نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700K

نقد و بررسی 25 آذر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700K

پردازنده اینتل Core i7-10700K، یکی از پرفروش‌ترین پردازنده‌های ما در سال 2021 بود. این پردازنده اینتلی از نسل کامیت لیک (Comet Lake)، توانست به خوبی بازار ایران را در دست بگیرد. از نظر ما قیمت پردازنده i7-10700K، در کنار توان پردازشی بالای آن، برگ برنده‌ای بود که موجب شد این CPU هشت هسته‌ای بتواند نماینده بسیار خوبی برای اینتل در سال 2021 باشد. سالی که رقیب دیرینه این شرکت، یعنی AMD بسیار برای آن برنامه ریزی کرده بود و تصمیم داشت تا با ارائه پردازنده‌های قدرتمند و اقتصادی بتواند سهم بیشتری از بازار را به دست آورد. با این وجود، اکنون که در آخرین ماه سال 2021 هستیم، بد نیست که نگاهی هم به سهم بازار هر دو برند داشته باشیم.

 

آمار فروش پردازنده های اینتل و amd

 

همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، رقابت هر دو شرکت از ابتدای سال 2021، بسیار تنگاتنگ بوده و اختلاف سهم بازار هر دو شرکت اینتل و AMD در پایان سال 2021، نسبت به ابتدای سال، کمتر از یک درصد است. شاید ریزش 5 درصدی سهم بازار اینتل در سال 2020، درس عبرتی بود که موجب شد این غول تکنولوژی آمریکایی نگاه ویژه‌ای به قیمت محصولات خود داشته باشد!
اکنون که به خوبی با دلایل محبوبیت پردازنده Core i7 10700K آشنا شدید، زمان آن رسیده که این پردازنده قدرتمند را مورد بررسی قرار داده و نگاهی به عملکرد آن در میدان عمل داشته باشیم؛ پس تا انتهای این نوشته با ما در تیم تحریریه فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نسخه TRAY یا BOX؟

 

تفاوت نسخه tray و box پردازنده اینتل

 

ما در فروشگاه اینترنتی هدف برای پوشش دادن جامعه بیشتری از افراد، همواره هر دو نسخه باکس (BOX) و ترِی (Tray) پردازنده‌های اینتل را در سریع‌ترین زمان ممکن موجود کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهیم. اما این مسئله باعث بروز پرسش‌های زیادی در بین کاربران شده است. شاید بد نباشد که یک‌بار برای همیشه با تفاوت این دو نسخه آشنا شوید.
پیش از هرچیز باید اشاره کنیم که، این نقد و بررسی مرتبط با هر دو نسخه باکس و تری پردازنده Core i7-10700K بوده و این دو پردازنده از نظر عملکرد، کوچکترین تفاوتی با یکدیگر ندارند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟


بر اساس گفته‌های کمپانی اینتل، در ساخت و پردازش هر دونسخه Box و Tray، از یک متریال استفاده شده و چه نسخه باکس، و چه نسخه تری دارای خط تولید یکسانی هستند. تفاوت این دو نسخه مربوط به بخش بسته بندی و اسمبل کارخانه اینتل می‌شود. در این بخش نسخه‌های باکس به یک فن مجهز می‌شوند و در یک جعبه مکعبی قرار می‌گیرند. اما در طرف دیگر پردازنده‌های سری تری بدون فن و بدون جعبه، در یک شیلد با تعداد مشخصی کنار هم قرار می‌گیرند. به عنوان مثال هر شیلد حاوی 21 چیپ پردازنده تری می‌باشد که به عمده فروشی‌ها و سایر متقاضیان ارسال می‌شود. تفاوت دیگر نسخه باکس و تری که محدود به ایران می‌باشد؛ به گارانتی این دونسخه برمی‌گردد. در ایران نسخه باکس بدون گارانتی بوده و نسخه تری با گارانتی زمان دار عرضه می‌شود. هرچند که ما در فروشگاه اینترنتی هدف، برای کسب رضایت شما کاربر گرامی، نسخه باکس پردازنده اینتل Core i7-10700K را نیز با یک هفته مهلت تست ارائه می‌کنیم. اکنون که با تنها تفاوت این دونسخه آشنا شدید؛ وقت آن رسیده که به سراغ بررسی فنی این پردازنده محبوب کمپانی اینتل برویم.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7 10700K: توان پردازشی

 

بررسی پردازنده اینتل core i7 10700k


برای درک صحیح قدرت پردازشی هر محصول، نیاز است تا با برخی استانداردها و اصطلاحات آشنا شوید. برای اینکه بتوانید به شناخت درستی از پردازنده‌ها دست یابید، در ادامه به چندین اصطلاح رایج در زمان بررسی هر پردازنده پرداخته‌ایم.

لیتوگرافی: این عبارت به زبان ساده، نشان دهنده فاصله میان هر یک از ترانزیستورهای به کار رفته در صفحه مدار (Board) پردازنده است که بر حسب نانومتر بیان می‌شود و هرچه مقدار آن کمتر باشد، نشان از توان پردازشی بالاتر پردازنده دارد. لیتوگرافی پردازنده Intel Core i7 10700K از نوع 14 نانومتری می‌باشد که نشان از توان بالای این پردازنده دارد.

نسل پردازنده: اولین عدد، پس از خط فاصله در نام پردازنده‌های اینتل (Intel)، نسل پردازنده را تعیین می‌کند. نسل‌های مختلف پردازشی نام‌های متفاوتی دارند؛ همچون پردازنده‌ اینتل Core i7-10700K که همان طور که از نامش مشخص است متعلق به نسل 10 اینتل بوده و به نام کامیت لیک (Comet lake) معروف است. با بالاتر رفتن نسل پردازنده می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده مدرن‌تر بوده و در نتیجه لیتوگرافی کوچک‌تری دارد و از توان پردازشی بالاتری برخوردار است.

همانطور که در ابتدای این نوشته نیز اشاره کردیم، این پردازنده اینتلی به 8 هسته پردازشی مجهز شده که نهایتا به کمک تکنولوژی Intel® Hyper-Threading، شانزده رشته پردازشی ایجاد می‌کند. با توجه به این مسئله، پردازنده Core i7 10700K در بحث مولتی تسکینگ (چندکاری) نیز ضعف زیادی نخواهد داشت، هرچند که همچنان پردازنده‌های AMD در اکثر مواقع در زمان MultyTasking، یک سر و گردن بالاتر از پردازنده‌های اینتل قرار دارند.
فرکانس پایه این پردازنده 3.8GHz گیگاهرتز عنوان شده است، اما به لطف بهره مندی از تکنولوژی Intel® Turbo Boost Max Technology 3.0، فرکانس این پردازنده تا مقدار 5.10GHz افزایش می‌یابد!
این تکنولوژی در زمانی که فشار پردازشی وارد شده به سیستم رومیزی شما بالا می‌رود فعال خواهد شد و پردازنده تلاش می‌کند تا با ارائه حداکثر توان قابل ارائه خود، به کمک شما بیاید. نکته‌ای که در زمان خرید پردازنده Intel Core i7-10700K باید بسیار به آن توجه داشته باشید؛ این است که این پردازنده نسل ده اینتل از سوکت FCLGA 1200 برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کند؛ به همین دلیل باید حتما توجه داشته باشید که مادربورد شما از این پردازنده پشتیبانی کند. عدم هماهنگی پردازنده با مادربرد موجب می‌شود که شما قادر به استفاده از پردازنده خود نباشید و نهایتا مجبور به تعویض یکی از قطعات شوید. با کلیک بر روی «لیست مادربوردها» می‌توانید مستقیما به لیست مادربوردهای موجود در فروشگاه هدف مراجعه نموده و به بررسی، مقایسه و خرید مادربورد مدنظر خود بپردازید.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی: کدام پردازنده لپ‌تاپ مناسب شما است؟

اگر از دنبال کنندگان بسیار پیگیرِ (!) حوزه پردازنده‌ها باشید، یا برای خرید پردازنده زمان زیادی را صرف تحقیق کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که بر خلاف اکثر پردازنده‌ها که سوکت پردازنده آن‌ها با عنوان LGA معرفی می‌شود، برای برخی دیگر همچون Core i7-10700K، از عنوان FCLGA استفاده شده است. اما آیا این به معنای تفاوت این دو سوکت است؟ خیر!
عبارت اختصاری "LGA" مخفف عبارت "Land Grid Arrays" می‌باشد در حالی که در عبارت اختصاری "FCLGA"، شاهد نسخه کامل‌تر این عبارت یعنی "Flip-Chip Land Grid Arrays" هستیم. پس این دو عبارت هیچ تفاوتی در عملکرد سوکت ندارند و سوکت FCLGA 1200، همان سوکت LGA 1200 می‌باشد.

 

بررسی CPU اینتل i7-10700K: توان پشتیبانی

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل کورآی 7 10700


حافظه رم (RAM) از مهم ترین عوامل تعیین کننده سرعت و عملکرد چند پردازشی (Multi tasking) سیستم‌های رومیزی می‌باشد. اگر می‌خواهید که تجربه لذت بخشی از کار با سیستم خود داشته باشید؛ حتما باید از مقدار مناسبی حافظه رم استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که پردازنده شما چقدر قدرتمند باشد، زمانی که حافظه رم شما با عملکرد پردازنده هماهنگ و هم سو نباشد؛ مسلما شاهد تاخیر، لَگ و کرش‌ کردن‌های آزاردهنده خواهید بود. همان طور که می دانید؛ مقدار حافظه RAM قابل استفاده بر روی هر سیستم رومیزی، علاوه بر ظرفیت مادربورد به توان پشتیبانی پردازنده نیز وابسته است. پردازنده Intel Core i7-10700K قادر به پشتیبانی از حافظه‌های رم تا کلاس DDR4 می‌باشد و اگر تصمیم به استفاده از حافظه‌های DDR5 دارید، باید به فکر خرید پردازنده دیگری باشید. این پردازنده از حداکثر 128 گیگابایت حافظه RAM پشتیبانی می‌نماید.

اینتل پردازنده‌هایِ با پسوند K را برای طرفداران گرافیک‌های مجتمع با مدار طراحی و روانه بازار کرده است. مسئله گرافیک مجتمع برای جامعه بزرگی از کاربران بسیار مهم است؛ چراکه دیگر لازم نیست کارت گرافیک شما در حالت عادی و در حین مرور کردن صفحات وب و یا مشاهده تصاویر گالری فعالیت داشته باشد و در نتیجه طول عمر کارت گرافیک ثانویه به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. چیپ گرافیک به کار رفته در این پردازنده اینتل، UHD Graphics 630 نام دارد. در بررسی‌های ما این گرافیک مجتمع عملکرد خیره کننده‌ای را از خود بروز داد که در میان آن‌ها می‌توان به اجرای ویدئوهای 4K با نرخ نوسازی 60Hz اشاره کرد!

دانستن این موضوع نیز خالی از لطف نیست که گرافیک مجتمع با مدار پردازنده اینتل Core i7-10700K از دایرکت ایکس 12 پشتیبانی می‌کند و فرکانس پردازش گرافیک آن در حالت دینامیک (Dynamic) به مقدار قابل توجه 1.2 گیگاهرتز می‌رسد. این چیپ پردازنده در آن واحد قادر به نمایش درآوردن تصاویر بر روی 3 مانیتور به صورت همزمان می‌باشد.

 

بررسی میدانی پردازنده Core i7 10700K: بنچمارک و FPS

 

اگر شما هم مثل ما از بررسی مشخصات سخت افزاری خسته شده‌اید و دوست دارید با بررسی مواردی همچون نرخ فریم در بازی‌های مختلف و یا بررسی بنچمارک‌ها، تصمیمی قطعی برای خرید پردازنده Core i7-10700K بگیرید، این قسمت از نقد و بررسی اختصاصا برای شما تهیه شده است!
پیش از شروع لازم است اشاره کنم که تمامی اجزای سیستم ما از جمله مادربرد، کارت گرافیک، رم‌ها و... در تمامی بنچمارک‌ها و تست بازی‌ها ثابت بوده و تنها متغیر ما پردازنده می‌باشد.

 

بنچمارک Cinebench R20

سِنِبنچ را می‌توان بنچمارک محبوب طراحان گرافیک دانست چرا که تست‌های این بنچمارک بر پایه نرم افزار طراحی انیمیشن‌های 3D با نام Cinema 4 Suite طرح ریزی شده است. همان طور که مشخص است، نمره بالاتر نشان دهنده قدرت پردازش بالاتر پردازنده برای انجام پروژه‌های گرافیکی و مدل سازی 3 بعدی می‌باشد. اگر یک گرافیست و یا طراح انیمیشن هستید؛ حتما نام cinebench را در زمان خرید پردازنده به خاطر داشته باشید.

 

بنچمارک پردازنده intel core i7-1700k

 

این بنچمارک که تمرکز اصلی خود را بر روی رندرگیری قرار داده است، بزرگترین ناامیدی را برای طرفداران اینتل رقم می‌زند. همچنان پردازنده‌های AMD در زمینه رندرینگ، تدوین و گرافیک بی‌رقیب هستند. با این وجود شاهد پیشرفت چشمگیری در پردازنده‌های نسل 10 اینتل هستیم که موجب شده، فاصله میان اینتل و AMD در این بنچمارک به صورت محدودی کاهش یابد. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم که اگر تنها استفاده شما از سیستم رومیزیتان، محدود به کارهای رندرینگ و اصولا گرافیکی می‌شود، به سراغ پردازنده‌های AMD بروید.

 

بنچمارک WebXPRT 3

با داغ شدن بازار طراحی سایت و فروش آنلاین در زمان کرونا، حجم درخواست کاربران ما برای معرفی سخت افزار مناسب برنامه نویسی، طراحی وب، وب اپلیکیشن و... شدت گرفت. در این میان تصمیم گرفتیم که یک تست مخصوص به این جریان را نیز به بررسی‌های خود اضافه کنیم. انتخاب ما بنچمارک WEBXPRT 3 بود. این بنچمارک عملکرد پردازنده را در زمان کامپایل کردن کدهای مختلف از جمله کدهای نشانه گذاری سمت مرورگر همچون HTML و جاوا اسکریپت بررسی می‌کند.

 

بررسی پردازنده i7-1700k

 

همانطور که از داده‌های این بنچمارک نیز قابل مشاهده است، عملکرد پردازنده Core i7 10700K در زمان وب‌گردی و کامپایل فوق‌العاده خواهد بود. این پردازنده یکی از بهترین انتخاب‌ها برای برنامه نویسان در رنج قیمتی بیشتر از 5 میلیون تومان می‌باشد.

 

نرخ فریم، در چند بازی مختلف

اگر اهل بازی و گیمینگ باشید، حتما با اصطلاح نرخ فریم (FPS) یا فریم در ثانیه آشنا هستید. در ادامه برای اینکه همراهان گیمر نیز بتوانند استفاده خوبی از این نقد و بررسی داشته باشند، به بررسی نرخ فریم در چند بازی محبوب پرداخته‌ایم. لازم است توجه داشته باشید که مهم ترین قطعه برای گیمینگ، کارت گرافیک است و پردازنده تاثیر بسیاری شدیدی در عملکرد سیستم گیمینگ شما نخواهد داشت.

Far Cry 5

 

بررسی عملکرد گیمینگ پردازنده اینتل i7-1700k

 


Grand Theft Auto V (GTA V)

 

بررسی عملکرد گیمینگ پردازنده اینتل  i7-1700k

 

Project Cars 2

 

بررسی عملکرد گیمینگ پردازنده i7-1700k


سخن پایانی

بی‌تردید، پردازنده سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و واحد پردازش عملکرد منطقی سیستم، یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در هر سیستم کامپیوتری محسوب می‌شود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند که بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند. کمپانی آمریکایی اینتل یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU در دنیا محسوب می‌شود که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.
پردازنده Intel Core i7-10700K را می‌توان یکی از بهترین پردازنده‌های بالارده تولیدشده به وسیله این شرکت دانست، که در بازار ایران نیز مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفته است. این پردازنده 8 هسته‌ای که با معماری 14 نانومتری ساخته شده و در مجموعه پردازنده‌های نسل دهم اینتل (Comet Lake) جای گرفته است؛ از قیمت قابل قبول، و توان پردازشی مناسبی بهره می‌برد.
چنانچه هنوز احساس می‌کنید که برای خرید پردازنده اینتل Core i7 10700K، و یا سایر پردازنده‌های اینتلی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، تنها کافیست که با تیم پشتیبانی فروشگاه هدف در تماس باشید.
ما در هدف همواره همراه شما هستیم.