Fujifilm Instax Square SQ10 : ترکیبی از دوربین‌های دیجیتال و چاپ سریع فوجی‌فیلم!

نقد و بررسی 14 مهر 1397 علی مظفری

Fujifilm Instax Square SQ10 : ترکیبی از دوربین‌های دیجیتال و چاپ سریع فوجی‌فیلم!

شرکت فوجی‌فیلم (fujifilm)، یکی از شرکت‌های مشهور در زمینه ساخت دوربین‌های دیجیتال است که توانسته با ارائه محصولاتی مدرن، نظر بخش زیادی از فعالان این حرفه را به خود جلب کند. این شرکت پس از سال‌ها پیش قدم ساخت دوربین‌های چاپ سریع مدرن شده است. دوربین‌های چاپ سریع، از نسل‌های قدیمی دوربین‌های عکاسی هستند که عکس‌ها را بلافاصله پس از ثبت بر روی فیلم‌های مخصوصی چاپ می‌کردند. این دوربین‌ها برای مدتی طولانی کنار گذاشته شده بودند تا اینکه شرکت فوجی فیلم (fujifilm) با طراحی انواعی مدرن از این دوربین‌ها، توانست جان دوباره‌ای به آن‌ها ببخشد. یکی از این دوربین‌ها ، دوربین  Instax Square SQ10 است که همانطور که اشاره شد، ترکیبی از یک دوربین دیجیتال و یک دوربین چاپ سریع است. به این صورت که این دوربین تصاویر را پس از ثبت در حافظه خود ذخیره می‌کند و همچنین این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که به راحتی به این تصاویر را بر روی فیلم‌های مخصوص چاپ کنید. در ادامه قصد داریم این دوربین کاربردی را بیشتر به شما معرفی کنیم. پس اگر می‌خواهید یک دوربین قیمت مناسب Fujifilm Instax Square SQ10 خرید کنید، با ما همراه باشید...

 

دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax SQ10

 

ویژگی‌های فیزیکی دوربین Fujifilm Instax Square SQ10

دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 بدنه‌ای به شکل تقریبی مربعی دارد و ابعاد آن در حدود 119*127*47 میلی‌متر است. این دوربین حدود 450 گرم وزن دارد که دارای وزن کمتری نسبت به سایر دوربین‌های دیجیتال است. متاسفانه دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 ضدنفوذ نیست و امکان استفاده از آن در شرایط نامطلوب محیطی وجود ندارد. دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 در دو رنگ مشکی و سفید به بازار عرضه شده است.

 

دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax SQ10

 

سنسور دوربین Fujifilm Instax Square SQ10

سنسور هر دوربین دیجیتال اصلی‌ترین بخش آن است که به طور مستقیم در کیفیت تصاویر ثبت شده تاثیرگذار است. دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 نیز از یک سنسور نوع COMS با ابعاد 1.4 اینچ و دقت 3.7 مگاپیکسل (1920*1920 پیکسل) بهره می‌گیرد که قادر است تصاویر را با کیفیت مطلوبی برای شما به ثبت برساند.

 

دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax SQ10

 

حساسیت و سرعت شاتر دوربین Fujifilm Instax Square SQ10

حساسیت سنسور دوربین (ISO) از جمله مشخصات موثر در میزان نور و کیفیت تصاویر است. دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 دارای محدوده حساسیت ISO100-1600 است که با این محدوده می‌تواند تصاویر را در شرایط نوری مختلف با کیفیت مناسبی ثبت کند. همچنین سرعت شاتر این دوربین در کمترین حالت 1/2 ثانیه و در بیشترین حالت 1/29500 ثانیه است. با این محدوده سرعت شاتر دوربین، می‌توانید از سوژه‌های متحرک با سرعت‌های گوناگون عکسبرداری کنید بدون آن که تصاویر شما حالت تاری پیدا کنند.

 

دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax SQ10

 

لنز دوربین Fujifilm Instax Square SQ10

لنز دوربین را می‌توان از دیگر ویژگی‌های هر دوربین به شمار آورد که تاثیر زیادی در ثبت تصاویر دوربین دارد. لنز به کار رفته در دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 یک لنز فیکس (پرایم) است. لنز‌های فیکس لنز‌هایی هستند که (بر خلاف لنز‌های زوم) فاصله کانونی آن‌ها ثابت است و امکان تغییر ندارند. فاصله کانونی لنز دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 نیز به صورت ثابت و برابر 28.5 میلی‌متر است. این لنز در دسته لنز‌های واید(Wide) قرار می‌گیرد که قادر است بخش وسیعی از صحنه مقابل را در تصویر جای دهد. دیافراگم این لنز نیز دارای میزان گشودگی F/2.8 است.

این دوربین قادر است تا 3 برابر به صورت اپتیکال بر روی سوژه زوم کند. لازم به ذکر است که امکان زوم دیجیتال تا 2.4 برابر نیز در دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 تعبیه شده است.

حداقل فاصله فوکوس نرمال در این دوربین 10 سانتی متر است.

 

دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax SQ10

 

نمایشگر دوربین Fujifilm Instax Square SQ10

نمایشگر یکی از قابلیت‌های مهم دوربین‌های دیجیتال مدرن است و کمتر دوربینی را می‌توان یافت که از این ویژگی برخوردار نباشد. دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 هم از یک صفحه نمایش 3 اینچی نوع TFT-LCD بهره می‌گیرد که با رزولوشن 460000 پیکسلی خود، تصاویر ثبت شده را با کیفیتی مطلوب به نمایش می‌گذارد.

 

دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax SQ10

 

فلاش داخلی

فلاش داخلی از ویژگی‌های کاربردی دوربین‌های دیجیتال است که کمبود نور را در محیط‌های مختلف جبران می‌کنند. دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 نیز به قابلیت فلاش داخلی مجهز شده است که قادر است در حالت‌های فلاش اتومات، پرتاب نور کم و رفع قرمزی چشم از فاصله 50 سانتی متر تا 8 متر، کمبود نور محیط را جبران نماید.

 

دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax SQ10

باتری دوربین Fujifilm Instax Square SQ10

میزان ماندگاری باتری دوربین یکی از مشخصاتی است که همواره در هنگام خرید هر دوربین لازم است مورد توجه قرار گیرد. دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 از یک باتری نوع لیتیوم یونی نوع NP-50 بهره می‌گیرد. با هربار شارژ کامل این باتری قادر خواهید بود تا 160 پرینت عکس را انجام دهید.

 

حافظه ذخیره‌سازی

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 به حافظه داخلی مجهز است و می‌تواند حداکثر 50 عکس را در حافظه داخلی خود ذخیره کند. همچنین این دوربین امکان نصب کارت حافظه مدل microSD و microSDHC را نیز داراست که در صورت نیاز به ذخیره تصاویر بیشتر می‌توانید از این مدل کارت‌های حافظه بر روی دوربین خود استفاده کنید.

 

فیلم‌های دوربین Fujifilm Instax Square SQ10

در دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 از فیلمهایی با ابعاد 86*72 میلی‌متر استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که سایز تصاویر چاپ شده بر روی این فیلم‌ها، 62*62 میلی‌متر هستند. این دوربین امکان استفاده از کاتریج 10 تایی فیلم‌های مخصوص را دارد.

 

 

دوربین چاپ سریع Fujifilm Instax SQ10

 

اتصالات دوربین Fujifilm Instax Square SQ10

دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 از اتصال باسیم USB پشتیبانی می‌کند و همچنین قابلیت وایفای (Wifi) نیز قابلیت ارتباطی بی‌سیم این دوربین محسوب می‌شود.

 

عکاسی با تایمر اتوماتیک

تایمر اتوماتیک نیز یکی از ویژگی‌های کاربردی دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 است که دوربین به وسیله آن می‌تواند در فواصل زمانی 2 یا 10 ثانیه به صورت خودکار تصویربرداری کند.

 

نتیجه گیری

فعالان حرفه عکاسی معتقدند که برخی از ویژگی‌های این دوربین می‌توانست بهتر از این باشد. برای مثال، سنسور این دوربین نسبت به سایر دوربین‌های امروزی، کیفیت بسیار کمتری دارد. از جمله ویژگی‌های مثبت این دوربین می‌توان به نمایشگر با کیفیت آن اشاره کرد. همچنین استفاده از حافظه داخلی برای ذخیره سازی تصاویر نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت این دوربین است.

به طور کلی دوربین Fujifilm Instax Square SQ10 را می‌توان برای افرادی که علاقه‌مند به خرید دوربین‌های چاپ سریع هستند و همچنین تمایل دارند یک دوربین دیجیتال داشته باشند، پیشنهاد کرد.

 

نقاط قوت

  • نمایشگر با کیفیت
  • باتری قدرتمند
  • فلاش داخلی
  • محدوده گسترده سرعت شاتر

نقاط ضعف

  • دقت کم سنسور
  • سایز کوچک تصاویر