بررسی نوکیا 6.1 یا Nokia 6.1 : یک گوشی باکیفیت و خوش قیمت

نقد و بررسی 22 آذر 1397 علی مظفری

بررسی نوکیا 6.1 یا Nokia 6.1 : یک گوشی باکیفیت و خوش قیمت

گوشی نوکیا 6.1 یکی از گوشی‌های خوش قیمت و با کیفیت شرکت نوکیاست که در اوایل سال 2018 شاهد معرفی آن بودیم. قیمت خوب، دوربین مناسب، کیفیت ساخت مطلوب و قدرت عملکرد قابل قبول از ویژگی‌های مثبت اصلی این گوشی به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی نوکیا 6.1 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی مختصر گوشی Nokia 6.1 یا نوکیا 6.1

شرکت نوکیا در ماه ژانویه (January) سال 2018 به صورت رسمی از گوشی نوکیا 6.1 رونمایی کرد. این گوشی خیلی زود توانست جایگاه ویژه‌ای در بین کاربران باز کند و محدود گوشی‌های موفق نوکیا در بازار تبدیل شود. قیمت نوکیا 6.1 در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خودش مناسب در نظر گرفته شده و این مسئله یکی از رمزهای موفقیت آن محسوب می‌شود. اما آیا Nokia 6.1 گزینه خرید خوبی برای شماست؟

برای پاسخ به این سوال باید در قدم نخست این گوشی را بهتر بشناسید. پس از شناسایی نقاط قوت و ضعف این گوشی باید آن ها را با نیازهایتان مقایسه کنید و نهایتاً به یک جمع‌بندی کلی برسید. در همین راستا این مطلب اختصاصی را برای نقد و بررسی نوکیا 6.1 تدوین کرده‌ایم و در انتهای آن نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی را عنوان می‌کنیم. بنابراین اگر قصد خرید گوشی نوکیا 6.1 را دارید، حتماً تا انتهای این مطلب اختصاصی با ما همراه باشید.

 

بررسی نوکیا 6.1 : طراحی و ظاهر

گوشی نوکیا 6.1 در مقایسه با اغلب گوشی‌های اندرویدی دیگر ظاهری متفاوت دارد و یک زبان طراحی خاص را ارائه می‌کند که البته نوکیا پیش از این هم این سبک طراحی را در گوشی‌هایش بکار برده بود. بنابراین علاقمندان به گوشی‌های شرکت نوکیا با این سبک طراحی آشنا هستند. بدنه گوشی نوکیا 6.1 از آلومینیوم سری 6000 ساخته شده که نوعی از آلومینیوم بسیار مقاوم محسوب می‌شود و در صنعت هوا و فضا به وفور از آن استفاده به عمل می‌آید. بدنه گوشی یکپارچه بوده و پنل جلوی آن با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده می‌شود. با این حال توصیه می‌کنیم روی صفحه نمایش این گوشی را با یک لایه گلس محافظ ال سی دی بپوشانید.

 

بررسی نوکیا 6.1 یا Nokia 6.1

 

ابعاد بدنه گوشی Nokia 6.1 معادل 8.2 در 75.8 در 14.8 میلیمتر است و وزن دستگاه به چیزی در حدود 172 گرم می‌رسد. بنابراین این گوشی سبک یا چندان ظریف نیست. نوکیا 6.1 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و یک اسکنر انگشت خوب و باکیفیت هم دارد که در پنل پشت گوشی و درست زیر لنز دوربین اصلی و چراغ فلش LED دوگانه آن نصب است. در بررسی نوکیا 6.1 مشخص شد که کیفیت و سرعت عملکرد اسکنر انگشت این گوشی مطلوب است.

زمانی که از نمای رو به رو به Nokia 6.1 نگاه کنید متوجه می‌شوید که صفحه نمایش گوشی در دو لبه سمت راست و چپ حاشیه‌های بسیار باریکی دارد، اما حاشیه‌های دو لبه فوقانی و زیرین نمایشگر دستگاه ضخیم بوده و کاملاً به چشم می‌آیند که این موضوع ظاهری نسبتاً عجیب را برای پنل جلوی گوشی به وجود آورده است. هیچ دکمه فیزیکی در پنل جلوی گوشی تعبیه نشده و این بخش از بدنه دستگاه با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده می‌شود.

 

نقد و بررسی نوکیا 6.1 یا Nokia 6.1

 

زمانی که از نمای پشت به نوکیا 6.1 نگاه کنید بیشتر سبک طراحی خاص این گوشی را درک خواهید کرد. در بخش فوقانی قاب پشت دستگاه لنز دوربین اصلی آن و چراغ فلش LED دوگانه دوربین اصلی نصب هستند. این دو قطعه در یک بخشی بیضی شکل نصب شده‌اند که نوارهایی با رنگ متمایز در لبه آن دیده می‌شود. در نسخه مشکی رنگ دستگاه این نوارها تقریبا نارنجی هستند و ظاهری متفاوت را برای نوکیا 6.1 ایجاد می‌کنند. نوارهای نارنجی رنگ مذکور در لبه‌های قاب پشت گوشی و اسکنر انگشت آن هم وجود دارند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گلکسی A30 و A50 سامسونگ: کدامیک را بخریم؟

زیر لنز دوربین و چراغ فلش LED دوگانه گوشی، اسکنر انگشت آن نصب است که دایره‌ای شکل بوده و در زیر آن هم لوگوی نوکیا تعبیه دیده می‌شود. جنس قاب پشت Nokia 6.1 به گونه‌ای است که برخلاف گوشی‌های مجهز به بدنه شیشه‌ای، خیلی راحت چربی دست را جذب نمی‌کند. بنابراین به طور کلی باید گفت که گوشی نوکیا 6.1 از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی نسبتاً متفاوت است که کیفیت ساخت مطلوبی دارد. شاید نمای رو به روی دستگاه خیلی جالب نباشد اما طراحی قاب پشت آن زیبا و چشم‌نواز انجام گرفته است.

 

بررسی نوکیا 6.1 یا Nokia 6.1

 

بررسی نوکیا 6.1 : صفحه نمایش

گوشی نوکیا 6.1 صفحه نمایشی 5.5 اینچی و از نوع IPS LCD دارد که چیزی در حدود 73.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. نسبت تصویر آن 16 به 9 بوده و رزولوشن نمایشگر گوشی فول اچ دی (1920 در 1080 پیکسل) است. بدین سبب تراکمی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر آن به ارمغان آورده می‌شود که تراکمی بسیار خوب و مناسب برای یک گوشی با قیمت نوکیا 6.1 محسوب می‌شود. البته فراموش نکنید که صفحه نمایش 5.5 اینچی (نسبتاً کوچک) این گوشی تاثیر مستقیمی بر روی افزایش تراکم پیکسلی آن داشته است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، روی صفحه نمایش گوشی با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده اما با این حال بهتر است روی آن گلش محافظ ال سی دی نصب شود تا هیچ خط و خشی بر روی آن به وجود نیاید.

کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی Nokia 6.1 مطلوب است. زمانی که به محتوای نمایشگر دستگاه نگاه می‌کنید متوجه شادابی، تفکیک‌پذیری، وضوح و کنتراست مطلوب آن خواهید شد. فقط تنها موضوعی که می‌تواند کمی آزاردهنده باشد مربوط به سبک طراحی نمایشگر دستگاه می‌شود. مطمئناً اگر نوکیا حاشیه‌های لبه زیرین و فوقانی صفحه نمایش نوکیا 6.1 را باریک‌تر طراحی و یک نمایشگر 5.8 اینچی را در دستگاه نصب می‌کرد همه چیز بهتر از قبل می‌شد. در حالت فعلی حاشیه زیرین صفحه نمایش گوشی خیلی بزرگ و آزاردهنده به نظر می‌رسد.

 

بررسی تخصصی نوکیا 6.1

 

اما صفحه نمایش گوشی نوکیا از نظر تولید روشنایی هم وضعیت مطلوبی دارد. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که نمایشگر این گوشی به قدری روشنایی تولید می‌کند که بتوان راحت در محیط‌های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کرد و محتوای نمایشگر را دید. بدین منظور کافیست شدت روشنایی صفحه نمایش گوشی را حداقل روی 80 درصد تنظیم کنید. طبق اطلاعاتی که توسط سایت فون‌آرنا (phonearena) ارائه شده، صفحه نمایش گوشی Nokia 6.1 ماکسیمم روشنایی در حدود 448 نیت را ارائه می‌کند که شدت روشنایی خوبی برای یک گوشی میان رده است. پس به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش نوکیا 6.1 وضعیت مطلوبی دارد.

 

بررسی نوکیا 6.1 : سیستم عامل و رابط کاربری

پیش از اینکه در رابطه با نسخه پیش فرض سیستم عامل اندروید نصب شده روی نوکیا 6.1 صحبت کنیم، باید بگوییم که این گوشی تحت پروژه اندروید وان (Android One) ساخته و عرضه شده است. این موضوع بدان معناست که هیچ رابط کاربری خاصی روی سیستم عامل گوشی نصب نیست و دستگاه تجربه اندروید خالص و ناب را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. اندروید 8.1 اوریو به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است و هم اکنون آپدیت اندروید 9 پای هم برای آن منتشر شده است. بنابراین اگر از کاربران این گوشی باشید می‌توانید جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید را روی دستگاه دانلود و نصب کنید. در بررسی نوکیا 6.1 مشخص شد که سیستم عامل گوشی هماهنگی خوبی با بستر سخت افزاری دستگاه دارد و سرعت عمل رابط گوشی بالاست.

 

بررسی گوشی نوکیا 6.1

 

زمانی که در بخش‌ها و منوهای مختلف گوشی نوکیا 6.1 پرسه می‌زنید شاید به ندرت و فقط در مواقع خاص با لگ و تاخیرهای محدودی رو به رو شوید که برای یک گوشی میان رده قابل چشم پوشی هستند. با توجه به رم 3/4 گیگابایتی که گوشی دارد، سیستم عامل آن می‌تواند روان‌تر عمل کرده و از نظر حافظه تصادفی با محدودیت مواجه نباشد. بنابراین اگر به روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری گوشی و آپدیت بودن آن اهمیت می‌دهید، نوکیا 6.1 به خوبی می‌تواند نیازهایتان را برطرف سازد.

 

بررسی نوکیا 6.1 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

شرکت نوکیا تراشه اسنپدراگون 630 کوالکام را در قلب گوشی Nokia 6.1 بکار برده است. این تراشه طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و از تراشه های میان رده و خوب شرکت کوالکام محسوب می‌شود. پردازنده مرکزی آن هشت هسته‌ای است و هر هشت هسته آن از نوع Cortex-A53 هستند. فرکانس کاری هسته های پردازشگر آن هم 2.2 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی آدرنو 508 هم در تراشه مذکور بکار رفته و وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

گوشی Nokia 6.1 از نظر حافظه داخلی و رم شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه پایه این گوشی از رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد و نسخه برتر آن به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی مجهز است. این گوشی از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. البته دقت داشته باشید که در صورت نصب رم میکرو اس دی در گوشی، دیگر نمی‌توانید دو سیم کارت را در آن نصب کنید، چون شیار سیم کارت دوم نوکیا 6.1 از نوع هیبریدی است و قابلیت نصب سیم کارت و یا حافظه اس دی را دارد.

 

بررسی نوکیا 6.1 یا Nokia 6.1

 

در بررسی نوکیا 6.1 مشخص شد که این گوشی از قدرت پردازشی و عملکرد مطلوبی برخوردار است. لازم به اشاره است که ما نسخه پایه این گوشی با رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی را مورد ارزیابی قرار دادیم. نوکیا 6.1 به راحتی اپلیکیشن‌های متعدد را اجرا می‌کند و حتی از پس اجرای بازی‌های HD هم بر می‌آید اما اجرای طولانی مدت بازی‌های سنگین و HD در این گوشی منجر به ایجاد لگ، تاخیر و داغ شدن بدنه دستگاه می‌شود. حافظه داخلی دستگاه هم ظرفیت مطلوبی دارد و خیلی زود پر نخواهد شد تا شما را دچار مشکل کند یا منجر به افزایش لگ و تاخیر در رابط گوشی شود. بنابراین به طور کلی باید گفت که Nokia 6.1 از نظر قدرت پردازشی و عملکرد هم وضعیت مطلوبی دارد و حتی کیفیتی فراتر از قیمت خودش را ارائه می‌کند.

 

بررسی نوکیا 6.1 : دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی که در گوشی Nokia 6.1 بکار رفته از لنز زایس 16 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که چراغ فلش LED دوگانه اختصاصی هم دارد. لنز دوربین 16 مگاپیکسلی این گوشی دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، HDR و ضبط ویدئوهای 4k با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. اما گذشته از این ویژگی‌های اسمی باید دید که در عمل کیفیت عملکرد دوربین اصلی Nokia 6.1 چطور است! در بررسی دوربین این گوشی متوجه شدیم که عملکرد آن مطلوب است اما نباید مدعی شد که کیفیت فوق‌العاده‎ای توسط دوربین زایس 16 مگاپیکسلی دستگاه ارائه می‌شود. سرعت فوکوس دوربین نسبتاً کم است و این مسئله در برخی شرایط آزاردهنده خواهد بود. کیفیت عکس‌هایی که در محیط‌های با نور مطلوب ضبط می‌شوند خوب هستند اما در محیطهای کم نور افت کیفیت نسبتاً زیادی را شاهد بودیم.

 

بررسی نوکیا 6.1 یا Nokia 6.1

 

اما دوربین گوشی نوکیا 6.1 قابلیت‌های مطلوبی هم دارد. برای مثال حالتی در اپلیکیشن دوربین آن ارائه شده که با لقب Bothie شناخته می‌شود و به موجب آن امکان ضبط همزمان عکس یا ویدئو با دوربین اصلی و سلفی گوشی فراهم می‌شود. در این حالت صفحه گوشی به دو نیم تقسیم خواهد شد و یک نیمه آن منظره پیش روی دوربین اصلی را نشان می‌دهد و نیمه دیگر منظره دوربین سلفی را به تصویر خواهد کشید و کاربر می‌تواند به طور همزمان از دو منظره مذکور عکسبرداری یا ضبط فیلم داشته باشد. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که دوربین اصلی گوشی نوکیا 6.1 با توجه به قیمتی که دستگاه دارد کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

اما در سمت مقابل دوربین سلفی Nokia 6.1 از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که آن هم از ضبط ویدئوهای فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی نوکیا 6.1 مشخص شد که دوربین سلفی این گوشی واقعاً کیفیت خوبی دارد. کیفیت دوربین سلفی این گوشی به مراتب از سطح انتظارات ما بیشتر بوده و فراتر از قیمت دستگاه خواهد بود. بنابراین اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید و به کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید گوشی Nokia 6.1 می‌تواند با قیمتی ناچیز نیازهایتان را برطرف سازد.

 

بررسی نوکیا 6.1 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی نوکیا 6.1 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری این گوشی ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی است. اما کیفیت و توان شارژدهی باتری دستگاه چطور خواهد بود؟ در بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری گوشی مورد نظر با یک بار شارژ و استفاده نرمال می‌تواند تقریباً 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند که توان شارژدهی متوسط و قابل قبولی برای یک گوشی موبایل محسوب می‌شود.

 

بررسی نوکیا 6.1 یا Nokia 6.1

 

خوشبختانه نوکیا 6.1 از قابلیت شارژ سریع خاصی پشتیبانی می‌کند که سبب شده سرعت شارژ باتری دستگاه افزایش یابد. در بررسی نوکیا 6.1 مشخص شد که باتری این گوشی تقریباً ظرف مدت زمان 111 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود. توصیه ما این است که برای دریافت بهترین بازده از این گوشی همیشه شارژر آن یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید تا بتوانید از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری گوشی Nokia 6.1 استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی نوکیا 6.1 پرداختیم. گوشی نوکیا 6.1 بدون تردید یکی از بهترین گوشی‌های فعلی شرکت نوکیاست که قیمتی خوب، کیفیتی بالا، صفحه نمایش مناسب، پردازنده و رم مطلوب و دوربین خوبی را ارائه می‌کند. اگر قصد خرید گوشی جدیدی را دارید و می‌خواهید یک گوشی خوب و مقرون به صرفه بخرید، بدون تردید Nokia 6.1 یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود. اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مختلف ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و با کیفیت
  • صفحه نمایش خوب
  • بهره‌مندی از اندروید خالص (اندروید وان)
  • پردازنده و رم مناسب
  • دوربین خوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد
  •