نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K : سریع ترین پردازنده گیمینگ نسل 9!

نقد و بررسی 13 مرداد 1399 علی مظفری

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K : سریع ترین پردازنده گیمینگ نسل 9!

فرقی نمیکند که شما یک کاربر عادی باشید یا یک برنامه نویس حرفه‌ای یا حتی یک گیمر موفق! در تمامی موارد ذکر شده، این پردازنده شماست که حد و حدود شما را تایین می‌کند. مسلما با استفاده از یک پردازنده پنتیوم شما نمی‌توانید به یک گیمر موفق تبدیل شوید یا به راحتی برنامه‌هایی که نوشته‌اید را اجرا کنید. اینجاست که اهمیت وجود یک پردازنده قدرتمند، بیش از پیش برای شما روشن خواهد شد. کمپانی محبوب اینتل (intel) همچون همیشه پردازنده‌های خود را با جزئیات مختلف و قیمت‌های گوناگون روانه بازار می‌کند اما برخی از این پردازنده ها بیشتر از بقیه به چشم می‌آیند و مورد توجه کاربران سیستم‌های رومیزی قرار می‌گیرند. پردازنده Intel Core i9-9900K را می‌توان نمونه‌ای از این پردازنده ها دانست که امروزه در میان کاربران ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک پردازنده با توان پردازشی بسیار بالا توانسته در کیس بسیاری از کاربران سیستم‌های گیمینگ، طراحان گرافیک و حتی برنامه نویسان سیستم‌های پیشرفته (هوش مصنوعی یا رباتیک) جای بگیرد. پردازنده اینتل Core™ i9-9900K، نماینده سری Core-i9 برای نسل نهم پردازنده‌های اینتل می‌باشد که در ماه اکتبر سال 2018 معرفی شد و با بهره مندی از معماری 14 نانومتری و پشتیبانی از حداکثر ظرفیت حافظه 128 گیگابایتی توانست بسیار مورد توجه کاربران قرار گیرد. اگر به دنبال خرید پردازنده بالارده با قدرت پردازشی بالا و عملکرد گیمینگ هستید؛ در ادامه با نقد و بررسی پردازنده اینتل Intel Core i9-9900K در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید. در این بررسی به سراغ سریع ترین پردازنده نسل 9 اینتل خواهیم رفت و نگاهی موشکافانه به این CPU بالارده خواهیم داشت.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K : توان پردازشی

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K

 

برای اینکه بتوانیم شما را با توان پردازشی پردازنده اینتل کافی لیک Core i9-9900K آشنا کنیم در ابتدا لازم است با برخی از اصطلاحات و استانداردها آشنا شوید.

لیتوگرافی : این عبارت به زبان ساده، نشان دهنده فاصله میان هر یک از ترانزیستورهای به کار رفته در صفحه مدار (Board) پردازنده است که بر حسب نانومتر بیان می‌شود و هرچه مقدار آن کمتر باشد، نشان از توان پردازشی بالاتر پردازنده دارد. لیتوگرافی پردازنده Intel Core i9-9900K از نوع 14 نانومتری می‌باشد که برای یک پردازنده نسل نهمی مقدار مناسبی است.

نسل پردازنده : اولین عدد، پس از خط فاصله در نام پردازنده‌های اینتل (Intel)، نسل پردازنده را تعیین می‌کند. نسل‌های مختلف پردازشی نام‌های متفاوتی دارند؛ همچون پردازنده‌ اینتل Core i9-9900K که همان طور که از نامش مشخص است از نسل 9 بوده و به نسل کافی لیک (Coffee lake) معروف است. با بالاتر رفتن نسل پردازنده می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده مدرن‌تر بوده و در نتیجه لیتوگرافی کوچک‌تری دارد و از توان پردازشی بالاتری برخوردار است.

در رابطه با نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i9-9900K ، تنها دانستن این دو موضوع کافیست؛ اما شما میتوانید با مطالعه مقاله "کدام پردازنده اینتل را خریداری کنیم؟" اطلاعات بسیار بیشتری در رابطه با پردازنده ها به دست آورید و به شناخت نسبتا بالایی از پردازنده‌های اینتل (Intel) دست یابید.

در ابتدای این نوشته یادآور می‌شویم که اینتل پردازنده Intel Core i9-9900K را برای رقابت با پردازنده‌های بالارده AMD تدارک دیده است؛ اما این مطلب از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

اینتل بر استفاده از پردازنده‌های 4 هسته‌ای تاکید بسیاری داشت اما بر روی پردازنده اینتل Core i9-9900K از 8 هسته پردازشی استفاده کرده که نشان از افزایش میل این شرکت به رقابت با پردازنده‌های کمپانی AMD دارد. افزایش تعداد هسته‌های پردازنده سبب می‌شود تا پردازنده در زمان اجرای چندین برنامه به صورت همزمان (mutitasking) عملکرد بهتری از خود نشان دهد که این موضوع برای بسیاری از افراد جذاب و خوشایند است؛ اما این موضوع در عین حال موجب می‌شود که توان کاری هر هسته پردازشی به صورت جزئی کاهش یابد که به همین دلیل پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌های کمتر، عملکرد بهتری در اجرای تنها یک برنامه دارند. فرکانس کاری پردازنده اینتل Core i9-9900K در حالت پایه 3.6 گیگاهرتز عنوان شده است که به دلیل پشتیبانی این پردازنده از تکنولوژی 2 intel turbo boost این فرکانس در زمان افزایش فشار پردازشی به مقدار قابل توجه 5.0 گیگاهرتز افزایش خواهد یافت. این قابلیت در زمانی که فشار پردازشی وارد شده به سیستم رومیزی شما بالا می‌رود فعال خواهد شد و پردازنده تلاش می‌کند تا با ارائه حداکثر توان قابل ارائه خود، به کمک شما بیاید. نکته‌ای که در زمان خرید پردازنده Intel Core i9-9900K باید بسیار به آن توجه داشته باشید این است که، پردازنده اینتل Core i9-990K از سوکت LGA 1151 برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کند؛ به همین دلیل باید حتما توجه داشته که مادربورد شما از این پردازنده پشتیبانی می‌کند و یا خیر. برای راحتی بیشتر شما کاربران عزیز لیستی از سری مادربوردهای پشتیبانی کننده از پردازنده Intel Core i9-9900K تهیه کرده‌ایم که این مادربوردها عبارتند از سری‌های مختلف : Z390 / Z370 / H370 / B360 / H310.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

تنها کافیست تا شما یکی از سری مادربورد‌های بالا را خریداری نمایید تا بتوانید از کلیه امکانات پردازنده اینتل Core i9-9900K استفاده نمایید. با کلیک بر روی «لیست مادربوردها» می‌توانید مستقیما به لیست مادربوردهای موجود در فروشگاه هدف مراجعه نموده و به بررسی، مقایسه و خرید مادربورد مدنظر خود بپردازید.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K : توان پشتیبانی

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K

 

حافظه رم (RAM) از مهم ترین عوامل تعیین کننده سرعت و عملکرد چند پردازشی (Multi tasking) سیستم‌های رومیزی می‌باشد. اگر می‌خواهید که تجربه لذت بخشی از کار با سیستم خود داشته باشید؛ حتما باید از مقدار مناسبی حافظه رم استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که پردازنده شما چقدر قدرتمند باشد، زمانی که حافظه رم شما با عملکرد پردازنده هماهنگ و هم سو نباشد؛ مسلما شاهد تاخیر، لَگ و کرش‌ کردن‌های آزاردهنده خواهید بود. همان طور که می دانید؛ مقدار حافظه RAM قابل استفاده بر روی هر سیستم رومیزی، علاوه بر ظرفیت مادربورد به توان پشتیبانی پردازنده نیز وابسته است. پردازنده Intel Core i9-9900K قادر به پشتیبانی از آخرین نسل کلاس حافظه‌های Ram یعنی DDR4 می‌باشد و قادر است که از حداکثر 128 گیگابایت حافظه RAM با حداکثر فرکانس کاری 2666 مگاهرتز بهره گیری نماید. بهتر است بدانید که پیکربندی حافظه رم شما تنها می‌تواند دوکاناله باشد.

اینتل پردازنده‌هایِ با پسوند K را برای طرفداران گرافیک مجتمع با مدار طراحی و روانه بازار کرده است. مسئله گرافیک مجتمع برای جامعه بزرگی از کاربران بسیار مهم است؛ چراکه دیگر لازم نیست کارت گرافیک شما در حالت عادی و در حین مرور کردن صفحات وب و یا مشاهده تصاویر گالری فعالیت داشته باشد و در نتیجه طول عمر کارت گرافیک ثانویه به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. چیپ گرافیک به کار رفته در این پردازنده گمینیگ اینتل، UHD Graphics 630 نام دارد. در بررسی‌های ما این گرافیک مجتمع عملکرد خیره کننده‌ای را از خود بروز داد که در میان آن‌ها می‌توان به اجرای ویدئوهای 4K با نرخ نوسازی 60Hz اشاره کرد!

دانستن این موضوع نیز خالی از لطف نیست که گرافیک مجتمع با مدار پردازنده اینتل Core i9-9900K از دایرکت ایکس 12 پشتیبانی می‌کند و فرکانس پردازش گرافیک آن در حالت دینامیک (Dynamic) به مقدار قابل توجه 1.2 گیگاهرتز می‌رسد. این چیپ پردازنده در آن واحد قادر به نمایش درآوردن تصاویر بر روی 3 مانیتور به صورت همزمان می‌باشد.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K : بنچمارک

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K

 

در قسمت‌های قبلی به بررسی مشخصات فنی و عملکرد تئوری پردازنده اینتل Core i9-9900K پرداختیم. اما اکنون زمان آن رسیده که عملکرد این پردازنده 14 نانومتری اینتل را در واقعیت بسنجیم و مقداری از اعداد و ارقام منتشرشده روی کاغذها دور شویم. در این قسمت از نقد و بررسی سریع ترین پردازنده گیمینگ اینتل به سراغ نمرات عملکرد اجرایی (benchmark) این پردازنده خواهیم رفت و به مقایسه آن با سایر پردازنده‌های شرکت اینتل و همچنین پردازنده‌های برند AMD خواهیم پرداخت که در زمان تصمیم گیری برای خرید پردازنده Intel Core i9-9900K بسیار به شما کمک خواهد کرد. در این بررسی از برترین سایت‌های ارائه بنچمارک یعنی Geekbench ،Cinebench و در نهایت 3D Mark کمک گرفته‌ایم. در ادامه جزئیات هر بنچمارک در کنار توضیحات آن خدمت شما ارائه شده است.

 

بنچمارک Geekbench 5

گیک بنچ 5 را میتوان بهترین معیار برای بررسی عملکرد نهایی سیستم دانست. این بنچمارک به گونه‌ای تنظیم شده که فشار پردازشی وارد شده به پردازنده را به گونه‌ای افزایش می‌دهد که تکنولوژی intel turbo boost فعال شده و فرکانس پردازشی به حداکثر می‌رسد و در همین زمان بیشترین حجم ممکن اطلاعات را از حافظه رم دریافت کرده و دوباره برای آن ارسال می‌کند. نتیجه این است که عملکرد پردازنده در فشار پردازشی سنگین مشخص خواهد شد و توان بهره‌گیری پردازنده از کارت RAM نیز بیشتر قابل درک خواهد بود.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K

 

با ارائه پردازنده‌های 8 هسته‌ای به وسیله اینتل، تراکم پردازنده‌های اینتلی در قسمت بالایی بنچمارک‌ها افزایش یافته است. پردازنده Intel Core i9-9900K هم در این میان قدرت خود را به خوبی به رخ کشیده و توانسته از پردازنده‌های Ryzen 7 و رایزن 7 پرو پیشی بگیرد. نمره بسیار عالی 8779 به وسیله گیک بنچ نیز نشان از توان بالای این پردازنده اینتل در فشار بالای اجرایی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700K

 

بنچمارک (Cinebench (R20

سِنِبنچ را می‌توان بنچمارک محبوب طراحان گرافیک دانست چرا که تست‌های این بنچمارک بر پایه نرم افزار طراحی انیمیشن‌های 3D با نام Cinema 4 Suite طرح ریزی شده است. همان طور که مشخص است، نمره بالاتر نشان دهنده قدرت پردازش بالاتر پردازنده برای انجام پروژه‌های گرافیکی و مدل سازی 3 بعدی می‌باشد. اگر یک گرافیست و یا طراح انیمیشن هستید؛ حتما نام cinebench را در زمان خرید پردازنده به خاطر داشته باشید.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K

 

از آنجایی که پردازنده مذکور، یک پردازنده گیمینگ است؛ پس در تست‌های گرافیکی عملکرد بسیار بهتری نسبت به پردازنده‌های عادی از خود نشان خواهد داد. نمره 2245 در کنار بالاتر بودن جایگاه پردازنده اینتل نسبت به پردازنده رایزن 7 شاهدی بر این سخن ماست. برابر بودن نمره پردازنده Intel Core i9-9900K با پردازنده 12 هسته‌ای Intel Core i9-9920X نیز بسیار قابل توجه است!

 

بنچمارک (3D Mark (time spy

در نهایت به بنچمارک طرفداران بازی‌های رایانه‌ای و گیمرها رسیدیم. نکته‌ای که درباره این بنچمارک لازم است بدانید این است که ما از آزمون Time Spy برای بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F استفاده کردیم که تنها بر روی DirectX 12 تمرکز دارد؛ یعنی در این بنچمارک تمامی تست‌ها بر روی ویندوز 10 اجرا شده است چراکه این نسخه از دایرکت ایکس، بر روی ویندوزهای قبلی قادر به نصب و اجرا شدن نیست.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K

 

در این بنچمارک پردازنده Intel Core i9-9900K به راحتی از رقیبان خود پیشی گرفته و با فاصله زیاد، نسبت به رقیبان خود در جایگاه بالاتری قرار گرفته است. البته این مسئله با دانستن این موضوع که با سریع ترین پردازنده گیمینگ نسل 9 اینتل روبه‌رو هستیم؛ چندان هم دور از انتظار نبود. پردازنده اینتل Core i9-9900K قادر است تا جدیدترین بازی‌های عرضه شده همچون FIFA20, COD warzone و حتی بسیاری از بازی‌هایی که در آینده عرضه خواهند شد را با کیفیت بسیار بالا و بدون کوچکترین تاخیر و لگ اجرا نماید. اگر به دنبال یک پردازنده گیمینگ قدرتمند هستید، قطعا خرید پردازنده Intel Core i9-9900K می‌تواند بهترین پیشنهاد ما به شما باشد.

 

نتیجه نهایی :

 

Intel Core i9-9900K

 

بی‌تردید پردازنده سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و واحد پردازش عملکرد منطقی سیستم، یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در هر سیستم کامپیوتری محسوب می‌شود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند. کمپانی آمریکایی اینتل یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU در دنیا محسوب می‌شود که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

پردازنده Intel Core i9-9900K را می‌توان یکی از بهترین پردازنده‌های بالارده تولیدشده به وسیله این شرکت دانست، که در بازار ایران نیز مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفته است. این پردازنده 8 هسته‌ای که با معماری 14 نانومتری ساخته شده و در مجموعه پردازنده‌های نسل نهم اینتل (Coffee Lake) جای گرفته است؛ از قیمتی قابل قبول در میان قیمت پردازنده های هم رده و و توان پردازشی مناسب بهره مند می‌باشد؛ به شکلی که می‌توان قیمت پردازنده Intel Core i7-9700F را یکی از نقاط قوت آن دانست. اگر تصمیم به خرید پردازنده بالارده با توان پردازشی مناسب و عملکردی قابل قبول گرفته‌اید؛ قطعا خرید پردازنده اینتل Core i7-9700F می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای شما باشد.

 

 

نقاط قوت :

  • برخورداری از تکنولوژی Intel turbo boost 2
  • عملکرد گیمینگ خیره کننده
  • پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه رم DDR4
  • بهره مندی از 8 هسته پردازشی
  • لیتوگرافی 14 نانومتری

 

نقاط ضعف :

  • توان مصرفی نسبتا بالا (70W)

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید پردازنده اینتل Core i9-9900K 5GHz LGA 1151 Coffee Lake