نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): سلفی 16 مگاپیکسلی!

نقد و بررسی 09 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): سلفی 16 مگاپیکسلی!

یکی از گوشی های با کیفیت و اندرویدی که طرفداران خاص خودش را دارد گوشی اچ تی سی یو 11 است که شاید قیمت مقرون به صرفه‌ای نداشته باشد اما همچنان از گوشی های پرطرفدار HTC محسوب می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11) بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ماه می (May) سال 2017 بود که شرکت تایوانی HTC به صورت رسمی از گوشی اچ تی سی U11 رونمایی کرد. این گوشی از نظر ظاهر و سبک طراحی یک گوشی منحصر به فرد بود و این موضوع سبب شد که بیشتر از جانب رسانه ها مورد توجه قرار گیرد و زیر ذره‌بین برود. قیمت HTC U11 شاید خیلی مقرون به صرفه نباشد اما کیفیت ساخت محصول سبب شده که استقبال نسبتاً خوبی از آن به عمل آید و این گوشی به یکی از اسمارتفون های پرفروش HTC تبدیل شود.

به نظر ما گوشی اچ تی سی یو 11 مجموعه‌ای از ویژگی های خیلی خوب و بد را ارائه می‌کند! یعنی بر روی هر ویژگی که در این گوشی انگشت بگذارید یا خیلی خوب است و یا خیلی بد و ناامیدکننده خواهد بود! در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی HTC U11 بپردازیم و به طور دقیق تر شما را با ویژگی های بد و خوب این گوشی آشنا کنیم. بنابراین اگر قصد خرید این اسمارتفون را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): سبک طراحی و ظاهر

تا زمانی که از نمای رو به رو به گوشی اچ تی سی U11 نگاه کنید هیچ ویژگی خاصی توجهتان را جلب نمی‌کند و شاید حس و حال نگاه کردن به یک گوشی طراحی شده مابین سال های 2014 الی 2016 به شما منتقل شود، در حالی که دستگاه محصول سال 2017 است! حتماً می‌پرسید چرا؟ متاسفانه اچ تی سی یک صفحه نمایش نسبتاً کوچک و 5.5 اینچی را در گوشی بکار برده که حاشیه های بسیار ضخیمی دارد و این مسئله سبک طراحی دستگاه را از سبک طراحی روز و مدرن دور می‌کند. دکمه هوم گوشی در زیر نمایشگر آن بکار رفته و قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم ارائه می‌کند. لازم به اشاره است که طبق آمار صفحه نمایش دستگاه چیزی در حدود 71.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر می‌گیرد.

 

بررسی HTC U11

 

اما زمانی که از نمای پشت به HTC U11 نگاه کنید متوجه سبک طراحی منحصر به فرد دستگاه می‌شوید! قاب پشت این گوشی از شیشه براق و در رنگ های خیلی متنوع و خاصی تشکیل شده است. رنگ هایی که این گوشی شامل آن ها می‌شود خاکستری براق، آبی براق، مشکی براق، سفید براق و قرمز براق خواهند بود. براق و صیقلی بودن قاب پشت اچ تی سی U11 در مقایسه با گوشی های دیگر حالتی متفاوت دارد و این موضوع با اولین نگاه کردن به قاب پشت دستگاه قابل درک خواهد بود. لبه های قاب پشت گوشی کمی انحنادار هستند و این امر سبب می‌شود که انعکاس نور در آن به گونه‌ای انجام گیرد که قاب پشت گوشی در برخی شرایط کاملاً خمیده به نظر آید. لنز دوربین اصلی واحد و چراغ فلش LED دوگانه آن هم در بخش فوقانی قاب پشت دستگاه قابل رویت هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro)

فریم اصلی گوشی اچ تی سی یو 11 از آلومینیوم تشکیل شده است و بدنه آن ابعاد 7.9 در 75.9 در 153.9 میلیمتر را ارائه می‌کند و دستگاه حدود 169 گرم وزن دارد. پس گوشی با توجه به بهره‌مند بودن از صفحه نمایش 5.5 اینچی خیلی جمع‌وجور و ظریف طراحی نشده و ابعاد نسبتاً بزرگی دارد. اچ تی سی U11 از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی می‌کند و به موجب آن باید بتواند تا مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام داشته باشد، اما توصیه می‌کنیم خیلی به ضد آب بودن آن اعتماد نداشته باشید. شرکت اچ تی سی پنل جلو و صفحه نمایش گوشی مذکور را با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده و بدین ترتیب از آن در برابر خط و خش محافظت می‌کند.

 

بررسی HTC U11

 

زمانی که HTC U11 را در دست می‌گیرید خیلی حس و حال عادی به شما منتقل نخواهد شد و به واقع در دست گرفتن گوشی هایی مثل گلکسی اس 8 سامسونگ، گلکسی A8 پلاس سامسونگ یا حتی برخی گوشی های شرکت هوآوی نظیر نوا 3 می‌تواند حس بهتری را به شما منتقل کند. متاسفانه قاب پشت براق و شیشه‌ای اچ تی سی یو 11 به شدت در برابر جذب چربی دست حساس بوده و دائما لگ های محسوسی روی آن ایجاد می‌شود، بنابراین اگر بر روی این موضوع حساس هستید یا باید دائما با یک پارچه قاب پشت آن را تمیز کنید و یا از گارد گوشی استفاده نمایید.

اما یکی از ویژگی های خیلی خوب گوشی HTC U11 مربوط به بهره‌مند بودن از اسپیکرهای قدرتمند و دوبل می‌شود که کیفیت صدای خروجی از آن ها واقعا عالی است. بنابراین اگر به پخش موزیک با گوشی علاقه دارید و قدرت اسپیکر های دستگاه برایتان اهمیت دارد، گوشی یو 11 اچ تی سی می‌تواند نیازتان را برطرف کند. به طور کلی باید گفت که گوشی اچ تی سی U11 از نظر سبک طراحی و ظاهر خیلی نمی‌تواند گوشی زیبا و خوبی به شمار آید و در رده قیمتی این گوشی می‌توان اسمارتفون های زیباتر و با سبک طراحی به روزتر را هم انتخاب کرد.

 

بررسی HTC U11

 

نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی HTC U11 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. همانطور که در بخش قبل اشاره داشتیم، صفحه نمایش این گوشی 5.5 اینچی است. پنل آن از نوع Super LCD5 بوده و رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل توسط آن ارائه می‌شود که بدین سبب تراکمی در حدود 534 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده خواهد شد. متاسفانه نمایشگر این گوشی حاشیه های ضخیمی دارد و چیزی در حدود 71.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن توسط نمایشگر احاطه می‌شود. ضمنا روی صفحه نمایش دستگاه با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده که یک شیشه ضد خش است، اما با این حال توصیه می‌کنیم حتماً یک گلس محافظ ال سی دی را بر روی نمایشگر گوشی اچ تی سی U11 نصب کنید تا خط و خشی بر روی آن ایجاد نشود.

در بررسی HTC U11 مشخص شد که صفحه نمایش گوشی از نظر شادابی، شارپنس، کنتراست و وضوح تصویر عملکرد خوبی دارد. زمانی که محتوای صفحه نمایش را با دقت زیر ذره‌بین قرار دهید، تراکم پیکسلی بالا و رزولوشن خوب آن کمک می‌کنند تا همه چیز با کیفیت به نظر آید و شما از مشاهده تصاویر بر روی نمایشگر دستگاه لذت ببرید. اما مطمئنا اگر گوشی از صفحه نمایشی بزرگ تر و بدون حاشیه بهره‌مند می‌شد، هم ظاهر دستگاه زیباتر به نظر می‌آمد و هم استفاده از گوشی با نمایشگر بزرگ تر لذت‌بخش‌تر می‌شد. صفحه نمایش گوشی U11 اچ تی سی از نظر توان تولید روشنایی هم عملکرد قابل قبولی دارد و با تنظیم شدت روشنایی آن بر روی 100 درصد می‌توانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل محتوای آن را ببینید، اما اگر شدت روشنایی صفحه نمایش را روی کمتر از 80 درصد تنظیم کنید در محیط های باز و تحت تابش نور به مشکل بر خواهید خورد. بنابراین به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش HTC U11 از نظر کیفیت نمایش محتوا وضعیت بسیار خوبی دارد اما از نظر سبک طراحی و ظاهر و اندازه می‌توانست بهتر از این باشد.

 

بررسی HTC U11

 

نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): سیستم عامل و رابط کاربری

شرکت اچ تی سی همیشه نشان داده که گوشی های خودش را از نظر سیستم عامل و رابط کاربری غنی و با کیفیت طراحی می‌کند. اگرچه گوشی HTC U11 به طور پیش فرض از اندروید 7.1 نوقا بهره می‌برد اما با این حال از بستر نرم افزاری و رابط کاربری روان و با کیفیتی بهره‌مند است. ضمن اینکه آپدیت اندروید 8 نوقا هم برای این گوشی منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب خواهد بود. شرکت اچ تی سی یکی از معضلات همیشگی گوشی های اندرویدی یعنی نصب بودن اپلیکیشن های پیش فرض متعدد و تکراری را حل کرده و سعی داشته در رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی یو 11 حداقل تعداد ممکن اپلیکیشن ها را نصب نماید.

ای مسئله سبب شده که سیستم عامل و رابط گوشی سبک تر شود و اپلیکیشن های کاربردی تری در آن نصب گردند. در رابط کاربری این گوشی هیچ بلوت‌ویر یا نرم افزار بیش از اندازه سنگینی نصب نشده و رابط گوشی روان و کاملاً سلیس عمل می‌کند. قابلیت های خاصی هم در رابط کاربری این گوشی که HTC Sense نامیده می‌شود هم وجود دارد که برخی از آن ها BlinkFeed، Edge Sense و غیره نام دارند. قابلیت BlinkFeed به کاربر این امکان را می‌دهد تا با کشیدن انگشت خود به سمت چپ در هوم اسکرین دستگاه به لیست جدیدترین اخبار روز دنیا دسترسی یابد یا قابلیت Edge Sense سبب می‌شود که دستگاه از دستورات اشاره‌ای و حسی خاصی پشتیبانی کند! برای مثال شما با فشار دادن بدنه گوشی می‌توانید دستور اجرای اپلیکیشن دوربین را ارائه کنید و غیره.

 

بررسی HTC U11

 

بنابراین سیستم عامل و رابط کاربری روان و خوب گوشی اچ تی سی یو 11 یکی از نقاط قوت اصلی آن محسوب می‌شود که متاسفانه در اغلب گوشی های اندرویدی بدینگونه ارائه نشده و رابط های کاربری آن ها سنگین و آزاردهنده هستند. پس اگر به روان بودن سیستم عامل و رابط کاربری دستگاه اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید HTC U11 انتظارات شما را بر آورده می‌کند.

 

نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گوشی اچ تی سی U11 از تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام استفاده شده که از لیتوگرافی 10 نانومتری بهره می‌برد و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر این تراشه در دو مجموعه مختلف طبقه‌بندی می‌شوند که مجموعه نخست شامل چهار هسته Kyro با فرکانس کاری 1.9 گیگاهرتز می‌شود و مجموعه دوم هم شامل چهار هسته Kyro با فرکانس کاری 2.45 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی آدرنو 540 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی HTC U11 از نظر رم شامل دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم در دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی عرضه شده که هر دوی آن ها از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعت آن ها را تا سقف 512 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی HTC U11

 

پیش از اینکه به ادامه بررسی HTC U11 بپردازیم خاطر نشان می‌شویم که ما نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی این گوشی را به عنوان نسخه پایه دستگاه مورد ارزیابی قرار دادیم. در بررسی ما مشخص شد که این گوشی قدرت عملکرد و پردازشی بسیار خوبی دارد و تراشه اسنپدراگون 835 و رم 4 گیگابایتی آن به خوبی از پس آنالیز هر اطلاعاتی در دستگاه بر می‎آیند. برای انجام کارهای روزمره نظیر وبگردی، برقراری تماس، استفاده از اپلیکیشن هایی همچون اینستاگرام، تلگرام و غیره با گوشی اچ تی سی یو 11 به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد. گوشی برای اجرای بازی های HD هم خوب عمل می‌کند و به راحتی از پس اجرای هر بازی بر خواهد آمد. حتی اجرای طولانی مدت بازی های HD هم در این گوشی بدون مشکل انجام می‌شوند و فقط بدنه گوشی کمی داغ خواهد شد که این مسئله به دلیل افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر دستگاه یک امر طبیعی است. پس گوشی اچ تی سی یو 11 از نظر قدرت عملکرد هم گوشی خوبی بوده و حداقل کیفیتی فراتر از انتظارات ما را ارائه کرده است.

 

نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): دوربین اصلی و سلفی

در این بخش از بررسی HTC U11 در رابطه با دوربین اصلی و سلفی این گوشی صحبت می‌کنیم. متاسفانه دوربین اصلی گوشی مذکور از نوع واحد است و فقط از یک لنز تشکیل می‌شود. لنز دوربین اصلی بکار رفته در گوشی یو 11 اچ تی سی 12 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم F/1.7 دارد و از قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای دوال پیکسل (Dual Pixel PDAF)، تثبیت اپتیکال 5 محوره (5-axis OIS)، HDR خودکار، پانوراما و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد و یک چراغ فلش LED دوگانه هم دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

کیفیت عملکرد دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب واقعا خوب است و کیفیتی فراتر از حد انتظارات ما را ارائه می‌کند. بنابراین در محیط های با نور خوب می‌توانید عکس های زیبا و با کیفیتی با دوربین اصلی گوشی ضبط کنید. در محیط های کم نور کیفیت عملکرد دوربین اصلی در ضبط عکس کمی افت می‌کند اما خوشبختانه این افت کیفیت خیلی محسوس نخواهد بود. بنابراین دوربین اصلی و واحد گوشی HTC U11 عملکرد خوب و قابل قبولی دارد.

 

بررسی HTC U11

 

یکی از ویژگی های جالب گوشی یو 11 اچ تی سی مربوط به بهره‌مندی آن از دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی می‌شود. لنز دوربین سلفی این گوشی دیافراگم F/2.0 دارد و عملکرد خوبی در محیط های با نور مناسب خواهد داشت. بنابراین اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید، مطمئنا HTC U11 می‌تواند گزینه خرید خوبی برایتان باشد. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی در محیط های کم نور کمی افت می‌کند اما با این حال وضعیت قابل قبول و مناسبی خواهد داشت.

 

نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی HTC U11 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب گوشی مذکور بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی بوده و ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشی 5.5 اینچی است و تراشه آن از لیتوگرافی 10 نانومتری بهره می‌برد، انتظار داریم باتری گوشی توان قابل قبولی برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه داشته باشد. در بررسی HTC U11 مشخص شد که باتری گوشی همانطور که انتظار می‌رفت عملکرد مطلوبی دارد و با یک بار شارژ می‌تواند در حالت بکارگیری نرمال تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. طبیعتا اگر میزان استفاده شما از دستگاه افزایش یابد، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند.

متاسفانه اچ تی سی U11 از قابلیت شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی به عمل نمی‌آورد و برای اینکه باتری دستگاه فول شارژ شود می‌بایست چیزی در حدود 105 دقیقه منتظر بمانید. پس سرعت شارژ مجدد باتری گوشی U11 اچ تی سی معمولی است و شاید بهتر باشد برای بازده بهتر همواره یک پاوربانک یا شارژر را همراه خود داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری HTC U11 استفاده کنید تا ملزم به صرف زمان 105 دقیقه‌ای برای فول شارژ شدن باتری آن نشوید.

 

بررسی HTC U11

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی HTC U11 (اچ تی سی یو 11) پرداختیم. این گوشی از نظر ظاهر شاید کمی عجیب و نازیبا به نظر برسد اما از بستر سخت افزاری خوبی بهره می‌برد و یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی دارد. قیمت اچ تی سی U11 هم نسبت به قیمت گوشی های هم رده خودش چندان رقابتی در نظر گرفته نشده و این موضوع هم می‌تواند از نقاط ضعف آن باشد.

 

نقاط قوت:

  • وضوح خوب صفحه نمایش
  • پردازنده و رم مناسب
  • بستر نرم افزاری روان و سبک
  • دوربین خوب
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • ظاهر و طراحی نه چندان زیبا و کمی عجیب
  • قیمت نه چندان رقابتی