بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2): زیبا و بدون حاشیه!

نقد و بررسی 25 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2): زیبا و بدون حاشیه!

اگر به گوشی های با نمایشگر بدون حاشیه علاقه دارید، شیائومی Mi Mix 2 می‌تواند یکی از بهترین گزینه خرید پیش رویتان باشد. صفحه نمایش 5.99 اینچی این گوشی چیزی در حدود 80.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را احاطه می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2) پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنیم.

معرفی مختصر شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2)

در اکتبر سال 2016 بود که شرکت شیائومی از یک گوشی جالب و منحصر به فرد تحت عنوان شیائومی Mi Mix رونمایی کرد. این گوشی یک ویژگی بسیار جالب داشت که مربوط به صفحه نمایش بدون حاشیه آن می‌شد. صفحه نمایش این گوشی به قدری حاشیه های باریکی داشت که چیزی در حدود 83.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی توسط آن احاطه می‌شد. جالب است بدانید که در آن زمان تجهیز گوشی های هوشمند به صفحه نمایش بدون حاشیه خیلی مرسوم نشده بود و شیائومی می میکس یکی از اولین اسمارتفون هایی بود که سبک طراحی این چنینی ارائه می‌کرد.

اما در سپتامبر سال 2017 شیائومی از جایگزین گوشی مذکور یا بهتر بگوییم نسخه جدید آن رونمایی کرد که شیائومی Mi Mix 2 نام دارد. شیائومی Mi Mix 2 در حال حاضر یکی از منحصر به فردترین و زیباترین گوشی های شرکت محسوب می‌شود که طرفداران زیادی هم دارد. اما به نظر شما این گوشی چه نقاط قوت و ضعفی خواهد داشت و آیا خرید آن انتخاب درستی خواهد بود؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی شیائومی Mi Mix 2 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این گوشی هوشمند را برایتان عنوان نماییم. بنابراین با ادامه این مطلب همراه باشید.

بررسی شیائومی Mi Mix 2 : طراحی و ظاهر

شیائومی سعی کرد که طراحی گوشی Mi Mix 2 هم از همان زبان طراحی یا سبک شیائومی Mi Mix استفاده کند. بنابراین این گوشی هم از صفحه نمایشی بدون حاشیه بهره می‌برد و این مسئله اصلی ترین و قابل درک ترین ویژگی ظاهری آن است. حاشیه های صفحه نمایش شیائومی Mi Mix 2 به قدری باریک است که نمایشگر گوشی در حدود 80.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. بنابراین زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید، تقریبا چیزی به جز صفحه نمایش نخواهید دید! شیائومی Mi Mix 2 از نظر جنس بدنه شامل دو نسخه مختلف می‌شود. جنس بدنه نسخه استاندارد و اصلی این گوشی از ترکیب سرامیک، آلومینیوم و شیشه ساخته شده، بدن صورت که قاب پشت آن سرامیکی، قاب جلوی آن شیشه‌ای و فریم اصلی گوشی آلومینیومی است. اما شیائومی یک نسخه اختصاصی دیگر از گوشی مذکور را هم عرضه کرده که بدنه‌ای تمام سرامیکی دارد.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2)

 

ابعاد بدنه شیائومی می میکس 2 معادل 7.7 در 75.5 در 151.8 میلیمتر است و دستگاه حدود 185 گرم وزن دارد. شیشه‌ای که از آن برای محافظت از صفحه نمایش گوشی استفاده شده، شیشه گوریلاگلس 5 است که مقاومت بسیار بالایی در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای تیز دارد اما در سمت مقابل در برابر ضربه شکننده عمل می‌کند. شیائومی Mi Mix 2 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی به عمل می‌آورد و یک اسکنر انگشت دایره‌ای شکل هم در قاب پشت آن نصب است.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2)

 

همانطور که در عکس فوق مشاهده می‌کنید اسکنر انگشت شیائومی می میکس 2 درست در وسط و بخش فوقانی قاب پشت آن نصب شده و زیر لنز دوربین اصلی دستگاه قرار می‌گیرد. براق بودن بدنه گوشی در عکس فوق به وضوح قابل مشاهده خواهد بود، اما این براق بودن و بکارگیری سرامیک در قاب پشت گوشی سبب شده حساسیت آن در برابر چربی دست بیشتر شود و خیلی سریع چربی دست کاربر بر روی قاب پشت گوشی بنشیند. به طور کلی باید گفت که شیائومی Mi Mix 2 از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی منحصر به فرد است که نمره خوبی از ما دریافت می‌کند.

بررسی شیائومی Mi Mix 2 : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی شیائومی Mi Mix 2 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت خواهیم کرد. صفحه نمایش شیائومی می میکس 2 از نوع IPS LCD بوده و اندازه 5.99 اینچی را ارائه می‌کند. همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم، نمایشگر این گوشی بدون حاشیه طراحی شده و چیزی در حدود 80.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. همچنین صفحه نمایش دستگاه با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده و بدین صورت از آن محافظت به عمل می‌آید. اما نمایشگر شیائومی Mi Mix 2 از نظر وضوح تصویر، تراکم پیکسلی و روشنایی چگونه عمل می‌کند؟

وضوح تصویر یا اصطلاحا رزولوشن صفحه نمایش شیائومی می میکس 2 برابر 2160 در 1080 پیکسل است. با توجه به اینکه نمایشگر گوشی 5.99 اینچی در نظر گرفته شده، بنابراین تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقداری متعادل بوده و نمی‌توان مدعی شد که خیلی عالی است. ضمنا نمایشگر این گوشی نسبت 18 به 9 را ارائه می‌کند. اما در عمل و زمانی که از نمایشگر گوشی استفاده می‌کنید شادابی رنگ ها، تفکیک‌پذیری، کیفیت تصویر و غیره همگی کاملا کیفیت عالی دارند و این مسئله سبب می‌شود که از نگاه کردن به صفحه نمایش شیائومی Mi Mix 2 لذت ببرید.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2)

 

در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که صفحه نمایش شیائومی می میکس 2 از نظر تولید روشنایی هم بسیار خوب عمل می‌کند و به راحتی می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور از آن استفاده به عمل آورد. محتوای تصویر در محیط های باز و تحت تابش نور کاملا قابل تفکیک و رویت خواهد بود و از این نظر هیچ مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌شود. ضمنا پنل IPS LCD گوشی از نظر زاویه دید هم وضعیت مطلوبی را ارائه کرده است. به طور کلی صفحه نمایش شیائومی Mi Mix 2 کیفیت بسیار خوبی دارد و از همه نظر رضایت کاربر را جلب می‌کند.

بررسی شیائومی Mi Mix 2 : سیستم عامل و رابط کاربری

از آنجایی که شیائومی Mi Mix 2 در سپتامبر سال 2017 معرفی شده، هیچ جای تعجبی ندارد که به طور پیش فرض از سیستم عامل اندروید 7.1 نوقا بهره‌مند باشد. در کنار این سیستم عامل هم رابط کاربری MIUI 8.5 شیائومی نصب خواهد بود که رابط کاربری خوبی است. زمانی که در حال استفاده از گوشی هستید و مابین بخش های مختلف آن گشت و گذار می‌کنید، تقریبا با هیچ لگ و تاخیری مواجه نخواهید شد و عملکرد روان رابط کاربری شیائومی می میکس 2 را به خوبی احساس خواهید کرد. لازم به اشاره است که آپدیت رابط کاربری و سیستم عامل اندروید برای شیائومی Mi Mix 2 منتشر شده‌اند و بدین ترتیب قابلیت های جدیدی هم به بستر نرم افزاری دستگاه اضافه شده است که همگی آن ها خوب و کاربردی هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه ردمی نوت 8 پرو با گلکسی A31 سامسونگ

بررسی شیائومی Mi Mix 2 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب شیائومی Mi Mix 2 از تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام استفاده شده که پرچمدار تراشه های این شرکت در سال 2017 بود. تراشه اسنپدراگون 835 از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد که هسته های پردازشگر آن در دو کلاستر یا مجموعه طبقه‌بندی شده‌اند. مجموعه اول شامل چهار هسته پردازشگر Kryo با فرکانس کاری 1.9 گیگاهرتز بوده و مجموعه دوم هم شامل چهار هسته پردازشگر Kryo با فرکانس کاری 2.45 گیگاهرتز می‌شود. نسخه پایه و اصلی گوشی شیائومی Mi Mix 2 از رم 6 گیگابایتی بهره می‌برد اما نسخه با بدنه سرامیکی و اختصاصی آن رم 8 گیگابایتی دارد.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2)

 

ترکیب رم 6 گیگابایتی و تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام سبب شده تا گوشی شیائومی می میکس 2 قدرت عملکرد بسیار عالی داشته باشد و در مولتی‌تسکینگ هم بسیار موفق عمل کند. اجرای هر بازی HD و با گرافیک بالایی در این گوشی تقریبا بدون کوچک‌ترین لگ و تاخیری قابل انجام خواهد بود و هیچ مشکلی از این نظر برای کاربر ایجاد نمی‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک گوشی قدرتمند هستید که پتانسیل پردازشی بالایی داشته باشید، شیائومی Mi Mix 2 می‌تواند یکی از گزینه های خریدتان محسوب شود.

اما از نظر حافظه داخلی گوشی Mi Mix 2 چه شرایطی دارد؟ نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی این گوشی که همان نسخه پایه و اصلی آن است از نظر حافظه داخلی سه آپشن مختلف را ارائه می‌کند که به ترتیب 64، 128 و 256 گیگابایتی هستند. اما نسخه مجهز به رم 8 گیگابایتی و بدنه سرامیکی این گوشی از حافظه داخلی 128 گیگابایتی بهره‌مند بوده و شامل آپشن دیگری نمی‌شود. متاسفانه هیچ یک از نسخه های گوشی شیائومی می میکس 2 از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل نمی‌آورند. بنابراین به طور کلی باید نمره عالی به وضعیت پردازنده، رم و حافظه داخلی شیائومی Mi Mix 2 داده شود.

بررسی شیائومی Mi Mix 2 : دوربین

در این بخش از بررسی شیائومی Mi Mix 2 نوبت به زیر ذره‌بین قرار دادن دوربین اصلی و سلفی دستگاه می‌رسد. دوربین اصلی این گوشی از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای، تثبیت اپتیکال تصویر 4 محوره، HDR، عکسبرداری پانوراما و ضبط ویدئوی 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین اصلی این گوشی از یک چراغ فلش LED دوگانه هم بهره می‌برد که درست در کنار لنز آن نصب شده است. اما کیفیت ضبط عکس با دوربین اصلی شیائومی Mi Mix 2 چگونه است؟ کیفیت تصاویری که توسط دوربین اصلی این گوشی ضبط می‌شوند خوب است اما نمی‌توان مدعی شد که به پای کیفیت عکس هایی می‌رسد که توسط دوربین پرچمداران فعلی بازار مثل گلکسی S9، آیفون X، آیفون 8 پلاس و غیره می‌رسد. بنابراین به طور کلی باید گفت که کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی شیائومی می میکس 2 علیرغم بهره‌مند یاز یک لنز دوربین واحد و 12 مگاپیکسلی بسیار خوب است.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2)

 

اما دوربین سلفی شیائومی Mi Mix 2 چگونه عمل می‌کند؟ پیش از اینکه در رابطه با کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی صحبت کنیم باید به یک نکته بسیار جالب اشاره داشته باشیم که مربوط به محل نصب لنز دوربین سلفی دستگاه می‌شود. شیائومی برای اینکه بتواند حاشیه های لبه فوقانی صفحه نمایش می میکس 2 را به حداقل مقدار ممکن برسانید، لنز دوربین سلفی را از این بخش دستگاه حذف و به لبه زیرین قاب آن منتقل کرده است. یعنی لنز دوربین سلفی شیائومی Mi Mix 2 در لبه زیرین قاب این گوشی و زیر نمایشگر آن نصب است. بنابراین عکسبرداری سلفی با این گوشی باید با توجه به این مسئله انجام گیرد که خیلی مسئله جالب و قابل درکی نیست!

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

دوربین سلفی شیائومی Mi Mix 2 از یک لنز 5 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که نمی‌توان مدعی شد کیفیت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. خیلی از کاربران برای عکسبرداری با دوربین سلفی این گوشی آن را به صورت سر و ته در دست می‌گیرند تا حالتی شبیه به گوشی های عادی ایجاد شود. کیفیت ضبط عکس های سلفی با دوربین شیائومی می میکس 2 به ویژه در شرایطی که نور محیط کم باشد،ضعیف‌تر می‌شود. همچنین زاویه دید لنز دوربین سلفی این گوشی هم خیلی گسترده نیست و این مسئله هم منجر به سخت تر شدن عکسبرداری با دوربین سلفی شیائومی Mi Mix 2 می‌شود. به طور کلی باید بگوییم که گوشی می میکس 2 از دوربین اصلی خوبی بهره‌ می‌برد اما دوربین سلفی آن شاید چندان برای علاقمندان به عکسبرداری سلفی مناسب نباشد.

بررسی شیائومی Mi Mix 2 : باتری و شارژدهی

 

بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2)

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در بررسی شیائومی Mi Mix 2 به آن توجه کنیم مسئله باتری و توان شارژدهی آن است. شیائومی می میکس 2 از یک باتری 3400 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی و جدانشدنی بهره می‌برد. جالب است بدانید که باتری نسخه قبلی این گوشی یعنی می میکس سال 2016 ظرفیت 4400 میلی آمپر ساعتی داشت و گوشی از این نظر پس رفت داشته است! در بررسی های عملی مشخص شد که باتری 3400 میلی آمپر ساعتی دستگاه می‌تواند تا 18 ساعت انرژی مورد نیاز آن در حالت کارکرد نرمال تامین کند و اگر استفاده سنگینی از گوشی به عمل آید، باتری شیائومی Mi Mix 2 حتما در طول یک روز باید به شارژ زده شود.

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

اما در سمت مقابل به دلیل اینکه شیائومی می میکس 2 از نسخه 3 قابلیت شارژ سریع کوالکام (Quick Charge 3.0) پشتیبانی می‌کند، سرعت شارژ مجدد باتری آن خوب است و ظرف 30 دقیقه حدود 30 الی 40 درصد شارژ می‌شود. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که باتری شیائومی Mi Mix 2 توان شارژدهی خیلی عالی ندارد و در بهترین شرایط ممکن می‌تواند 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی شیائومی Mi Mix 2 (می میکس 2) پرداختیم. این گوشی یکی از منحصر به فردترین گوشی های شرکت شیائومی است که اصلی ترین ویژگی خاص آن مربوط به بهره‌مندی از نمایشگر بدون حاشیه می‌شود. از جمله ویژگی های مثبت این گوشی می‌توان به نمایشگر بزرگ و باکیفیت، دوربین اصلی خوب و قدرت پردازشی بالا اشاره کرد. برخی از مهم‌ترین نقاط قوت ضعف شیائومی Mi Mix 2 در بخش زیر دسته‌بندی شده‌اند.

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا و خاص
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • دوربین اصلی خوب
  • قدرت پردازشی بالا

نقاط ضعف:

  • شارژدهی نه چندان عالی باتری
  • دوربین سلفی نه چندان قدرتمند