نقد و بررسی پردازنده Intel Core i3-9100F : کمترین هزینه، بیشترین بهره بری

نقد و بررسی 23 تیر 1399 علی مظفری

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i3-9100F : کمترین هزینه، بیشترین بهره بری

افزایش قابل توجه قیمت سخت افزار در سال‌های اخیر سبب شده تا کاربران بسیاری به سمت محصولات باکیفیت میان رده روی بیاورند. در این میان قیمت پردازنده نیز، همچون سایر محصولات سخت افزار افزایش قیمت چشم گیری داشته و همین موضوع سبب شده تا شرکت‌های سازنده CPU همچون اینتل و AMD به فکر ساخت قطعاتی با عملکرد راضی کننده و قیمت مناسب بیفتند. پردازنده اینتل کافی لیک Core i3-9100F را می‌توان یکی از بهترین پردازنده‌های میان رده موجود در بازار دانست که با داشتن قیمتی بسیار مناسب، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است. جالب است بدانید که این پردازنده به راحتی توانسته از پس بازی‌هایی همچون Fortnite، Apex، GTA V و... برآید و نظر کاربران گرافیست بسیاری را نیز به خود جلب کند. اگر به دنبال خرید یک پردازنده اقتصادی با عملکرد قابل قبول هستید، حتما در ادامه با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی پردازنده Intel core i3-9100F همراه باشید. در این نقد و بررسی شما را با یکی از بهترین پردازنده‌های با مبلغ کمتر از 2 میلیون تومان در بازار ایران آشنا خواهیم کرد.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i3-9100F : توان پردازشی

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i3-9100F

 

برای اینکه بتوانیم شما را با توان پردازشی پردازنده اینتل کافی لیک Core i3-9100F آشنا کنیم در ابتدا لازم است با برخی از اصطلاحات و استانداردها آشنا شوید.

لیتوگرافی : این عبارت به زبان ساده، نشان دهنده فاصله میان هر یک از ترانزیستورهای به کار رفته در صفحه مدار (Board) پردازنده است که بر حسب نانومتر بیان می‌شود و هرچه مقدار آن کمتر باشد، نشان از توان پردازشی بالاتر پردازنده دارد. لیتوگرافی پردازنده Intel Core i3-9100F از نوع 14 نانومتری می‌باشد که برای یک پردازنده میان رده مقدار مناسبی است.
نسل پردازنده : اولین عدد، پس از خط فاصله در نام پردازنده‌های اینتل (Intel)، نسل پردازنده را تعیین می‌کند. نسل‌های مختلف پردازشی نام‌های متفاوتی دارند؛ همچون پردازنده‌ اینتل Core i3-9100F که همان طور که از نامش مشخص است از نسل 9 بوده و به نسل کافی لیک (Coffe lake) معروف است. با بالاتر رفتن نسل پردازنده می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده مدرن‌تر بوده و در نتیجه لیتوگرافی کوچک‌تری دارد و از توان پردازشی بالاتری برخوردار است.

در رابطه با نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i3-9100F، تنها دانستن این دو موضوع کافیست؛ هرچند که شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر اطلاعات بسیار بیشتری در رابطه با پردازنده ها به دست آورید و به شناخت نسبتا بالایی از پردازنده‌های اینتل (Intel) دست یابید.

تا اینجا دانستیم که پردازنده Intel Core i3-9100F یک پردازنده از نسل 9 با معماری 14 نانومتری است. این پردازنده از 4 هسته پردازشی بهره می‌برد که هر کدام در هر لحظه قادرند یک عملیات پردازشی را اجرا کرده و تحلیل کنند. فرکانس کاری پردازنده اینتل Core i3-9100F در حالت پایه 3.6 گیگاهرتز عنوان شده است که به دلیل پشتیبانی این پردازنده از تکنولوژی intel turbo boost این فرکانس به 4.2 گیگاهرتز افزایش خواهد یافت. این قابلیت در زمانی که فشار پردازشی وارد شده به سیستم رومیزی شما بالا می‌رود فعال خواهد شد و پردازنده تلاش می‌کند تا با ارائه حداکثر توان قابل ارائه خود، به کمک شما بیاید. نکته‌ای که در زمان خرید پردازنده Intel Core i3-9100F باید بسیار به آن توجه داشته باشید. پردازنده اینتل Core i3-9100F از سوکت LGA 1151 برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کند؛ به همین دلیل باید حتما توجه داشته که مادربورد شما از این پردازنده پشتیبانی می‌کند و یا خیر. برای راحتی بیشتر شما کاربران عزیز لیستی از سری مادربوردهای پشتیبانی کننده از پردازنده Intel Core i3-9100F تهیه کرده‌ایم که این مادربوردها عبارتند از سری‌های مختلف : Z390 / Z370 / H370 / B360 / H310.

تنها کافیست تا شما یکی از سری مادربورد‌های بالا را خریداری نمایید تا بتوانید از کلیه امکانات پردازنده اینتل Core i3-9100F استفاده نمایید. با کلیک بر روی «لیست مادربوردها» می‌توانید مستقیما به لیست مادربوردهای موجود در فروشگاه هدف مراجعه نموده و به بررسی، مقایسه و خرید مادربورد مدنظر خود بپردازید. 

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i3-9100F : توان پشتیبانی

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i3-9100F

 

همان طور که میدانستید؛ مقدار حافظه RAM قابل استفاده بر روی هر سیستم رومیزی، علاوه بر ظرفیت مادربورد به توان پشتیبانی پردازنده نیز وابسته است. پردازنده Intel Core i3-9100F قادر به پشتیبانی از اخرین نسل کلاس حافظه‌های Ram یعنی DDR4 می‌باشد و قادر است که از حداکثر 64 گیگابایت حافظه RAM با حداکثر فرکانس کاری 2400 مگاهرتز بهره گیری نماید.

متاسفانه پردازنده اینتل Core i3-9100F فاقد گرافیک مجتمع با مدار می‌باشد که این موضوع به معنای فعالیت دائمی کارت گرافیک شما خواهد بود. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان خرید کارت گرافیک حتما توجه زیادی به دوام و پایداری کارت گرافیک مدنظر خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i3-9100F : بنچمارک

 

بنچمارک Intel Core i3-9100F

 

با خواندن بخش‌های قبلی این مقاله اطلاعات جامعی را درباره پردازنده Intel Core i3-9100F به دست آوردید؛ اما در این بخش به بررسی بنچمارک‌های این پردازنده و مقایسه آن با سایر پردازنده‌های شرکت اینتل و همچنین پردازنده‌های یرند AMD خواهیم پرداخت که در زمان تصمیم گیری برای خرید پردازنده Intel Core i3-9100F بسیار به شما کمک خواهد کرد. در این بررسی از برترین سایت‌های ارائه بنچمارک یعنی CPU-Z، Cinebench و در نهایت 3D Mark کمک گرفته‌ایم. در ادامه جزئیات هر بنچمارک خدمت شما ارائه شده است، اما پیش از شروع لازم است بدانید که در هر تصویر، ستون نارنجی عملکرد چندهسته‌ای (Multi core) پردازنده را نشان خواهد داد و ستون آبی رنگ نمایانگر عملکرد تک هسته‌ای (Single core) پردازنده Intel Core i3-9100F می‌باشد.

 

بنچمارک (CPU-Z (1.89 

بنچمارک CPU-Z یک نرم افزار تست سیستم متن باز و رایگان است که به زبان ++C نوشته شده و پس از عرضه عمومی، بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است. حجم بالای کاربران باعث شده که داده‌های این سایت بسیار قابل اعتماد بوده و در اکثر نقد و بررسی‌های فروشگاه اینترنتی هدف مورد استفاده قرار گیرد.

 

بنچمارک Intel Core i3-9100F

 

نکته‌ای که در این بنچمارک قابل توجه است؛ برتری عملکرد تک هسته‌ای پردازنده Intel Core i3-9100F نسبت به پردازنده‌های بسیار قدرتمند i7-8700k و i5-9400f می‌باشد. این موضوع نشان از قدرت بالای پردازنده اینتل Intel Core i3-9100F در اجرای برنامه‌ها با یک مسیر اجرایی می‌باشد که موجب می‌شود در زمانی که شما تنها یک برنامه در حال اجرا دارید؛ شاهد هیچگونه کُندی و یا تاخیر در عملکرد پردازشی خود نباشید. همچنین پردازنده Intel Core i3-9100F در تست تک هسته‌ای عملکردی بهتر از پردازنده سری 7 کمپانی AMD یعنی Ryzen 7 2700X از خود نشان داده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی پردازنده Intel Core i9-9900K : سریع ترین پردازنده گیمینگ نسل 9!

 

بنچمارک (Cinebench(R20 

سِنِبنچ را می‌توان بنچمارک محبوب طراحان گرافیک دانست چرا که تست‌های این بنچمارک بر پایه نرم افزار طراحی انیمیشن‌های 4D طرح ریزی شده است. اگر یک گرافیست و یا طراح انیمیشن هستید؛ حتما نام cinebench را در زمان خرید پردازنده به خاطر داشته باشید.

 

بنچمارک Intel Core i3-9100F

 

پردازنده Intel Core i3-9100F در بررسی‌های سنبنچ عملکرد ضعیف‌تری نسبت به تست CPU-Z داشته است ولی با این حال از پس بسیاری از رقیبان خود برآمده و باز هم عملکرد تک هسته‌ای خیره کننده‌ای از خود به جا گذاشته است. پردازنده‌های اینتل به دلیل داشن هسته‌های پردازشی کمتر نسبت به AMD، معمولا امتیاز پایین‌تری در تست‌های چند هسته‌ای (multi core) دریافت میکنند.

 

بنچمارک (3DMark (time spy 

در نهایت به بنچمارک طرفداران بازی‌های رایانه‌ای و گیمرها رسیدیم. نکته‌ای که درباره این بنچمارک لازم است بدانید این است که ما از آزمون Time Spy برای بررسی پردازنده Intel Core i3-9100F استفاده کردیم که تنها بر روی DirectX 12 تمرکز دارد؛ یعنی در این بنچمارک تمامی تست‌ها بر روی ویندوز 10 اجرا شده است چراکه این نسخه از دایرکت ایکس، بر روی ویندوزهای قبلی قادر به نصب و اجرا شدن نیست.

 

بنچمارک Intel Core i3-9100F

 

همان طور که در تصویر نیز مشخص است، پردازنده Intel Core i3-9100F در این بنچمارک پایین ترین نمره را نسبت به رقیبان خود (که بسیار گران‌تر از این پردازه هستند) دریافت کرده است. اما بهتر است بدانید که این ضعف به این معنا نیست که شما قادر به اجرای بازی‌های مختلف نیستید. همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم؛ توان پردازشی این پردازنده کافی لیک 14 نانومتری بسیار بالاتر از حداقل توان مورد نیاز بازی‌هایی همچون Apex، GTA V، Witcher 3 و... می‌باشد و شما می‌توانید با استفاده از یک کارت گرافیک مناسب و تعیین گرافیک متوسط برای هربازی، حداقل 45 فریم تا 70 فریم بر روی بازی‌های مختلف دریافت کنید.

 

نتیجه نهایی :

بی‌تردید پردازنده سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و واحد پردازش عملکرد منطقی سیستم، یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در هر سیستم کامپیوتری محسوب می‌شود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند. کمپانی آمریکایی اینتل یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU در دنیا محسوب می‌شود که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

پردازنده Intel Core i3-9100F را می‌توان یکی از بهترین پردازنده‌های میان رده تولیدشده به وسیله این شرکت دانست، که در بازار ایران نیز مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفته است. این پردازنده 4 هسته‌ای که با معماری 14 نانومتری ساخته شده و در مجموعه پردازنده‌های نسل نهم اینتل (Coffee Lake) جای گرفته است؛ از قیمت بسیار رقابتی بهره مند می‌باشد به شکلی که می‌توان قیمت پردازنده Intel Core i3-9100F را یکی از نقاط قوت آن دانست. اگر تصمیم به خرید یک پردازنده میان رده با قیمتی باصرفه و عملکردی قابل قبول گرفته‌اید؛ قطعا خرید پردازنده اینتل Core i3-9100F می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای شما باشد.

 

نقاط قوت :

  • قیمت فوق العاده باصرفه
  • پشتیبانی از تکنولوژی Intel turbo boost 2
  • برخورداری از 4 هسته پردازشی
  • لیتوگرافی 14 نانومتری

 

نقاط ضعف :

  • عدم برخورداری از گرافیک مجتمع
  • عدم بهره مندی از تکنولوژی Hyper Threading

 

 پردازنده اینتل کافی لیک Core i3-9100F 3.6GHz مشخصات کامل، قیمت و خرید