نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4): زیبا، پرقدرت و خوش قیمت

نقد و بررسی 24 بهمن 1398 علی مظفری

نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4): زیبا، پرقدرت و خوش قیمت

خیلی از کاربران دوست دارند تبلتی که خریداری می‌کنند صفحه نمایش خیلی بزرگی نداشته باشد تا بدین ترتیب هم کار کردن با آن و در دست گرفتن محصول ساده تر شود و هم راحت تر بتوان به حمل و نقل آن پرداخت. اگر شما هم از این دسته کاربران هستید، شیائومی می پد 4 یکی از بهترین گزینه های خریدتان خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص کنیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

شرکت شیائومی (Xiaomi) یکی از موفق ترین برندهای چینی تولید و عرضه کننده گجت های الکترونیکی است که هر سال گوشی و تبلت های جدیدی را هم روانه بازار می‌کند. یکی از پرفروش ترین تبلت های این شرکت که در ماه ژوئن (June) سال 2018 شاهد رونمایی از آن بودیم، شیائومی می پد 4 یا Xiaomi Mi Pad 4 نام دارد. این تبلت ابعادی نسبتا مناسب و کوچک تر را در مقایسه با اغلب تبلت های دیگر ارائه می‌کند و از قدرت پردازشی و کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. قیمت تبلت Mi Pad 4 شیائومی هم نسبت به خیلی از تبلت های هم رده خودش کمتر و رقابتی در نظر گرفته شده که این مسئله بر روی افزایش آمار فروش تبلت و موفقیت های آن بی‌تاثیر نخواهد بود.

اما آیا اینکه تبلت نام برده شده گزینه خرید خوبی برای شماست یا نه، سوالی خواهد بود که خودتان باید به آن پاسخ دهید. در کیفیت ساخت و ارزش خرید بالای تبلت شیائومی می پد 4 شک و تردیدی وجود ندارد اما مناسب بودن این تبلت برای شما با توجه به معیارها، نیازها و انتظاراتی که دارید تعیین و مشخص می‌شود. در ادامه این مطلب ما تجربه یک هفته‌ای استفاده خود از این تبلت را در قالب نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی ارائه می‌کنیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص خواهیم کرد. شما با توجه به این نقاط قوت و ضعف و مقایسه آن ها با انتظاراتتان می‌توانید به طور قطع متوجه شوید که آیا خرید Xiaomi Mi Pad 4 انتخاب خوبی برای شماست یا نه! با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

یکی از اصلی ترین دلایلی که برند شیائومی را تا این اندازه موفق کرده مربوط به کیفیت محصولاتش می‌شود. کیفیت تبلت و گوشی های شیائومی در مقایسه با قیمتی که دارند واقعا عالی است و به همین دلیل این برند چینی توانسته تا این اندازه در بازارهای جهانی رشد داشته باشد. تبلت می پد 4 هم دقیقا از محصولاتی است که از کیفیت ساخت عالی در مقایسه با قیمت خودش بهره می‌برد. این تبلت در دو نسخه پشتیبانی کننده از سیم کارت و اتصال LTE و نسخه وای فای آنلی (Wi-Fi Only) روانه بازار شده و ما از نسخه پشتیبانی کننده آن از سیم کارت و اتصال LTE استفاده کردیم. وزن محصول حدود 342.5 گرم است و بدنه آن ابعاد 7.9 در 120.3 در 200.2 میلیمتری را ارائه می‌کند. بنابراین تبلت مورد نظر چندان ابعاد بزرگی ندارد و حمل و نقل آن دشوار نخواهد بود. ضمن اینکه ضخامت نسبتا باریک بدنه تبلت زیبایی های آن را بیشتر می‌کند و با در دست گرفتن محصول بهتر این حس به شما منتقل خواهد شد.

 

بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4)

 

شیائومی در ساخت بدنه و قاب اصلی می 4 پد هم از مواد با کیفیتی استفاده کرده است. فریم اصلی این تبلت و قاب پشت آن از آلومینیوم ساخته شده‌اند و روی پنل جلوی آن با یک لایه شیشه‌ای پوشانده می‌شود که ظاهرا مقاومت نسبی در برابر تماس با اشیای نوک تیز و به وجود آمدن خط و خش دارد، اما اشاره‌ای به جنس دقیق این شیشه نشده و مشخص نیست که آیا این شیشه از جنس گوریلاگلس است یا خیر! در بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی مشخص شد که بهتر است برای اطمینان خاطر از ایجاد نشدن خط و خش روی ال سی دی تبلت حتما یک لایه گلس محافظ LCD نصب شود.

قاب پشت تبلت شیائومی می پد 4 به صورت کاملا صیقلی طراحی شده و وقتی به آن دست می‌زنید یا به آن نگاه می‌کنید حس خوبی به شما منتقل می‌شود. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت تبلت یک لنز دوربین با اندازه نسبتا بزرگ وجود دارد که 13 مگاپیکسلی است و در لبه فوقانی قاب پشت تبلت هم یک بخش ذوزنقه‌ای شکل طراحی شده که ظاهر دستگاه را کمی متفاوت می‌کند. جک 3.5 میلیمتری هندزفری در لبه فوقانی قاب تبلت نصب شده و در لبه زیرین آن هم سوکت یو اس بی نوع سی (USB Type C) و خروجی اسپیکر های دوبل آن دیده می‌شوند. اما ظاهر تبلت از نمای رو به رو چطور است؟

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential)

شیائومی Mi Pad 4 از نمای رو به رو هم جذاب و خوب به نظر می‌رسد. حاشیه های صفحه نمایش آن خیلی ضخیم یا خیلی باریک نیستند و در بخش فوقانی نمایشگر دستگاه یک لنز دوربین سلفی تعبیه شده و قابل رویت خواهد بود. چهار گوشه قاب تبلت هم انحنایی دارند که سبب شده ظاهر تبلت از نمای رو به رو تا حدی شبیه به آیپد های اپل به نظر آید. متاسفانه تبلت Xiaomi Mi Pad 4 از طراحی ضد آب بهره نمی‌برد، بنابراین اکیدا توصیه داریم از تماس تبلت با آب و مایعات خودداری کرده و حتی با دست خیس هم از آن استفاده نکنید. همچنین این تبلت به اسکنر انگشت مجهز نیست و برای قفل گشایی از نمایشگر آن ملزم به استفاده از پین (PIN) یا قفل الگویی (Pattern) خواهید بود.

 

بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4)

 

وقتی تبلت شیائومی Mi Pad 4 را در دست بگیرید حس خوبی به شما منتقل می‌شود، اما اینطور نیست که حس در دست گرفتن یک آیپد پرو را داشته باشید! تبلت در مقایسه با قیمتی که دارد از کیفیت ساخت و ظاهری جذاب بهره می‌برد. اگر به دنبال خرید یک تبلت 8 اینچی خوش قیمت هستید که از طراحی و ظاهر خوبی بهره‌مند باشد، شیائومی می پد 4 می‌تواند از گزینه های خرید خوب پیش رویتان محسوب شود اما مدعی نیستیم که از این نظر بهترین انتخاب خواهد بود.

 

 نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی : صفحه نمایش 

اگر به تبلت هایی علاقه دارید که اندازه خیلی بزرگی ندارند و صفحه نمایش آن ها بیش از حد بزرگ نیست، شیائومی می پد 4 با نمایشگر 8 اینچی خودش می‌تواند گزینه خرید مناسب برایتان باشد. صفحه نمایش 8 اینچی این تبلت از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و نسبت تصویر 16 به 10 را ارائه می‌کند. رزولوشن صفحه نمایش تبلت هم 1920 در 1200 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی (Full HD) خواهد بود و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 283 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی معمولی برای یک تبلت 8 اینچی خواهد بود. حاشیه های صفحه نمایش تبلت مذکور نه خیلی ضخیم هستند و نه خیلی باریک طراحی شده‌اند! بدین ترتیب نمایشگر تبلت چیزی در حدود 77.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد.

اما کیفیت صفحه نمایش تبلت در ارائه محتوا چطور است؟ در بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی مشخص شد که محتوا روی صفحه نمایش تبلت با کیفیت مطلوبی به تصویر کشیده می‌شود اما اینطور نیست که مدعی شویم کیفیت محتوای روی نمایشگر آن فوق‌العاده باشد! وضوح خوب، تراکم نسبتا مناسب و کنتراست قابل قبولی از جانب نمایشگر تبلت ارائه می‌شوند اما به عقیده ما شادابی و شارپنس پنل نمایشگر می‌توانست بهتر از این باشد. البته منظور ما این نیست که صفحه نمایش 8 اینچی تبلت Mi Pad 4 از نظر شارپنس و شادابی عملکرد ضعیفی دارد، بلکه فقط مدعی هستیم جای پیشرفت بیشتر در صفحه نمایش تبلت برای این دو مقوله وجود داشته است. با این حال اگر علاقمند تماشای فیلم و ویدیو ها باشید، تبلت نام برده شده می‌تواند به خوبی نیازتان را برطرف سازد و بازده مناسبی داشته باشد. اما مسئله بعدی که در مورد آن صحبت می‌کنیم مربوط به توان پنل نمایشگر تبلت از نظر تولید روشنایی می‌شود!

 

بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4)

 

هرچقدر پنل نمایشگر یک گوشی یا تبلت قدرت بیشتری در تولید روشنایی داشته باشد، استفاده از آن در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم ساده تر می‌شود و محتوای روی نمایشگر با کیفیت بهتری قابل رویت خواهند شد. در بررسی شیائومی می پد 4 مشخص شد که برای مشاهده محتوای روی نمایشگر دستگاه در محیط های باز و با نور زیاد باید حتما شدت روشنایی ال سی دی را روی 100 درصد تنظیم کنید. در صورتی که شدت روشنایی صفحه نمایش کمتر از این مقدار باشد ممکن است در برخی مواقع و به ویژه زمان هایی که نور آفتاب مستقیما روی صفحه نمایش دستگاه بتابد، کمی با مشکل رو به رو شوید. بنابراین به طور کلی باید اینطور گفت که تبلت Mi Pad 4 شیائومی از نظر کیفیت صفحه نمایش عملکرد قابل قبولی دارد اما چیزی فراتر از قیمت تبلت را ارائه نمی‌کند.

 

 نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی : سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

یکی از مهمترین مسائلی که باید در خرید تبلت ها به آن توجه کنید مربوط به سیستم عامل و بستر نرم افزاری می‌شود. از آنجایی که اغلب افرادی که به دنبال خرید تبلت هستند تمایل به نصب اپلیکیشن و بازی های زیاد روی آن دارند و به اقدامات دیگری مثل وبگردی، اجرای همزمان دو اپلیکیشن در کنار هم و سایر موارد این چنینی هم علاقمند خواهند بود، بنابراین کیفیت و سرعت عملکرد بستر نرم افزاری تبلت به مراتب موضوع حائز اهمیتی است. سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی تبلت می پد 4 نصب شده، اندروید 8.1 اوریو (Android 8.1 Oreo) است و رابط کاربری MIUI 9 هم در کنار آن نصب و راه‌اندازی شده است. برای درک ثبات و کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری تبلت ما چند اقدام مختلف را انجام دادیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab A 2019 10.1 سامسونگ: یک تبلت خوش قیمت

ابتدا در منوی تنظیمات تبلت جهش های سریعی داشتیم و سپس دو برنامه را در حالت اسپلیت اسکرین (Split-Screen) اجرا کردیم. تبلت می 4 پد به طور کامل از این بخش بررسی سربلند بیرون آمد و حتی کوچک ترین لگ و تاخیری هم در آن ایجاد نشد. انجام وبگردی و تماشای فیلم در یوتیوب هم از دیگر اقداماتی بود که انجام دادیم و باز هم بستر نرم افزاری تبلت با هیچ مشکلی رو به رو نشد. سپس اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک را روی تبلت نصب کردیم و در بازه های زمانی مختلف از این برنامه ها استفاده کردیم. خوشبختانه باز هم بستر نرم افزاری تبلت ثبات عملکرد خود را حفظ کرد و سرعت مطلوبی را ارائه می‌کرد که این موضع در حین بکارگیری تبلت ها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

 

بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4)

 

اما بد نیست صحبت مختصری هم در مورد رابط کاربری MIUI 9 داشته باشیم. اگر از تبلت و گوشی های شرکت شیائومی استفاده کرده باشید، می‌دانید که رابط MIUI یک رابط نسبتا سنگین و مملو از آپشن های شخصی سازی مختلف است. در رابط پیش فرض مذکور منوی اپلیکیشن ها (App Drawer) ارائه نشده و آیکون تمام برنامه ها درست مثل آیفون های اپل روی اسکرین های گوشی به تصویر کشیده می‌شود. قابلیت های خوبی مثل کنترل دقیق عملکرد برنامه ها، امکان دانلود و نصب تم و خیلی ویژگی های دیگر هم در رابط MIUI 9 برای کاربران ارائه شده که جالب و مناسب هستند. بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که تبلت می پد 4 شیائومی از بستر نرم افزاری خوبی برخوردار است.

 

 نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی : پردازنده، رم و حافظه داخلی 

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که باید تبلت ها به خوبی آن را ارائه کنند مربوط به قدرت پردازشی می‌شود! با توجه به اینکه شیائومی می پد 4 یک تبلت خوش قیمت است، انتظار نداریم عملکرد خیلی عالی داشته باشد اما باید از پس اجرای بازی مثل پابجی موبایل (PUBG Mobile) یا آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) بر آید. تراشه‌ای که در قلب این تبلت بکار رفته تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام خواهد بود که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازنده مرکزی آن از نوع Kyro 260 Silver هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن از نوع Kyro 260 Gold بوده و فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Adreno 512 هم در این تراشه به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی مستقل به انجام وظیفه می‌پردازد.

 

بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4)

 

تبلت شیائومی می پد 4 از نظر رم در دو نسخه 3 و 4 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی می‌شود. ما در بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی از نسخه پایه آن که به رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی مجهز بوده استفاده کردیم. لازم به ذکر است که این تبلت از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف اسمی 256 گیگابایت افزایش داد. اما بازده پردازشی تبلت در عمل چطور است؟ برای بررسی این موضوع ما دو بازی پابجی موبایل و آسفالت 9 را روی تبلت نصب و هر یک را برای مدت زمان 10 دقیقه اجرا کردیم. نتیجه امر نشان داد که هر دو بازی بدون کوچک ترین مشکل و لگ در تبلت Mi Pad 4 قابل اجرا و انجام هستند.

بعد از اجرای موفقیت آمیز دو بازی مذکور به منوی "اپلیکیشن های اخیر" یا همان "Recent Apps" مراجعه کردیم و جهش هایی مابین برنامه های اخیر اجرا شده در دستگاه داشتیم که مشخص شد رم تبلت هم به خوبی از پس مدیریت برنامه های پس زمینه و مولتی‌تسکینگ بر می‌آید. بنابراین با توجه به قیمتی که تبلت شیائومی می پد 4 دارد باید اعتراف کرد که قدرت پردازشی آن بسیار مطلوب است و به همین سبب این تبلت می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند با صرف هزینه نه چندان زیاد یک تبلت اندرویدی قدرتمند داشته باشد، گزینه خرید مناسبی خواهد بود.

 

 نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی : دوربین 

شیائومی یک لنز دوربین 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 را به عنوان دوربین اصلی تبلت Mi Pad 4 در نظر گرفته است. این لنز دوربین از قابلیت هایی مثل HDR، عکسبرداری پانوراما و ضبط ویدیو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. متاسفانه هیچ چراغ فلش LED برای دوربین اصلی تبلت در نظر گرفته نشده و بدین ترتیب در محیط های تاریک و کم نور نمی‌توانید به استفاده از این چراغ برای ضبط عکس های بهتر روی آورید. در سمت مقابل دوربین سلفی تبلت از یک لنز 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل می‌شود. اما کیفیت عملکرد دوربین های شیائومی Mi Pad 4 چطور است؟

حالا وقتشه! اینو بخون نکات مهم برای خرید بهترین تبلت ویندوزی

در بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی ما عملکرد دوربین تبلت را در دو محیط با نور مناسب و تاریک مورد ارزیابی قرار دادیم. طبیعتا با توجه به اینکه محصول مورد نظر یک تبلت خوش قیمت است، انتظار نداشتیم که دوربین آن معجزه کند و خیلی عملکرد عالی داشته باشد. دوربین اصلی تبلت که از لنزی 13 مگاپیکسلی تشکیل شده در محیط های با نور مناسب عملکرد مطلوبی دارد و با آن می‌توان عکس های نسبتا خوبی ضبط کرد. البته اینطور نیست که بتوانید عکس های خیلی عالی با دوربین اصلی تبلت ضبط کنید و مسلما خیلی از گوشی هایی که هم رده قیمتی تبلت Mi Pad 4 شیائومی هستند با توجه به ماهیت خود از دوربین با کیفیت تری برخوردار خواهند بود، بنابراین اگر کیفیت عملکرد دوربین خیلی برایتان اهمیت دارد بهتر است به خرید گوشی روی آورید. اما دوربین سلفی تبلت در محیط های با نور مناسب چطور عمل می‌کند؟

 

بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4)

 

عملکرد دوربین سلفی تبلت شیائومی می پد 4 هم در محیط های با نور مناسب خوب بوده و کیفیت مطلوبی از جانب آن ارائه می‌شود، اما باز هم انتظار جزئیات خیلی زیاد و وضوح عالی را از آن نداشته باشید. در محیط های با نور کم کیفیت عملکرد دوربین های اصلی و سلفی تبلت افت چشمگیری دارد و نویزهای تصویر به ویژه در حین عکسبرداری با دوربین سلفی به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد. دوربین اصلی تبلت هم در اینگونه محیط ها خیلی عملکرد عالی نخواهد داشت، پس شاید بهتر باشد در محیط های با نور کم و تاریک از عکسبرداری با دوربین تبلت شیائومی Mi Pad 4 صرف نظر به عمل آورید. در مجموع می‌توان اینطور گفت که کیفیت عملکرد دوربین های اصلی و سلفی تبلت می پد 4 شیائومی با در نظر گرفتن قیمت دستگاه و ماهیت آن خوب و قابل قبول است.

 

 نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی : باتری و شارژدهی 

یکی از جالب ترین ویژگی های تبلت Mi Pad 4 مربوط به باتری آن می‌شود که ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعتی دارد. باتری این تبلت از نوع لیتیوم پلیمری است و با توجه به اندازه صفحه نمایش دستگاه و دیگر ویژگی های سخت افزاری آن، انتظار داریم شارژدهی مطلوبی داشته باشد و به خوبی از پس تامین انرژی مورد نیاز تبلت بر آید. در بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی مشخص شد که یک کاربر معمولی با سطح استفاده نرمال از تبلت تقریبا می‌توان بعد از هر بار فول شارژ باتری دستگاه برای مدت زمان 1.5 الی 2 روز از آن استفاده کند. طبیعتا اگر مقدار استفاده کاربر از تبلت زیاد باشد و از آن برای انجام تسک های سنگین مثل گیمینگ استفاده به عمل آید، شارژر باتری تبلت زودتر خالی خواهد شد.

بنابراین قدرت خوب شارژدهی باتری یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت Xiaomi Mi Pad 4 است. اما چقدر زمان برای شارژ مجدد باتری 6000 میلی آمپر ساعتی تبلت لازم است؟ شارژر اورجینال تبلت نام برده شده یک شارژر 10 واتی خواهد بود و با استفاده از آن تقریبا می‌توان ظرف 140 دقیقه باتری تبلت را فول شارژ کرد. بنابراین سرعت شارژ مجدد باتری تبلت خیلی زیاد نیست اما وقتی یک بار آن را فول شارژ کنید، برای مدت زمان طولانی قادر به استفاده از دستگاه خواهید بود و این موضوع از ویژگی های خوب شیائومی Mi Pad 4 محسوب می‌شود.

 

بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4) پرداختیم و تجربه یک هفته‌ای استفاده خود از این محصول را با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. اگر در پی خرید یک تبلت نه چندان بزرگ و با قدرت پردازشی مناسب هستید که قیمت گرانی نداشته باشد و باتری آن شارژدهی خوبی ارائه کند، شیائومی می پد 4 می‌تواند یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان محسوب شود. در بخش زیر برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این تبلت را برایتان مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و با کیفیت
  • بستر نرم افزاری روان
  • قدرت پردازشی خوب
  • باتری مناسب با شارژدهی مطلوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • عدم تجهیز به اسکنر انگشت و الزام استفاده از قفل الگویی یا پین

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید تبلت شیائومی Mi Pad 4