بررسی نوکیا 3.1 (Nokia 3.1): میان رده خوش قیمت نوکیا

نقد و بررسی 14 آذر 1397 علی مظفری

بررسی نوکیا 3.1 (Nokia 3.1): میان رده خوش قیمت نوکیا

یکی از گوشی‌های پرفروش و جدید شرکت نوکیا، گوشی Nokia 3.1 است. این گوشی به دلیل قیمت خوب، کیفیت ساخت مناسب و سخت افزار مطلوب توانسته مورد استقبال کاربران قرار گیرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی نوکیا 3.1 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشید.

 

معرفی Nokia 3.1 (نوکیا 3.1)

در ماه می (May) سال 2018 شرکت فنلاندی نوکیا به طور رسمی از گوشی میان رده نوکیا 3.1 رونمایی کرد. این گوشی کیفیت ساخت مطلوبی دارد و برای کسانی که دنبال خرید یک گوشی نسبتاً مقرون به صرفه و با کیفیت هستند، مناسب است. قیمت نوکیا 3.1 در میان قیمت گوشی‌های هم رده خود مناسب در نظر گرفته شده اما آنقدرها هم ارزان نیست. اما آیا خرید نوکیا 3.1 انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود؟ اگر به فکر خرید گوشی Nokia 3.1 هستید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، چون در این مقاله می‌خواهیم به بررسی نوکیا 3.1 پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

بررسی نوکیا 3.1 : طراحی و ظاهر

نوکیا سعی کرده ظاهری متفاوت را برای گوشی‌های موبایل خودش ایجاد کند و از یک سبک طراحی خاص هم بهره بگیرد. در طراحی نوکیا 3.1 هم سعی شده این ویژگی حفظ شود. فریم اصلی این گوشی از آلومینیوم ساخته شده و قاب پشت آن پلاستیکی است. پنل جلوی دستگاه هم با یک لایه شیشه گوریلاگلس پوشانده می‌شود که به مدل دقیق آن اشاره‌ای نشده و مشخص نیست که تا چه اندازه در برابر خط و خش مقاومت دارد.

 

بررسی نوکیا 3.1 یا Nokia 3.1

 

نوکیا بدنه گوشی را با ابعاد 8.7 در 68.7 در 146.3 میلیمتر ارائه کرده و دستگاه حدود 138.3 گرم وزن دارد. پس بدنه گوشی Nokia 3.1 کشیده و نسبتاً ضخیم است اما با این دستگاه وزن کمی دارد. زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید متوجه خواهید شد که نوکیا سعی کرده حاشیه‌های سمت راست و چپ نمایشگر دستگاه را باریک طراحی کند، اما دو لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش گوشی حاشیه‌دار هستند. بدین سبب چیزی در حدود 69.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل نوکیا مدل 3.1 دو سیم کارت

علیرغم حاشیه نسبتاً ضخیمی که در زیر صفحه نمایش گوشی تعبیه شده، هیچ دکمه فیزیکی در این بخش نصب نیست. نوکیا 3.1 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند اما هیچ ویژگی خاص دیگری نظیر بهره‌مندی از اسکنر انگشت یا طراحی ضد آب ندارد که البته این مسئله برای یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه کاملاً طبیعی محسوب می‌شود. زمانی که به قاب پشت این گوشی نگاه می‌کنید لنز دوربین اصلی آن و چراغ فلش دستگاه را خواهید دید که به طور عمودی و برجسته در بخش فوقانی قاب پشت دستگاه نصب هستند.

 

طراحی  گوشی نوکیا 3.1

 

در وسط قاب پشت نوکیا 3.1 هم لوگوی این شرکت حک شده است. به طور کلی باید گفت که گوشی Nokia 3.1 از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی کاملاً معمولی است که از زبان طراحی گوشی‌های جدید شرکت نوکیا تبعیت می‌کند. با توجه به میان رده و خوش قیمت بودن دستگاه باید به طراحی آن نمره مطلوبی دارد.

 

بررسی نوکیا 3.1 : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی نوکیا 3.1 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته یک نمایشگر 5.2 اینچی و از نوع IPS LCD است که وضوح تصویر 1440 در 720 پیکسل یا اصطلاحاً اچ‌دی پلاس را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 310 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای یک گوشی میان رده محسوب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که صفحه نمایش Nokia 3.1 نسبت به اغلب گوشی‌های فعلی بازار کوچک‌ بوده و این مسئله در افزایش تراکم پیکسلی آن موثر واقع می‌شود.

 

صفحه نمایش نوکیا 3.1

 

شرکت نوکیا اشاره کرده که روی صفحه نمایش گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده اما توضیحات دقیقی در رابطه با این موضوع ارائه نکرده است، بنابراین توصیه می‌کنیم خیلی به این قابلیت گوشی نوکیا 3.1 اطمینان نکنید و حتماً یک گلس محافظ LCD را روی نمایشگر آن نصب کنید تا از ایجاد خط و خش بر روی نمایشگر گوشی جلوگیری به عمل آید. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش دستگاه چطور است؟ شادابی تصویر، تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و کنتراست قابل قبولی توسط صفحه نمایش نوکیا 3.1 ارائه می‌شوند و از این نظر گوشی وضعیت قابل قبولی دارد، اما نمایشگر گوشی در ازای تولید روشنایی خیلی عملکرد خوبی ندارد و برای اینکه بتوانید محتوای صفحه را در محیط‌های باز و تحت تابش نور به طور کامل ببینید، حتماً باید شدت روشنایی صفحه نمایش دستگاه روی 100 درصد تنظیم شود. به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش گوشی نوکیا 3.1 کیفیت عملکرد متوسطی دارد و شادابی تصویر از اصلی‌ترین نقاط قوت آن است، اما شدت روشنایی نمایشگر و همچنین اندازه آن می‌توانست بیشتر و بزرگ‌تر در نظر گرفته شوند.

 

بررسی نوکیا 3.1 : سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از مزیت‌های گوشی Nokia 3.1 مربوط به سیستم عامل به روز آن می‌شود! اندروید 8 اوریو به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است و گوشی از پروژه اندروید وان (Android One) بهره می‌برد که به موجب آن سیستم عامل اندروید بدون دستکاری روی دستگاه نصب می‌شود که این ویژگی برای علاقمندان به سیستم عامل اندروید خام و ناب یک ویژگی عالی خواهد بود. پس با خرید گوشی Nokia 3.1 تجربه اندروید خالص را خواهید داشت و آپدیت‌های اندروید را هم در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت می‌کنید.

در بررسی نوکیا 3.1 مشخص شد که عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه کاملاً روان و مناسب است و هماهنگی مطلوبی مابین بستر سخت افزاری و نرم افزاری گوشی به وجود آمده است. فقط در برخی شرایط خاص مثل زمان‌هایی که حافظه رم گوشی به دلیل ازدیاد تعداد اپلیکیشن‌های اجرا شده رو به پر شدن سوق پیدا کند، ممکن است تاخیرهای ریزی در دستگاه نمایان گردد که برای یک گوشی میان رده طبیعی بوده و کاملاً قابل چشم پوشی هستند. به طور کلی باید گفت که عملکرد خوب بستر نرم افزاری گوشی نوکیا 3.1 یکی از نقاط قوت آن است. فراموش نکنید که این گوشی تحت ضوابط پروژه اندروید وان طراحی شده و تجربه اندروید خالص را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

رابط کاربری گوشی نوکیا 3.1

 

بررسی نوکیا 3.1 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

گوشی نوکیا 3.1 از تراشه MT6750 شرکت مدیاتک بهره می‌برد که طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته‌ پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و در دو مجموعه مختلف دسته‌بندی شده‌اند. مجموعه نخست شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1 گیگاهرتزی می‌شود و دسته دوم شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی Mali-T860MP2 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. بنابراین گوشی نوکیا 3.1 به تراشه قدرتمندی مجهز نیست و نباید از آن انتظار بالایی داشته باشیم. این گوشی از نظر رم شامل دو نسخه 2 و 3 گیگابایتی می‌شود که هر یک از آن‌ها به ترتیب از حافظه داخلی 16 و 32 گیگابایتی بهره می‌برند. بنابراین دستگاه دو نسخه دارد که نسخه پایه رم 2 و حافظه 16 گیگابایتی را ارائه کرده و نسخه برتر آن رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی دارد. لازم به اشاره است که هر دو نسخه گوشی قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را دارند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توانید فضای ذخیره سازی اطلاعات آن‌ها را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهید.

همانطور که قبلاً گفته شد گوشی Nokia 3.1 یک گوشی میان رده است و تراشه بکار رفته در آن قدرت خیلی بالایی ندارد و نمی‌توانید از آن انتظار زیادی داشته باشید. اگر به دنبال نصب و اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین و متعدد هستید، نوکیا 3.1 به هیچ عنوان گزینه خرید خوبی برایتان نخواهد بود و بهتر است فکر خریدش را از ذهن خود بیرون کنید. اما اگر یک گوشی با کیفیت برای انجام کارهای روزمره می‌خواهید، در خرید Nokia 3.1 شک نکنید.این گوشی برای انجام کارهای روزمره نظیر برقراری تماس، ارسال پیامک، رد و بدل پیام در تلگرام، واتساپ و غیره گزینه کاملاً مطلوبی به شمار می‌رود. برای جلوگیری از کند شدن تدریجی دستگاه هم توصیه می‌کنیم تا حد امکان از پر شدن حافظه داخلی دستگاه ممانعت به عمل آورید. بنابراین به طور کلی باید گفت که گوشی Nokia 3.1 از نظر قدرت عملکرد و قابلیت های پردازشی یک گوشی معمولی است و فقط برای انجام کارهای روزمره مناسب خواهد بود.

 

بررسی Nokia 3.1

 

بررسی نوکیا 3.1 : دوربین

در این بخش از بررسی نوکیا 3.1 در رابطه با دوربین اصلی و سلفی این گوشی صحبت خواهیم کرد. دوربین اصلی این گوشی از یک لنز 13 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت‌هایی همچون فوکوس خودکار، HDR، عکسبرداری پانوراما و ضبط ویدئوهای فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. لنز دوربین اصلی این گوشی دیافراگم F/2.0 دارد و به یک چراغ فلش LED اختصاصی هم تجهیز است که درست زیر آن نصب می‌شود. در بررسی نوکیا 3.1 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی عملکرد معمولی دارد و نمی‌توان از آن به عنوان یکی از نقاط قوت دستگاه صحبت به میان آورد. اگر می‌خواهید عکس‌های معمولی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید، دوربین اصلی Nokia 3.1 کارتان را راه می‌اندازد. متاسفانه در محیط‌های تاریک و کم نور افت کیفیت چشمگیری در عملکرد دوربین اصلی گوشی نوکیا 3.1 به وجود می‌آید، بنابراین موقعیت مکانی که برای عکس در نظر می‌گیرید تاثیر به سزایی بر روی کیفیت عکسبرداری با دوربین نوکیا 3.1 خواهد داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون  روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

در سمت مقابل دوربین سلفی نوکیا 3.1 از یک لنز 8 مگاپیکسلی یا دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که آن هم از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی در بررسی صورت گرفته مطلوب بود و مشخص شد که با آن می‌توانید عکس‌های سلفی خوبی ضبط و در شبکه های اجتماعی مختلف اشتراک گذاری نمایید. به طور کلی باید گفت که گوشی نوکیا 3.1 از دوربین اصلی و سلفی معمولی بهره می‌برد اما به نظر ما دوربین سلفی این گوشی از دوربین اصلی آن عملکرد بهتری دارد.

 

بررسی نوکیا 3.1 یا Nokia 3.1

 

بررسی نوکیا 3.1 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی نوکیا 3.1 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. با توجه به ضخامت 8.7 میلیمتری بدنه گوشی انتظار داشتیم که باتری آن ظرفیت بالایی داشته باشد، اما متاسفانه اینطور نیست و یک باتری 2990 میلی آمپر ساعتی برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی مذکور در نظر گرفته شده است. در بررسی نوکیا 3.1 مشخص شد که باتری گوشی توان شارژدهی مطلوبی دارد و تقریباٌ در حالت عادی می‌تواند تا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را با یک مرتبه شارژ تامین کند. بنابراین اگر گوشی Nokia 3.1 را استفاده می‌کنید نیازی به حمل دائمی شارژر یا پاوربانک نخواهید داشت و اتصال شب به شب باتری گوشی به شارژ می‌توانید نیازتان را برطرف کند. متاسفانه باتری این گوشی از قابلیت هایی همچون شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای فول شارژ شدن باتری آن باید مدت زمانی در حدود 90 دقیقه صبر کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی نوکیا 3.1 پرداختیم. این گوشی یکی از گوشی‌های میان رده و پرطرفدار شرکت نوکیاست که طی چند وقت اخیر توانسته آمار فروش خوبی را از خود بر جای بگذارد. قیمت گوشی Nokia 3.1 شاید در مقایسه با قیمت برخی از گوشی های هم رده خودش کمی بالاتر باشد، اما با این حال گوشی مذکور از محصولات مقرون به صرفه و خوش قیمت نوکیا است. اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مختلف مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب
  • وضوح و شادابی خوب نمایشگر
  • روان بودن بستر نرم افزاری
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • دوربین معمولی