fujifilm Instax Mini 9  : بررسی دوربین عکاسی چاپ سریع فوجی فیلم

نقد و بررسی 10 مهر 1397 علی مظفری

fujifilm Instax Mini 9 : بررسی دوربین عکاسی چاپ سریع فوجی فیلم

یک محصول بسیار جذاب از برند فوجی‌فیلم (Fujifilm) ، مدل «Instax Mini 9» است که برای تمام سنین به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود. این دوربین با کارایی و طراحی متفاوت ارائه شده است. به‌ محض گرفتن عکس، از شیار کنار دوربین آن عکس خارج می‌شود. در واقع عملکرد دوربین چاپ سریع به این شکل است که درون دوربین دارای کارتریجی است که شامل تعدادی فیلم مخصوص می‌باشد. نور با فشار دادن شاتر، از دیافراگم به دوربین وارد می‌شود و بر روی این فیلم‌های حساس به نور تأثیر می‌گذارد. با بسته شدن مجدد دیافراگم، از شیار کناری فیلمی که عکس روی آن ثبت شده خارج می‌شود و بعد از چند دقیقه واقع شدن در معرض نور، عکس کم‌ کم ظاهر می‌گردد. به منظور استفاده از این دوربین باید کاغذ مخصوص آن را تهیه نمود. چاپ عکس‌ها در ابعاد 46×62 میلی‌متر انجام می‌شود. عرضه این مدل در رنگ‌های متنوعی صورت می‌گیرد تا کاربران بر اساس سلیقه خود، بتوانند یکی را برگزینند. تمام رنگ‌های این دوربین جذاب بوده و کاربر هنگام استفاده از آن لذت می‌برد. برای فوکوس دوربین روی یک سوژه، باید حداقل یک متر از آن فاصله داشته باشد. آینه بسیار کوچکی روی لنز این دوربین قرار گرفته که کاربر با کمک آن بتواند کادر سلفی خود را مشاهده کند؛ جالب است بدانید این دوربین از جمله محصولات بسیار پرطرفدار فوجی‌فیلم است که برای همه عکاسان و افراد عادی قابل استفاده است. فرد می‌تواند با تهیه آن به خود یا دوستانش سرگرمی هنرمندانه‌ای را هدیه دهد. یک عدد مبدل لنز Close Up به منظور عکاسی از جزئیات سوژه‌های موردنظر، همراه این دوربین عرضه می‌گردد.

 

بررسی Fujifilm Instax Mini 9 Instant Camera

در عصر رونق عکاسی دیجیتال که تقریباً هر کس می‌تواند دوربین دیجیتال مناسب خود را بر اساس هر نیاز و سلیقه‌ای که دارد، بیابد؛ افرادی هم در جستجوی تجربه‌های هیجان‌انگیزتری هستند. عکاسی با دوربین‌های غیر‌دیجیتالی چاپ سریع از جمله تجربه‌های لذت‌بخش عکاسی می‌باشد. در این دوربین‌های ساده و سرگرم‌کننده، با فشار دادن دکمه شاتر، از داخل دوربین فیلمی خارج می‌شود که با گذشت چند لحظه عکس روی آن ظاهر می‌شود. این دوربین‌ها عکاسی بسیار سرگرم‌کننده و لذت‌بخش را امکان‌پذیر می‌کنند و برای کاربر لحظات شادی را به همراه دارند.

بررسی Fujifilm Instax Mini 9 Instant Camera

معرفی

از جمله مهم‌ترین تولید‌کنندگان دوربین‌های عکاسی چاپ سریع در جهان می‌توان شرکت موفق و پر‌ سابقه فوجی‌فیلم را نام برد. دوربین‌های چاپ سریع این شرکت با عنوان «Instax» عرضه می‌گردند؛ تاکنون از این دوربین‌ها مدل‌های مختلفی عرضه شده است. یکی از پرطرفدارترین دوربین‌های چاپ سریع سری دوربین‌های Instax miniمی‌باشند. پس از مینی 8، مدل Instax mini 9 معرفی شد که اضافه ‌شدن یک آینه عکاسی سلفی در قسمت جلوی آن، تنها تفاوتش در مقایسه با مدل قبلی خود است.

بررسی Fujifilm Instax Mini 9 Instant Camera

 

برای چه کسانی Instax mini 9 مناسب است؟

دوربین فوجی‌فیلم Instax mini 9 یک دوربین فانتزی محسوب می‌شود؛ یعنی بیشتر برای سرگرمی به کار می‌رود و جهت استفاده جدی یک عکاس ساخته نشده است. این دوربین را می‌توان به دوست خود هدیه داد. همچنین این دوربین برای هدیه دادن به یک کودک، گزینه مناسبی است؛ به این صورت می‌توان کودک را با دنیای عکاسی آشنا نمود. فرد می‌تواند این دوربین را تهیه کرده و در میهمانی‌ها با آن عکس بگیرد. بدون شک چاپ شدن عکس در همان لحظه و دادن آن به دوست خود، لذت‌بخش خواهد بود. ویژگی‌های فانتزی و سرگرم‌کننده در طراحی این دوربین مورد توجه بوده‌اند. دوربین بیشتر شبیه یک اسباب‌بازی می‌باشد و در رنگ‌های متنوعی تولید شده است.

بررسی Fujifilm Instax Mini 9 Instant Camera

استفاده از Instax mini 9 چگونه است؟

این دوربین با فیلم‌های اختصاصی فوجی‌فیلم کار می‌کند. ابعاد هر فیلم، 4.6 در 6.2 سانتی‌متر بوده، یعنی تقریباً به اندازه کارت بانکی است. این فیلم از جمله رایج‌ترین و متداول‌ترین نوع فیلم‌های چاپ سریع می‌باشد که برای تهیه آن‌ مشکلی وجود نخواهد داشت. دو باتری قلمی با سایز AA که قابل تعویض هستند، انرژی این دوربین را تأمین می‌نمایند، این باتری‌ها برای گرفتن ۲۰۰ عکس کافی هستند.

برای عکاسی با این دوربین کافی است آن را به سمت سوژه گرفت و دکمه شاتر را فشار داد، عکس بلافاصله از شیار کنار دوربین خارج شده و بعد از چند دقیقه واقع شدن در معرض هوا ظاهر می‌گردد. با استفاده از حلقه دور لنز می‌توان دوربین را در حالت عکاسی در مکان‌های مسقف، هوای ابری، آفتابی یا دیگر حالت‌های عکاسی تنظیم نمود. این کار موجب گرفتن عکس با کیفیت بهتر می‌شود. فلاش دوربین هنگام عکاسی در شرایط نوری ضعیف و محیط‌های تاریک، به طور خودکار عمل می‌کند.

این دوربین مجهز به آینه سلفی هم هست. این ویژگی از جمله معدود تفاوت‌های مینی ۹ نسبت به مینی ۸ است. می‌توان با استفاده از آینه سلفی در کادر دوربین موقعیت خود را تنظیم کرده و سلفی‌های دقیقی گرفت.

 

بررسی Fujifilm Instax Mini 9 Instant Camera

مشخصات فنی

در این دوربین فاصله کانونی لنز برابر ۳۵ میلی‌متر بوده یعنی به اندازه یک لنز ۳۵ میلی‌متری روی یک دوربین DSLR فول ‌فریم می‌باشد. برای مقایسه باید گفت که معمولاً فاصله کانونی لنز گوشی‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ میلی‌متر است. بنابراین این دوربین دارای میدان دید کادر کاملاً معمولی و استاندارد، یعنی نه خیلی واید و نه خیلی بسته می‌باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی دوربین بی همتای Canon EOS 700D

اضافه شدن یک آداپتور ماکرو در جعبه این دوربین، یکی دیگر از تفاوت‌های آن نسبت به مدل قبلی است. در حالت معمولی این دوربین قابلیت فوکوس روی سوژه‌های قرار گرفته در فاصله تقریباً ۶۰ سانتی‌متری را دارد؛ اما می‌توان با افزودن این آداپتور ماکرو روی سوژه‌هایی به نزدیکی ۳۳ تا ۵۰ سانتی‌متر هم فوکوس کرد.

نتیجه‌گیری

فوجی‌فیلم Instax mini 9 یک دوربین بامزه است. عکس‌های ثبت شده با این دوربین می‌توانند یادگاری‌های خاطره‌انگیزی باشند. این دوربین کوچک و ارزان، عکس‌های کوچکی می‌گیرد. برای گرفتن عکس‌های بزرگ‌تر با دوربین چاپ سریع، می‌توان مدل‌های دیگر فوجی‌فیلم مثل Instax Wide 210 و Instax Wide 300 را تهیه نمود.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و جذاب
  • آینه‌ی سلفی
  • سرگرم‌کننده و فانتزی
  • چشمی اپتیکال با کیفیت
  • دارا بودن آداپتور ماکرو
  • وفور فیلم‌ در بازار
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف

  • هزینه بالای عکاسی
  • عکس‌های کوچک