بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus): اقتدار نوکیا در گوشی‌های میان رده!

نقد و بررسی 18 مهر 1397 علی مظفری

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus): اقتدار نوکیا در گوشی‌های میان رده!

نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus) یکی گوشی بهترین گوشی‌های موبایلی است که این شرکت فنلاندی طی چند سال اخیر معرفی کرد. این گوشی از صفحه نمایش با کیفیت، تراشه و رم مناسب، دوربین خوب و باتری فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد و تقریباً هر انتظاری که از یک گوشی میان رده دارید را برآورده خواهد کرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنیم.

 

معرفی Nokia 7 Plus (نوکیا 7 پلاس)

در ماه فوریه (February) سال 2018 شرکت فنلاندی نوکیا به طور رسمی از گوشی Nokia 7 Plus یا همان نوکیا 7 پلاس رونمایی کرد. این گوشی جزو آن دسته گوشی‌هایی خواهد بود که میان رده رو به بالا هستند، یعنی کیفیتی مابین گوشیهای پرچمدار و میان رده را ارائه می‌کند. اگرچه قیمت Nokia 7 Plus خیلی رقابتی در نظر گرفته نشده، اما ویژگی‌هایی همچون صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت، دوربین مناسب، پردازنده و رم قدرتمند، ظاهر زیبا و غیره سبب شده‌اند این گوشی موبایل مورد استقبال کاربران قرار گیرد و آمار فروش خوبی هم به ثبت برساند. اما آیا به نظر شما نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus) ارزش خرید دارد؟

به نظر شما اگر نوکیا 7 پلاس را به طور دقیق زیر ذره‌بین قرار دهیم، نقاط قوت و ضعف آن چه خواهند بود؟ آیا بهتر نیست با هزینه‌ای که باید صرف خرید این گوشی شود، گوشی‌هایی از سری محصولات برند هوآوی یا حتی سامسونگ را خریداری کنیم؟ مطمئناً گوشی‌هایی مثل گلکسی A8 2018 سامسونگ، هوآوی میت 10 لایت یا هوآوی Nova 3e می‌توانند رقیب‌های جدی برای Nokia 7 Plus باشند. با مطالعه این مطلب می‌توانید پاسخ سوال‌هایتان را بیابید. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus) پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus): طراحی و ظاهر

یکی از ویژگی‌هایی که گوشی نوکیا 7 پلاس را نسبت به سایر گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار متمایز می‌کند مربوط به سبک طراحی و ظاهر آن می‌شود. البته این وجه تمایز به معنای برتری سبک طراحی و ظاهر Nokia 7 Plus در مقایسه با گوشی دیگر اندرویدی هم رده خودش نخواهد بود. شرکت نوکیا فریم اصلی گوشی مورد نظر را از آلومینیوم سری 6000 ساخته که ماده بسیار مقاومی بوده و در صنعت هوا و فضا از آن استفاده می‌شود. پنل جلوی نوکیا 7 پلاس با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده و قاب پشت آن از پلاستیک خاصی تکمیل می‌شود که طبق بررسی‌های صورت گرفته مقاومت مطلوبی دارد اما در هر حال پلاستیکی است! با توجه به اینکه Nokia 7 Plus یک گوشی میان رده رو به بالا است، بکارگیری پلاستیکی در قاب پشت آن کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد. گوشی ابعاد 8 در 75.6 در 158.4 را ارائه کرده و حدود 183 گرم وزن دارد. بنابراین با یک گوشی باریک و کم وزن رو به رو نیستیم!

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus)

 

زمانی که از نمای رو به رو به Nokia 7 Plus نگاه می‌کنید متوجه حاشیه‌های باریک صفحه نمایش آن به ویژه در دو لبه سمت راست و چپ خواهید شد که ظاهری شیک و مدرن را برای دستگاه به ارمغان آورده است. هیچ دکمه فیزیکی در قاب جلوی گوشی نصب شده و تقریبا چیزی در حدود 77.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش گوشی احاطه می‌شود. حاشیه‌های دو لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش نوکیا 7 پلاس هم نسبتاً باریک هستند اما به نظر ما نوکیا می‌توانست آن‌ها را باریک‌تر هم طراحی کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هوآوی Y9 2018 : خوش قیمت و خوش دست

در قاب پشت گوشی اسکنر انگشت آن و لنز دوربین اصلی دوگانه دستگاه دیده می‌شود. لنز دوربین اصلی و دوگانه نوکیا 7 پلاس در بخش فوقانی و وسط قاب پشت آن نصب است و اسکنر انگشت دایره‌ای شکل دستگاه هم زیر این لنز نصب می‌شود. یک چراغ فلش LED هم در سمت راست دوربین اصلی گوشی واقع شده است. یک ویژگی که با نگاه کردن به قاب پشت نوکیا 7 پلاس خیلی زود توجه هر فردی را جلب می‌کند، مربوط به ترکیب رنگ‌هایی می‌شود که نوکیا در این قسمت بکار برده است. گوشی در دو رنگ اصلی سفید و مشکلی روانه بازار شده که در قاب پشت نسخه مشکی آن از نوارهای خاص طلایی رنگ استفاده شده و در قاب پشت نسخه سفید آن از نوارهای نارنجی استفاده می‌شود. این نوارها زیبایی خاصی را به قاب پشت Nokia 7 Plus بخشیده‌اند.

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus)

 

متاسفانه قاب پشت گوشی در برابر جذب چربی دست بسیار مستعد عمل می‌کند و اگر دست شما عرق کند، خیلی زود قاب پشت گوشی چربی‌های دستتان را جذب خواهد کرد و ظاهری نه چندان زیبا به خود می‌گیرد. یکی از ویژگی‌هایی که تمایل داشتیم گوشی Nokia 7 Plus از آن بهره‌مند باشد اما نیست، مربوط به پشتیبانی از استاندارد ضد آب می‌شود. متاسفانه این گوشی طراحی مقاومی در برابر آب خوردگی ندارد. نوکیا 7 پلاس از شیار سیم کارت هیبریدی بهره می‌برد که به موجب آن می‌توان در شیار دوم سیم کارت گوشی یک رم میکرو اس دی (Micro SD) یا یک سیم کارت ثانویه را نصب کرد. توجه داشته باشید که امکان نصب همزمان دو سیم کارت و حافظه جانبی در نوکیا 7 پلاس وجود ندارد. به طور کلی باید بگوییم که این گوشی از نظر ظاهر و سبک طراحی یک گوشی خوب و متفاوت است و شاید تنها نقطه ضعف آن مربوط به قاب پشت دستگاه باشد که فلزی یا شیشه‌ای نبود و از پلاستیک تشکیل می‌شود. ضمنا عدم بهره‌مندی از طراحی ضد آب هم در این گوشی کمی نا امیدکننده خواهد بود.

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی نوکیا 7 پلاس می‌خواهیم در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت کنیم. شرکت هوآوی یک نمایشگر 6 اینچی نوع IPS LCD با نسبت تصویر 18 به 9 را در گوشی مذکور بکار برده است. رزولوشن صفحه نمایش گوشی 2160 در 1080 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی بسیار مطلوبی برای یک گوشی موبایل مجهز به نمایشگر 6 اینچی است. ضمنا نوکیا برای محافظت هرچه بهتر از صفحه نمایش Nokia 7 Plus روی آن را با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده است.

زمانی که به محتوای روی صفحه نمایش نوکیا 7 پلاس نگاه کنید به خوبی متوجه کیفیت و وضوح تصویر عالی آن خواهید شد. ضریب کنتراست بالا، تفکیک‌پذیر عالی رنگ ها، شادابی و شارپنس خوب همگی از ویژگی های مثبت نمایشگر این گوشی محسوب می‌شوند. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که صفحه نمایش Nokia 7 Plus از نظر توان تولید روشنایی هم وضعیت مطلوبی دارد. بدین سبب به راحتی می‌توان محتوای صفحه نمایش دستگاه را در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم مشاهده کرد. برای مشاهده کامل محتوای صفحه نمایش کافیست شدت روشنایی آن را بر روی 70 درصد یا بالاتر تنظیم کنید.

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus)

 

همانطور که در بخش قبل گفتیم، نوکیا سعی کرده حاشیه های صفحه نمایش Nokia 7 Plus را تا حد ممکن باریک طراحی کند. حاشیه های دو لبه سمت راست و چپ نمایشگر این گوشی بسیار باریک هستند و حاشیه های لبه فوقانی و زیرین نمایشگر هم تقریبا باریک محسوب می‌شوند. این امر سبب شده نمایشگر دستگاه حدود 77.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر بگیرد و ظاهری مدرن و شیک را برای دستگاه به ارمغان آورد. بنابراین صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت نوکیا 6 پلاس یکی از اصلی ترین نقاط قوت این گوشی خواهد بود.

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus): سیستم عامل و رابط کاربری

از نظر سیستم عامل گوشی Nokia 7 Plus یک ویژگی خوب و خاص دارد که باید حتماً به آن توجه کنید. این گوشی از اسمارتفون‌هایی است که تحت پروژه اندروید وان (Android One) روانه بازار شده، یعنی از اندروید خام بهره می‌برد و هیچ رابط کاربری اختصاصی نظیر رابط کاربری که شرکت‌هایی نظیر سامسونگ (سامسونگ اکسپرینس)، هوآوی (EMUI) و غیره در گوشی‌های خود پیاده سازی می‌کنند، در نوکیا 7 پلاس بکار نرفته است. بنابراین تمام اپلیکیشن‌های پیش فرض نصب شده روی گوشی هم اپلیکیشن‌های پیش فرض خود گوگل هستند و هیچ اپلیکیشن اضافه‌ای در دستگاه نصب نخواهد بود.

نوکیا 7 پلاس به طور پیش فرض از اندروید 8 اوریو خام بهره می‌برد و قول داده شده که حداقل تا دو سال آینده آپدیت نسخه‌های جدید سیستم عامل اندروید هم برای این گوشی منتشر شوند، بنابراین Nokia 7 Plus حداقل آپدیت‌های اندروید P و اندروید Q را دریافت خواهد کرد. اما اندروید 8 اوریو پیش فرض نصب شده در گوشی چقدر روان و بدون مشکل عمل می‌کند؟ هماهنگی بستر نرم افزاری و سخت افزاری گوشی نوکیا 7 پلاس به خوبی انجام شده و زمانی که در حال استفاده از آن هستید، تقریبا هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد. اگر در حین بکارگیری گوشی با باگ یا مشکلی مواجه شوید هم شک نکنید که خیلی زود مشکل آن با یک آپدیت OTA برطرف خواهد شد. بنابراین به طور کلی سیستم عامل به روز گوشی، پشتیبانی از اندروید وان و عملکرد روان بستر نرم افزاری دستگاه از دیگر نقاط قوت Nokia 7 Plus محسوب می‌شوند.

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus)

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus): پردازنده، رم حافظه داخلی

در قلب نوکیا 7 پلاس از تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام استفاده شده که یک تراشه میان رده رو به بالاست و گزینه مناسبی برای بکارگیری که گوشی مذکور به شمار می‌رود. این تراشه یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که هسته‌های پردازشگر آن در دو مجموعه مختلف دسته‌بندی می‌شوند. مجموعه نخست شامل چهار هسته پردازشگر Kyro 260 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز بوده و مجموعه دوم شامل چهار هسته پردازشگر Kyro 260 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز می‌شود. پردازنده گرافیکی آدرنو 512 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه Redmi K20 Pro با گلکسی A70: سامسونگ یا شیائومی؟

گوشی Nokia 7 Plus از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد که ظرفیتی بسیار خوبی برای یک گوشی میان رده است و مولتی‌تسکینگ را با کیفیت بالایی برای دستگاه امکانپذیر می‌کند. حافظه داخلی دستگاه هم به طور پیش فرض 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ضمن اینکه دستگاه از اتصال حافظه جانبی (رم میکرو اس دی) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و بدین سبب می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. بنابراین تا به اینجای کار حداقل بر روی کاغذ نوکیا 7 پلاس از وضعیت خوبی برخوردار است اما آیا در عمل هم اینطور خواهد بود و Nokia 7 Plus قدرت پردازشی مطلوبی را ارائه می‌کند؟

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus)

 

نوکیا 7 پلاس در بررسی‌های عملی صورت گرفته ثابت کرد که قدرت پردازشی فوق‌العاده عالی دارد و از پس اجرای هر اپلیکیشن و بازی بدون کوچک‌ترین افت فریم ریت و کیفیتی بر می‌آید. استفاده عادی از گوشی بدون هیچ دردسری انجام خواهد شد و بازی‌های HD سنگینی همچون Asphalt 8، PUBG Mobile، Lara Croft Go و غیره هم با بهترین کیفیت ممکن در نوکیا 7 پلاس اجرا می‌شوند. به جرئت مدعی می‌شوید که این گوشی با تراشه اسنپدراگون 660 عملا (با صرف نظر از آمار بنچمارک‌ها) توان رقابت با پرچمداران اندرویدی را دارد که از تراشه‌هایی همچون اسنپدراگون 835 بهره می‌برند. بنابراین اگر اهل انجام بازی های HD در موبایل هستید و به قدرت عملکرد گوشی اهمیت می‌دهید، نوکیا 7 پلاس به خوبی نیازهایتان را برطرف خواهد کرد.

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus): دوربین

نوبتی هم باشد نوبت به دوربین گوشی Nokia 7 Plus می‌رسد. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 12 و 13 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود. لنز 12 مگاپیکسلی این مجموعه دیافراگم F/1.8 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز دوربین 13 مگاپیکسلی این مجموعه هم دیافراگم F/2.6 را ارائه می‌کند و از زوم اپتیکال 2X و قابلیت فوکوس خودکار (AF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. قابلیت های دیگری همچون HD، پانوراما، عکسبرداری بوکه (Bokeh) و ضبط فیلم‌های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی و دوگانه گوشی نوکیا 7 پلاس پشتیبانی می‌شوند. اما کیفیت دوربین اصلی گوشی در عمل چگونه است؟

در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که دوربین اصلی و دوگانه Nokia 7 Plus در محیط‌های با نور مناسب عملکرد خوبی دارد. شادابی تصویر و تفکیک‌پذیری رنگ‌ها در عکس‌هایی که توسط دوربین اصلی این گوشی ضبط می‌شوند بسیار مطلوب است اما تفکیک‌پذیری مابین رنگ‌های سیاه و سفید کمی ضعیف انجام می‌شود. همچنین کیفیت عکس‌هایی که در محیط‌های با نور زیاد (مثلا تحت تابش نور خورشید یا درخشندگی آسمان) و همچنین با نور کم ضبط می‌شوند افت می‌کند. چراغ فلش LED دستگاه در محیط‌های کم نور می‌تواند تا حدی به افزایش کیفیت عکسبرداری کمک کند اما با این حالت نمی‌تواند کاملا ضعف دوربین اصلی گوشی را در این شرایط مرتفع سازد. یکی از ویژگی‌های خوب دوربین اصلی نوکیا 7 پلاس مربوط به سرعت عکسبرداری خوب آن می‌شود. بدین سبب عکس‌هایی که از اجسام یا اشیای در حال حرکت ضبط می‌شوند کیفیت بهتری خواهند داشت و عکسبرداری از آتش، دود و غیره طبیعی تر انجام خواهد شد.

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus)

 

در سمت مقابل دوربین سلفی نوکیا 7 پلاس از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده است که از حالت‌های عکسبرداری همچون بوکه (Bokeh Mode) و بیوتی (Beauty Mode) پشتیبانی می‌کند. اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید، گوشی Nokia 7 Plus فرصت خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد که عکس‌های با کیفیتی را از خودتان ضبط کنید. به طور کلی عملکرد دوربین اصلی و سلفی نوکیا 7 پلاس مطلوب است، اما نباید انتظار داشته باشید که دوربین این گوشی قابلیت رقابت با دوربین گوشی‌های رده بالایی همچون آیفون X، آیفون 8، گلکسی S8 یا هوآوی P20 را داشته باشد.

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی نوکیا 7 پلاس وضعیت باتری و توان شارژدهی آن را مورد ارزیابی قرار خواهید داد. باتری این گوشی ظرفیت 3800 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدا نشدنی طراحی است. توان شارژدهی باتری Nokia 7 Plus بسیار عالی بوده و یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی محسوب می‌شود. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که با یک بار شارژ باتری دستگاه و بکارگیری نرمال گوشی می‌توان تا 1.5 الی 2 روز بدون نیاز به شارژر از آن استفاده کرد. باتری این گوشی به خوبی انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کند و در بدترین شرایط 1 روز انرژی مورد نیازش را تامین خواهد کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای جامع فلش کردن گوشی های هوآوی، سامسونگ و غیره

گوشی نوکیا 7 پلاس از قابلیت شارژ سریع اختصاصی هم پشتیبانی می‌کند اما ما در عمل چندان سرعت شارژ بالایی را شاهد نبودیم. طبق بررسی صورت گرفته باتری گوشی تقریباً در مدت زمان 110 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ شد. بنابراین سرعت شارژ مجدد باتری Nokia 7 Plus معمولی و مناسب است، اما فراموش نکنید که با یک بار شارژ باتری این گوشی می‌توانید تا 2 روز از آن استفاده کنید!

 

بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی نوکیا 7 پلاس (Nokia 7 Plus) پرداختیم. این گوشی از صفحه نمایشی با کیفیت و بزرگ، دوربین مناسب، نرم افزار به روز، پردازنده و رم خوب و باتری عالی بهره می‌برد. بنابراین یک پکیج کامل برای افرادی است که تمایل به خرید یک گوشی همه کاره و با کیفیت دارند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف Nokia 7 Plus را در بخش زیر مشاهده می‌کنید.

نقاط قوت:

  • ظاهر نسبتا متفاوت
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • دوربین خوب
  • سیستم عامل به روز (اندروید وان)
  • قدرت پردازشی بسیار خوب
  • شارژدهی عالی باتری

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از استاندارد ضد آب