بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی): با کیفیت و با قیمت مناسب

نقد و بررسی 27 مهر 1397 علی مظفری

بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی): با کیفیت و با قیمت مناسب

گوشی اچ تی سی یو پلی (HT U Play) یکی دیگر از گوشی‌های خوش قیمت و پرطرفدار این شرکت تایوانی محسوب می‌شود که به دلیل کیفیت ساخت و عملکرد مطلوبی که دارد توانسته مورد استقبال کاربران قرار گیرد. بنابراین این گوشی می‌تواند گزینه خرید خوبی برای شما باشد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی HTC U Play بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنیم.

 

معرفی گوشی اچ تی سی یو پلی (HTC U Play)

شرکت اچ تی سی در ماه ژانویه (January) سال 2017 به صورت رسمی از گوشی HTC U Play رونمایی کرد. این گوشی کیفیت ساخت مطلوب، بستر سخت افزاری مناسب و قیمتی نسبتاً مناسب داشت و همین عوامل سبب شدند که دستگاه مورد استقبال کاربران قرار گیرد. قیمت HTC U Play شاید خیلی رقابتی در نظر گرفته نشده باشد اما با این حال گوشی در قبال قابلیت‌هایی که ارائه کرده قیمت مناسبی دارد.

شاید گوشی‌هایی همچون شیائومی Mi A1، گلکسی A6 2018 سامسونگ و نوکیا 6 بتوانند رقیب‌های جدی برای HTC U Play باشند اما هر یک از آن‌ها در مقایسه با اچ تی سی یو پلی نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود را خواهند داشت. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی HTC U Play بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم. بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی خوش قیمت را دارید و اچ تی سی یو پلی هم از گزینه‌های خریدتان است، این بررسی اختصاصی را از دست نداده و تا پایان با ما همراه باشید.

 

بررسی HTC U Play : کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر

شرکت اچ تی سی سعی کرده ظاهری پر زرق و برق و جذاب را برای گوشی یو پلی ایجاد کند و در این راستا موفق هم عمل کرده است. اچ تی سی سبک طراحی و ظاهری که در گوشی HTC U Play بکار برده را با لقب "Liquid Surface" به معنای "سطح آب" معرفی می‌کند. دلیل ین نام‌گذاری با نحوه طراحی براق قاب پشت گوشی ارتباط دارد که در زیر نور تا حد زیادی شبیه به سطح زلال و چشم نواز آب به نظر می‌رسد. برای اینکه قاب پشت گوشی HTC U Play براق شود، بدنه آن از ترتیب فلز و شیشه ساخته شد. بنابراین از نظر کیفیت ساخت با یک گوشی خوب رو به رو هستیم که بدنه فلزی و شیشه‌ای دارد.

 

بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی)

 

لبه‌های قاب پشت گوشی خمیده طراحی شده‌اند و این مسئله سبب می‌شود دستگاه کاملاً در دست کاربر کیپ شود. لنز دوربین اصلی گوشی اندازه بزرگی دارد و در بخش فوقانی قاب پشت آن نصب خواهد بود و یک چراغ فلش LED دوگانه هم در کنار آن تعبیه شده است. زمانی که به قاب پشت این گوشی نگاه می‌کنید حس خوبی به شما منتقل می‌شود و احساسی فراتر از در اختیار داشتن یک گوشی میان رده را تجربه خواهید کرد.

ابعاد بدنه گوشی اچ تی سی یو پلی 146 در 72.9 در 8 میلیمتر عنوان شده و بدنه دستگاه حدود 145 گرم وزن دارد. بنابراین علیرغم اینکه گوشی از بدنه‌ای فلزی و شیشه‌ای بهره می‌برد وزن مناسبی دارد. زمانی که از نمای رو به رو به HTC U Play نگاه کنید، ویژگی خاصی را در آن نخواهید یافت! ظاهر گوشی از نمای رو به رو کاملاً معمولی به نظر می‌رسد و حاشیه‌های صفحه نمایش آن هم مثل گوشی‌های نسبتاً قدیمی‌تر ضخیم هستند. صفحه نمایش این گوشی تقریباً چیزی در حدود 70 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد.

شرکت اچ تی سی اشاره کرده که در طراحی گوشی HTC U Play از شیشه گوریلاگلس استفاده به عمل آورده اما مثل خیلی از دفعات قبل به طور دقیق مشخص نکرده که کدام نسخه از شیشه گوریلاگلس را در این گوشی بکار برده است. این مسئله منجر می‌شود تا نتوانیم به طور دقیق مقاومت گوشی در برابر خراشیدگی را تخمین بزنیم، بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً روی صفحه نمایش دستگاه گلس محافظ LCD نصب نمایید تا خط و خشی بر روی آن ایجاد نشود.

 

بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی)

 

در زیر صفحه نمایش گوشی یو پلی اچ تی سی دکمه فیزیکی هوم آن با ظاهری بیضی شکل نصب است. این دکمه می‌تواند نقش اسکنر انگشت را هم ایفاء کند و در بررسی‌های صورت گرفته هم عملکرد قابل قبولی داشت. بنابراین امکان آنلاک قفل نمایشگر دستگاه با لمس دکمه هوم آن وجود دارد. گوشی HTC U Play از شیار سیم کارت هیبریدی هم بهره می‌برد که به موجب آن می‌توانید دو سیم کارت را به طور همزمان در گوشی نصب و مورد استفاده قرار دهید یا از یک سیم کارت و یک حافظه میکرو اس دی (Micro SD) در کنار هم استفاده کنید.

به طور کلی باید گفت که گوشی HTC U Play از نظر کیفیت ساخت، سبک طراحی و ظاهر یک گوشی خوب است. شاید اگر در طراحی صفحه نمایش این گوشی کمی دقت بیشتری به عمل می‌آمد و حاشیه‌های نمایشگر آن باریک‌تر طراحی می‌شدند، اچ تی سی یو پلی به یکی از زیباترین گوشی‌های میان رده و هم قیمت خودش تبدیل می‌شد، اما متاسفانه اچ تی سی چندان تمایلی به تجهیز گوشی‌های میان رده خود به نمایشگرهای بدون حاشیه ندارد و این مسئله را قبلاً هم ثابت کرده است. با این حال ما به کیفیت ساخت، سبک طراحی و ظاهر گوشی یو پلی اچ تی سی نمره خوبی می‌دهیم. لازم به اشاره است که HTC U Play در رنگ‌های مشکی، آبی، سفید و صورتی روانه بازار شده است.

 

بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی)

 

بررسی HTC U Play : صفحه نمایش

در این بخش از بررسی HTC U Play می‌خواهیم در مورد ویژگی‌های صفحه نمایش این گوشی و عملکرد آن صحبت کنیم. صفحه نمایش این گوشی 5.2 اینچی و از نوع سوپر ال سی دی (Super LCD) است و نسبت 16 به 9 دارد. بنابراین برخلاف اغلب گوشی‌های مدرن امروزی که صفحه نمایشی بزرگ دارند، صفحه نمایش اچ تی سی یو پلی نسبتاً کوچک‌تر است. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی فول اچ دی (1920 در 1080 پیکسل) در نظر گرفته شده و بدین سبب تراکم پیکسلی معادل 428 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده می‌شود که تراکم پیکسلی خوبی برای یک گوشی میان رده است، اما فراموش نکنید که این تراکم خوب به لطف بهره‌مندی گوشی از یک صفحه نمایش کوچک 5.2 اینچی به وجود آمده است!

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گلکسی اس 9 پلاس با گلکسی نوت 9 سامسونگ

شرکت اچ تی سی اشاره داشته که روی صفحه نمایش گوشی HTC U Play را با شیشه گوریلاگلس پوشانده اما اشاره‌ای به نسخه دقیق شیشه گوریلاگلس بکار رفته در دستگاه نکرده است، بنابراین بهتر است خیلی به مقاومت نمایشگر گوشی در برابر خراشیدگی اعتماد نکنید. صفحه نمایش 5.2 اینچی HTC U Play حاشیه‌های ضخیمی هم دارد و چیزی در حدود 70 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد که مقدار چندان زیادی نیست و یک ظاهر نسبتاً قدیمی را برای دستگاه ایجاد می‌کند. اما کیفیت عملکرد نمایشگر اچ تی سی یو پلی چگونه است؟

 

بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی)

 

در بررسی HTC U Play مشخص شد که شادابی رنگ‌ها و کنتراست تصویر در نمایشگر گوشی وضعیت مطلوبی دارد. بنابراین اگر اهل تماشای فیلم و ویدئو هستید و می‌توانید با صفحه نمایش 5.2 اینچی گوشی سر کنید، اج تی سی یو پلی نیازهایتان را برطرف خواهد کرد! نمایشگر دستگاه از نظر توان تولید روشنایی هم عملکرد نسبتاً خوبی دارد. برای اینکه در محیط‌های باز و تحت تابش نور بتوانید بدون مشکل از گوشی HTC U Play استفاده کنید و محتوای نمایشگر آن را مشاهده نمایید، باید میزان روشنایی صفحه نمایش دستگاه حداقل روی 70 درصد تنظیم شود، در غیر این صورت محتوای نمایشگر خیلی قابل تفکیک نخواهند بود که حالت وضعیتی عادی برای صفحه نمایش یک گوشی میان رده محسوب می‌شود. بنابراین صفحه نمایش HTC U Play تراکم پیکسلی خوب، رزولوشن قابل قبول، ضریب کنتراست و تفکیک‌پذیری مناسب و شادابی خوبی را ارائه می‌کند، اما اندازه آن کوچک و ظاهرش کمی دور از سبک مدرن نمایشگر گوشی‌ها خواهد بود.

 

بررسی HTC U Play : سیستم عامل و رابط کاربری

شرکت HTC همیشه سعی می‌کند بستر نرم افزاری گوشی‌های موبایل خودش را کاملاً سبک، بدون باگ و فارغ از بلوت‌ویر (Bloatware) یا همان نرم افزارهای سنگینی که منجر به کند شدن عملکرد گوشی می‌شوند، در اختیار مشتریان قرار دهد. در گوشی HTC U Play هم دقیقا همین روند طی شده است. این گوشی به طور پیش فرض از سیستم عامل اندروید 6 مارشمالو بهره می‌برد که می‌تواند کمی نا امید کننده باشد! رابط کاربری HTC Sense هم به طور پیش فرض بر روی دستگاه نصب است.

اچ تی سی سعی کرده تعداد اپلیکیشن‌های پیش فرضی که روی گوشی نصب هستند را به حداقل برساند و بدین ترتیب از کند شدن عملکرد گوشی و پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری به عمل آورد. این مسئله یکی از رویکردهای خوب اچ تی سی در پیاده سازی بستر نرم افزاری گوشی‌هایش محسوب می‌شود. همچنین HTC ویژگی‌ها و قابلیت‌های جالبی را هم در رابط کاربری گوشی یو پلی ارائه می‌کند. برای مثال در منوی اپلیکیشن‌های آن یک نوار ابزار (Toolbar) اختصاصی ارائه شده که قابلیت های خاصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. امکان تغییر تصویر پس زمینه منوی اپلیکیشن‌ها و حتی پنهان سازی اپلیکیشن‌ها از این بخش در رابطه کاربر گوشی HTC U Play ارائه شده است .

 

بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی)

 

زمانی که در حال استفاده از گوشی اچ تی سی یو پلی هستید، به خوبی متوجه سرعت عملکرد خوب دستگاه و روان بودن بستر نرم افزاری آن خواهید شد. روان بودن عملکرد گوشی نشان می‌دهد که هماهنگی خوبی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه ایجاد شده است. با توجه به اینکه حافظه داخلی گوشی در نسخه پایه آن ظرفیت 32 گیگابایتی دارد، خیلی زود با مشکل پر شدن حافظه و کند شدن دستگاه رو به رو نخواهید شد و این مسئله هم از دیگر نقاط مثبت طراحی گوشی اچ تی سی یو پلی محسوب می‌شود. به طور کلی باید گفت که گوشی HTC U Play شاید از سیستم عامل نسبتاً قدیمی بهره‌مند باشد اما عملکرد آن بسیار مطلوب و قابل قبول است.

 

بررسی HTC U Play : پردازنده،رم و حافظه داخلی

در قلب گوشی اچ تی سی یو پلی از تراشه Helio P10 شرکت مدیاتک استفاده شده که یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هسته‌های پردازشگر این تراشه در دو مجموعه مختلف دسته‌بندی می‌شوند که مجموعه اول شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.1 گیگاهرتز بوده و مجموعه دوم شامل چهار هسته Cortex A-53 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی Mali-T860MP2 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی از نظر رم در دو نسخه مختلف 3 و 4 گیگابایتی عرضه شده که هر یک به ترتیب از حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی بهره‌مند هستند و از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورند. بنابراین نسخه پایه گوشی HTC U Play رم و حافظه داخلی 32 گیگابایتی دارد و نسخه برتر آن از رم 4 و حافظه 64 گیگابایتی بهره می‌برد.

 

بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی)

 

با توجه به اینکه تراشه Helio P10 یک تراشه میان رده است، انتظار می‌رود که گوشی اچ تی سی یو پلی از نظر قدرت پردازشی هم وضعیت معمولی داشته باشد، اما در بررسی‌های صورت گرفته این گوشی نشان داد که فراتر از حد انتظارات عمل می‌کند! نه تنها در حین بکارگیری و استفاده عادی از گوشی HTC U Play با هیچ مشکلی رو به رو نخواهید شد، بلکه به راحتی می‌توانید در این دستگاه بازی‌های سنگینی همچون Asphalt 8، Dead Trigger 2، Real Racing 3 و غیره را هم انجام دهید. در حین اجزای این بازی‌ها هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد، مگر اینکه حافظه داخلی گوشی رو به پر شدن سوق پیدا کند.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش اتصال فلش به گوشی اندرویدی

همچنین در حین اجرای این بازی‌ها گوشی کمی داغ می‌شود که این مسئله طبیعی است. برای جلوگیری از افت فریم و ایجاد لگ و تاخیر در عملکرد اچ تی سی یو پلی توصیه می‌کنیم در بازه‌های زمانی مختلف به دستگاه استراحت دهید و یک سره از آن برای اجرای بازی‌های سنگین و HD اندرویدی استفاده نکنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود که به بهترین شکل ممکن و بدون کوچک ترین مشکلی از انجام بازی‌های HD در گوشی U Play اچ تی سی لذت ببرید. بنابراین قدرت عملکرد خوب یکی از ویژگی‌های برتر گوشی HTC U Play محسوب می‌شود.

 

بررسی HTC U Play : دوربین

دوربین اصلی گوشی اچ تی سی یو پلی از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت‌هایی همچون تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) و فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. دوربین اصلی این گوشی قابلیت ضبط ویدئوهای 4K را ندارد و فقط از ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمناً اچ تی سی یک چراغ فلش LED دوگانه را هم برای دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته است. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی چگونه است؟

 

بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی)

 

عکس‌هایی که در حالت عادی با دوربین اصلی گوشی HTC U Play ضبط می‌شوند کیفیت بسیار خوبی دارند اما نمی‌توان مدعی شد که کیفیت این عکس‌ها با کیفیت عکس‌هایی که توسط دوربین گوشی‌های پرچمدار ضبط می‌شود برابری می‌کنند! این مقایسه با توجه به قیمت گوشی اچ تی سی یو پلی اصلاً عاقلانه و عادلانه نخواهد بود. کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه در محیط‌های کم نور و تاریک تا حدی افت خواهد کرد اما این افت به اندازه‌ای نیست که نا امید کننده باشد. یکی از ویژگی‌های خوب دوربین اصلی گوشی مربوط به پشتیبانی اپلیکیشن آن از حالت تمام دستی (Full Manual) می‌شود که به موجب فعالسازی آن تمام عوامل موثر در کیفیت ضبط عکس مثل سرعت شاتر، میزان روشنایی و غیره توسط کاربر قابل تنظیم خواهند بود. ضمناً با دوربین اصلی این گوشی می‌توانید عکس‌هایی با فرمت خام (RAW) هم ذخیره کنید که شاید برای برخی از ویرایشگران حرفه‌ای قابلیت کاربردی باشد. بنابراین به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی گوشی HTC U Play عملکرد خوب و قابل قبولی دارد.

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های دستگاه را در بر می‌گیرد، چون از لنزی 16 مگاپیکسلی تشکیل شده است! این لنز دوربین از قابلیت HDR خودکار پشتیبانی به عمل می‌آورد. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی هم قابل قبول است و با دوربین سلفی HTC U Play می‌توانید عکس‌های بسیار عالی ضبط کنید که بدون شک شما را راضی می‌کنند. این عکس‌ها برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام بسیار مناسب خواهند بود.

 

بررسی HTC U Play : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی HTC U Play در مورد باتری آن صحبت خواهیم کرد. باتری که اچ تی سی در این گوشی بکار برده یک باتری لیتیوم یونی و جدانشدنی است که ظرفیت 2500 میلی آمپر ساعتی دارد! متاسفانه قدرت شارژدهی باتری این گوشی اصلاً وضعیت خوبی ندارد و در حالت بکارگیری نرمال دستگاه، باتری آن می‌تواند چیزی در حدود 12 الی 18 ساعت انرژی مورد نیازش را تامین کند. در بررسی HTC U Play مشخص شد که شارژ باتری گوشی با 180 دقیقه اجرای بازی Asphalt 8 از 100 درصد به 0 درصد می‌رسد که این مسئله می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد. بنابراین اگر HTC U Play را خریداری می‌کنید بهتر است همیشه یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و شارژر گوشی را هم با خود حمل کنید.

سرعت شارژ مجدد باتری گوشی HTC U Play با توجه به ظرفیت نسبتاً کمی که دارد وضعیت قابل قبولی را ارائه می‌کند. این گوشی از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند اما از تکنولوژی شارژ سریع خاصی پشتیبانی به عمل می‌آورد. بدین سبب باتری گوشی ظرف مدت زمانی در حدود 100 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ خواهد شد.

 

بررسی HTC U Play (اچ تی سی یو پلی)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی HTC U Play پرداختیم. از اصلی ترین نقاط قوت این گوشی می‌توان به کیفیت ساخت خوب، پردازنده قدرتمند، دوربین عالی و قیمت مناسب اشاره کرد. اگر به این سه مسئله اهمیت می‌دهید، بدون تردید گوشی یو پلی اچ تی سی یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود. اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش زیر ارائه شده‌اند.

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت و زیبا
  • تراکم پیکسلی و وضوح خوب صفحه نمایش
  • پتانسیل پردازشی خوب
  • دوربین مناسب
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • شارژدهی ضعیف باتری