنسول جدید را روشن کنیم و ببینیم که در بخش رابط کاربری دستگاه چه می‌بینیم.

 

نقد و بررسی پلی استیشن 5 : رابط کاربری و بازی‌های موجود

 

نقد و بررسی پلی استیشن 5

 

پیش از اینکه به بررسی این قسمت بپردازیم؛ بد نیست بدانید که به دلیل مدت زمان کمی که از انتشار کنسول پلی استیشن 5 می‌گذرد، هنوز بازی‌های زیادی برای این کنسول در دسترس نیست و دلیل ادغام دو بخش رابط کاربری و بازی‌ها در این نقد و بررسی به همین دلیل بوده است.

پس از اینکه از اتصال صحیح کابل‌ها به کنسول Play Station 5 مطمئن شدید؛ تنها 21 ثانیه با شروع بازی موردعلاقه خود فاصله خواهید داشت! بله درست فهمیدید، زمان بوت کنسول پلی استیشن 5 به خاطر استفاده‌ از SSD‌های جدید تنها 21 ثانیه است و دیگر لازم نیست همچون نسل قبل، بیشتر از یک دقیقه در انتظار بوت شدن کنسول خود باشید. در رابط کاربری جدید دیگر خبری از اپلیکیشن مجزا برای فروشگاه نیست و آیکون فروشگاه این بار در همان منوی اصلی در کنار بازی‌ها قرار گرفت است. یکی از تغییرات مهمی که احتمالا مدت زیادی طول بکشد که به آن عادت کنید، محل قرارگیری جدید آیکون تنظیمات است. تنظیمات پلی استیشن 5 به بالای صفحه و سمت راست منتقل شده، همان شکل چرخ دنده کوچیکی که نماد بخش ستینگ است. برای همین احتمالا بارها پیش خواهد آمد که به اشتباه برای رفتن به بخش ستنیگ با زدن دکمه پلی استیشن بر روی دوال سنس بخواهید به دنبال آن بگردید یا حتی بین آیکون‌های منوی اصلی جابه‌جا شوید. اما فارغ از خود دکمه، بخش ستینگ پلی استیشن 5 تغییرات زیادی نکرده و اگر تجربه کار با پلی استیشن ۴ را داشته باشید، در پیدا کردن بخش‌های مخلتف به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد. ردیف نمادین بازی و نرم‌افزارها تقریباً نصف شده و به بالا منتقل شده است. نوار تنظیمات، حساب کاربری، تروفی‌ها و غیره حذف شده و حدود هفتاد درصد صفحه‌ی اصلی به پیش‌زمینه‌ی بازی در حال انتخاب اختصاص داده شده است. عادت کردن به این تغییرات کمی طول می‌کشد و شاید در وهله‌ی اول ناخوشایند باشد. قبلاً برای دیدن تعداد تروفی‌ها حتی نیاز نبود روی آیکون آن کلیک کنیم. فهرست دوستان، پیام‌ها، گروه‌ها، دانلودها و غیره به‌صورت خلاصه در یک قسمت نشان داده می‌شد اما حالا هیچ اطلاعاتی از منوی اصلی دیده نمی‌شود و باید حتماً به بخش‌های مجزای هر کدام از این موارد اشاره شده مراجعه کرد. بعد از سال‌ها کار کردن و عادت به رابط کاربری پلی استیشن 4، تا مدت‌ها با کنسول جدید مشکل خواهید داشت. به‌عنوان مثال، یک بار فشردن دکمه‌ی پلی استیشن قبلاً منوی اصلی کنسول را باز می‌کرد و نگه داشتن این دکمه، منوی جانبی PS4 را به نمایش در می‌آورد. در پلی استیشن 5، کارکرد این دکمه دقیقاً برعکس شده و یک بار فشردن این دکمه منوی پایینی رابط کاربری را باز می‌کند.
با وجود تمام این مشکلات، همچنان رابط کاربری پلی استیشن بسیار زیباست و گردش در آن به شما حس خوبی را القا خواهد کرد. لازم است اشاره کنیم که رابط کاربری در تمامی قسمت‌ها با کیفیت 4K و HDR نمایش داده می‌شود که این یکی از دلایل اصلی ما برای تایید جذابیت رابط کاربری جدید است. 

 

نقد و بررسی پلی استیشن 5

 

همان طور که در ابتدای این بخش نیز اشاره کردیم؛ تعداد بازی‌هایی که برای انتشار بر روی پلی استیشن 5 بهینه شده‌اند، بسیار محدود است. اگر بخواهیم به برترین بازی‌هایی که در حال حاضر با خرید پلی استیشن 5 به آن‌ها دسترسی خواهید داشت اشاره کنیم، می‌توان به مواردی همچون :

  • FIFA 21
  • Call of Duty : BO Cold war
  • عنوان انحصاری Spiderman Miles Morales

و نهایتا Assassins Creed Valhalla اشاره کرد.

اما مهم ترین نکته در رابطه با بازی‌های PS5 این است که، این کنسول به طور کامل از قابلیت Backward Compatibility پشتیبانی می‌کند. یعنی چه دارای دیسک‌های بلوری بازی‌های PS4 باشید یا آن‌ها را در اکانت خود به ‌صورت دیجیتالی خریده باشید، قادر خواهید بود تمامی آن‌ها را در PS5 نیز تجربه کنید. حتی در صورتی که دیتا بازی‌های پلی استیشن 4 را در هارد اکسترنال داشته باشید، با اتصال آن به PS5 بلافاصله می‌توانید بازی را اجرا کنید. اما نکته‌ی مهم در این خصوص که ارزش تجربه‌ی مجدد بازی‌ها را به ‌شدت افزایش می‌دهد، تفاوت اجرای بازی‌های PS4 در پلی استیشن 5 است. تجربه بازی‌های پلی استیشن 4 در کنسول PS5 بسیار لذت بخش‌تر است و نرخ فریم 60 با رزولوشن 4K حس جدیدی از بازی‌های قدیمی را به شما القا خواهد کرد.

 

سخن پایانی :

 

نقد و بررسی پلی استیشن 5

 

پیش از جمع بندی لازم است اشاره کنیم که به دلیل طولانی شدن این بررسی از فروشگاه اینترنتی هدف، تصمیم گرفتیم که نقد و بررسی کنترلر دوال سنس (Dualsense) را به مقاله دیگری موکول کنیم که طولانی بودن این بررسی کمتر موجب خستگی شما شود. پس اگر از طرفداران کنسول پلی استیشن 5 و کنترلر منحصر به فرد آن هستید؛ می‌توانید به زودی نقد و بررسی تخصصی کنترلر دوال سنس را از وبلاگ ما،  یا صفحه خرید کنترلر دوال سنس مشاهده کنید.

در پایان نقد و بررسی کنسول پلی استیشن 5 باید اشاره کنیم که در تجربه 1 هفته‌ای ما در استفاده از این کنسول 500 دلاری شاهد عملکرد فوق العاده آن بودیم. هرچند که همچنان بازی‌های جدید زیادی برای این کنسول منتشر نشده است؛ اما تجربه بازی Call of Duty : BO Cold War و یا اساسینز کرید : والهالا، آن هم با استفاده از دوال سنس تجربه فوق العاده‌ای را از گیمینگ به ما القا می‌کرد. از لحظه اول روشن کردن کنسول PS5، عمیقا حس خواهید کرد که وارد نسل جدید شده‌اید و تکستچرهای بازی شما را غرق در محیط بازی خواهد کرد. سخت افزار بسیار قوی، بازی‌های بهینه، عملکرد مناسب و... همگی تنها بخش کوچکی از مزیت‌های کنسول نسل نهمی سونی هستند. هرچند که قیمت پلی استیشن 5 در حال حاظر تحت تاثیر مسائل ارزی و کشوری کمی از قیمت واقعی خود فاصله گرفته، اما اگر تنها به دنبال ابزاری برای انجام جدیدترین بازی‌های روز دنیا با بالاترین کیفیت ممکن هستید؛ قطعا خرید کنسول PS5 انتخاب بهتری نسبت به تهیه یک سیستم گیمینگ خواهد بود.

در پایان بد نیست اشاره کنیم که چنانچه با مطالعه این مقاله همچنان سوالات بی پاسخی در ذهن شما باقی مانده، می‌توانید از طریف فرم ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در ارتباط باشید. ما در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

 

نقاط قوت :

  • کنترلر بسیار جذاب با عملکرد هپتیک چشمگیر
  • توان پردازشی بالا
  • پشتیبانی کامل از بازی‌های ps4
  • عملکرد خوب سیستم کننده
  • بهره مندی از سریع ترین SSD‌های دنیا

 

نقاط ضعف :

  • حجم زیاد و غیر استاندارد کنسول
  • حجم کم حافظه SSD
  • عملکرد ناخوشایند رابط کاربری