بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1 : پایین رده جدید و خوش قیمت

نقد و بررسی 20 آذر 1397 علی مظفری

بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1 : پایین رده جدید و خوش قیمت

اگر به فکر خرید یک گوشی پایین رده و کار راه‌انداز هستید که از سیستم عامل اندروید به روزی بهره‌مند باشد، مطمئناً نوکیا 1 یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود. این گوشی از اندروید .8.1 اوریو بهره می‌برد و قیمت بسیار ارزانی دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی گوشی Nokia 1 یا نوکیا 1

شرکت نوکیا در ماه فوریه (February) سال 2018 به صورت رسمی از جدیدترین گوشی پایین رده خودش با نام اختصاصی Nokia 1 رونمایی کرد. قیمت نوکیا 1 بسیار ارزان بوده و دستگاه از اندروید 8.1 گو ادیشن (Android 8.1 Go Edition) بهره می‌برد. قیمت گوشیهای هم رده نوکیا عموماً از قیمت این گوشی بیشتر است، اگرچه گزینه‌های خیلی کمی برای رقابت با نوکیا 1 وجود دارند. اگر به دنبال خرید یک گوشی پایین رده و خوش قیمت هستید، گوشی نوکیا 1 می‌تواند برایتان انتخاب خوبی باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی نوکیا 1 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بنابراین تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

 

بررسی نوکیا 1 : طراحی و ظاهر

با توجه به اینکه گوشی نوکیا 1 یک گوشی رده پایین است، طبیعتاً نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم. شرکت نوکیا سعی کرده ظاهری نسبتاً متفاوت و سبک طراحی خاصی را در این گوشی پیاده‌سازی کند که هم کیفیت رضایت بخشی داشته باشد و ظاهر خوبی را برای دستگاه به همراه آورد و در عین حال هم هزینه تولید دستگاه را پایین نگه دارد. بدنه این گوشی از پلاستیک ساخته شده و قاب پشت آن قابل جداسازی است. با جداسازی قاب پشت گوشی دسترسی به باتری آن امکان‌پذیر می‌شود و امکان جدا کردن باتری وجود دارد.

 

بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1

 

بدنه Nokia 1 ابعاد 9.5 در 67.8 در 133.6 میلیمتر را ارائه می‌کند، پس گوشی مورد نظر نسبتاً کوچک اما با بدنه‌ای ضخیم است. دستگاه قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و شامل رنگ‌های قرمز و آبی تیره (نزدیک به خاکستری) می‌شود.هیچ ویژگی خاص دیگری در طراحی این گوشی دیده نمی‌شود. نوکیا سعی کرده لبه‌های قاب گوشی را کاملاً خمیده و انحنادار طراحی کند. این مسئله زمانی که دستگاه را در دست می‌گیرید به خوبی قابل درک خواهد بود. حاشیه‌های صفحه نمایش گوشی ضخیم هستند و هیچ دکمه فیزیکی هم در پنل جلوی آن نصب نیست.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل نوکیا مدل 1 دو سیم کارت

قاب پشت گوشی مثل یک کاور به طور کامل لبه‌ها و حاشیه‌های فریم دستگاه را در بر می‌گیرد. در وسط قاب پشت گوشی نام نوکیا نوشته شده و در بخش فوقانی آن هم لنز دوربین اصلی و چراغ فلش LED آن نصب است. به طور کلی شاید ظاهر گوشی Nokia 1 خیلی جذاب و شیک به نظر نرسد، اما با توجه به قیمتی که این گوشی دارد باید گفت که طراحی و ظاهر آن کاملاً رضایت بخش انجام شده است.

 

بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1

 

بنابراین نوکیا 1 از نظر طراحی و ظاهر نمره قابل قبولی از ما دریافت می‌کند. این گوشی رده پایین برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال خرید یک گوشی کار راه‌انداز و مناسب با ظاهری خاص و متفاوت هستند انتخاب عالی خواهد بود. در نظر داشته باشید که اگر می‌گوییم سبک طراحی و ظاهر این گوشی مناسب است، منظور ما در مقایسه با سایر گوشی‌های رده پایین و هم قیمت نوکیا 1 خواهد بود.

 

بررسی نوکیا 1 : صفحه نمایش

گوشی نوکیا 1 از صفحه نمایشی نسبتاً کوچک و 4.5 اینچی بهره می‌برد که حاشیه‌های ضخیمی در دو لبه فوقانی و زیرین خود دارد. پنل نمایشگر آن از نوع IPS LCD است که می‌تواند نشان دهنده اهمیتی باشد که نوکیا به کیفیت طراحی گوشی رده پایین خود داده، در غیر این صورت نوکیا قادر بود از پنل‌های ارزان قیمت TFT استفاده کند و بدین ترتیب هزینه تولید دستگاه را کاهش دهد. رزولوشن صفحه نمایش 4.5 اینچی این گوشی 854 در 480 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکمی در حدود 218 پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان آورده می‌شود که تراکم مناسب و کاملاً قابل قبولی برای یک گوشی هم رده با نوکیا 1 محسوب می‌شود. طبق آمار صفحه نمایش گوشی چیزی در حدود 61. 6 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است. اما کیفیت عملکرد نمایشگر دستگاه چگونه است؟

 

بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1

 

صفحه نمایش نوکیا 1 عملکرد مطلوبی دارد. کیفیت رنگ‌ها، شادابی تصویر، ضریب کنتراست و غیره همگی وضعیت قابل قبولی در نمایشگر گوشی دارند. محتوایی که توسط صفحه نمایش گوشی Nokia 1 ارائه می‌شود در مقایسه با خیلی از گوشی‌های هم رده خودش کیفیت بیشتری خواهد داشت، اما انتظار نداشته باشید که کیفیت آن با کیفیت نمایشگر گوشی‌های میان رده و چندین میلیون تومانی برابری کند. صفحه نمایش این گوشی از نظر توان تولید روشنایی هم وضعیت نسبتاً قابل قبولی دارد. برای اینکه بتوانید محتوای صفحه نمایش آن را در محیط‌های باز و تحت تابش نور به طور کامل ببینید، حتماً باید شدت روشنایی صفحه را بر روی 100 درصد تنظیم شود. در غیر این صورت ممکن است برای مشاهده محتوای صفحه با مشکل مواجه شوید. پس صفحه نمایش گوشی Nokia 1 هم کیفیت و وضعیت عملکرد مطلوبی دارد.

 

بررسی نوکیا 1 : سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از ویژگی‌های جالب گوشی نوکیا 1 مربوط به بهره‌مندی آن از سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو گو ادیشن (Android 8.1 Oreo Go Edition) می‌شود. نسخه گو (Go) سیستم عامل اندروید در واقع نسخه‌ بسیار سبک آن محسوب می‌شود که گوگل آن را برای نصب و استفاده در گوشی‌های پایین رده منتشر کرده است. پس اندروید گو ادیشن نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید است که سبک‌تر از نسخه عادی آن بوده و تجربه‌ای بهتر و وضعیتی کارآمدتر را برای گوشی‌های پایین رده به وجود می‌آورد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

در بررسی وضعیت عملکرد سیستم عامل و بستر نرم افزاری گوشی Nokia1 متوجه شدیم که واقعاً عملکرد اندروید اوریو گو ادیشن در این گوشی بسیار خوب و رضایت بخش است. گوشی از بستر سخت افزاری کاملاً رده پایین و معمولی بهره می‌برد اما با این حال بستر نرم افزاری آن عملکرد روانی دارد. اپلیکیشن‌های پیش فرضی که روی گوشی نصب هستند به هیچ وجه اثر منفی در گوشی ندارند و رابط دستگاه خیلی روان و خوب عمل می‌کند. در برخی شرایط که اپلیکیشن‌های زیادی در گوشی اجرا شوند و رم آن اشغال شود، لگ و تاخیرهای موقتی در عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه به وجود می‌آید که با توجه به پایین رده بودن گوشی کاملاً طبیعی هستند.

 

بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1

 

یکی دیگر از عواملی که منجر به کند شدن عملکرد بستر نرم افزاری گوشی Nokia 1 می‌شود مربوط به پر شدن حافظه داخلی دستگاه خواهد بود. حافظه داخلی این گوشی ظرفیت کمی دارد و خیلی زود پر خواهد شد که این امر بر روی سرعت عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه تاثیر می‌گذارد و منجر به ایجاد لگ و تاخیرهایی در آن می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از سیستم عامل و بستر نرم افزاری گوشی Nokia 1 دریافت کنید، بهتر است تا حد ممکن از پر شدن حافظه داخلی دستگاه جلوگیری نمایید.

 

بررسی نوکیا 1 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

با توجه به اینکه گوشی نوکیا 1 یک گوشی رده پایین و ارزان قیمت است، مطمئناً بستر سخت افزاری معمولی دارد که نباید از آن انتظار بالایی داشته باشیم. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته تراشه MT6737M مدیاتک است که از لیتوگرافی 28 نانومتری بهره می‌برد و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.1 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Mali-T720MP1 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. رم گوشی ظرفیت 1 گیگابایتی و حافظه داخلی آن هم ظرفیت 8 گیگابایتی را ارائه کرده‌اند. ضمن اینکه گوشی از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 128 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1

 

در بررسی نوکیا 1 مشخص شد که این گوشی از نظر قدرت پردازشی با توجه به قیمتی که دارد وضعیت قابل قبولی را ارائه می‌کند. بخشی از عملکرد روان گوشی به واسطه تراشه خوب و پردازنده مناسب آن به وجود آمده‌اند. اما متاسفانه ظرفیت کم رم و حافظه داخلی دستگاه خیلی زود شما را دچار مشکل خواهد کرد. رم 1 گیگابایتی به شما اجازه اجرای چند اپلیکیشن را نمی‌دهد و حافظه داخلی 8 گیگابایتی هم نمی‌گذارد تا چند اپلیکیشن را در گوشی نصب و بدون مشکل از تمام آن ها استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون انتقال اطلاعات واتس آپ از آیفون به اندروید و بالعکس

متاسفانه نصب حافظه جانبی هم به هیچ وجه ایده خوبی برای افزایش فضای ذخیره سازی گوشی Nokia 1 نیست، چون نصب این حافظه منجر می‌شود تا منابع بیشتری از گوشی درگیر آنالیز اطلاعات حجیم‌تر شوند و بدین ترتیب لگ و تاخیرهای گوشی بیشتر شده و سرعت عملکرد آن به مرور زمان کند و کندتر شود. بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توانید از گوشی نوکیا 1 انتظارات پردازشی زیادی داشته باشید. عملکرد این گوشی از نظر قدرت پردازشی کاملاً معمولی است. نوکیا بیشتر برای آن دسته از افرادی مناسب خواهد بود که فقطی به دنبال برقراری تماس‌های تلفنی با گوشی هستند و نهایتاً به نصب یک یا دو اپلیکیشن پیام رسان در دستگاه اکتفاء می‌کنند و انتظار دیگری از آن ندارند.

 

بررسی نوکیا 1 : دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی نوکیا 1 از یک لنز5 مگاپیکسلی تشکیل شده و یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد. طبیعتاً نمی‌توان از دوربین یک گوشی ارزان قیمت و پایین رده انتظارات زیادی داشت و این مسئله برای گوشی Nokia 1 هم صادق است. دوربین اصلی این گوشی در محیط‌های با نور مناسب عکس‌های معمولی ضبط می‌کند که فقط برای به خاطر سپردن لحظه‌های شیرین و خاطره‌انگیز شما مناسب خواهد بود. کیفیت این عکس‌ها شاید از دید خیلی از کاربران حتی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هم مناسب نباشد. در محیط‌های با نور کم و تاریک هم با دوربین اصلی نوکیا 1 نمی‌توانید عکس‌های خوبی ضبط کنید. پس به طور کلی بهتر است خیلی روی دوربین اصلی این گوشی حساب باز نکنید. در سمت مقابل دوربین سلفی Nokia 1 از لنزی 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که کیفیت عملکرد آن هم کاملاً معمولی است و فقط می‌توان روی آن به عنوان یک دوربین کار راه‌انداز حساب باز کرد.

 

بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1

 

بررسی نوکیا 1 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی نوکیا 1 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته ظرفیت 2150 میلی آمپر ساعتی دارد و قابل جداسازی است. در بررسی نوکیا 1 مشخص شد که باتری این گوشی توان شارژدهی مطلوبی دارد و با یک بار شارژ می‌تواند در صورتی که از دستگاه استفاده معمولی به عمل آید تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین کند. بنابراین بدین ترتیب نیازی به حمل شارژر یا پاوربانک نخواهید داشت و کافیست که هر شب موقع خوابیدن گوشی را به شارژ بزنید. بنابراین عملکرد خوب باتری گوشی Nokia 1 یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی نوکیا 1 پرداختیم. این گوشی ارزان قیمت و پایین رده برای آن دسته از افرادی مناسب است که به دنبال خرید یک گوشی کار راه انداز و با باتری خوب و البته خوش قیمت هستند. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف گوشی Nokia 1 در بخش زیر معرفی شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • قیمت مناسب
  • شارژدهی خوب باتری
  • بهره‌مندی از اندروید 8 اوریو (نسخه گو ادیشن)

 

نقاط ضعف:

  • دوربین گوشی می‌توانست کمی بهتر باشد.