محصولات مرتبط
بلک بری Passport
ناموجود
بلک بری Passport
ناموجود
نقد و بررسی بلک بری پاسپورت : خاص و متفاوت باشید!

نقد و بررسی 31 تیر 1402 علی مظفری

نقد و بررسی بلک بری پاسپورت : خاص و متفاوت باشید!

اگر از طرفداران گوشی های خاص و متفاوت اندرویدی هستید، مطمئنا بلک بری پاسپورت (BlackBerry Passport) یکی از گزینه های خرید خوب پیش رویتان خواهد بود. این گوشی با ظاهری کاملا متفاوت می‌تواند توجه هر فردی را جلب کند. در این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی بلک بری پاسپورت بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ماه ژوئن (June) سال 2014 شرکت بلک بری به طور رسمی از گوشی جدیدی تحت عنوان BlackBerry Passport (بلک بری پاسپورت) رونمایی کرد. این گوشی از سیستم عامل اختصاصی بلک بری بهره‌مند بوده و در مقایسه با گوشی های دیگر ظاهری متفاوت دارد و سخت افزاری نسبتا خوبی را هم ارائه می‌کند. قیمت بلک بری پاسپورت هم در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش تقریبا مناسب تر است. این عوامل سبب شده‌اند تا استقبال خوبی از این اسمارتفون (smartphone) به عمل آید و بلک بری پاسپورت به یکی از گوشی های پر فروش شرکت بلک بری تبدیل شود.

اما آیا خرید BlackBerry Passport انتخاب مناسبی برای شماست؟ ما در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی بلک بری پاسپورت بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. با شناسایی نقاط قوت و ضعف این گوشی می‌توانید بهتر در مورد مناسب بودن یا نبودن این گوشی برای خودتان تصمیم گیری کنید. بنابراین اگر می‌خواهید یک اسمارتفون جدید بخرید و بلک بری پاسپورت هم از گزینه های خریدتان است، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بهتر این گوشی را بشناسید و تصمیم گیری دقیق تری داشته باشید.

 

نقد و بررسی بلک بری پاسپورت (BlackBerry Passport): طراحی و ظاهر

اصلی ترین ویژگی خاص بلک بری پاسپورت مربوط به ظاهر و سبک طراحی متفاوت آن می‌شود. نمی‌توان به طور قطع مدعی شد که ظاهر و سبک طراحی این گوشی خوب یا بد است، بلکه این موضوع کاملا بنا به سلیقه شخصی کاربر مشخص می‌شود. ممکن است شما با یک نگاه به گوشی مورد نظر عاشق ظاهر و سبک طراحی آن شوید یا به قدری از آن بدتان بیاید که اصلا فکر خریدش را از سرتان بیرون کنید. بنابراین زیبا یا زشت بودن BlackBerry Passport با توجه به سلیقه کاربران مشخص می‌شود، اما بدون تردید گوشی در طراحی و ظاهر خودش نقاط قوت و ضعف مشخصی دارد که ما سعی می‌کنیم این موارد را برایتان عنوان سازیم. فریم اصلی گوشی از جنس آلومینیوم ساخته شده اما مابقی بخش های بدنه آن پلاستیکی است. البته پلاستیکی که در ساخت BlackBerry Passport بکار رفته پلاستیک معمولی و ساده نیست و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه، تماس با اشیای تیز و فشار دارد. این گوشی حدود 198 گرم وزن دارد که در مقایسه با دیگر گوشی های مجهز به نمایشگر 4.5 اینچی وزن زیادی محسوب می‌شود.

 

بررسی بلک بری پاسپورت

 

بدنه بلک بری پاسپورت به شکل خاصی طراحی شده و با تمام گوشی هایی که تاکنون دیده‌اید متفاوت خواهد بود. ابعاد بدنه دستگاه برابر 128 در 90.3 در 9.3 میلیمتر است و این مسئله سبب شده که گوشی عریض‌تر از گوشی های عادی شود و بدین ترتیب استفاده تک دست از آن تقریبا غیر ممکن باشد! بنابراین شما همیشه برای استفاده از گوشی بلک بری پاسپورت ملزم به بکارگیری هر دو دستتان خواهید شد چون با خیال راحت نمی‌توانید تک دست از آن استفاده کنید.

گوشی BlackBerry Passport یک ویژگی منحصر به فرد و خاص دیگر هم دارد که وقتی از نمای رو به رو به آن نگاه می‌کنید کاملا محسوس و مشخص خواهد بود. این ویژگی مربوط به بهره‌مندی از کیبورد فیزیکی QWERTY می‌شود که زیر صفحه نمایش 4.5 اینچی دستگاه بکار رفته است. صفحه نمایش گوشی هم حالتی مربعی شکل دارد و برخلاف گوشی های امروزی مستطیلی نیست و نسبت 1 به 1 را ارائه می‌کند. ضمنا در این گوشی خبری از ویژگی هایی همچون نمایشگر بدون حاشیه، اسکنر انگشت و اینگونه موارد نخواهد بود.

 

بررسی بلک بری پاسپورت

 

کیبورد فیزیکی بلک بری پاسپورت شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسد اما در عمل بکارگیری آن خیلی هم آسان نیست. مخصوصا زمانی که انگشتان شما کمی بزرگ باشند، بیشتر در حین استفاده از کیبورد BlackBerry Passport با مشکل رو به رو می‌شوید چون فشردن دکمه های کوچک آن کمی سخت تر می‌شود. اما حساسیت کیبورد دستگاه و سرعت عمل آن خوب خواهد بود. لازم به اشاره است که روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده اما با این حال پیشنهاد می‌کنیم حتما روی نمایشگر دستگاه یک گلس محافظ ال سی دی نصب کنید تا خط و خشی بر روی آن ایجاد نشود. زمانی که از نمای پشت به BlackBerry Passport نگاه می‌کنید، صیقلی بودن قاب پشت دستگاه، لوگوی بلک بری و سبک خاص طراحی قاب پشت گوشی توجهتان را جلب خواهد کرد. قاب پشت این گوشی کاملا صیقلی بوده و اگرچه پلاستیکی است اما ظاهری براق دارد. لبه های سمت راست و چپ آن خمیده طراحی شده‌اند و نوارهای نقره‌ای رنگ خاصی در اطراف آن بکار می‌روند.

لوگوی BlackBerry تقریبا در وسط قاب پشت این گوشی نصب است و در لبه فوقانی آن هم لنز دوربین اصلی دستگاه دیده می‌شود. محل نصب لنز دوربین اصلی گوشی با یک بخش شیشه‌ای و مستطیل شکل مشخص شده و یک چراغ فلش LED هم دارد. بخش فوقانی قاب پشت این گوشی قابلیت جداسازی از بدنه دستگاه را خواهد داشت و بدین ترتیب دسترسی کاربر به شیار های سیم کارت و رم میکرو اس دی (Micro SD) امکانپذیر می‌شود. بنابراین گوشی مورد نظر هم از نمای پشت و هم از نمای رو به رو ظاهری متفاوت و منحصر به فرد دارد و سبک طراحی آن هم نسبت به گوشی های دیگر بازار کاملا متمایز است.

 

بررسی بلک بری پاسپورت

 

بنابراین اگر بخواهیم جمع‌بندی از سبک طراحی و ظاهر گوشی بلک بری پاسپورت داشته باشیم باید بگوییم که این گوشی کیفیت ساخت خوبی دارد و یک سبک طراحی کاملا متفاوت برای آن در نظر گرفته شده است. این مسئله که شما با ظاهر گوشی ارتباط برقرار کنید یا خیر مسئله‌ای است که به سلیقه شخصی شما باز می‌گردد، اما به نظر ما گوشی BlackBerry Passport با ظاهر خاص خودش می‌تواند گزینه خرید مناسبی برایتان باشد.

 

نقد و بررسی بلک بری پاسپورت (BlackBerry Passport): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی بلک بری پاسپورت در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. نمایشگری که در آن بکار رفته 4.5 اینچی و از نوع IPS LCD و لمسی است و رزولوشن 1440 در 1440 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 453 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم نسبت تصویر نمایشگر این گوشی 1 به 1 است و حالتی کاملا مربعی شکل دارد. طبق آمار چیزی در حدود 56.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود که این مسئله با توجه به بهره‌مندی دستگاه از کیبورد فیزیکی QWERTY کاملا طبیعی خواهد بود. اگر اهل انجام کارهایی مثل وبگردی یا تماشای فیلم و ویدئو نباشید، مطمئنا صفحه نمایش گوشی مورد نظر نیازهایتان را برطرف می‌کند اما اگر خیلی به وبگردی و تماشای فیلم و از این قبیل اقدامات علاقه دارید، صفحه نمایش 4.5 اینچی بلک بری پاسپورت چندان نمی‌تواند رضایت شما را در پی داشته باشد.

 

بررسی بلک بری پاسپورت

 

پس کوچک بودن صفحه نمایش گوشی می‌تواند یکی از نقاط ضعف آن باشد، اما نباید این مسئله را فراموش کرد که سبک و زبان طراحی بلک بری پاسپورت به گونه‌ای است که نصب یک نمایشگر بزرگ در آن امکانپذیر نبوده است، بنابراین کسانی که از این گوشی خوششان بیاید بدون تردید با نمایشگر کوچک آن هم ارتباط برقرار خواهند کرد. وضوح تصویر، شادابی، شارپنس و کنتراست نمایشگر BlackBerry Passport مناسب است و وقتی محتوای نمایشگر روی آن را می‌بینید از کیفیت آن لذت خواهید برد، البته ما مدعی نیستیم که کیفیت عملکرد نمایشگر این گوشی در حد گوشی های بالا رده فعلی بازار خواهد بود، بلکه منظورمان این است که نمایشگر دستگاه در مقایسه با قیمت آن کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کند. از آنجایی که نمایشگر دستگاه از نوع IPS LCD انتخاب شده، بنابراین خیلی قدرت بالایی در تولید روشنایی ندارد. به همین سبب اگر می‌خواهید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از گوشی استفاده کنید و محتوای صفحه نمایش آن را ببینید، حتما باید شدت روشنایی نمایشگر گوشی را روی 100 درصد تنظیم شود. پس به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش BlackBerry Passport در مقایسه با قیمتی که دستگاه دارد کیفیت مطلوب را ارائه می‌کند اما اندازه کوچک آن مسئله‌ای است که باید با آن کنار بیایید.

 

نقد و بررسی بلک بری پاسپورت (BlackBerry Passport): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

شاید با یک نگاه اولیه به گوشی بلک بری پاسپورت و بستر نرم افزاری آن تصور کنید که گوشی از سیستم عامل اندروید بهره می‌برد اما در واقع اینطور نیست و سیستم عامل اختصاصی بلک بری با نام BlackBerry OS 10.3 روی آن نصب خواهد بود و قابلیت آپدیت به نسخه 10.3.2 را هم دارد. در طراحی سیستم عامل اختصاصی بلک بری از ایده هایی که در اندروید و iOS بکار رفته استفاده شده اما با این حال سیستم عامل مذکور یک سیستم عامل منحصر به فرد و خاص محسوب می‌شود. چندین هوم اسکرین در گوشی وجود دارد و کاربر می‌تواند با کشیدن انگشت خود به راست و چپ مابین این اسکرین ها جهش داشته باشد. با جهش به سمت چپ لیست اپلیکیشن ها نمایان می‌شود و با جهش به سمت راست وارد بخش بلک بری هاب (BlackBerry Hub) خواهید شد.

 

بررسی بلک بری پاسپورت

 

بلک بری هاب بخشی از رابط کاربری و سیستم عامل گوشی است که تمام مسیج ها و پیام هایی که از طریق اس ام اس، ایمیل، مسنجر اختصاصی بلک بری (BBM)، فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی و غیره دریافت کرده باشید را در قالب یک مجموعه مستقل به تصویر می‌کشد. برای این قسمت فیلترهایی ارائه شده که قابل شخصی سازی هستند و عملکرد بلک بری هاب را به سلیقه شخصی کاربر نزدیک تر می‌کنند. بلک بری هاب واقعا یکی از ویژگی های کاربردی است که در سیستم عامل BlackBerry OS وجود دارد و منجر به سهولت بکارگیری دستگاه و اپلیکیشن های آن می‌شود. مثل سیستم عامل اندروید، با کشیدن انگشت خود از سمت بالا به پایین بخش نوتیفیکیشن ها نمایان می‌شود و کشیدن انگشت از سمت پایین به بالا در هر اپلیکیشن دستور بازگشت به هوم اسکرین را صادر می‌نماید.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین گوشی های میان رده و خوش قیمت 2019

بنابراین رابط کاربری و سیستم عامل BlackBerry OS 10.3 قابلیت های متعدد و کاربردی دارد که موارد فوق فقط بخش کوچکی از آن ها بودند. عملکرد سیستم عامل دستگاه روان و مناسب است و همگام‌سازی خوبی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن وجود دارد. بنابراین در حین کار با گوشی و پرسه زدن در منوهای مختلف آن با لگ و تاخیر مواجه نمی‌شوید، اما نداشتن آزادی عمل در نصب اپلیکیشن های مختلف می‌تواند در گوشی بلک بری پاسپورت کمی آزاردهنده باشد، چون دستگاه از سیستم عامل اندروید بهره نمی‌برد و تمام اپلیکیشن های اندرویدی روی آن قابل نصب نیستند. برای نصب اپلیکیشن ها در گوشی BlackBerry Passport باید به Amazon Appstore مراجعه شود.

 

بررسی بلک بری پاسپورت

 

بنابراین به صورت کلی باید گفت که سیستم عامل و رابط کاربری گوشی بلک بری پاسپورت بستری امن، روان و کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند اما مطمئنا سیستم عامل های اندروید و iOS به دلیل محبوبیت بیشتر و فراگیرتر بودن می‌توانند تجربه بهتری را برای شما به همراه داشته باشند. پس اگر زیاد دنبال نصب اپلیکیشن های موبایل باشید، بهتر است گوشی های اندرویدی را به عنوان گزینه خریدتان انتخاب کنید و از خرید بلک بری پاسپورت چشم پوشی نمایید.

 

نقد و بررسی بلک بری پاسپورت (BlackBerry Passport): پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه اسنپدراگون 801 کوالکام در قلب بلک بری پاسپورت بکار رفته است. این تراشه شاید کمی قدیمی باشد اما تراشه بدی نیست و قدرت عملکرد متعادلی دارد. تراشه مذکور طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Krait 400 هستند و فرکانس کاری 2.26 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. این تراشه همچنین از پردازنده گرافیکی آدرنو 330 هم بهره می‌برد که وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی دستگاه را بر عهده دارد. رم گوشی ظرفیت 3 گیگابایتی داشته و حافظه داخلی آن به طور پیش فرض 32 گیگابایتی فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. ضمنا دستگاه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. اما گذشته از این آمار و ارقام باید پرسید که قدرت عملکرد BlackBerry Passport در عمل چگونه است؟

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش جالب ترین ترفند های استوری اینستاگرام

گوشی مورد نظر قدرت عملکرد مطلوبی دارد اما آنقدرها قدرتمند نیست که انتظار اجرای بازی های سنگین و HD را در آن داشته باشید. اغلب اپلیکیشن ها و بازی هایی که به طور اختصاصی برای سیستم عامل BlackBerry OS ارائه شده‌اند، سنگین نیستند و گوشی برای اجرای آن ها با هیچ مشکلی رو به رو نخواهد بود. اما اجرای بازی ها و اپلیکیشن های سنگین اندرویدی در دستگاه لگ و تاخیرهایی به وجود می‌آورند چون در این حالت عملا بستر سخت افزاری دستگاه دو تسک مختلف را آنالیز که یکی مربوط به شبیه سازی محیط اندروید و دیگری مربوط به اجرای بازی یا اپلیکیشن مورد نظر در چارچوب شبیه ساز می‌شود. طبیعتا این امر منجر به صرف بخش بیشتری از منابع دستگاه خواهد شد و همین مسئله ممکن است لگ و تاخیر هایی را در حین اجرای اپلیکیشن یا بازی مورد نظر به وجود آورد.

 

بررسی بلک بری پاسپورت

 

خوشبختانه رم 3 گیگابایتی بلک بری پاسپورت کمک خوبی به افزایش پتانسیل و قابلیت های آن خواهد کرد و منجر به افزایش سرعت عملکرد دستگاه می‌شود. جهش مابین اپلیکیشن های مختلف و مولتی‌تسکینگ به خوبی توسط رم گوشی مدیریت خواهند شد و از این نظر هم با مشکلی مواجه نمی‌شوید. بنابراین به طور کلی باید گفت که قدرت عملکرد و پردازشی گوشی BlackBerry Passport خوب و مناسب است، اما اگر می‌خواهید بهترین بازده را از آن دریافت کنید بهتر است در پی نصب و اجرای اپلیکیشن ها و بازی های سنگین اندرویدی نباشید. به عقیده ما قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی گوشی بلک بری پاسپورت نسبت به قیمت دستگاه مناسب است.

 

نقد و بررسی بلک بری پاسپورت (BlackBerry Passport) : دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی بلک بری پاسپورت از یک لنز 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS،HDR) و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند. همچنین با دوربین اصلی این گوشی می‌توانید ویدئو های فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه را هم ضبط نمایید. در بخش فوقانی لنز دوربین پشت یا اصلی این گوشی هم چراغ فلش LED آن نصب است که در محیط های کم نور می‌توان از آن برای بهبود وضعیت نور محیط استفاده کرد. در بررسی بلک بری پاسپورت مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب واقعا می‌تواند عکس های خوبی ضبط کند. کیفیت عکس های یکه در این شرایط با دوربین 13 مگاپیکسلی BlackBerry Passport ضبط می‌شوند فراتر از حد انتظار ما بوده است. اما متاسفانه در محیط های کم نور و تاریک افت کیفیت عملکرد چشم‌گیری در دوربین اصلی دستگاه نمایان می‌شود!

عکس هایی که در محیط های تاریک و کم نور (مثلا شب) با دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند اصلا کیفیت مطلوبی نداشته و به طرز قابل ملاحظه‌ای شامل نویز هستند. حتی استفاده از چراغ فلش LED گوشی هم در این شرایط نمی‌تواند کمک به سزایی به بهبود وضعیت عکسبرداری کند. عکس هایی که به صورت کلوز آپ (close-up) با دوربین این گوشی ضبط می‌شوند هم خیلی با کیفیت نیستند. بنابراین به صورت کلی باید گفت که دوربین اصلی بلک بری پاسپورت عملکرد معمولی دارد و نه می‌توان مدعی شد که همیشه عالی عمل می‌کند و نه می‌توان گفت که مطلقا عملکرد مطلوبی ندارد. وضعیت نور محیط در حین عکسبرداری با دوربین اصلی این گوشی عاملی است که مطلقا تعیین کننده میزان کیفیت عکسی خواهد بود که ثبت می‌گردد.

 

بررسی بلک بری پاسپورت

 

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی BlackBerry Passport از یک لنز 2 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.8 تشکیل می‌شود. دوربین سلفی این گوشی یک دوربین کاملا معمولی دارد که کیفیت عالی نداشته و بهتر است روی آن به عنوان یک دوربین سلفی کار راه انداز حساب باز کنید. عکس هایی که با دوربین سلفی این گوشی ضبط می‌کنید برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام نسبتا مناسب خواهند بود اما کیفیت خیلی خوبی ندارند. پس اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید، بلک بری پاسپورت گزینه خرید خیلی عالی نیست.

 

نقد و بررسی بلک بری پاسپورت (BlackBerry Passport): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی بلک بری پاسپورت در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در اسمارتفون مذکور بکار رفته ظرفیت 3450 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. با توجه به سخت افزار نه چندان قدرتمند و صفحه نمایش کوچکی که بلک بری پاسپورت دارد، انتظار داریم باتری 3450 میلی آمپر ساعتی آن به خوبی قادر به تامین انرژی مورد نیازش باشد. در بررسی بلک بری پاسپورت هم همین مسئله مشخص شد. طبق بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری این گوشی با یک بار شارژ به راحتی می‌تواند تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت بکارگیری نرمال گوشی تامین کند.

طبیعتا اگر میزان استفاده کاربر از گوشی افزایش یابد، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند و اگر مقدار کارکرد وی کمتر از حد نرمال باشد، شارژ باتری بلک بری پاسپورت شاید بتواند تا 2 روز هم باقی بماند. متاسفانه بلک بری پاسپورت از قابلیت شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای اینکه باتری آن از 0 تا 100 درصد شارژ شود، لازم است مدت زمانی در حدود 130 دقیقه منتظر بمانید. بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه شارژر موبایل یا یک پاوربانک را به همراه داشته و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری گوشی بلک بری پاسپورت استفاده کنید.

 

بررسی بلک بری پاسپورت

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی بلک بری پاسپورت (BlackBerry Passport) پرداختیم. این گوشی یک اسمارتفون کاملا منحصر به فرد و با ظاهری متمایز است. قیمت BlackBerry Passport در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش نسبتا مناسب بوده و این موضوع می‌تواند آن را به گزینه خرید خوبی برای کاربران تبدیل کند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی مورد نظر در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مختلف ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • بهره‌مندی از کیبورد فیزیکی QWERTY
  • رم 3 گیگابایتی
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت خوب

 

نقاط ضعف:

  • سبک طراحی و ظاهر عجیب
  • دوربین نه چندان عالی