محصولات مرتبط
بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو): سخت افزار خوب و کیفیت مناسب

نقد و بررسی 26 مهر 1397 علی مظفری

بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو): سخت افزار خوب و کیفیت مناسب

اگر در پی خرید یک گوشی با کیفیت و مقرون به صرفه هستید که برخلاف سایر گوشی‌های این چنینی از سخت افزاری مطلوب هم بهره‌مند باشد، شک نکنید HTC 10 Evo یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان کنیم.

 

معرفی مختصر گوشی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو)

گوشی اچ تی سی 10 اوو در ماه نوامبر (November) سال 2016 میلادی به صورت رسمی معرفی شد. این گوشی در واقع نسخه‌ای مستقل از گوشی اچ تی سی 10 است که از نظر سخت افزار کمی ضعیف‌تر شده و به طبع قیمت مقرون به صرفه‌تری هم دارد. قیمت HTC 10 Evo واقعا مناسب بوده و به صورت رقابتی در نظر گرفته شده تا بتواند توجه علاقمندان به گوشی های مقرون به صرفه و با کیفیت را جلب کند. برخلاف اغلب گوشی‌های مقرون به صرفه بازار، گوشی اچ تی سی 10 اوو از سخت افزار مطلوبی هم بهره می‌برد.

اگر بخواهیم برای HTC 10 Evo رقیب‌هایی نام ببریم، شاید گوشی‌هایی مثل هوآوی Honor 9 Lite، گلکسی J5 Pro سامسونگ، گلکسی J7 پرایم سامسونگ، شیائومی Mi A2 Lite یا شیائومی Redmi Note 5 گزینه‌های مناسبی باشند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی10 اوو) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان کنیم. بدین صورت شما می‌توانید با دید بهتری برای انتخاب و خرید آن وارد عمل شوید. بنابراین با بررسی HTC 10 Evo همراه باشید.

 

بررسی HTC 10 Evo : کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر

اچ تی سی سعی کرده که در گوشی HTC 10 Evo بهترین کیفیت ساخت ممکن را ارائه کند. در همین راستا بدنه گوشی از مواد کاملاً فلزی و یکپارچه تشکیل می‌شود، پس بدنه دستگاه برخلاف خیلی از گوشی‌های مقرون به صرفه بازار پلاستیکی نیست. از آن جالب‌تر اینکه HTC گوشی مذکور را ضد آب طراحی کرده است! اچ تی سی 10 اوو از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی می‌کند که به موجب آن باید بتواند تا 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام داشته باشد. البته اکیداً توصیه می‌کنیم که هیچوقت با اطمینان به این استاندارد گوشی خود را در آب غوطه‌ور نکنید!

 

بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو)

 

ابعاد بدنه دستگاه 8.1 در 77.3 در 153.6 میلیمتر بوده و وزن آن به چیزی در حدود 174 گرم می‌رسد. بنابراین HTC 10 Evo از نظر اندازه و وزن خیلی گوشی ظریفی نیست. این مسئله زمانی که آن را در دستتان بگیرید کاملاً قابل حس خواهد بود و به ویژه عرض نسبتاً زیاد گوشی در دست کاملاً خودنمایی می‌کند. گوشی مذکور قابلیت پشتیبانی از یک سیم کارت را دارد و امکان استفاده همزمان از دو سیم کارت در آن ارائه نشده است.

زمانی که از نمای رو به رو به HTC 10 Evo نگاه کنید، ظاهری شبیه به ظاهر سری گوشی‌های گلکسی جی سال 2015 و 2016 سامسونگ را مشاهده خواهید کرد. صفحه نمایشی عریض با یک دکمه هوم بیضی شکل در زیر آن خیلی شبیه به سبک طراحی سری گوشی‌های میان رده گلکسی J سامسونگ به نظر می‌رسد. لازم به اشاره است که HTC 10 Evo از اسکنر انگشت هم بهره می‌برد و دکمه هوم آن که در زیر نمایشگر نصب شده قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم ارائه می‌کند. در بررسی HTC 10 Evo مشخص شد که عملکرد اسکنر انگشت گوشی مطلوب است و سرعت و دقت خوبی را به همراه دارد. لازم به ذکر است که هوآوی روی صفحه نمایش HTC 10 Evo را با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده و بدین ترتیب از آن در برابر خراشیدگی محافظت می‌کند.

زمانی که به قاب پشت اچ تی سی 10 اوو نگاه کنید، دیگر هیچ شباهتی مابین این گوشی و سری گوشی‌های گلکسی J سامسونگ مشاهده نخواهید کرد. لنز دوربین اصلی و بزرگ گوشی اولین چیزی خواهد بود که در قاب پشت آن توجه‌تان را جلب می‌کند. این لنز در بخش فوقانی قاب پشت دستگاه نصب شده و در بالای آن هم چراغ فلش LED دوگانه گوشی نصب خواهد بود. چراغ فلش LED گوشی دقیقاً در لبه فوقانی قاب پشت آن نصب است و این مسئله کمی عجیب و متفاوت به نظر می‌رسد.

 

بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو)

 

لوگوی اچ تی سی و نوارهای معروفی که در همیشه این شرکت تایوانی در طراحی قاب گوشی‌هایش به کار می‌برد هم دیگر بخش‌هایی هستند که در قاب پشت دستگاه قابل مشاهده هستند. گوشی HTC 10 Evo در رنگ‌های سفید، مشکی، رزگلد روشن و خاکستری روانه بازار شده و نسخه فید رنگ آن به واقع زیباترین نسخه دستگاه خواهد بود. به طور کلی باید گفت که اچ تی سی 10 اوو شاید کمی بزرگ و از نظر ظاهری روتین (بدون هیچ ویژگی منحصر به فرد ظاهری) طراحی شده باشد، اما کیفیت ساخت بالایی دارد و تقریباً هر ویژگی مثبتی که در ساخت و تولید گوشی‌های پرچمدار امروزی مورد توجه قرار می‌گیرد در HTC 10 Evo هم پیاده‌سازی شد‌ه است. بدون شک این مسئله یک نقطه قوت چشمگیر برای گوشی محسوب می‌شود.

 

بررسی HTC 10 Evo : صفحه نمایش

در این بخش از بررسی HTC 10 Evo در مورد صفحه نمایش گوشی صحبت خواهیم کرد. صفحه نمایش این گوشی 5.5 اینچی و از نوع Super LCD3 در نظر گرفته شده و نسبت 16 به 9 را ارائه می‌کند. شرکت اچ تی سی برای افزایش مقاومت نمایشگر دستگاه روی آن را با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده و بدین ترتیب از آن در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای تیز محافظت می‌کند. این مسئله یکی دیگر از موضوعاتی است که کیفیت ساخت بالای گوشی اچ تی سی 10 اوو را به تصویر می‌کشد. اما صفحه نمایش گوشی چه رزولوشن و تراکم پیکسلی دارد؟ رزولوشن صفحه نمایش گوشی QHD یعنی برابر با 2560 در 1440 پیکسل خواهد بود و بدین سبب تراکمی در حدود 534 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده می‌شود که تراکم پیکسلی عالی برای یک گوشی مقرون به صرفه و هم قیمت HTC 10 Evo خواهد بود. به بیان دیگر کمتر گوشی با قیمتی مشابه اچ تی سی 10 اوو را پیدا خواهید کرد که از رزولوشن QHD و تراکم پیکسلی بالای 500 پیکسل در هر اینچ بهره‌مند باشد! اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش دستگاه و به تصویر کشیدن محتوا در آن به چه صورت است؟

 

بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو)

 

در بررسی HTC 10 Evo مشخص شد که صفحه نمایش گوشی از نظر کنتراست و تفکیک‌پذیری رنگ‌ها خیلی عملکرد مطلوبی ندارد! شادابی رنگ‌هایی که در نمایشگر دستگاه نشان داده می‌شوند خیلی زیاد نیست و این مسئله اصلی‌ترین نقطه ضعف صفحه نمایش آن به شمار می‌رود. اما در سمت مقابل نمایشگر گوشی زاویه دید عالی دارد و تقریباً در زوایای 60 درجه هم محتوای صفحه نمایش گوشی به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. موضوع بعدی که در مورد صفحه نمایش گوشی باید به آن اشاره کنیم مربوط به میزان روشنایی آن می‌شود که تاثیر مستقیمی بر روی کارایی دستگاه در محیط‌های باز و تحت تابش نور دارد.متاسفانه در بررسی‌ها مشخص شد که صفحه نمایش اچ تی سی 10 اوو توان خیلی زیادی در تولید روشنایی ندارد و برای اینکه بتوانید محتوای روی آن را در محیط‌های باز و تحت تابش نور به طور کاملاً واضح مشاهده کنید، حتماً باید شدت روشنایی نمایشگر دستگاه را حداقل روی 80 درصد تنظیم نمایید، در غیر این صورت ممکن است نتوانید محتوای نمایشگر گوشی را به طور کامل و واضح ببینید.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین گوشی های میان رده و خوش قیمت 2019

اچ تی سی همچنین زیاد سعی نکرده که حاشیه‌های صفحه نمایش گوشی HTC 10 Evo را باریک طراحی کند. صفحه نمایش این گوشی تقریباً چیزی در حدود 70.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را احاطه می‌کند. به همین سبب زمانی که از نمای رو به رو به صفحه نمایش گوشی نگاه کنید، چندان ظاهری منطبق با گوشی‌های مدرن امروزی را در آن نخواهید دید. به طور کلی رزولوشن عالی، تراکم پیکسلی بسیار خوب، زاویه دید مطلوب و بهره‌مندی از شیشه محافظ گوریلاگلس 5 از اصلی‌ترین نقاط قوت نمایشگر HTC 10 Evo محسوب می‌شوند و در سمت مقابل تفکیک‌پذیری و کنتراست پایین رنگ‌ها و روشنایی معمولی از نقاط منفی آن به شمار می‌روند.

 

بررسی HTC 10 Evo : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض در گوشی اچ تی سی 10 اوو نصب است، اندروید 7 نوقا خواهد بود و رابط کاربری اختصاصی HTC Sense هم در کنار آن نصب می‌شود. درست است که اندروید 7 جدیدترین نسخه فعلی سیستم عامل اندروید نخواهد بود اما از آنجایی که گوشی در سال 2016 معرفی شده، بهره‌مندی آن از سیستم عامل مذکور کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. رابط کاربری HTC Sense به خوبی در گوشی پیاده سازی شده است. اچ تی سی سعی کرده حجم این رابط کاربری و سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی گوشی را به حداقل برساند و در عین حال قابلیت‌های خوبی را هم به واسطه آن در اختیار کاربر قرار دهد.

 

بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو)

 

در همین راستا اپلیکیشن‌های غیرضروری کمتری به طور پیش فرض روی گوشی نصب خواهند بود. این مسئله منجر به خالی شدن حجم بیشتری از حافظه داخلی و سبک‌تر شدن سیستم عامل دستگاه شده است. در سمت مقابل ویژگی‌های خوبی همچون اضافه کردن تم و استیکرهای مختلف به هوم اسکرین گوشی توسط رابط کاربری HTC Sense ارائه می‌شوند. یک ویژگی جالب دیگر آن مربوط به ارائه امکان حذف آیکون اپلیکیشن‌های مد نظر کاربر از بخش اپ دراور (App Drawer) می‌شود، یعنی شما می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که دوست ندارید در اپ دراور دستگاه نمایش داده شوند را از این قسمت حذف کنید.

عملکرد سیستم عامل، رابط کاربری و به طور کلی بستر نرم افزاری HTC 10 Evo بسیار روان بوده و این مسئله در حین کار کردن با گوشی به وضوح قابل درک خواهد بود. دستگاه به خوبی از پس اجرای سریع اپلیکیشن‌های مختلف و جهش مابین آن‌ها بر خواهد آمد و شاید فقط در شرایطی سرعت عملکرد آن کمی افت کند که حافظه داخلی گوشی در حال پر شدن باشد. بنابراین اگر HTC 10 Evo را خریداری می‌کنید، خیالتان از بابت روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری آن راحت باشد.

 

بررسی HTC 10 Evo : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گوشی اچ تی سی 10 اوو از تراشه اسنپدراگون 810 کوالکام استفاده شده که داستان‌های زیادی برای گفتن دارد! این تراشه پرچمدار تراشه‌های شرکت کوالکام در سال 2015 بود که متاسفانه با مشکل عدم کنترل فرکانس کاری رو به رو شد و منجر به داغ شدن بیش از اندازه گوشی‌ها می‌شد! به دلیل نقص‌های فنی که در طراحی این تراشه وجود داشت، شرکت‌های مختلفی همچون سامسونگ و ال جی که همیشه از داوطلبین خرید تراشه‌های پرچمدار کوالکام بودند، ترجیح دادند گوشی‌های پرچمدار خود را به تراشه‌های دیگری مجهز سازند. بنابراین به طور خلاصه تراشه اسنپدراگون 810 تراشه پردردسری بود که مشکل داغ شدن بیش از اندازه داشت! اما چطور اچ تی سی این تراشه را در گوشی HTC 10 Evo به کار برده است؟

شرکت اچ تی سی اشاره داشته که تمام بسترهای لازم را برای کار کردن صحیح و بدون مشکل تراشه اسنپدراگون 810 در گوشی اچ تی سی 10 اوو بکار برده است، از این رو کاربران این گوشی با مشکل داغ شدن غیر قابل کنترل دستگاه رو به رو نمی‌شوند. بنابراین نگرانی از این بابت برای خرید گوشی HTC 10 Evo وجود ندارد. در بررسی HTC 10 Evo هم مشخص شد که حرف‌های اچ تی سی صحیح هستند و گوشی در حالتی که بازی‌های سنگین و HD را با آن اجرا کنید به اندازه نرمال و معمولی داغ می‌شود. بنابراین خیالتان از بابت داغ شدن گوشی و عملکرد نادرست تراشه اسنپدراگون 810 کوالکام در گوشی راحت باشد.

 

بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو)

 

تراشه اسنپدراگون 810 یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر آن در دو مجموعه مختلف دسته‌بندی شده‌اند. مجموعه اول شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتزی می‌شود و دسته دوم شامل چهار هسته پردازشگر Cortex-A57 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی خوب آدرنو 430 هم وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را برای دستگاه بر عهده دارد. رم گوشی ظرفیت 3 گیگابایتی را ارائه می‌کند و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف با ظرفیت های 32 و 64 گیگابایتی می‌شود. ضمناً HTC 10 Evo از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و بدین سبب کاربران علاقمند با نصب حافظه میکرو اس دی (Micro SD) قادر به افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه تا سقف 256 گیگابایت خواهند بود. اما قدرت عملکرد گوشی چطور است و آیا می‌توان از آن برای اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین استفاده کرد؟

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

در حین استفاده عادی از گوشی HTC 10 Evo با هیچ لگ و تاخیری مواجه نخواهید شد. زمانی که بازی‌های سنگین اندرویدی و HD را هم در این گوشی نصب و اجرا کنید، لگ و تاخیری در آن مشاهده نخواهید کرد. در شرایطی که بازی‌های سنگین را برای مدت زمان طولانی روی دستگاه اجرا نمایید، ممکن است بدنه آن کمی داغ شود اما شدت این داغی کنترل شده بوده و جای نگرانی ندارد. ممکن است بعد از اینکه یک بازی سنگین را برای مدت زمانی طولانی در گوشی اجرا می‌کنید و از آن خارج می‌شوید، برای مدت زمان چند ثانیه کمی تاخیر در عملکرد گوشی مشاهده شود اما این تاخیر خیلی سریع رفع خواهد شد. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که HTC 10 Evo از نظر قدرت پردازشی و عملکرد یک گوشی بسیار خوب و قدرتمند است که کیفیتی فراتر از قیمتی که دارد را ارائه می‌کند.

 

بررسی HTC 10 Evo : دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی HTC 10 Evo از یک لنز 16 مگاپیکسلی تشکیل شده که چراغ فلش LED دوگانه‌ای هم برای آن تعبیه شده است. این لنز دوربین دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت‌های تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی‌های عملی صورت گرفته مشخص شد که کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی در محیط‌هایی با نور خوب بسیار مطلوب است و با آن می‌تواند عکس‌های زیبا و با کیفیتی را ضبط کرد، اما متاسفانه در محیط‌های کم نور و تاریک کیفیت عکسبرداری دوربین اصلی گوشی افت نسبی پیدا می‌کند و با چراغ فلش LED دوگانه گوشی هم نمی‌توان این مشکل را برطرف کرد.

 

بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو)

 

اپلیکیشن دوربین گوشی قابلیت‌های خوبی را ارائه می‌کند و از ضبط عکس‌های خام (RAW) پشتیبانی به عمل می‌آورد و امکان انجام تنظیمات دستی برای عکسبرداری حرفه‌ای‌تر را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این موارد از ویژگی‌های خوب و مثبت اپلیکیشن دوربین HTC 10 Evo محسوب می‌شوند. در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی از سنسوری 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.4 دارد و از قابلیت HDR خودکار پشتیبانی به عمل می‌آورد. اچ تی سی برای دوربین سلفی گوشی HTC 10 Evo قابلیتی تحت عنوان عکسبرداری سلفی پانوراما را ارائه کرده که به موجب آن می‌توان در یک عکس سلفی، افراد و محیط بیشتری را در تصویر جای داد و حالتی مشابه عکس‌های پانوراما را ایجاد کرد. عملکرد دوربین سلفی گوشی اچ تی سی 10 اوو در مجموع خوب است و با آن می‌توانید عکس‌های خوبی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام ضبط کنید.

 

بررسی HTC 10 Evo : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی HTC 10 Evo در مورد باتری و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که برای این گوشی در نظر گرفته شده ظرفیت 3200 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. در حالتی که به صورت نرمال و عادی از گوشی استفاده کنید،با یک بار شارژ این باتری، می‌تواند انرژی مورد نیاز 1 روز آن را بدون مشکل تامین کند. اما اگر کارهایی همچون اجرای بازی‌های HD یا تماشای ویدئوهای با کیفیت بالا و غیر را انجام دهید، خیلی زود شارژ باتری گوشی خالی خواهد شد. بنابراین اگر علاقمند انجام این کارها هستید، بهتر است همیشه شارژر اصلی گوشی یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون صفر تا صد فست شارژ و شارژ سریع گوشی موبایل

خوشبختانه HTC 10 Evo از قابلیت Quick Charge 2.0 پشتیبانی به عمل می‌آورد، اما انتظار نداشته باشید که باتری گوشی با سرعت خیلی زیادی شارژ شود. در بررسی HTC 10 Evo مشخص شد که باتری دستگاه در 40 دقیقه حدود 40 الی 50 درصد شارژ می‌شود و برای فول شارژ باتری دستگاه هم زمانی در حدود 2 ساعت نیاز خواهد بود. بنابراین شارژدهی باتری HTC 10 Evo و سرعت شارژ مجدد آن وضعیت نرمال و معمولی دارند.

 

بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی HTC 10 Evo (اچ تی سی 10 اوو) پرداختیم. این گوشی با توجه به قیمتی که دارد از بستر سخت افزاری بسیار مطلوبی بهره می‌برد و بدون تردید یکی از بهترین گزینه‌های خرید موجود برای افرادی است که به دنبال تهیه یک گوشی میان رده و خوش قیمت هستند. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف HTC 10 Evo به شرحی هستند که در بخش زیر عنوان کرده‌ایم.

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • رزولوشن و تراکم عالی صفحه نمایش
  • قدرت عملکرد خوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد