بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2): میان رده‌ای با رم 6/4 گیگابایتی

نقد و بررسی 27 آذر 1397 علی مظفری

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2): میان رده‌ای با رم 6/4 گیگابایتی

به جرئت می‌توان مدعی شد که یکی از بهترین گوشی‌های میان رده شرکت شیائومی گوشی Xiaomi Mi A2 است. این گوشی نقاط قوت زیادی دارد. بهره‌مندی از رم 6/4 گیگابایتی (دو نسخه مختلف) از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2) پرداخته و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی گوشی Xiaomi Mi A2

در ماه جولای (July) سال 2018 شرکت شیائومی یکی از جدیدترین بهترین گوشی‌های میان رده خودش را با نام اختصاصی Xiaomi Mi A2 معرفی کرد. این گوشی در بازار کشور چین و برخی بازارهای آسیایی دیگر با نام Xiaomi Mi 6X هم شناخته می‌شود اما در بازارهای جهانی آن را با نام Mi A2 می‌شناسند. قیمت Mi A2 شیائومی بسیار رقابتی در نظر گرفته شده و نسبت به قیمت گوشی‌های هم رده خودش بسیار مناسب است.

گوشی شیائومی می ای 2 نقاط قوت زیادی دارد که دوربین اصلی دوگانه، صفحه نمایش بزرگ و با حاشیه باریک، تراکم پیکسلی خوب، رم 6/4 گیگابایتی و غیره فقط برخی از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق‌تر بررسی Mi A2 شیائومی را انجام دهیم و نقاط قوت و ضعف آن را بشناسیم. پس اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این بررسی اختصاصی با ما همراه باشید.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2): طراحی و ظاهر

شیائومی سعی کرده کیفیت بالایی در ساخت و طراحی گوشی می ای 2 ارائه کند و باید اعتراف کنیم که در این راستا کاملاً موفق بوده است. گوشی Mi A2 شیائومی از بدنه‌ای آلومینیومی تشکیل شده و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود و براق است. متاسفانه روی پنل جلوی گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده نشده و برای جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش بر روی آن حتماً باید از گلس محافظ ال سی دی استفاده کنید. ابعاد بدنه این گوشی 7.3 در 75.4 در 158.7 میلیمتر بوده و وزن آن به چیزی در حدود 166 گرم می‌رسد.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2)

 

زمانی که از نمای رو به رو به شیائومی Mi A2 نگاه می‌کنید متوجه حاشیه‌های بسیار باریک صفحه نمایش آن خواهید شد که به ویژه در دو لبه سمت راست و چپ باریک‌تر هستند. حاشیه‌های دو لبه زیرین و فوقانی صفحه نمایش گوشی شیائومی می ای 2 هم باریک طراحی شده‌اند و بدین سبب چیزی در حدود 77.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود و این مسئله از نقاط قوت طراحی دستگاه خواهد بود. طبیعتاً هیچ دکمه فیزیکی هم در پنل جلوی Mi A2 وجود ندارد.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی نوکیا 1 یا Nokia 1 : پایین رده جدید و خوش قیمت

اما زمانی که به قاب پشت گوشی نگاه کنید اولین چیزی که توجهتان را جلب می‌کند، لنز دوربین دوگانه دستگاه خواهد بود که در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن نصب شده است. درست در وسط دو لنز دوربین اصلی گوشی هم چراغ فلش LED دوگانه‌ای نصب است. خوشبختانه شیائومی Mi A2 از اسکنر انگشت هم بهره می‌برد. اسکنر انگشت این گوشی به صورت دایره‌ای در قاب پشت گوشی نصب است و عملکرد خوب و نسبتاً سریعی دارد اما ممکن است به مرور زمان با کمی افت سرعت و کیفیت عملکرد مواجه شود، البته شدت این افت کیفیت و سرعت عملکرد بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی است.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2)

 

زمانی که گوشی شیائومی Mi A2 را در دست می‌گیرید، حس خوبی به شما منتقل می‌شود و به واقع حسی فراتر از حس در دست گرفتن یک گوشی میان رده را خواهید داشت. نمای جلوی گوشی تا حد زیادی ما را به یاد سبک طراحی گوشی سامسونگ گلکسی جی 6 پلاس (Samsung Galaxy J6 Plus) می‌اندازد، اما تفاوت‌هایی هم مابین این دو محصول وجود دارد که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. لازم به اشاره است که شیائومی Mi A2 از اتصال همزمان دو سیم کارت هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

به طور کلی باید گفت که گوشی شیائومی Mi A2 از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی خوب و خوش دست است که کیفیتی فراتر از کیفیت یک گوش میان رده را ارائه می‌کند. با در دست گرفتن این گوشی به خوبی متوجه منظور ما خواهید شد. پس باید به سبک طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت Mi A2 شیائومی نمره قابل قبولی بدهیم.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2)

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی Mi A2 شیائومی در مورد صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایش این گوشی از نوع LTPS IPS LCD بوده و اندازه 5.99 اینچی دارد. بنابراین صفحه نمایش گوشی بزرگ بوده و این مسئله یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. رزولوشن صفحه نمایش گوشی 2160 در 1080 پیکسل در نظر گرفته شده که به موجب آن تراکمی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ به وجود می‌آید که تراکم پیکسلی عالی برای صفحه نمایش یک گوشی میان رده است. نسبت تصویر به بدنه دستگاه 18 به 9 است و صفحه نمایش گوشی با طراحی بدون حاشیه خودش تقریباً 77.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. بنابراین تا به اینجای کار باید گفت که صفحه نمایش Mi A2 شیائومی بسیار فراتر از حد انتظار عمل کرده است و طراحی عالی دارد.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2)

 

اما کیفیت نمایش محتوای نمایشگر شیائومی Mi A2 چگونه است؟ رزولوشن و تراکم پیکسلی خوب صفحه نمایش گوشی Xiaomi Mi A2 سبب شده که محتوای روی نمایشگر وضوح خوبی داشته باشد. تفکیک‌پذیری رنگ‌ها به شکل مطلوبی توسط نمایشگر گوشی انجام می‌شود و ضریب کنتراست آن هم مطلوب خواهد بود. مجموعه این ویژگی‌های مثبت در کنار نمایشگر بزرگ گوشی، تجربه‌ای خوب و رضایت‌بخش را برایتان به ارمغان می‌آورد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گوشی CAT S60 : مقاوم و سرسخت

صفحه نمایش گوشی شیائومی می ای 2 از نظر تولید روشنایی هم عملکرد قابل قبولی دارد اما نباید مدعی شد که عملکرد آن از این نظر فوق‌العاده است. برای اینکه در محیط‌های باز و تحت تابش نور به طور کامل بتوانید محتوای صفحه نمایش Mi A2 شیائومی را ببینید، بهتر است شدت روشنایی آن را روی 100 درصد تنظیم کنید. بنابراین به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش گوشی شیائومی Mi A2 هم از دیگر ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

یکی از ویژگی‌های بسیار عالی گوشی شیائومی می ای 2 مربوط به بهره‌مندی آن از اندروید خالص می‌شود! این گوشی تحت ضوابط پروژه اندروید وان (Android One) تولید شده و هیچ رابط کاربری روی آن نصب نیست و تجربه استفاده اندروید خام و ناب را برایتان به ارمغان می‌آورد. اندروید 8.1 اوریو به طور پیش فرض روی گوشی نصب است و آپدیت اندروید 9 پای هم توسط آن قابل دریافت خواهد بود. در آینده هم تمام آپدیت‌های سیستم عامل اندروید بدون تاخیر برای گوشی Mi A2 منتشر شده و قابل دانلود خواهند بود.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2)

 

عملکرد سیستم عامل اندروید 8.1 که به طور پیش فرض روی شیائومی Mi A2 نصب است روان و قابل قبول خواهد بود. زمانی که از این گوشی استفاده می‌کنید و در منوهای مختلف آن پرسه می‌زنید، لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد و رم خوب 4 یا 6 گیگابایتی گوشی هم سبب می‌شود تا گوشی از نظر مولتی‌تسکینگ دچار مشکل نشود و کیفیتی فراتر از کیفیت عملکرد یک گوشی میان رده را برایتان به ارمغان بیاورد. این امکان وجود دارد در برخی شرایط خاص لگ و تاخیرهای خیلی ناچیزی در بستر نرم افزاری گوشی ایجاد شود اما شدت این لگ و تاخیرها بسیار ناچیز بوده و به طور کامل قابل چشم پوشی هستند. پس عملکرد خوب بستر نرم افزاری گوشی Mi A2 و بهره‌مندی آن از ضوابط پروژه اندروید وان یکی دیگر از نقاط قوت اصلی محصول به شمار می‌رود.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این بخش از بررسی Mi A2 شیائومی در رابطه با پردازنده، رم و حافظه داخلی این گوشی صحبت به عمل می‌آوریم. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام است که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر این تراشه در دو مجموعه طبقه‌بندی می‌شوند که مجموعه نخست شامل چهار هسته Kyro با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز بوده و مجموعه دوم شامل چهار هسته Kyro با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی آدرنو 512 هم در تراشه اسنپدراگون 660 وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2)

 

گوشی Xiaomi Mi A2 از نظر رم شامل دو نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت 4 و 6 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی این گوشی از نظر حافظه داخلی در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی عرضه شده و نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی آن حافظه داخلی 128 گیگابایتی دارد. لازم به اشاره است که ما در بررسی Mi A2 شیائومی نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی آن را در اختیار داشتیم که در واقع نسخه پایه این گوشی محسوب می‌شود. نکته جالب اینکه گوشی مذکور برخلاف اغلب گوشی‌های شرکت شیائومی و گوشی‌های هم رده خودش از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌توان با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را افزایش داد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه Redmi K20 Pro با گلکسی A70: سامسونگ یا شیائومی؟

اما سوال اصلی اینجاست که قدرت عملکرد شیائومی Mi A2 چطور خواهد بود؟ در بررسی Mi A2 شیائومی مشخص شد که گوشی قدرت عملکرد مطلوبی دارد. حتی سنگین‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های HD هم در این گوشی قابل اجرا هستند اما ممکن است در حین انجام بازی‌های HD در طولانی مدت با لگ و تاخیرهایی مواجه شوید و بدنه دستگاه هم داغ شود. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید با گوشی Xiami Mi A2 بازی‌های سنگین و HD را اجرا کنید، طی هر 10 دقیقه یک مرتبه به گوشی استراحت دهید تا با افت فریم و داغی بدنه دستگاه رو به رو نشوید. گوشی شیائومی Mi A2 به راحتی از پس انجام سایر کارهایی که از یک گوشی انتظار می‌رود بر خواهد آمد و برم 4/6 گیگابایتی آن به خوبی مولتی‌تسکینگ را امکان‌پذیر می‌کند.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی شیائومی می ای 2 از دو لنز 20 و 12 مگاپیکسلی تشکیل شده و یک چراغ فلش LED دوگانه هم مابین آن‌ها نصب است. هر دو لنز دوربین اصلی این گوشی دیافراگم F/1.8 دارند و قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF، HDR)، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره (Portrait) و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه توسط آن‌ها پشتیبانی می‌شود. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی چطور است؟ در بررسی Mi A2 شیائومی مشخص شد که دوربین اصلی آن عملکرد بسیار خوبی دارد و با آن می‌توانید تصاویر زیبا و هنری ثبت کنید. دوربین اصلی گوشی کیفیتی قراتر از انتظارات ما از یک گوشی میان رده را ارائه کرد و عکسبرداری در حالت پرتره هم با آن به خوبی انجام می‌پذیرد. کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی در محیط‌های کم نور کمی افت می‌کند اما افت کیفیت آن به قدری نیست که منجر به آزار شما شود، ضمن اینکه برای رفع مشکل کم نور بودن محیط می‌توانید از چراغ فلش LED دوگانه دستگاه هم استفاده به عمل آورید.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2)

 

یکی از ویژگی‌های خیلی جالب گوشی Xiaomi Mi A2 مربوط به بهره‌مندی آن از دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی می‌شود. لنز دوربین سلفی این گوشی دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت Auto-HDR پشتیبانی می‌کند. ضمناً شیائومی یک چراغ فلش LED اختصاصی را هم برای دوربین سلفی این گوشی در نظر گرفته تا عکسبرداری سلفی در محیط‌های با نور کم را به شکل بهتری مقدور سازد. در بررسی Mi A2 مشخص شد که دوربین سلفی این گوشی به واقع عملکرد عالی دارد و می‌توانید با آن عکس‌های بسیار زیبایی برای اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید. بنابراین اگر به کیفیت دوربین گوشی اهمیت می‌دهید و می‌خواهید یک گوشی میان رده خوش قیمت و مجهز به دوربین مناسب را خریداری کنید، شیائومی Mi A2 یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Mi A2 شیائومی در رابطه باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری این گوشی ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. با توجه به اندازه صفحه نمایش گوشی و رزولوشن آن انتظار می‌رود که باتری دستگاه نتواند خیلی خوب انرژی مورد نیازش را تامین کند. در بررسی Mi A2 شیائومی مشخص شد که باتری گوشی تقریباً عملکرد معمولی دارد و با یک بار شارژ می‌تواند 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت استفاده عادی تامین نماید. پس بهتر است در کنار گوشی مذکور یک پاوربانک را هم تهیه کنید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری دستگاه استفاده به عمل آورید. خوشبختانه گوشی Mi A2 از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند و برای شارژ مجدد باتری آن باید زمانی در حدود 115 دقیقه صرف شود که مدت زمان خوبی برای فول شارژ شدن یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی است.

 

بررسی Mi A2 شیائومی (Xiaomi Mi A2)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Mi A2 شیائومی‌پرداختیم. این گوشی واقعاً کیفیت ساخت مطلوبی دارد و مجموعه‌ای از ویژگی مثبت را ارائه می‌کند که در کمتر گوشی هم قیمتی شاهد آن‌ها هستیم. قیمت شیائومی Mi A2 رقابتی در نظر گرفته شده، صفحه نمایش آن با کیفیت است، کیفیت ساخت محصول بالاست، دوربین گوشی قدرتمند است، دستگاه از پردازنده و رم مناسبی بهره می‌برد و سرعت شارژ باتری گوشی هم مطلوب خواهد بود. به نظر شما چه انتظار دیگری می‌توان از یک گوشی با قیمتی نزدیک به Xiaomi Mi A2 داشت؟

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • صفحه نمایش با کیفیت و بزرگ
  • سیستم عامل به روز و روان (اندروید وان)
  • پردازنده و رم مناسب
  • دوربین خوب
  • سرعت شارژ مطلوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد