بررسی پردازنده Intel Core i3 6100: کم مصرف و کاربردی

نقد و بررسی 30 مهر 1397 علی مظفری

بررسی پردازنده Intel Core i3 6100: کم مصرف و کاربردی

پردازنده‌ی Core i3 6100 اینتل یکی از تراشه‌های پایین‌رده‌ی سری اسکای‌لیک به شمار می‌رود که با توجه به باز‌ه‌ی قیمت Core i3 6100 و عملکردش می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای سیستم‌های کامپیوتری خانگی و اداری باشد. با بررسی این پردازنده همراه ما باشید.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری در دنیا است که از سال‌های دور توانسته با پشت سر گذاشتن AMD به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود، در رتبه‌ی برترین تامین‌کننده‌ی پردازنده‌ی کامپیوترهای شخصی تکیه بزند.

هر ساله نسل جدید از پردازنده‌های اینتل (Intel) با کد نام مشخصی روانه‌ی بازار می‌شود که نشان از معماری و عملکرد آن دارد. برای مثال می‌توان به معماری‌هایی چون کافی‌لیک (Coffee Lakeکبی لیک (Kaby Lake)، اسکای لیک (Skylake)، هزول (Haswell) یا برادول (Broadwel) اشاره کرد.

البته در ادامه‌ی شماره مدل تراشه‌های اینتل معمولاً حروفی دیده می‌شود که به میزان قدرت یا مصرف آن‌ها اشاره دارد. البته نکات فنی دیگری از شماره مدل پردازنده‌های اینتل نیز به دست می‌آید.

به عنوان مثال در پردازنده‌ های لپ‌تاپ حرف U نشان‌دهنده‌ی پردازنده‌های کم‌مصرف یا حروف HQ نمایش‌دهنده‌ی پردازنده‌های قدرتمند و پرچمدار اینتل است. این پردازنده‌ها فرکانس کاری متفاوتی دارند و از تکنولوژی‌های مختلفی بهره می‌برند.

پردازنده‌های اسکای لیک (Skylake) به عنوان نسل ششم تراشه‌های اینتل نسبت به نسل پنجم پیشرفت‌هایی داشته‌اند که باعث می‌شود برای داشتن سیستم‌های دسکتاپ مختلف بتوانید یکی از آن‌ها را به راحتی انتخاب کنید.

تراشه‌ی Core i3 6100 اینتل یکی از اولین اعضای این خانواده است که از سوکت LGA 1151، تکنولوژی Hyper Threading و دو هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری 3.7 گیگاهرتز بهره می‌برد.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این CPU با بررسی پردازنده‌ی Core i3 6100 اینتل همراه ما باشید. این پردازنده جزو میکروپروسسورهای دسکتاپ اینتل با معماری x86 است که اواسط سال 2015 معرفی شد.

 

ویژگی‌های فنی Core i3 6100 اینتل

 

پردازنده intel core i3 6100

 

 

پردازنده‌‌های Core i3 جزو تراشه‌های اقتصادی، ارزان قیمت و پایین‌رده‌ی اینتل به شمار می‌روند که عملکرد آن‌ها نسبت به پردازنده‌ی پنتیوم (Pentium) و سلرون (Celeron) بهتر است ولی نسبت به پردازنده‌های Core i5 عملکرد ضعیف‌تری دارند.

پردازنده‌ی Core i3 6100 جزو یکی از تراشه‌های نسل ششمی اینتل شناخته می‌شود که مناسب سیستم‌های پایین‌رده و ارزان قیمتی است که کاربران آن‌ها کارها و وظایف نیمه‌سنگینی دارند. عملکرد این پردازنده با توجه به بازه‌ی قیمتی آن قابل قبول است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

این سی پی یو می‌تواند تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله با باس 2133 مگاهرتز را پشتیبانی کند و توان حرارتی (TDP) آن 51 وات است. با اینکه اطلاعات دقیقی از تعداد ترانزیستورهای به کار رفته در پردازنده‌ی کور آی 3 6100 اینتل در دسترس نیست، ولی در برخی منابع گفته شده این پردازنده دارای 1.4 میلیارد ترانزیستور است.

پردازنده‌ی Core i3 6100 اینتل دارای دو هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری ثابت 3.7 گیگاهرتز و حافظه‌ی کش 3 مگابایت است که به راحتی می‌تواند روی سیستم‌های اداری و خانگی نصب شده و از عهده‌ی کارهای سبک و نیمه‌سنگین برآید.

 

معماری و فناوری ساخت

 

پردازنده کور آی 3 6100

 

پردازنده‌ی کور آی 3 6100 اینتل با فناوری ساخت 14 نانومتری بر مبنای معماری x86 و به صورت 64 بیتی تولید می‌شود. اگر بودجه‌ی شما به خرید پردازنده‌ی جذاب Core i3 6100 نمی‌رسد، تراشه‌ی FX 6300 در بین محصولات AMD می‌تواند جایگزین پردازنده‌ای اینتل شود. البته باید این نکته را بدانید که CPU اینتل به مراتب عملکرد بهتری دارد.

پردازنده‌ی Intel Core i3 6100 از سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. براین اساس باید از مادربوردهایی (Motherboard) استفاده کنید که از ین سوکت پشتیبانی می‌کنند و تاریخ عرضه‌ی آن‌ها بعد از زمان تولید پردازنده‌ی اینتل باشد.

برای اینکه بخواهید پردازنده‌ای را انتخاب کنید که بتوانید با توجه به بودجه‌ی خود آن را روی سیستم‌تان نصب کنید، فقط نباید به فرکانس کاری توجه کنید. مواردی چون قدرت پردازش تک و چند هسته‌ای، میزان مصرف انرژی، معماری و فناوری ساخت از جمله مواردی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

شاید سی پی یو کور آی 3 6100 اینتل جزو تراشه‌های ارزان قیمت و پایین‌رده‌ی اینتل باشد ولی قدرت پردازشی آن به ویژه در پردازش‌های تک‌ هسته‌ای از برخی پردازنده‌های Core i5 نسل قبلی بهتر است.

این پردازنده نسبت به نسل قبلی پشتیبانی بهتری از USB 3.0 دارد و می‌توانید با خیال راحت از پورت تاندربولت 3.0 (Thunderbolt 3.0) استفاده کنید.

 

فناوری Hyper Threading و Turbo Boost

 

سی پی یو اینتل core i3 6100

 

Hyper Threading یا فناوری مجازی‌سازی بی‌شک یکی از جذاب‌ترین تکنولوژی‌هایی است که کمپانی اینتل تا امروز روی تراشه‌های خود به کار برده است. با اینکه هر هسته‌ی پردازشی از یک تراشه می‌تواند در لحظه یک دستور عملیاتی را پردازش کند، اما به لطف فناوری Hyper Threading پردازنده‌ها می‌توانند هسته‌های پنهان خود را به کار انداخته و هر هسته دو کار را به صورت همزمان انجام دهد.

پردازنده‌ی Intel Core i3 6100 اینتل از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و در مواقع لازم با فعال شدن دو هسته‌ی غیرفعال، عملا سیستم عامل این پردازنده را چهار هسته‌ای تشخیص می‌دهد.

از دیگر مزایای این فناوری می‌توان به کنترل مصرف انرژی اشاره کرد که در زمان اجرای دستورات سبک، پردازنده تنها با دو هسته‌ی پردازشی خود کار می‌کند و هنگام پردازش‌های سنگین دو هسته‌ی غیرفعال را فعال می‌کند.

اما یکی دیگر از قابلیت‌های پردازنده‌های اینتل که متاسفانه تراشه‌ی Core i3 6100 اینتل از کمبود آن رنج می‌برد، تکنولوژی Turbo Boost است. با استفاده از این ویژگی، پردازنده‌ها می‌توانند با سرعت کلاک بیشتری کار کنند.

به عنوان مثال فرکانس کاری پایه‌ی پردازنده‌ی Intel Core i5 6400 روی 2.7 گیگاهرتز تنظیم شده است که با استفاده از قابلیت توربو بوست به 3.3 گیگاهرتز می‌رسد.

از همین رو پردازنده‌ی Core i3 6100 فقط با فرکانس کاری ثابت 3.7 گیگاهرتز کار می‌کند. البته این موضوع باعث شده تا این تراشه در پردازش‌های تک‌هسته‌ای که در انجام کارهای روزانه عامل مهمی به شمار می‌رود، عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

البته عملکرد متوسط در بخش پرداز‌ش‌های چند هسته‌ای و کار کردن با فرکانس کاری 3.7 گیگاهرتز به صورت ثابت موضوعاتی است که شاید برای برخی از کاربران ناخوشایند باشد.

 

پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 530

 

تراشه intel core i3 6100

 

پردازنده‌ی Core i3 6100 اینتل از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel HD 530 بهره می‌برد که باعث می‌شود به لطف آن کارهای روزانه و نیمه‌سنگین خود را به راحتی انجام دهید. این پردازنده‌ی گرافیکی جزو محصولات متوسط از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع اینتل به شمار می‌رود که از سه نمایشگر، OpenGL 4.4 و DirectX 12 پشتیبانی می‌کند.

 

نرم افزار

 

نرم افزار پردازنده کور آی 3 6100 اینتل

 

پردازنده‌‌های سری اسکای لیک آخرین رده از تراشه‌های اینتل هستند که از ویندوز‌های پایین‌تر از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کنند. گرچه بهتر است همیشه از جدیدترین نسخه‌ی این سیستم عامل استفاده کنید.

اگر قصد خرید سیستمی مبتنی بر پردازنده‌ی کور آی 3 6100 اینتل را دارید بد نیست بدانید این CPU به راحتی از عهده‌ی کارهای روزانه چون وب‌گردی، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، اجرای نرم‌افزارهای مالی، بسته‌ی آفیس و ویرایش عکس بر می‌آید.

البته به کمک فناوری Hyper Threading و پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel HD 530 نیز می‌توانید برخی نرم‌افزارهای ویرایش عکس و طراحی را با پردازنده‌ی Core i3 6100 اجرا کنید.

اگر به دنبال بازی کردن با سیستم دسکتاپ خود هستید، این پردازنده در کنار سخت‌افزار قدرتمندی چون رم و کارت گرافیک قابل قبول با حافظه‌ی اختصاصی می‌تواند روی گرافیک پایین یا متوسط برخی عناوین را به راحتی اجرا کند.

 

سخن پایانی

 

intel core i3 6100

 

بی‌تردید پردازنده‌ی سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و هسته‌ی اصلی در پردازش مرکزی یکی از مهمترین قطعات به شمار می‌رود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU و SOC (سیستم روی یک چیپ) در دنیا است که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

کاربران زیادی در محدوده‌ی خریدارانی با بودجه‌های اقتصادی قرار دارند که می‌خواهند سیستم کامپیوتری آن‌ها علاوه بر انجام سریع کارهای روزانه، در اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و مهندسی نیز همراه آن‌ها باشد.

پردازنده‌ی Core i3 6100 اینتل از سری اسکای لیک با اینکه جزو تراشه‌های ارزان قیمت به شمار می‌رود ولی به لطف عملکرد بسیار خوب در پردازش‌های تک‌هسته‌ای، مصرف پایین، قیمت مناسب و عملکرد بهتر نسبت به نمونه‌ی مشابه از تراشه‌های AMD می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های خرید باشد.

پردازنده‌ی کور آی 3 6100 اینتل با توجه به دو هسته‌ی پردازشی قوی با فرکانس کاری 3.7 گیگاهرتز، پشتیبانی از فناوری Hyper Threading و بهره‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 530 می‌تواند نیاز کاربران زیادی را برطرف کند.