نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : ارزان قیمت و خوش دست

نقد و بررسی 13 آبان 1398 علی مظفری

نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : ارزان قیمت و خوش دست

گوشی های ارزان قیمت و رده پایین شرکت شیائومی همیشه از محبوب ترین محصولات این شرکت بوده‌اند و Redmi 7A دقیقا یکی از همین دسته گوشی هاست. این اسمارتفون خوش دست قیمت ارزانی دارد و به عنوان یک گوشی رده پایین روانه بازار شده است. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

شیائومی را می‌توان استاد طراحی و تولید گوشی های خوش قیمت و ارزان قیمت دانست. برخی از گوشی هایی که این کمپانی چینی روانه بازار می‌کند به قدری قیمت رقابتی دارند که واقعا باور کردن آن سخت است. گوشی ردمی 7A شیائومی (Xiaomi Redmi 7A) دقیقا یکی از همین دسته گوشی های موبایل است. قیمت شیائومی Redmi 7A بسیار مقرون به صرفه و ارزان در نظر گرفته شده تا هر کاربری که به دنبال خرید گوشی اندرویدی معمولی باشد، بتواند نسبت به خرید آن اقدام کند. به همین جهت احتمال دارد این گوشی از گزینه های خرید مد نظر شما هم باشد!

اما آیا خرید گوشی شیائومی ردمی 7A اقدام درستی است و به نوعی این گوشی ارزش خرید دارد؟ برای پاسخگویی به این سوال باید اسمارتفون مذکور را در عمل مورد بررسی قرار داد. به همین سبب ما چیزی در حدود یک هفته این گوشی را مورد استفاده قرار دادیم و حالا می‌خواهیم تجربه استفاده از آن را در قالب نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A با شما عزیزان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که گوشی مذکور یک اسمارتفون پایین رده و ارزان قیمت است و باید سطح انتظارات ما از دستگاه هم در همین رده کیفی محدود شود و انتظارات بیش از حدی از آن نداشته باشیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

 شیائومی سعی کرده نهایت دقت را در طراحی گوشی ردمی 7A به عمل آورد تا هم هزینه تولید آن کاهش یافته و هم کیفیت ساخت دستگاه حفظ شود. باید اعتراف کنیم که شرکت شیائومی برای دستیابی به هدف خود در این راستا کاملا موفق عمل کرده است و به ندرت می‌توان گوشی هم قیمت ردمی 7A را پیدا کرد که کیفیت ساخت مشابه با آن را داشته باشد. البته بدون تردید در طراحی این گوشی نقاط ضعفی هم وجود دارد که به آن ها اشاره می‌کنیم. بدنه گوشی به طور کامل از پلاستیک ساخته شده و این مسئله می‌تواند از اصلی ترین نقاط ضعف طراحی آن باشد. البته همیشه در گوشی های رده پایین از بدنه پلاستیکی استفاده می‌شود چون بکارگیری این استراتژی منجر به کاهش هزینه تولید دستگاه و در نتیجه قیمت آن خواهد شد. روی پنل جلوی گوشی هم با یک لایه شیشه پوشانده شده که مشخص نیست از چه نوع و جنسی بوده و چه مقاومتی در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز دارد.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A

 

در بررسی شیائومی Redmi 7A مشخص شد شیشه روی صفحه نمایش گوشی خیلی مقاومت بالایی در برابر تماس با اشیای نوک تیز ندارد، بنابراین حتما برای محافظت از آن یک لایه گلس محافظ ال سی دی را به کار ببرید. شیائومی اشاره کرده که گوشی از طراحی ضد پاشش آب هم بهره می‌برد، یعنی با پاشیده شدن قطرات باران و سایر موارد این چنینی مشکلی در عملکرد دستگاه به وجود نمی‌آید، اما با این حال توصیه داریم با توجه به رده پایین بودن دستگاه، کمال دقت را در قبال محافظت از آن در برابر آب خوردگی به عمل آورید. گوشی ردمی 7A از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و یک شیار اتصال حافظه جانبی مستقل دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A50s سامسونگ: صفحه نمایش و دوربین خوب

ابعاد بدنه گوشی 9.6 در 70.4 در 146.3 میلیمتر بوده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 165 گرم می‌رسد. بنابراین گوشی وزن سبک و ابعاد نسبتا متراکمی دارد و راحت می‌توان آن را در دست گرفت و حمل کرد. متاسفانه شیائومی Redmi 7A از اسکنر انگشت فیزیکی بهره نمی‌برد و فقط از قابلیت اسکن چهره مبتنی بر دوربین سلفی پشتیبانی می‌کند که خیلی عملکرد دقیقی و مطمئنی ندارد و در محیط های تاریک هم عموما دچار مشکل می‌شود. بنابراین بهتر است برای قفل گشایی از صفحه نمایش این گوشی از پین یا قفل الگویی استفاده کنید. این گوشی در رنگ های مختلفی روانه بازار شده که دو نسخه آبی و مشکی از اصلی ترین آن ها هستند.

 

ردمی 7A شیائومی

 

وقتی گوشی شیائومی Redmi 7A را در دست می‌گیرید و به قاب پشت آن نگاه می‌کنید، متوجه خواهید شد که شیائومی سعی کرده قاب پشت دستگاه را صیقلی و براق طراحی کند. لبه های قاب پشت گوشی حالت انحنادار دارند و بدین سبب گوشی به راحتی در دست کاربر چفت خواهد شد. در بررسی شیائومی Redmi 7A مشخص شد که قاب پشت دستگاه به دلیل پلاستیکی بودن به شدت در برابر تماس با اشیای نوک تیز حساس است و خیلی راحت بر روی آن خط و خش ایجاد می‌شود، بنابراین حتما از کیف و گارد موبایل برای محافظت از آن استفاده کنید. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه هم لنز دوربین اصلی آن و چراغ فلش LED دیده می‌شود. بنا به ادعای شرکت شیائومی لنز دوربین اصلی گوشی ردمی 7A محصول شرکت سونی است و کیفیت عالی دارد که در بخش های بعد در مورد آن صحبت می‌کنیم.

گوشی از نمای رو به رو هم ظاهر خوب و مناسبی دارد. شاید صفحه نمایش گوشی بدون حاشیه نباشد اما حاشیه های آن در دو سمت راست و چپ باریک است و این موضوع ظاهر خوبی را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. هیچ دکمه فیزیکی هم در پنل جلوی دستگاه نصب شده و آرم Redmi در لبه زیرین نمایشگر قابل رویت خواهد بود. در لبه فوقانی صفحه نمایش هم خروجی اسپیکر مکالمه و سنسور های جلوی دستگاه تعبیه شده‌اند. به طور کلی می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی ردمی 7A شیائومی از نظر کیفیت ساخت، ظاهر و طراحی با توجه به قیمت خودش وضعیت قابل قبولی دارد و یک گوشی خوش دست است.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : صفحه نمایش

 گوشی شیائومی ردمی 7A صفحه نمایش خیلی بزرگی ندارد و برای آن دسته افرادی که به نمایشگر های بزرگ علاقمند هستند خیلی تجربه مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. صفحه نمایش این گوشی 5.45 اینچی و از نوع IPS LCD بوده و رزولوشن اچ دی پلاس یا 1440 در 720 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی صفحه نمایش گوشی به چیزی در حدود 295 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. نسبت تصویر آن 18 به 9 در نظر گرفته شده و حاشیه های صفحه نمایش دستگاه به ویژه در لبه های فوقانی و زیرین خیلی باریک نیستند. طبق آمار چیزی در حدود 74.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی این گوشی توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی چطور است؟

 

Xiaomi Redmi 7A

 

در بررسی شیائومی Redmi 7A مشخص شد که صفحه نمایش گوشی نسبت به قیمت دستگاه کیفیت مطلوبی دارد. محتوایی که بر روی آن نشان داده می‌شود وضوح مطلوبی را ارائه می‌کند اما اگر خیلی ریزبینانه به جزئیات روی صفحه (مثلا آیکون اپلیکیشن ها) نگاه کنید، می‌توانید پیکسل های روی نمایشگر را ببینید و از هم تفکیک نمایید که این مسئله جالب به نظر نمی‌رسد اما با توجه به رده پایین بودن گوشی قابل درک و پذیرش خواهد بود. کنتراست صفحه نمایش خوب است و شارپنس نسبتا مطلوبی هم توسط آن ارائه می‌شود. بنابراین در مجموع می‌توان مدعی شد که کیفیت نمایش محتوا بر روی ال سی دی گوشی ردمی 7A مطلوب خواهد بود.

صفحه نمایش گوشی از نظر روشنایی هم کیفیت عملکرد مطلوبی دارد و با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش دستگاه بر روی 100 درصد می‌توانید بدون مشکل در محیط های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کنید. البته در شرایطی که شدت نور محیط خیلی زیاد باشد و مستقیما بر روی صفحه گوشی بتابد ممکن است محتوای روی نمایشگر کمی نامفهوم به نظر برسد و تعامل با دستگاه سخت شود. با این حال ما عقیده داریم با توجه به قیمتی که گوشی شیائومی Redmi 7A دارد، کیفیت صفحه نمایش آن مطلوب است.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

 گوشی ردمی 7A شیائومی در ماه می (May) سال 2019 معرفی شد و طبیعتا از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید آن دوره یعنی اندروید 9 پای (Android 9 Pie) بهره می‌برد. رابط کاربری MIUI 10.2 هم به طور پیش فرض روی این گوشی نصب و راه‌اندازی شده است. با توجه به اینکه گوشی مذکور یک اسمارتفون رده پایین است و در نظر گرفتن این مسئله که رابط MIUI طراحی خیلی بهینه‌ای ندارد، انتظار داریم که لگ و تاخیر هایی در بستر نرم افزاری گوشی قابل رویت باشند. در بررسی Xiaomi Redmi 7A مشخص شد که در شرایط عادی خبری از لگ و تاخیر در بستر نرم افزاری دستگاه وجود ندارد اما با تحت فشار قرار گرفتن منابع سخت افزاری، لگ و تاخیر هایی در عملکرد گوشی به وجود می‌آید.

 

نقد شیائومی Redmi 7A

 

به عنوان مثال زمانی که حافظه داخلی گوشی تحت فشار قرار گیرد و رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند، لگ و تاخیر های محسوسی هم در عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه ایجاد می‌شود یا زمانی که رم گوشی به دلیل باز بودن اپلیکیشن های زیاد در پس زمینه تحت فشار باشد، تاخیرهایی در اجرای برنامه های سنگین مثل اینستاگرام به وجود خواهد آمد. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از بستر نرم افزاری گوشی شیائومی ردمی 7A دریافت کنید بهتر است از تحت فشار قرار گرفتن منابع سخت افزاری اصلی آن از قبیل حافظه داخلی، رم و پردازنده جلوگیری به عمل آورید. در مورد خود رابط کاربری MIUI 10 گوشی هم باید بگوییم که این رابط نقاط ضعف و وقت مخصوص خودش را دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

بخش اپ دراور (App Drawer) یا همان منوی اپلیکیشن ها به طور کامل در این رابط کاربری از بین رفته و حالتی شبیه به سیستم عامل iOS ایجاد شده است که آیکون تمام اپلیکیشن ها روی اسکرین های صفحه نمایش ضمیمه می‌شوند. قابلیت های مثل امکان کلون کردن اپلیکیشن ها و نصب دو نسخه از هر برنامه به طور همزمان بر روی گوشی، امکان قفل گذاری روی برنامه ها و غیره هم به طور پیش فرض توسط رابط MIUI 10 ارائه شده‌اند و در گوشی شیائومی Redmi 7A قابل استفاده هستند. بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور گفت که بستر نرم افزاری گوشی ردمی 7A شیائومی کیفیت عملکرد قابل قبولی دارد و برای دریافت بهترین بازده از آن باید اجازه ندهید که بستر سخت افزاری آن تحت فشار قرار گیرد.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A :پردازنده، رم و حافظه داخلی

 طبیعتا چون گوشی ردمی 7A یک گوشی رده پایین است نباید انتظار داشته باشید که قدرت پردازشی خیلی بالایی داشته باشد و از تراشه قدرتمندی بهره ببرید. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته تراشه اسنپدراگون 439 کوالکام است که طی فرآیند 12 نانومتری تولید شده . و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هر هشت هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند اما در دو کلاستر یا مجموعه طبقه‌بندی می‌شوند. مجموعه نخست شامل شش هسته مذکور با فرکانس کاری 1.45 گیگاهرتز است و مجموعه دوم هم شامل دو هسته مذکور با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز می‌شود. ضمنا پردازنده گرافیکی Adreno 505 هم در این تراشه برای تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی بکار گرفته شده است.

 

ردمی 7A شیائومی

 

گوشی شیائومی ردمی 7A از نظر رم در دو نسخه 2 و 3 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی می‌شود. گوشی از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد. لازم به ذکر است که شیار حافظه جانبی گوشی مستقل از شیار های سیم کارت آن بوده و حالت هیبریدی ندارد، بنابراین می‌توان به طور همزمان در گوشی رم میکرو اس دی و دو سیم کارت را نصب کرد. ضمنا ما در بررسی شیائومی Redmi 7A از نسخه پایه این گوشی که رم 2 و حافظه 16 گیگابایتی دارد استفاده کردیم. برای درک بهتر قدرت عملکرد این گوشی ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی آن نصب و برای مدت زمان 10 دقیقه اجرا کردیم.

با توجه به قیمت گوشی و رده پایین بودن آن انتظار نداشتیم که بازی پابجی با کیفیت مطلوبی روی گوشی اجرا شود، اما اجرای بازی بدون مشکل در گوشی انجام شد و فقط در چند دقیقه آخر اجرای بازی لگ و تاخیرهایی در عملکرد دستگاه به وجود آمد و شاهد افت فریم هایی هم بودیم. وقتی بعد از 10 دقیقه اجرای بازی مذکور از آن خارج شدیم هم تقریبا تا 30 ثانیه گوشی هنوز تحت فشار قرار داشت و بستر نرم افزاری آن با تاخیر دستورات لازم را انجام می‌داد. بنابراین کاملا مشخص است که گوشی شیائومی Redmi 7A برای انجام کارهای روزمره طراحی شده و گزینه خوبی برای انجام بازی های سنگین نیست. حتی نصب و اجرای طولانی مدت بازی های معمولی هم می‌تواند منجر به داغ شدن بدنه گوشی و بروز لگ و تاخیر های ریز در عملکرد دستگاه شود.

 

نقد شیائومی Redmi 7A

 

یکی از مهم ترین مسائلی که در بررسی شیائومی Redmi 7A متوجه آن شدیم مربوط به تاثیر مستقیم وضعیت حافظه داخلی گوشی با سرعت عمل آن می‌شود. هر چقدر حجم اطلاعت ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه بیشتر شود، سرعت عملکرد گوشی کاهش می‌یابد و به نوعی دستگاه بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد. استفاده از حافظه جانبی را هم خیلی در گوشی ردمی 7A توصیه نمی‌کنیم چون با نصب حافظه جانبی به تدریج و به طور ناخواسته حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه چند برابر می‌شود و این موضوع به مرور تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی سرعت عملکرد گوشی و افت کیفیت آن می‌گذارد. بنابراین گوشی Xiaomi Redmi 7A از نظر قدرت عملکرد یک گوشی کاملا معمولی است و بیشتر باید بر روی آن به عنوان یک گوشی کار راه انداز حساب باز کرد.

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : دوربین اصلی و سلفی

 یکی از مهم ترین ویژگی هایی که شرکت شیائومی در مورد گوشی Redmi 7A تاکید ویژه‌ای بر روی آن داشته مربوط به دوربین اصلی دستگاه می‌شود که لنز آن توسط شرکت سونی ساخته شده و 12 مگاپیکسلی است. لنز مذکور دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED اختصاصی هم برای آن در نظر گرفته شده است. در بررسی شیائومی Redmi 7A مشخص شد که دوربین اصلی گوشی در محیط های با نور مناسب عملکرد خوبی دارد و تقریبا فراتر از انتظار عمل می‌کند. عکس هایی که در این شرایط با دوربین اصلی گوشی قابل ضبط هستند بسیار شارپ بوده و تفکیک پذیری رنگ مناسبی دارند. اما در محیط های کم نور و تاریک افت کیفیت محسوسی در عملکرد دوربین اصلی گوشی نمایان می‌شود و نویز هایی در تصویر پدیدار خواهند شد. روشن کردن چراغ فلش LED گوشی هم در این شرایط اغلب نمی‌تواند کمک زیادی به بهبود کیفیت تصویر داشته باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی Redmi 7A از یک لنز 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی این گوشی هم مثل دوربین اصلی آن در محیط های با نور مناسب عملکرد خوبی دارد اما در محیط های با نور کم اصلا خوب عمل نمی‌کند و عکس هایی که در این شرایط با دوربین سلفی دستگاه ضبط می‌شوند مورد رضایت ما نبودند. بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که گوشی ردمی 7A شیائومی از نظر کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی و یک گوشی معمولی است و بهترین عکس ها با دوربین اصلی آن در محیط های باز و با نور مناسب قابل ضبط هستند.

 

نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A

 

 نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : باتری و شارژدهی

 شرکت شیائومی از یک باتری لیتیوم پلیمری 4000 میلی آمپر ساعتی برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی Redmi 7A استفاده کرده است. با توجه به مشخصات فنی دستگاه و ویژگی هایی مثل اندازه و وضوح صفحه نمایش، فرکانس کاری پردازنده و ظرفیت رم آن انتظار داریم که باتری 4000 میلی آمپر ساعتی بتواند به خوبی از پس تامین انرژی مورد نیاز گوشی بر آید. در بررسی شیائومی Redmi 7A هم شاهد همین امر بودیم و مشخص شد که با یک مرتبه شارژ باتری این اسمارتفون تقریبا می‌توان 2 روز از آن استفاده کرد.

البته قدرت شارژدهی باتری مستقیما با نحوه استفاده کاربر از گوشی ارتباط دارد و اگر از گوشی استفاده زیادی به عمل آید یا تسک های سنگین در آن اجرا شوند، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند. سرعت شارژ باتری گوشی ردمی 7A هم تقریبا مناسب است و باتری آن با شارژر اورجینال گوشی ظرف مدت زمانی در حدود 90 دقیقه فول شارژ می‌شود. پس شارژدهی خوب باتری یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی Xiaomi Redmi 7A خواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A پرداختیم. این گوشی از اسمارتفون های رده پایین، خوش قیمت و جدید شرکت شیائومی است. قیمت این گوشی موبایل واقعا رقابتی در نظر گرفته شده و به همین سبب می‌تواند برای هر فردی که به دنبال خرید یک گوشی اندرویدی کاره راه‌انداز است گزینه برتری باشد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی Xiaomi Redmi 7A در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب نسبت به قیمت
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت بسیار عالی و مقرون به صرفه

 

نقاط ضعف:

  • نداشتن اسکنر انگشت