محصولات مرتبط
بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora): میان رده خوش قیمت بلک بری

نقد و بررسی 30 مهر 1397 علی مظفری

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora): میان رده خوش قیمت بلک بری

گوشی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora) یکی از گوشی‌های میان رده و خوش قیمت از گوشی‌های بلک بری است که طرفداران منحصر به فرد خود را دارد. این گوشی توسط شرکت مشهور بلک بری تولید شده و این مسئله خود می‌تواند تضمینی برای کیفیت بالای دستگاه باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم.

 

معرفی Blackberry Aurora (بلک بری ارورا)

شرکت بلک بری همیشه طرفداران منحصر به فرد خودش را داشته و هنوز هم عده زیادی از کاربران طرفدار دو آتیشه محصولات این کمپانی هستند. گوشی بلک بری ارورا در ماه مارس (March) سال 2017 به عنوان یک گوشی میان رده و خوش قیمت از سوی شرکت مذکور رونمایی شد. قیمت بلک بری ارورا (Blackberry Aurora) به گونه‌ای در نظر گرفته شده که بتواند حالتی رقابتی داشته باشد. به همین دلیل گوشی مذکور توانست به خوبی مورد استقبال کاربران قرار گیرد.

گوشی‌هایی همچون گلکسی J8 سامسونگ، گلکسی J7 Pro سامسونگ، هوآوی Y9 2018 و نوکیا 6 می‌توانند رقیب‌های جدی برای گوشی مذکور باشند. ما در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به بررسی بلک بری ارورا بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این گوشی را عنوان کنیم. با توجه به اینکه گوشی یک محصول میان رده و با قیمت نسبتاً مقرون به صرفه است، بنابراین چارچوب بررسی ما هم منطبق با گوشی‌های هم رده Blackberry Aurora در نظر گرفته خواهد شد. با ما همراه باشید.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora): کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر

بررسی بلک بری ارورا را با زیر ذره‌بین قرار دادن کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر گوشی آغاز می‌کنیم. متاسفانه بلک بری بدنه این گوشی را از پلاستیک ساخته تا بدین صورت هزینه نهایی تولید آن کاهش دهد و بتواند دستگاه را با قیمتی مقرون به صرفه روانه بازار کند. بنابراین زمانی که گوشی Blackberry Aurora را در دست بگیرید، حس خیلی عالی به شما منتقل نمی‌شود و کاملاً درک خواهید کرد که یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه را در دست گرفته‌اید. نمی‌توان مدعی شد که کیفیت ساخت این گوشی پایین است، اما بدنه پلاستیکی، عدم بهره‌مندی از شیشه محافظ گوریلاگلس و عدم پشتیبانی از استاندارد ضد آب باعث می‌شود  که گوشی از نظر کیفیت ساخت خیلی ویژگی منحصر به فرد و بارزی نداشته باشد.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora)

 

ابعاد بدنه گوشی 8.5 در 76.8 در 152 میلیمتر بوده و وزن آن به چیزی در حدود 178 گرم می‌رسد. پس ضخامت بدنه بلک بری ارورا خیلی کم نیست و وزن آن هم سبک نخواهد بود. بلک بری ارورا قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و بدین منظور شیار سیم کارت دوگانه مستقلی در آن نصب است. زمانی که از نمای رو به رو به دستگاه نگاه می‌کنید خیلی زود چهار لبه خمیده قاب گوشی توجه‌تان را جلب خواهد کرد که ظاهری یکنواخت را برای دستگاه به وجود آورده‌اند.

صفحه نمایش گوشی حاشیه‌های خیلی باریکی ندارد و حدود 71.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر می‌گیرد. هیچ دکمه فیزیکی هم در زیر نمایشگر گوشی نصب نیست و فقط لوگوی شرکت Blackberry زیر نمایشگر دستگاه دیده می‌شود. اما قاب پشت گوشی که تمام پلاستیکی است هم خیلی جالب به نظر نمی‌رسد! قاب پشت این گوشی الگوی نقطه نقطه‌ای دارد و زمانی که از نمای نزدیک به آن نگاه کنید متوجه این طراحی می‌شوید.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora)

 

در بخش فوقانی قاب پشت گوشی لنز دوربین اصلی آن و چراغ فلش LED دوگانه نصب است و در وسط قاب پشت گوشی هم لوگوی بلک بری قابل رویت خواهد بود. به طور کلی باید بگوییم که گوشی بلک بری ارورا از نظر کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر یک گوشی معمولی بوده و خیلی ویژگی خاص و جالب توجهی را ارائه نمی‌کند.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora): صفحه نمایش

گوشی Blackberry Aurora از یک صفحه نمایش 5.5 اینچی نوع IPS LCD با نسبت 16 به 9 بهره می‌برد. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی 1280 در 720 پیکسل یا اصطلاحاً اچ دی است که چندان رزولوشن بالایی محسوب نمی‌شود و شاید کمی نا امید کننده باشد. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 267 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی کاملاً معمولی برای یک گوشی میان رده است. همانطور که پیش از این در بخش قبل هم اشاره داشتیم، روی صفحه نمایش گوشی شیشه ضد خش بکار نرفته و حتماً باید بر روی آن گلس محافظ ال سی دی نصب شود. ضمناً صفحه نمایش این گوشی حاشیه‌های خیلی باریکی ندارد و در مجموع چیزی در حدود 71.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش بلک بری ارورا چگونه است؟ صفحه نمایش این گوشی علیرغم اینکه رزولوشن خیلی بالایی ندارد، کیفیت و شادابی تصویر مطلوبی را ارائه می‌کند. البته زمانی که از نمای خیلی نزدیک به صفحه نمایش گوشی نگاه کنید، متوجه رزولوشن نسبتاً پایین آن و افت کیفیت تصویر خواهید شد اما در حالت عادی این مسئله توسط چشم کاربر قابل درک نخواهد بود و کیفیت نمایش محتوا بر روی نمایشگر دستگاه کاملا مطلوب به نظر می‌آید. صفحه نمایش گوشی Blackberry Aurora از نظر تولید روشنایی وضعیت معمولی دارد و نمی‌توان گفت که خیلی خوب یا خیلی بد عمل می‌کند.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora)

 

در بررسی بلک بری ارورا مشخص شد که برای مشاهده کامل محتوای نمایشگر دستگاه در محیط‌های باز و تحت تابش نور باید رزولوشن آن حداقل بر روی 80 درصد تنظیم شود، در غیر این صورت ممکن است برای مشاهده محتوای نمایشگر ممکن است با کمی مشکل رو به رو شوید. بنابراین به صورت کلی باید بگوییم که عملکرد صفحه نمایش گوشی Blackberry Aurora معمولی و متناسب با قیمتی است که دستگاه ارائه می‌کند. طبیعتاً نباید انتظار داشت که یک گوشی میان رده صفحه نمایشی در حد و اندازه پرچمداران فعلی بازار داشته باشد.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرضی که روی گوشی Blackberry Aurora نصب شده، اندروید 7 نوقا است و رابط کاربری اختصاصی این شرکت هم روی آن نصب خواهد بود. بلک بری مثل همیشه سعی کرده که رابط کاربری سبکی را روی گوشی نصب کند و بدین صورت منجر به ایجاد حالتی روان در عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه شود. خوشبختانه با اینکه گوشی بلک بری ارورا یک گوشی میان رده است، باز هم عملکرد بستر نرم افزاری آن روان و مطلوب خواهد بود و این موضوع از نقاط قوت اصلی آن به شمار می‌رود.

در حین استفاده عادی از گوشی و پرسه زدن در منوهای نرم افزاری مختلف آن تقریبا با هیچ لگ و تاخیری مواجه نخواهید شد. البته بهره‌مندی گوشی از رم 4 گیگابایتی هم به این مسئله و روان بودن عملکرد آن کمک می‌کند. فقط در شرایطی که حافظه داخلی دستگاه رو به پر شدن سوق پیدا کند ممکن است کمی لگ و تاخیر در عملکرد بستر نرم افزاری گوشی به وجود آید. بنابراین توصیه می‌کنیم تا حد امکان از پر شدن حافظه داخلی گوشی بلک بری ارورا جلوگیری به عمل آورید تا همیشه عملکرد بستر نرم افزاری و سیستم عامل روان و بدون دردسر باشد. بدون تردید سبک بودن بستر نرم افزاری و عملکرد روان آن در گوشی Blackberry Aurora یکی از نقاط قوت اصلی آن محسوب می‌شود.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در گوشی Blackberry Aurora از تراشه اسنپدراگون 425 کوالکام استفاده شده است که یک تراشه پایین رده بوده و طی لیتوگرافی 28 نانومتری تولید می‌شود. این تراشه یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد که هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. ضمناً پردازنده گرافیکی آدرنو 308 هم در این تراشه بکار رفته که یک پردازنده گرافیکی نسبتاً معمولی است. یکی از ویژگی‌های خوب سخت افزاری گوشی بلک بری ارورا مربوط به بهره‌مندی آن از رم 4 گیگابایتی می‌شود که به مراتب ظرفیت عالی برای یک گوشی میان رده به شمار می‌رود. بهره‌مندی دستگاه از رم 4 گیگابایتی سبب شده تا عملکرد آن روان‌تر باشد و مولتی‌تسکینگ با کیفیت بیشتری توسط آن مدیریت شود.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora)

 

گوشی بلک بری ارورا از حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره‌مند است و خوشبختانه از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند. بدین سبب کاربران علاقمند می‌توانند فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را با اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) تا سقف اسمی 256 گیگابایت افزایش دهند. اما قدرت گوشی Blackberry Aurora در بررسی عملی صورت گرفته چطور بوده است؟ در بررسی انجام شده مشخص شد که قدرت پردازشی گوشی در حدی است که برای استفاده عادی از آن با هیچ مشکلی رو به رو نخواهید شد. یعنی اگر می‌خواهید از بلک بری ارورا برای انجام کارهای روزمره استفاده کنید با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوید، اما گوشی توان خیلی خوبی برای اجرای بازی‌های سنگین و HD ندارد.

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

برای مثال نباید انتظار داشته باشید که بلک بری ارورا بازی Asphalt 8 را بدون مشکل و کاملاً روان برایتان اجرا کند. در صورتی که بازی‌های این چنینی را روی دستگاه نصب و اجرا کنید، ابتدا ممکن است مشکلی برایتان به وجود نیاید اما در دراز مدت مشکلاتی همچون داغ شدن گوشی، کند شدن آن، ایجاد لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه و غیره نمایان می‌شوند. شدت این مشکلات زمانی بیشتر خواهد شد که حافظه داخلی دستگاه هم رو به پر شدن پیش برود. بنابراین اگر می‌خواهید از گوشی استفاده عادی داشته باشید، مطمئناً Blackberry Aurora نیازهایتان را برطرف می‌کند، اما اگر به فکر اجرای بازی‌های سنگین هستید، این گوشی خیلی گزینه خرید مناسبی برایتان نخواهد بود.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی بلک بری ارورا از یک لنز 13 مگاپیکسلی تشکیل شده که قابلیت فوکوس خودکار و HDR را ارائه می‌کند. بلک بری یک چراغ فلش LED دوگانه را هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته است. دوربین گوشی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص دیگری پشتیبانی به عمل نمی‌آورد و ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم بهترین حالت ضبط فیلم با آن محسوب می‌شوند. در بررسی بلک بری ارورا مشخص شد که دوربین گوشی در محیط‌های با نور مناسب عملکرد مطلوبی دارد و شاید از خیلی گوشی‌های میان رده و هم قیمت خودش وضعیت بهتری داشته باشد، اما نباید دوربین اصلی Blackberry Aurora را با دوربین گوشی‌های پرچمدار مقایسه کرد.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora)

 

در محیط‌های کم نور افت کیفیت نسبتاً زیادی در عملکرد دوربین اصلی دستگاه به وجود می‌آید که بخشی از آن با روشن کردن چراغ فلش LED دوگانه دستگاه قابل رفع است، اما هیچوقت چراغ فلش نمی‌تواند منظره‌ای مشابه با منظره روشن شده با نور طبیعی را ایجاد کند، بنابراین در هر حال باید در محیط‌های تاریک با افت کیفیت نسبی عملکرد دوربین اصلی بلک بری ارورا کنار بیایید. اگر بخواهیم به طور کلی در مورد دوربین اصلی این گوشی نظر دهیم، باید بگوییم که کیفیت عملکرد آن مطلوب خواهد بود. در سمت مقابل دوربین سلفی Blackberry Aurora از لنزی 8 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که آن هم عملکرد خوب و قابل قبولی دارد. با دوربین سلفی این گوشی می‌توانید عکس‌های مناسبی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام ثبت کنید.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی بلک بری ارورا در مورد باتری گوشی و شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری این گوشی از نوع لیتیوم یونی بوده و ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند که به نظر ظرفیت مناسبی برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی با نمایشگر اچ دی و تراشه اسنپدراگون 425 خواهد بود. در بررسی بلک بری ارورا هم همین موضوع مشاهده شد. چنانچه از گوشی مورد نظر استفاده عادی به عمل آورده شود با یک بار شارژ باتری آن تقریباً تا 1.5 روز انرژی مورد نیازش را برطرف می‌سازد که دوام و کیفیت شارژدهی خوبی در گوشی های هوشمند امروزی به شمار می‌رود. متاسفانه Blackberry Aurora از قابلیت شارژ سریع یا شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند. برای فول شارژ شدن باتری دستگاه تقریباً باید زمانی در حدود 100 دقیقه زا منتظر بمانید که زمان کم یا خیلی زیادی نیست. پس باتری گوشی بلک بری ارورا کیفیت شارژدهی مطلوبی دارد.

 

بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی بلک بری ارورا (Blackberry Aurora) پرداختیم. این گوشی میان رده و خوش قیمت برای آن دسته افرادی مناسب است که به گوشی‌های شرکت بلک بری علاقه خاصی دارند و به روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری، ظرفیت رم گوشی، عملکرد دوربین و شارژدهی باتری آن اهمیت می‌دهند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف Blackberry Aurora به شرحی است که در بخش زیر مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • روان بودن بستر نرم افزاری
  • بهره‌مندی از رم 4 گیگابایتی
  • دوربین خوب
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • ظاهر معمولی و بدنه پلاستیکی
  •