نقد و بررسی نوکیا 2.2 : گوشی  ارزان قیمت و کار راه انداز!

نقد و بررسی 10 آبان 1401 علی مظفری

نقد و بررسی نوکیا 2.2 : گوشی ارزان قیمت و کار راه انداز!

یکی از جدیدترین گوشی هایی که شرکت نوکیا معرفی و روانه بازار کرده Nokia 2.2 نام دارد. این گوشی برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای ناچیر به یک اسمارتفون اندرویدی کار راه انداز دسترسی داشته باشند. گوشی مذکور با قیمتی در حدود 90 یورو روانه بازار شده است. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 2.2 بپردازیم و تجربه استفاده یک هفته‌ای از این محصول را با شما به اشتراک بگذاریم. با فروشگاه ادبازار همراه باشید.

 

مقدمه

شرکت نوکیا در سال 2019 چندین گوشی اندرویدی جدید را معرفی و عرضه کرد که اغلب آن ها میان رده و گوشی های مقرون به صرفه بودند. گوشی نوکیا 2.2 یکی از اسمارتفون های جدید این شرکت است که از در ماه ژوئن (June) سال 2019 شاهد رونمایی از آن بودیم. قیمت نوکیا 2.2 فقط 90 یورو در نظر گرفته شده و این اسمارتفون یک گوشی ارزان قیمت محسوب می‌شود. بنابراین در همین بخش از کار و قبل از شروع نقد و بررسی نوکیا 2.2 باید به این موضوع توجه شود که گوشی مورد نظر یک محصول رده پایین و ارزان قیمت است و طبیعتا نباید انتظارات زیادی از آن داشته باشید. اما آیا Nokia 2.2 ارزش خرید دارد و می‌توان به عنوان یک خرید موفق و خوب بر روی آن حساب باز کرد؟

برای اینکه بیشتر و بهتر با نقاط قوت و ضعف گوشی Nokia 2.2 آشنا شوید و به ارزش خرید آن پی ببرید، ما می‌خواهیم تجربه استفاده یک هفته‌ای خویش را از این گوشی را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم. در انتهای مطلب هم نقاط قوت و ضعف اصلی دستگاه را برایتان مشخص می‌کنیم اما باز هم خاطر نشان می‌شویم که نقاط قوت و ضعف اصلی گوشی با در نظر گرفتن قیمت و انتظارات معقولانه‌ای که از آن داریم مشخص خواهند شد. بنابراین اگر قصد خرید گوشی نوکیا 2.2 را دارید و می‌خواهید بیشتر با ویژگی های آن و کیفیت دستگاه آشنا شوید، حتما تا انتهای این مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2 : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

عموما در گوشی های ارزان قیمت خیلی به کیفیت ساخت اهمیت داده نمی‌شود و این مسئله در گوشی های رده پایین برندهایی مثل هوآوی به وضوح قابل درک است. اما نوکیا شرکتی بوده که همیشه به عنوان شرکتی شناخته شده که محصولات با کیفیتی را روانه بازار کرده است. در طراحی گوشی Nokia 2.2 هم دقیقا سعی شده نهایت کیفیت با در نظر گرفتن محدودیت قیمت و هزینه تولید در نظر گرفته شود. بدنه گوشی نوکیا 2.2 به طور کامل از پلی‌کربنات تشکیل شده و هیچ بخش فلزی ندارد. نوکیا مدعی شده روی پنل جلو و پشت این گوشی از پوششی شیشه‌ای استفاده شده، اما اصلا نباید بر روی مقاومت این شیشه حساب باز کنید، چون در بررسی نوکیا 2.2 مشخص شد که قاب پشت دستگاه حساسیت بالایی در قبال تماس با اشیای نوک تیز و خراشیدگی دارد. بنابراین استفاده از گارد موبایل برای حفاظت از بدنه Nokia 2.2 الزامیست.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2

 

بدنه نوکیا 2.2 ابعاد 146 در 70.6 در 9.3 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 153 گرم می‌رسد. بنابراین این گوشی ضخامت نسبتا بالایی دارد و خیلی از ظرافت طراحی بالایی بهره نمی‌برد. قاب پشت گوشی قابلیت جداسازی از بدنه را دارد و با جدا کردن این بخش به باتری آن و شیار سیم کارت و رم میکرو اس دی (Micro SD) دستگاه دسترسی پیدا می‌کنید. بنابراین باتری Nokia 2.2 توسط کاربر قابل جداسازی و تعویض خواهد بود. این سبک طراحی مدتی است که در گوشی های موبایل منسوخ شده و کمتر گوشی از این ویژگی (قاب پشت جداشدنی و باتری قابل تعویض) بهره می‌برد. لازم به ذکر است که Nokia 2.2 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و به یک اسپیکر واحد مجهز است که کیفیت صدای معمولی دارد و شاید برای پخش موزیک خیلی گزینه مناسبی نباشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi 8A : ارزان قیمت و مناسب

گوشی Nokia 2.2 به اسکنر انگشت مجهز نیست و استفاده از پین و رمز های الگویی و عددی تنها روش آنلاک صفحه نمایش آن محسوب می‌شوند. البته نبود اسکنر انگشت در گوشی که قیمت 90 یورویی دارد کاملا قابل درک و توجیه‌پذیر است. وقتی به گوشی Nokia 2.2 نگاه کنید و آن را در دست بگیرید، خیلی حس عالی به شما منتقل نمی‌شود و کاملا مشخص است که یک گوشی ارزان قیمت را در دست گرفته‌اید. حتی زرق و برق های کمی که توسط قاب پشت آن ارائه شده‌اند هم خیلی منجر به جذابیت دستگاه نمی‌شوند. لبه های قاب گوشی حالتی خمیده و انحنادار دارند و این سبک طراحی خیلی مورد پسند ما نیست. در بخش فوقانی و وسط قاب پشت گوشی لنز دوربین اصلی آن نصب شده و زیر ن هم یک چراغ فلش LED قرار دارد.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2

 

گوشی از نمای رو به رو کمی بهتر و زیباتر از قاب پشت به نظر می‌رسد. صفحه نمایش آن در سه لبه سمت راست، چپ و فوقانی حاشیه های باریکی دارد اما در لبه زیرین حاشیه ضخیمی را ارائه کرده و نام NOKIA هم در این بخش پنل جلوی دستگاه حک شده است. طبق آمار، صفحه نمایش گوشی تقریبا چیزی در حدود 79 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. ضمنا در لبه فوقانی صفحه نمایش گوشی زائده کوچک مربوط به نصب دوربین سلفی تعبیه شده که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود.

بنابراین در یک جمع‌بندی کلی از این بخش بررسی نوکیا 2.2 می‌توان اینطور گفت که گوشی مذکور ظاهر خیلی جالب و زیبایی ندارد و حس در دست گرفتن یک گوشی ارزان را به کاربر منتقل می‌کند اما کیفیت ساخت آن در مقایسه با قیمت محصول مطلوب خواهد بود. اگر خیلی به ظاهر گوشی اهمیت نمی‌دهید و فقط می‌خواهید یک گوشی اندرویدی برای پیش بردن کارهای خود داشته باشید، نوکیا 2.2 گزینه خرید خوبی برایتان خواهد بود، اما انتظار بیشتری از این گوشی نداشته باشید.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2 : صفحه نمایش

صفحه نمایشی که در گوشی Nokia 2.2 از آن استفاده شده نمایشگر خیلی بزرگی نیست و اندازه 5.71 اینچی دارد. پنل نمایشگر دستگاه از نوع IPS LCD انتخاب شده و رزولوشن 1520 در 750 پیکسل یا اصطلاحا اچ دی پلاس را ارائه می‌کند که رزولوشن قابل قبولی برای نمایشگر یک گوشی ارزان قیمت و 90 یورویی خواهد بود. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 295 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. پس بدون تردید رزولوشن و تراکم پیکسلی خوب از ویژگی های مثبت صفحه نمایش گوشی Nokia 2.2 هستند. همانطور که قبلا گفتیم صفحه نمایش نوکیا 2.2 در سه لبه فوقانی، سمت راست و چپ حاشیه های باریکی دارد و در مجموع چیزی در حدود 79 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند. نسبت تصویر صفحه نمایش دستگاه هم 19 به 9 در نظر گرفته شده است.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2

 

کیفیت نمایش محتوا بر روی صفحه نمایش 5.71 اینچی گوشی نوکیا 2.2 خوب است و این موضوع از ویژگی های مثبت دستگاه خواهد بود اما انتظار نداشته باشید که یک گوشی 90 یورویی توانایی رقابت با گوشی های رده بالای بازار را داشته باشد. پس اگر می‌گوییم کیفیت صفحه نمایش گوشی خوب است، منظورمان در مقایسه با قیمت گوشی و کیفیت صفحه نمایش دیگر گوشی های هم رده خواهد بود. شادابی و شارپنس خوب از اصلی ترین ویژگی مثبت های صفحه نمایش Nokia 2.2 است. همچنین به دلیل رزولوشن و تراکم پیکسلی خوب صفحه نمایش، جزئیات تصویر هم مطلوب خواهند بود و در کل این ویژگی ها سبب می‌شوند گوشی نوکیا 2.2 برای تماشای فیلم و ویدیو گزینه نسبتا مناسبی باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی می بند 4 (Xiaomi Mi Band 4)| یک ردیاب عالی و ارزان قیمت

صفحه نمایش این گوشی از نظر توان تولید روشنایی و استفاده در محیط های باز و تحت تابش نور هم عملکرد قابل قبولی دارد. در بررسی نوکیا 2.2 مشخص شد که با تنظیم شدت روشنایی نمایشگر دستگاه بر روی 100 درصد می‌توانید بدون مشکل در محیط های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کنید. البته اگر شدت نور محیط خیلی زیاد باشد و به ویژه نور آفتاب مستقیما به نمایشگر دستگاه بتابد ممکن است کمی تشخیص محتوای روی نمایشگر دشوار شود. پس در مجموع می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که کیفیت صفحه نمایش گوشی Nokia 2.2 مطلوب است و این موضوع یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی محسوب می‌شود.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2 : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

نوکیا 2.2 از اندروید 9 پای (Android 9 Pie) مبتنی بر اندروید وان (Android One) بهره می‌برد. حتما می‌دانید اندروید وان در واقع نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید است که تجربه‌ای بسیار مشابه و نزدیک با اندروید استاک (خام) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. آپدیت های امنیتی سیستم عامل اندروید را حداقل برای مدت زمان 3 سال و آپدیت های عادی اندروید را حداقل تا 2 سال دریافت می‌کند. بنابراین با خرید گوشی Nokia 2.2 خیالتان از بابت امنیت سیستم عامل و دریافت به روز رسانی های آن راحت خواهد بود. از آنجایی که در اندروید وان هیچ رابط کاربری و المان های اضافه‌ای نصب نمی‌شود، بستر نرم افزاری گوشی سبک تر خواهد بود و این امر سبب می‌گردد که اجزای سخت افزاری گوشی بهتر از پس مدیریت نیازهای نرم افزاری بر آیند و هماهنگی بهتری مابین این دو برقرار باشد.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2

 

این هماهنگی خوب مابین بستر سخت افزاری نرم افزاری تقریبا در گوشی 90 یورویی نوکیا 2.2 به خوبی قابل مشاهده است. اگرچه دستگاه از سخت افزار قوی بهره‌مند نیست اما سیستم عامل اندروید 9 پای به طور روان و بدون مشکل روی آن اجرا می‌شود. البته بدون شکل این گوشی برای انجام تسک های سنگین گزینه مناسبی نخواهد بود و نصب اپلیکیشن و بازی های سنگین بر روی آن می‌تواند لگ و تاخیرهایی را در رابط و عملکرد بستر نرم افزاری آن به وجود آورد. نکته‌ای که در بررسی نوکیا 2.2 به آن واقف شدیم این بود که حجم اطلاعات ذخیره شده در گوشی تاثیر مستقیمی بر روی روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری دارد. هرچقدر حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه افزایش یابد، لگ و تاخیرهایی که در حین استفاده از دستگاه ارائه می‌شوند هم بیشتر خواهد شد. بنابراین برای دستیابی به بهترین بازده بهتر است تا حد امکان از پر شدن حافظه داخلی گوشی Nokia 2.2 جلوگیری کنید. این گوشی در حالت عادی و زمانی که حافظه آن تحت فشار قرار نگیرد به راحتی می‌تواند از پس انجام کارهایی مثل وبگردی، تماشای ویدیو در یوتیوب، نصب و استفاده از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و غیره بر آید اما اگر حافظه آن رو به سمت پر شدن پیش برود ممکن است برای استفاده از برنامه هایی همچون اینستاگرام با کمی مشکل و تاخیر رو به رو شوید. در مجموع می‌توان اینطور گفت که بستر نرم افزاری گوشی وضعیت قابل قبولی دارد و بهره‌مندی آن از اندروید 9 پای مبتنی بر اندروید وان یک ویژگی مثبت است.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این بخش از نقد و بررسی نوکیا 2.2 در رابطه با پردازنده، رم و حافظه داخلی این اسمارتفون و قدرت عملکرد دستگاه صحبت می‌کنیم. اما قبل از هر چیز دوباره خاطر نشان می‌شویم که گوشی Nokia 2.2 یک گوشی ارزان قیمت و 90 یورویی است، بنابراین نباید انتظارات خیلی بالایی از آن داشته باشید. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته، تراشه Helio A22 مدیاتک خواهد بود که طی فرآیند 12 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. هر چهار هسته پردازنده مرکزی این تراشه از نوع Cortex A53 هستند و فرکانس کاری 2 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. ضمنا پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 هم در این تراشه برای تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی بکار گرفته شده است. گوشی از نظر رم در دو نسخه 2 و 3 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی می‌شود.

گوشی نوکی 2.2 از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات پشتیبانی می‌کند اما توصیه ما این است که تا حد امکان به همان حافظه داخلی دستگاه بسنده کنید و از نصب رم میکرو اس دی ممانعت به عمل آورید. حتی بهتر است برای دستیابی به بهترین نتیجه از پر شدن حافظه داخلی گوشی هم جلوگیری نمایید. با نصب رم میکرو اس دی حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه به تدریج افزایش می‌یابد و این موضوع منجر به تحت فشار قرار گرفتن دستگاه و بروز لگ و تاخیر در عملکرد آن می‌شود. اما گذشته از تمام این صحبت ها قدرت عملکرد گوشی 90 یورویی Nokia 2.2 چگونه است؟ در بررسی نوکیا 2.2 مشخص شد که گوشی از پس انجام کارهای روزمره بر می‌آید، بنابراین تصمیم گرفتیم یک قدم رو به جلوتر حرکت کنیم و کیفیت نصب و اجرای بازی های پابجی موبایل (PUBG Mobile) و اسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) را در آن بررسی نماییم. اجرای هر بازی را برای مدت زمان 5 دقیقه انجام دادیم و مابین اجرای هر بازی فاصله زمانی 15 دقیقه‌ای داشتیم. نتیجه بررسی بسیار جالب بود!

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2

 

گوشی Nokia 2.2 از پس اجرای بازی پابجی موبایل بر آمد و تقریبا بازی مذکور بدون لگ و تاخیر در دستگاه اجرا شد. البته در حین انجام بازی، بدنه گوشی به شدت داغ شد و سرعت خالی شدن شارژ باتری به دو برابر افزایش یافت. اما بازی آسفالت 9 لجندز در گوشی با لگ و تاخیرهای بسیار محسوسی اجرا شد و وضعیت اجرای آن به گونه‌ای بود که عملا قادر به انجام بازی نبودیم. بنابراین با در نظر گرفتن این مسئله که گوشی نوکیا 2.2 یک گوشی ارزان قیمت و 90 یورویی است، امکان اجرای بازی پابجی در آن یک مزیت و نقطه قوت محسوس به شمار می‌رود. به عقیده ما Nokia 2.2 از نظر قدرت عملکرد فراتر از قیمت خودش عمل می‌کند. پس اگر به قدرت عملکرد گوشی اهمیت می‌دهید و در عین حال می‌خواهید هزینه ناچیزی صرف خرید یک اسمارتفون اندرویدی کنید، احتمالا نوکیا 2.2 یکی از بهترین و اصلی ترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2 : دوربین اصلی و سلفی

یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید در نقد و بررسی نوکیا 2.2 به آن اشاره داشته باشیم مربوط به دوربین دستگاه می‌شود. دوربین اصلی گوشی Nokia 2.2 از یک لنز 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار، HDR، عکسبرداری پانوراما و ضبط ویدئو های فول اچ دی (Full HD) با نرخ 30 فریم در ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. یک چراغ فلش LED اختصاصی هم زیر لنز دوربین اصلی گوشی نصب شده که در برخی شرایط می‌توان از آن برای ایجاد وضعیت بهتر عکسبرداری استفاده کرد. اما کیفیت عملکرد دوربین 13 مگاپیکسلی گوشی چطور است؟ در بررسی نوکیا 2.2 مشخص شد که دوربین اصلی گوشی خیلی عملکرد خوبی ندارد و باید بر روی آن به عنوان یک دوربین کار راه انداز حساب باز کنید و انتظار بیشتری نداشته باشید.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2

 

عکس هایی که در محیط های با نور مناسب توسط دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند از نظر ثبت جزئیات و شادابی رنگ چندان با کیفیت نیستند. در محیط های بسته و کم نور هم همین امر قابل رویت خواهد بود و در مجموع باید گفت که دوربین اصلی گوشی کیفیت عملکرد کاملا معمولی دارد. در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی Nokia 2.2 از یک لنز 5 مگاپیکسلی تشکیل شده است. دوربین سلفی گوشی هم عملکرد کاملا معمولی دارد و عکس هایی که در محیط های با نور مناسب و کم توسط آن ضبط می‌شوند خیلی جای تعریف ندارند و کاملا معمولی هستند. به عقیده ما در یک جمع‌بندی کلی از این بخش بررسی نوکیا 2.2 می‌توان اینطور گفت که دوربین های اصلی و سلفی این گوشی کیفیتی در حد قیمت دستگاه را ارائه می‌کنند و به هیچ عنوان نمی‌توان انتظار بیشتری از آن ها داشت.

 

نقد و بررسی نوکیا 2.2 : باتری و شارژدهی

در آخرین بخش بررسی نوکیا 2.2 در رابطه با باتری این گوشی، توان شارژدهی آن و همچنین سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه صحبت می‌کنیم. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز اسمارتفون مذکور بکار رفته از نوع لیتیوم یونی است و ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد. همانطور که در بخش ابتدایی بررسی اشاره داشتیم، باتری این گوشی توسط کاربر و به واسطه جداسازی قاب پشت آن قابل جدا کردن و تعویض خواهد بود. اما کیفیت شارژدهی باتری Nokia 2.2 چطور است؟ در بررسی این گوشی مشخص شد که باتری 3000 میلی آمپر ساعتی آن در حالت عادی و زمانی که به صورت نرمال از دستگاه استفاده شود، تقریبا می‌تواند تا یک روز بدون مشکل انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل نوکیا 2.2 دو سیم‌ کارت ظرفیت 16 گیگابایت

طبیعتا اگر مقدار استفاده کاربر از گوشی بیشتر از حالت نرمال باشد، خالی شدن شارژ باتری هم با سرعت بیشتری انجام می‌شود و زودتر به شارژر موبایل نیاز پیدا می‌کنید. از سمت دیگر با کاهش مقدار استفاده از گوشی می‌توان شارژدهی باتری آن را به ازای هر مرتبه به چیزی در حدود 1.5 روز هم رساند. پس نوع استفاده کاربر از گوشی تاثیر مستقیمی بر روی توان و کیفیت شارژدهی باتری دارد و در حالت طبیعتی باتری نوکیا 2.2 با یک مرتبه شارژ حدود 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین خواهد کرد. اما چقدر زمان برای شارژ مجدد باتری گوشی لازم است؟ برای اینکه باتری 3000 میلی آمپر ساعتی دستگاه با شارژر فابریک آن از صفر تا صد درصد شارژ شود به زمانی در حدود 90 دقیقه نیاز خواهید داشت. بنابراین در مجموع باید گفت که قدرت شارژدهی باتری و همچنین سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی Nokia 2.2 معمولی است.

 

بررسی گوشی Nokia 2.2

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی نوکیا 2.2 پرداختیم. این گوشی در حال حاضر یکی از ارزان قیمت ترین گوشی ها شرکت نوکیاست که توانسته آمار فروش خوبی هم داشته باشد. گوشی مذکور برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند با صرف یک هزینه ناچیز گوشی اندرویدی برای انجام کارهای روزمره خریداری کند. نوکیا 2.2 از نظر قدرت عملکرد و صفحه نمایش کیفیت خوبی دارد و تقریبا در مقایسه با اسمارتفون های هم رده خودش یک سر و گردن بهتر خواهد بود، بنابراین می‌تواند در رده قیمتی خودش گزینه خرید مناسبی باشد اما نباید از آن انتظارات بالایی داشته باشید. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی Nokia 2.2 در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • رزولوشن و تراکم پیکسلی خوب صفحه نمایش
  • بستر نرم افزاری به روز و مبتنی بر اندروید وان
  • قدرت عملکرد خوب ( در رده قیمتی خودش)
  • قیمت ارزان

 

نقاط ضعف:

  • ظاهر نه چندان جذاب