نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro : خاص و متفاوت

نقد و بررسی 25 مهر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro : خاص و متفاوت

اگر از افراد علاقمند به گوشی های خاص و با طراحی متفاوت هستید گوشی Xiaomi Black Shark 2 Pro (شیائومی بلک شارک 2 پرو) می تواند یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان باشد. این اسمارتفون ظاهری کاملا خاص دارد و برای علاقمندان به گیم و بازی تجربه‌ای فوق‌العاده را به ارمغان می‌آورد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

یکی از گوشی های جدیدی که توسط شرکت شیائومی و تحت نام این برند روانه بازار شده، گوشی بلک شارک 2 پرو (Xiaomi Black Shark 2 Pro) نام دارد. این گوشی زیبا در ماه جولای (July) سال 2019 معرفی شد و به دلیل سبک طراحی خاص و ظاهر منحصر به فردش توانست مورد استقبال خیلی از کاربران قرار گیرد. این گوشی از پردازنده و رم قدرتمندی بهره می‌برد و به صورت اختصاصی برای علاقمندان به گیم و بازی های سنگین اندرویدی طراحی شده و ظاهر خاص آن هم بیانگر این موضوع خواهد بود.

اما برای اینکه بهتر نقاط قوت و ضعف گوشی بلک شارپ 2 پرو را بشناسیم باید دقیق تر به آن نگاه کنیم و آن را در عمل مورد ارزیابی قرار دهیم. در همین راستا قصد دارید در این مقاله اختصاصی به نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro پرداخته و تجربه 7 روز بکارگیری این محصول را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. بنابراین اگر قصد خرید گوشی خاص و متفاوت را دارید و شیائومی بلک شارک 2 پرو از گزینه های خرید مد نظرتان است، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

 احتمالا مهم ترین و اصلی ترین بخش بررسی گوشی شیائومی بلک شارک 2 پرو مربوط به طراحی و ظاهر آن می‌شود، چون این گوشی از سبک طراحی و ظاهر کاملا متفاوت و منحصر به فردی بهره‌مند است. زبان و سبک طراحی که در این گوشی بکار رفته ما را به یاد سبک طراحی گیمینگ لپ تاپ ها می‌اندازد. در قاب پشت گوشی طرح های خاصی وجود دارد که در عکس های ضمیمه شده می توانید این طرح ها را ببینید. یک بخش فلزی و براق هم درست در وسط قاب پشت گوشی و به صورت عمودی نصب شده که دو چراغ LED در بخش فوقانی و زیرین دارد و یک حرف S هم در وسط آن تعبیه شده است. هر دو چراغ LED لبه های فوقانی و زیرین این نوار فلزی و همچنین حرف S وسط آن قابلیت نوردهی در رنگ های مختلف را دارند و می توانند به عنوان چراغ نوتیفیکیشن عمل کنند. رنگ این سه چراغ دائما تغییر می‌یابد و این موضوع سبب می‌شود گوشی از نمای پشت کاملا خاص و متفاوت به نظر آید.

 

نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro

 

در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت گوشی Black Shark 2 Pro دو لنز دوربین اصلی آن تعبیه شده‌اند و هیچ اسکنر انگشت فیزیکی در قاب پشت دستگاه وجود ندار اما نبود اسکنر انگشت در قاب پشت گوشی به معنای عدم پشتیبانی آن از قابلیت اسکن انگشت و آنلاک نمایشگر نیست. گوشی بلک شارک 2 پرو به اسکنر داخل نمایشگر مجهز است و بخش زیرین صفحه نمایش آن قابلیت اسکن انگشت کاربر را ارائه می کند. در بررسی گوشی Black Shark 2 Pro مشخص شد که سرعت و دقت عملکرد اسکنر انگشت آن بسیار خوب خواهد بود و می توان از آن به عنوان روش مناسب آنلاک نمایشگر استفاده کرد.

علاوه بر سه چراغ LED که در قاب پشت گوشی نصب شده‌اند یک چراغ LED بلند هم در لبه سمت راست قاب گوشی تعبیه شده که آن هم قابلیت تغییر رنگ دارد و به نوعی نقش چراغ LED نوتیفیکیشن را ایفاء می کند. در لبه زیرین قاب گوشی سوکت شارژ تایپ سی (USB Type C) نصب است و در لبه سمت چپ قاب دستگاه هم دکمه های ولوم نصب شده‌اند. یک دکمه مخصوص حالت گیمینگ هم در لبه سمت راست قاب دستگاه و درست در کنار چراغ نوتیفیکیشن این بخش نصب است. بدنه Black Shark 2 Pro شیائومی ابعاد 8.8 در 75 در 163.6 میلیمتری را ارائه کرده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 205 گرم می‌رسد.

حالا وقتشه! اینو بخون شیائومی black shark 3 5g احتمالا، اولین گوشی جهان با رم 16 خواهد بود

فریم اصلی گوشی شیائومی بلک شارک 2 پرو از آلومینیوم ساخته شده و قاب پشت آن هم فلزی است اما روی پنل جلوی گوشی با شیشه پوشانده می‌شود که متاسفانه اشاره دقیقی به نوع این شیشه و ضد خش بودن آن نشده است، بنابراین حتما برای محافظت از نمایشگر گوشی باید از گلس محافظ ال سی دی استفاده شود. دستگاه قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و صفحه نمایش آن با حاشیه های باریک چیزی در حدود 81.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می کند. متاسفانه گوشی Black Shark 2 Pro از استاندارد ضد آب پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. اما با در دست گرفتن این گوشی چه حسی به کاربر منتقل می‌شود؟

 

بررسی شیائومی بلک شارک 2 پرو

 

در بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro مشخص شد که با در دست گرفتن آن واقعا حس متفاوتی به کاربر منتقل می‌شود. ظاهر گوشی کاملا خاص و منحصر به فرد است و توجه هر فردی را به سمت خودش جلب می کند. به ویژه تغییر رنگ چراغ های LED قاب پشت گوشی بسیار جالب به نظر می‌رسند. این گوشی کاملا پریمیوم و خوش ساخت به نظر می‌آید و بدون تردید طراحی و ظاهر زیبایش از اصلی ترین نقاط قوت آن خواهد بود. کیفیت ساخت دستگاه هم مطلوب اما مطمئنا اگر دستگاه از طراحی ضد آب هم بهره می‌برد وضعیت آن بهتر می‌شد و به نوعی خلا این ویژگی در طراحی گوشی حس می‌شود.

 

 نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro : صفحه نمایش

 صفحه نمایش همیشه یکی مهم ترین عضو های هر گوشی بوده و در مورد گوشی بلک شارک 2 پرو هم همین روال صادق است. این اسمارتفون به یک صفحه نمایش 6.39 اینچی و از نوع آمولد (AMOLED) مجهز شده که حاشیه های باریکی دارد و تقریبا 81.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی 2340 در 1080 پیکسل در نظر گرفته شده و نسبت 19.5 به 9 توسط آن ارائه می‌شود. بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی به جیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار مناسبی برای گوشی با نمایشگر 6.39 اینچی است. استاندارد DCI-PC3 109% و همچنین قابلیت تاچ سنسینگ 240 هرتزی هم توسط صفحه نمایش گوشی پشتیبانی می‌شوند که به بهبود عملکرد و کیفیت نمایش محتوا بر روی آن کمک می کنند.

 

نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro

 

قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display) هم از دیگر قابلیت هایی است که توسط صفحه نمایش گوشی شیائومی بلک شارک 2 پرو پشتیبانی می‌شود. به موجب این قابلیت همواره بخشی از اطلاعات از قبیل زمان، تاریخ و نوتیفیکیشن برخی اپلیکیشن ها روی صفحه نمایش گوشی به تصویر کشیده خواهند شد. همانطور که در بخش قبل گفتیم قسمت زیرین صفحه نمایش گوشی Black Shark 2 Pro قابلیت اسکن انگشت کاربر را دارد و این مسئله هم از دیگر مواردی است که باید در این بخش به آن اشاره شود. بنابراین بخش زیرین صفحه نمایش گوشی قابلیت اسکن انگشت کاربر و آنلاک نمایشگر را ارائه می کند و سرعت و دقت عملکرد خوبی هم در این راستا خواهد داشت. ظاهرا روی صفحه نمایش گوشی مورد نظر با یک لایه شیشه محافظ پوشانده شده اما اشاره دقیقی به مدل شیشه بکار رفته بر روی صفحه نمایش گوشی نشده، بنابراین توصیه داریم برای محافظت از نمایشگر گوشی حتما از گلس محافظ LCD استفاده کنید.

در بررسی گوشی Black Shark 2 Pro مشخص شد که کیفیت نمایش محتوا روی نمایشگر گوشی وضعیت خوبی دارد و شارپنس، کنتراست و شادابی مطلوبی توسط آن ارائه می‌شود. طبیعتا اینطور نیست که هیچ گوشی در رده قیمت گوشی شیائومی بلک شارک 2 پرو از نظر صفحه نمایش پتانسیل رقابت با آن را نداشته باشد و مطمئنا گوشی های دیگری وجود دارند که در این رده قیمت گوشی کیفیت بهتری نسبت به صفحه نمایش این گوشی داشته باشند. صفحه نمایش دستگاه از نظر توان تولید روشنایی هم عملکرد قابل قبولی دارد و با تنظیم شدت روشنایی نمایشگر بر روی 90 درصد می توانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از آن استفاده کنید. پس در مجموع می توان اینطور گفت که گوشی بلک شارک 2 پرو از نظر صفحه نمایش یک گوشی خوب و نسبتا با کیفیت است.

 

 نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

 با توجه به اینکه گوشی شیائومی باک شارک پرو 2 یک گوشی جدید و محصول سال 2019 است، بنابراین انتظار داریم که نسخه جدید و به روزی از سیستم عامل اندروید روی آن نصب باشد. خوشبختانه اندروید 9 پای (Android 9 Pie) به طور پیش فرض روی گوشی نصب شده است. در رابط کاربری این گوشی تغییراتی زیادی اعمال شده و این موضوع با نگاه کردن به منو های مختلف رابط دستگاه و پرسه زدن در این منو ها به راحتی قابل درک خواهد بود. قابلیت های خاصی هم در رابط و بستر نرم افزاری دستگاه ارائه شده که می توانند جالب باشند و ما نمی‌خواهیم خیلی وارد جزئیات آن ها شویم.

 

نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro

 

به عنوان مثال آپشن و گزینه ای در منوی تنظیمات گوشی ارائه شده که امکان تغییر دادن رنگ چراغ نوتیفیکیشن گوشی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro مشخص شد که سرعت عمل بستر نرم افزاری گوشی خوب است و بدون تردید سخت افزار قدرتمند گوشی هم به بهبود سرعت عمل بستر نرم افزاری آن کمک قابل ملاحظه‌ای می کند. نصب و اجرای اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره و انجام کارهایی مثل وبگردی و تماشای ویدیو در یوتیوب بدون مشکل در گوشی انجام می‌شوند و هیچ لگ و تاخیری را به همراه نخواهند داشت. بنابراین و با توجه به این موارد باید گفت که گوشی از بستر نرم افزاری خوبی بهره می‌برد و نصب بودن اندروید 9 پای به طور پیش فرض روی آن از نقاط قوتش محسوب می‌شود. البته نباید انتظار داشته باشید که بستر نرم افزاری گوشی به اندازه گوشی های رده بالای بازار یا آیفون های اپل (apple) روان و سریع باشد و عاری از کوچک ترین تاخیر و لگی باشد.

 

 نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro : پردازنده، رم و حافظه داخلی

 گوشی شیائومی شارک بلک 2 پرو برای گیمر ها و علاقمندان به بازی های اندرویدی طراحی شده و به همین سبب انتظار می‌رود که از سخت افزار قدرتمندی بهره‌مند باشد. شیائومی در قلب این گوشی تراشه اسنپدراگون 855+ را بکار برده که قدرتمندترین تراشه حال حاضر شرکت کوالکام محسوب می‌شود. این تراشه طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Kyro 485 هستند و فرکانس کاری 1.78 گیگاهرتزی را ارائه می کنند. سه هسته دیگر پردازنده آن از نوع مشابه Kyro 485 بوده و فرکانس 2.42 گیگاهرتزی دارند. یک هسته پردازشگر آن هم در نوع مشابه یعنی Kyro 485 فرکانس کاری 2.96 گیگاهرتزی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A70s سامسونگ: نمایشگر بزرگ و دوربین مناسب

تراشه اسنپدراگون 855+ کوالکام از پردازنده گرافیکی آدرنو 640 بهره‌مند است که واقعا یک پردازنده گرافیکی فوق قدرتمند محسوب می‌شود. گوشی از نظر رم در دو نسخه 8 و 12 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی شامل نسخه های 128 و 256 گیگابایتی می‌شود که هیچ یک از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی کنند. بنابراین نمی توانید فضای ذخیره سازی اطلاعات گوشی شیائومی شارک 2 پرو را با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) افزایش دهید و همواره محدود به ظرفیت پیش فرض حافظه گوشی خواهید بود که البته حتی در نسخه پایه دستگاه هم ظرفیت کمی ندارد. لازم به ذکر است ما در بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro از نسخه مجهز به رم 8 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی آن استفاده کردیم.

 

بررسی شیائومی بلک شارک 2 پرو

 

برای بررسی پتانسیل اجرای گوشی شیائومی Black Shark 2 Pro و قدرت آن در زمینه پردازشی ما سه بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile)، فورتنایت (Fortnite) و آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) را روی گوشی نصب و هر یک را برای مدت زمان 10 دقیقه به صورت پشت سر هم اجرا کردیم. سپس مابین اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) دستگاه جهش های سریعی داشتیم تا سرعت و کیفیت عملکرد رم گوشی بهتر قابل درک شود. نتیجه بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro نشان داد که این اسمارتفون قدرتمند و تسلط بسیار عالی در اجرای سنگین ترین بازی های اندرویدی دارد. تقریبا هیچ لگ و تاخیری در حین اجرای 30 دقیقه‌ای سه بازی نام برده شده ایجاد نشد و همه چیز به بهترین شکل توسط پردازنده مرکزی و گرافیکی دستگاه مدیریت شد. جهش مابین اپلیکیشن های اخیر هم بعد از 30 دقیقه اجرای سه بازی مذکور با سرعت بسیار مطلوبی قابل انجام بود که نشان می‌دهد رم 8 گیگابایتی گوشی بازده مطلوبی در آن دارد. پس اگر به قدرت عملکرد و بازده پردازشی اهمیت می‌دهید، شیائومی بلک شارک 2 پرو یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

 نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro : دوربین اصلی و سلفی

 نوبتی هم باشد نوبت به بررسی دوربین گوشی بلک شارک 2 پرو شیائومی می‌رسد. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 48 و 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب دیافراگم F/1.8 و F/2.2 دارند و از نوع واید (Wide) و تله‌فتو (Telephoto) هستند. قابلیت های نظیر فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، HDR، پانوراما (Panorama)، زوم اپتیکال 2x، ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت های 30 و 60 فریم در هر ثانیه و عکسبرداری پرتره توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی خواهند شد. ضمن اینکه یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده است؟ اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی آن چگونه خواهد بود؟

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

در بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro مشخص شد که دوربین گوشی در محیط های با نور مناسب واقعا عملکرد خوبی دارد و می توان با آن عکس های معمولی و پرتره بسیار عالی ضبط کرد. تفکیک سوژه اصلی عکس و پس زمینه با دقت خوبی توسط دوربین اصلی گوشی انجام می‌شود و لنز تله‌فتو دوربین اصلی در این راستا عملکرد بسیار خوبی دارد. اما در محیط های بسته و کم نور کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی افت می کند. البته مقدار افت کیفیت عملکرد دوربین گوشی در این شرایط به قدری نیست که آزاردهنده باشد اما به هر حال عکس هایی که در اینگونه مواقع ضبط می‌شوند به مراتب کیفیت کمتری نسبت به عکس های ضبط شده در محیط های با نور مطلوب دارند. لازم به ذکر است در اپلیکیشن دوربین گوشی یک حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) ارائه شده که با استفاده از آن در طول شب می توانید عکس های بهتری نسبت به حالت عادی ضبط کنید.

 

نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro

 

بنابراین به طور کلی می توان اینطور گفت که دوربین اصلی گوشی شیائومی بلک شارک 2 پرو عملکرد خوبی دارد اما انتظار ما از یک لنز دوربین 48 مگاپیکسلی بیشتر از این است! در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی از یک لنز 20 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت HDR و ضبط ویدئو های HD با فرم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro مشخص شد که دوربین سلفی گوشی هم کیفیت عملکرد قابل قبولی دارد و با آن می توان در محیط های با نور مناسب و باز عکس های شاداب و زیبایی ضبط کرد. در محیط های بسته و کم نور کیفیت عملکرد دوربین سلفی افت می کند و نویز هایی در آن پدیدار می‌شود. پس عملکرد دوربین سلفی گوشی شیائومی بلک شارک 2 پرو هم تقریبا مشابه با دوربین اصلی آن بوده و وضعیت خوبی دارد اما خیلی عالی نیست.

 

 نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro : باتری و شارژدهی

 در آخرین بخش نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro در رابطه با باتری این گوشی، توان شارژدهی آن و همچنین سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه صحبت می کنیم. با توجه به اینکه گوشی مذکور برای علاقمندان به گیم و انجام بازی های اندرویدی طراحی شده، انتظار داریم که ظرفیت باتری بالایی داشته باشد و قدرت شارژدهی مطلوبی را ارائه نماید. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز این گوشی در نظر گرفته شده ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی است. اگرچه ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی ظرفیتی خوبی است اما به عقیده ما بهتر بود باتری گوشی Black Shark 2 Pro به دلیل تمرکز بر روی گیمینگ ظرفیت بیشتری داشته باشد.

 

نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro

 

در بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro مشخص شد که یک کاربر معمولی با یک مرتبه شارژ باتری آن تقریبا می تواند 2 روز بدون نیاز به شارژر از دستگاه استفاده کند، اما اگر مقدار استفاده کاربر از گوشی زیاد باشد و دستگاه برای انجام کارهایی مثل گیمینگ و بازی کردن مورد استفاده قرار گیرد، شارژ باتری نهایتا یک روز دوام می‌آورد و در برخی مواقع ممکن است حتی زودتر هم خالی شود. البته همانطور که گفتیم مقدار و شدت استفاده کاربر از گوشی عامل تأثیرگذاری در میزان شارژدهی باتری آن خواهد بود. با توجه به سبک طراحی گوشی شیائومی بلک شارک 2 پرو که برای علاقمندان به گیم انجام شده باید گفت که قدرت شارژدهی باتری دستگاه معمولی است.

اما سرعت شارژ مجدد باتری گوشی چطور خواهد بود؟ خوشبختانه گوشی بلک شارک 2 پرو از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی به عمل می‌آورد. شارژر فابریک گوشی یک شارژر 27 واتی است که امکان فول شارژ باتری دستگاه را ظرف مدت زمانی در حدود 60 دقیقه امکانپذیر می کند. بنابراین سرعت شارژ مجدد باتری گوشی مطلوب بوده و این موضوع از ویژگی های مثبت آن به شمار می‌رود. قدرت شارژدهی باتری دستگاه هم برای یک کاربر معمولی بازده بسیار خوبی خواهد داشت.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی شیائومی Black Shark 2 Pro (بلک شارک 2 پرو) پرداختیم. این گوشی با سبک طراحی و ظاهر خاص و همچنین پردازنده بسیار قدرتمندی که دارد برای آن دسته افرادی مناسب است که علاقمند داشتن گوشی های خاص و متفاوت و انجام بازی های سنگین اندرویدی هستند. به عقیده ما ظاهر منحصر به فرد و قدرت پردازشی بالا اصلی ترین ویژگی های مثبت شیائومی بلک شارک 2 پرو را تشکیل می‌دهند. برخی از مهم ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا، خاص و منحصر به فرد
  • پردازنده قدرتمند
  • رم مناسب
  • شارژدهی خوب باتری (برای کاربران معمولی)
  • سرعت شارژ مناسب باتری

 

نقاط ضعف:

  • ضد آب نبودن