نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F : مُدرن و قدرتمند

نقد و بررسی 04 مرداد 1399 علی مظفری

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F : مُدرن و قدرتمند

پردازنده‌های تولید شده به وسیله کمپانی اینتل (Intel) از ابتدای ورود سیستم‌های رومیزی به کشور، از محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران ایرانی بهره مند بودند. اکنون زمان نسبتا زیادی از آن دوره گذشته است، اما پردازنده‌های اینتل همچنان محبوبیت خود را در بازار ایران حفظ کرده‌اند و سایر شرکت‌های تولیدکننده CPU همچون AMD نتوانسته‌اند جایگاه اینتل را حتی برای لحظه‌ای تصاحب کنند. سری پردازنده‌های Core-i7 را می‌توان شناخته شده ترین سری پردازنده‌های اینتل در بازار جهانی دانست که به قدرت پردازشی بالا و عملکرد راضی کننده خود معروف هستند. اینتل نسل به نسل پردازنده‌های این سری را توسعه داده و معماری و قدرت پردازشی این سری را مطابق با نیاز روز جهان همگام سازی کرده است. پردازنده Intel Core i7-9700F Coffee Lake، نماینده سری Core-i7 برای نسل نهم پردازنده‌های اینتل می‌باشد که در نیمه اول سال 2019 معرفی شد و با بهره مندی از معماری 14 نانومتری و پشتیبانی از حداکثر ظرفیت حافظه 128 گیگابایتی توانست بسیار مورد توجه کاربران قرار گیرد. اگر به دنبال خرید پردازنده بالارده با قدرت پردازشی بالا و عملکرد گیمینگ هستید؛ در ادامه با نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-9700F با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید. در این بررسی به سراغ پردازنده‌ای خواهیم پرداخت، که از نظر بسیاری از کاربران از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار است!

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F : توان پردازشی

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F

 

برای اینکه بتوانیم شما را با توان پردازشی پردازنده اینتل کافی لیک Core i7-9700F آشنا کنیم در ابتدا لازم است با برخی از اصطلاحات و استانداردها آشنا شوید.

لیتوگرافی : این عبارت به زبان ساده، نشان دهنده فاصله میان هر یک از ترانزیستورهای به کار رفته در صفحه مدار (Board) پردازنده است که بر حسب نانومتر بیان می‌شود و هرچه مقدار آن کمتر باشد، نشان از توان پردازشی بالاتر پردازنده دارد. لیتوگرافی پردازنده Intel Core i7-9700F از نوع 14 نانومتری می‌باشد که برای یک پردازنده نسل نهمی مقدار مناسبی است.
نسل پردازنده : اولین عدد، پس از خط فاصله در نام پردازنده‌های اینتل (Intel)، نسل پردازنده را تعیین می‌کند. نسل‌های مختلف پردازشی نام‌های متفاوتی دارند؛ همچون پردازنده‌ اینتل Core i7-9700F که همان طور که از نامش مشخص است از نسل 9 بوده و به نسل کافی لیک (Coffe lake) معروف است. با بالاتر رفتن نسل پردازنده می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده مدرن‌تر بوده و در نتیجه لیتوگرافی کوچک‌تری دارد و از توان پردازشی بالاتری برخوردار است.

در رابطه با نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-9700F، تنها دانستن این دو موضوع کافیست؛ شما میتوانید با مطالعه مقاله "کدام پردازنده را خریداری کنیم؟ Intel core i5 یا Intel core i7" اطلاعات بسیار بیشتری در رابطه با پردازنده ها به دست آورید و به شناخت نسبتا بالایی از پردازنده‌های اینتل (Intel) دست یابید.

تا اینجا دانستیم که پردازنده Intel Core i7-9700F یک پردازنده از نسل 9 با معماری 14 نانومتری است. این پردازنده به 8 هسته پردازشی مجزا مجهز شده است، که هر کدام در هر لحظه قادرند یک عملیات پردازشی را اجرا کرده و تحلیل کنند. فرکانس کاری پردازنده اینتل Core i7-9700F در حالت پایه 3.0 گیگاهرتز عنوان شده است که به دلیل پشتیبانی این پردازنده از تکنولوژی 2 intel turbo boost این فرکانس در زمان افزایش فشار پردازشی به 4.7 گیگاهرتز افزایش خواهد یافت. این قابلیت در زمانی که فشار پردازشی وارد شده به سیستم رومیزی شما بالا می‌رود فعال خواهد شد و پردازنده تلاش می‌کند تا با ارائه حداکثر توان قابل ارائه خود، به کمک شما بیاید. نکته‌ای که در زمان خرید پردازنده Intel Core i7-9700F باید بسیار به آن توجه داشته باشید این است که، پردازنده اینتل Core i7-9700F از سوکت LGA 1151 برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کند؛ به همین دلیل باید حتما توجه داشته که مادربورد شما از این پردازنده پشتیبانی می‌کند و یا خیر. برای راحتی بیشتر شما کاربران عزیز لیستی از سری مادربوردهای پشتیبانی کننده از پردازنده Intel Core i7-9700F تهیه کرده‌ایم که این مادربوردها عبارتند از سری‌های مختلف : Z390 / Z370 / H370 / B360 / H310.

تنها کافیست تا شما یکی از سری مادربورد‌های بالا را خریداری نمایید تا بتوانید از کلیه امکانات پردازنده اینتل Core i7-9700F استفاده نمایید. با کلیک بر روی «لیست مادربوردها» می‌توانید مستقیما به لیست مادربوردهای موجود در فروشگاه هدف مراجعه نموده و به بررسی، مقایسه و خرید مادربورد مدنظر خود بپردازید.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F : توان پشتیبانی

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F

 

حافظه رم (RAM) از مهم ترین عوامل تعیین کننده سرعت و عملکرد چندپردازشی (Multi tasking) سیستم‌های رومیزی می‌باشد. اگر می‌خواهید که تجربه لذت بخشی از کار با سیستم خود داشته باشید؛ حتما باید از مقدار مناسبی حافظه رم استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که پردازنده شما چقدر قدرتمند باشد، زمانی که حافظه رم شما با عملکرد پردازنده هماهنگ و هم سو نباشد؛ مسلما شاهد تاخیر، لَگ و کرش‌ کردن‌های آزاردهنده خواهید بود. همان طور که می دانید؛ مقدار حافظه RAM قابل استفاده بر روی هر سیستم رومیزی، علاوه بر ظرفیت مادربورد به توان پشتیبانی پردازنده نیز وابسته است. پردازنده Intel Core i7-9700F قادر به پشتیبانی از آخرین نسل کلاس حافظه‌های Ram یعنی DDR4 می‌باشد و قادر است که از حداکثر 128 گیگابایت حافظه RAM با حداکثر فرکانس کاری 2666 مگاهرتز بهره گیری نماید. بهتر است بدانید که پیکربندی حافظه رم شما تنها می‌تواند دوکاناله باشد.

متاسفانه پردازنده اینتل Core i7-9700F فاقد گرافیک مجتمع با مدار می‌باشد که این موضوع به معنای فعالیت دائمی کارت گرافیک شما خواهد بود. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان خرید کارت گرافیک حتما توجه زیادی به دوام و پایداری کارت گرافیک مدنظر خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F : بنچمارک

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F

 

در قسمت‌های قبلی به بررسی مشخصات فنی و عملکرد تئوری پردازنده Intel Core i7-9700F پرداختیم. اما اکنون زمان آن رسیده که عملکرد این پردازنده 14 نانومتری اینتل را در واقعیت بسنجیم و مقداری از اعداد و ارقام منتشرشده روی کاغذها دور شویم. در این قسمت از نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-9700F به سراغ نمرات عملکرد اجرایی (benchmark) این پردازنده خواهیم رفت و به مقایسه آن با سایر پردازنده‌های شرکت اینتل و همچنین پردازنده‌های برند AMD خواهیم پرداخت که در زمان تصمیم گیری برای خرید پردازنده Intel Core i7-9700F بسیار به شما کمک خواهد کرد. در این بررسی از برترین سایت‌های ارائه بنچمارک یعنی Geekbench، Cinebench و در نهایت 3D Mark کمک گرفته‌ایم. در ادامه جزئیات هر بنچمارک در کنار توضیحات آن خدمت شما ارائه شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

 

بنچمارک (Geekbench (5

گیک بنچ 5 را میتوان بهترین معیار برای بررسی عملکرد نهایی سیستم دانست. این بنچمارک به گونه‌ای تنظیم شده که فشار پردازشی وارد شده به پردازنده را به گونه‌ای افزایش می‌دهد که تکنولوژی intel turbo boost فعال شده و فرکانس پردازشی به حداکثر می‌رسد و در همین زمان بیشترین حجم ممکن اطلاعات را از حافظه رم دریافت کرده و دوباره برای آن ارسال می‌کند. نتیجه این است که عملکرد پردازنده در فشار پردازشی سنگین مشخص خواهد شد و توان بهره‌گیری پردازنده از کارت RAM نیز بیشتر قابل درک خواهد بود.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F

 

پردازنده Intel Core i7-9700F در این بنچمارک توانسته نمره رضایت بخش 6714 را دریافت کند و در میان هم‌رده‌های خود عملکرد قابل قبولی داشته باشد. نکته قابل توجه در این بنچمارک پایین‌تر بودن امتیاز پردازنده intel Core i7-8700K با وجود فرکانس پردازشی بالاتر می‌باشد.

 

بنچمارک (Cinebench (R20

سِنِبنچ را می‌توان بنچمارک محبوب طراحان گرافیک دانست چرا که تست‌های این بنچمارک بر پایه نرم افزار طراحی انیمیشن‌های 3D با نام Cinema 4 Suite طرح ریزی شده است. همان طور که مشخص است، نمره بالاتر نشان دهنده قدرت پردازش بالاتر پردازنده برای انجام پروژه‌های گرافیکی و مدل سازی 3 بعدی می‌باشد. اگر یک گرافیست و یا طراح انیمیشن هستید؛ حتما نام cinebench را در زمان خرید پردازنده به خاطر داشته باشید.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F

 

پردازنده اینتل Core i7-9700F در سنبنچ عملکرد خیره کننده‌ای از خود به نمایش گذاشته و توانسته بسیاری از پردازنده‌های بالارده‌ خود همچون Core i9-10980HK را کنار بزند. با توجه به نتایج به دست آمده از Cinebench R20 می‌توان گفت که خرید پردازنده Intel Core i7-9700F می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های کاربران مشغول به حوزه گرافیک باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی: کدام پردازنده لپ‌تاپ مناسب شما است؟

 

بنچمارک (3D Mark (time spy

در نهایت به بنچمارک طرفداران بازی‌های رایانه‌ای و گیمرها رسیدیم. نکته‌ای که درباره این بنچمارک لازم است بدانید این است که ما از آزمون Time Spy برای بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F استفاده کردیم که تنها بر روی DirectX 12 تمرکز دارد؛ یعنی در این بنچمارک تمامی تست‌ها بر روی ویندوز 10 اجرا شده است چراکه این نسخه از دایرکت ایکس، بر روی ویندوزهای قبلی قادر به نصب و اجرا شدن نیست.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7-9700F

 

همانند سنبنچ، پردازنده اینتل Core i7-9700F در بنچمارک 3D mark نیز، عملکرد راضی کننده‌ای از خود نشان داده است. همان طور که در تصویر نیز مشخص است؛ پردازنده نسل نهمی ما در برابر رقیبان خود از جایگاه مناسبی برخوردار است. با توجه به امتیازات به دست آمده در 3D Mark میتوان گفت که در صورت استفاده از یک کارت گرافیک قدرتمند، قادر به اجرای بسیاری از بازی‌های روز دنیا همچون Fortnite، GTA V، Apex، Valorant و... با کیفیت بالا و حداقل 60 فریم خواهید بود.

 

نتیجه نهایی :

بی‌تردید پردازنده سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و واحد پردازش عملکرد منطقی سیستم، یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در هر سیستم کامپیوتری محسوب می‌شود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند. کمپانی آمریکایی اینتل یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU در دنیا محسوب می‌شود که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

پردازنده intel Core i7-9700f را می‌توان یکی از بهترین پردازنده‌های بالارده تولیدشده به وسیله این شرکت دانست، که در بازار ایران نیز مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفته است. این پردازنده 8 هسته‌ای که با معماری 14 نانومتری ساخته شده و در مجموعه پردازنده‌های نسل نهم اینتل (Coffee Lake) جای گرفته است؛ از قیمت بسیار رقابتی بهره مند می‌باشد به شکلی که می‌توان قیمت پردازنده Intel Core i7-9700F را یکی از نقاط قوت آن دانست. اگر تصمیم به خرید پردازنده بالارده با توان پردازشی مناسب و عملکردی قابل قبول گرفته‌اید؛ قطعا خرید پردازنده اینتل Core i7-9700F می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای شما باشد.

 

نقاط قوت :

  • برخورداری از تکنولوژی Intel turbo boost 2
  • بهره مندی از 8 هسته پردازشی
  • لیتوگرافی 14 نانومتری

 

نقاط ضعف :

  • توان مصرفی نسبتا بالا (65W)

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید پردازنده اینتل Core i7-9700F Coffee Lake