نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت (Xiaomi Mi 8 Lite)

نقد و بررسی 01 مهر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت (Xiaomi Mi 8 Lite)

گوشی های خوش قیمت اغلب آمار فروش خوبی را به ثبت می‌رسانند و گوشی می 8 لایت شیائومی (Xiaomi Mi 8 Lite) هم دقیقا یکی از همین نوع گوشی هاست. قیمت مناسب، کیفیت ساخت خوب و سخت افزار مناسب در این اسمارتفون به صورت یک پکیج ارائه شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص کنید. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

شرکت شیائومی با عرضه گوشی های خوش قیمت و با کیفیت توانسته جایگاه ویژه‌ای برای خود در صنعت موبایل دست و پا کند و این روزها گوشی های این برند چینی در داخل بازار کشورمان هم بسیار پرطرفدار شده‌اند. به جرئت می‌توان شیائومی را استاد تولید گوشی های خوش قیمت و با کیفیت محسوب کرد. اغلب اسمارتفون هایی که توسط این برند تولید می‌شوند قیمت بسیار عالی در مقایسه با کارایی خود ارائه کرده‌اند. گوشی می 8 لایت (Xaiomi Mi 8 Lite) یکی از همین دسته موبایل های شرکت شیائومی است که در ماه سپتامبر (September) سال 2018 شاهد رونمایی از آن بودیم. این گوشی در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین و پر فروش ترین گوشی های برند شیائومی است.

قیمت شیائومی می 8 لایت در مقایسه با کارایی و مشخصات فنی که دارد بسیار مقرون به صرفه در نظر گرفته شده و نسبت به قیمت گوشی های هم رده خودش به مراتب کمتر است. به همین جهت این گوشی توانسته آمار فروش خوبی را به ثبت برساند و مورد استقبال علاقمندان به تکنولوژی و موبایل قرار گیرد. این اسمارتفون در واقع نسخه لایت گوشی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8) است که در مقاله "نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8): خوش قیمت و مقتدر" به نقد و بررسی آن پرداخته بودیم. اما در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را برایتان مشخص کنیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت (Xiaomi Mi 8 Lite): طراحی و ظاهر

یکی از ویژگی های کلیدی و خوب گوشی Mi 8 Lite مربوط به ظاهر به روز و کیفیت ساخت مطلوب آن می‌شود. شاید زبان طراحی این گوشی نسبت به گوشی Mi 8 خیلی متفاوت نباشد اما از نظر ظاهر چند تفاوت محسوس مابین آن ها دیده می‌شود که نحوه نصب دوربین اصلی و ابعاد ناچ (Notch) دو مورد از اصلی ترین این تفاوت ها هستند. ابعاد گوشی Mi 8 Lite معادل 156.4 در 75.8 در 7.5 میلیمتر است و وزن آن به چیزی در حدود 169 گرم می‌رسد. بنابراین گوشی از نظر ابعاد و وزن وضعیت متعادل و قابل قبولی دارد. فریم اصلی دستگاه از آلومینیوم ساخته شده و قاب پشت و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود. با توجه به اینکه اشاره دقیقی به جنس شیشه بکار رفته در قاب پشت و پنل جلوی این گوشی نشده، بنابراین توصیه می‌کنیم خیلی به مقاومت آن در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز اعتماد نکنید و حتما گوشی را به همراه گارد موبایل و گلس ال سی دی مورد استفاده قرار دهید.

 

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت

 

گوشی شیائومی Mi 8 Lite قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و به اسکنر انگشت هم مجهز است. اسکنر انگشت این گوشی از نوع فیزیکی است و در قاب پشت آن نصب می‌شود. در بررسی شیائومی می 8 لایت مشخص شد که سرعت و کیفیت عملکرد این اسکنر کاملا قابل قبول است و می‌توانید از آن به عنوان یک روش آنلاک نمایشگر مطلوب استفاده کنید. پس تا به اینجای کار کاملا مشخص است که کیفیت ساخت گوشی می 8 لایت برخلاف اینکه دستگاه قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد افت نکرده و بسیار مناسب خواهد بود. به ویژه بهره‌مندی آن از فریم فلزی و قاب پشت و پنل جلوی شیشه‌ای از ویژگی های بسیار مطلوب آن هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A20s سامسونگ: ظاهر خوب و دوربین سه‌گانه!

وقتی گوشی شیائومی می 8 لایت را در دست بگیرید به هیچ عنوان حس در دست گرفتن یک اسمارتفون مقرون به صرفه و ارزان قیمت به شما منتقل نمی‌شود. زیبایی ظاهری و کیفیت ساخت دستگاه کاملا حس مناسبی را به شما منتقل می‌کند. قاب پشت گوشی براق است و در لبه فوقانی و سمت چپ آن لنز های دوربین اصلی دستگاه به صورت افقی در کنار یکدیگر تعبیه شده‌اند. گوشی از نمای رو به رو هم کاملا از سبک طراحی اسمارتفون های مدرن پیروی می‌کند و یک صفحه نمایش با حاشیه باریک دارد که تقریبا چیزی در حدود 82.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند. در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی هم زائده ناچ قرار دارد که محل نصب لنز دوربین سلفی و دیگر سنسورهای پنل جلوی دستگاه خواهد بود.

 

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت

 

بنابراین به صورت کلی می‌توان از این بخش بررسی شیائومی می 8 لایت اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی از نظر ظاهر، طراحی و کیفیت ساخت وضعیت بسیار مطلوبی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید با صرف هزینه‌ای نه چندان گزاف یک گوشی زیبا و خوش دست داشته باشید، شیائومی Mi 8 Lite می‌تواند گزینه خرید بسیار خوبی برایتان باشد. اما طبیعتا برای انتخاب و خرید گوشی صرفا نمی‌توان با توجه به ظاهر و سبک طراحی اقدام کرد و باید به سایر المان های مهم دستگاه هم دقت شود که در ادامه به بررسی آن ها می‌پردازیم.

 

 نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت (Xiaomi Mi 8 Lite): صفحه نمایش

 در این بخش از نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایش گوشی مذکور از یک پنل IPS LCD با اندازه 6.26 اینچ تشکیل شده و رزولوشن 2280 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. نسبت تصویر 19 به 9 توسط آن ارائه شده و تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 403 پیکسل می‌رسد که تراکم بسیار خوبی برای یک گوشی میان رده، خوش قیمت و مجهز به نمایشگر 6.26 اینچی است. همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم نمایشگر گوشی Mi 8 Lite حاشیه های بسیار باریکی دارد و تقریبا 82.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و در بخش فوقانی خود هم از ناچ بهره می‌برد. شیائومی برای محافظت از نمایشگر گوشی روی آن را با یک لایه شیشه محافظ پوشانده اما اکیدا توصیه داریم برای محافظت هرچه بیشتر از نمایشگر دستگاه و جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش بر روی آن از گلس محافظ ال سی دی استفاده کنید.

در بررسی شیائومی می 8 لایت مشخص شد که صفحه نمایش آن از نظر شادابی تصویر، کنتراست و وضوح عملکرد مطلوبی دارد. محتوایی که روی نمایشگر گوشی به تصویر کشیده می‌شوند کاملا واضح هستند و تفکیک پذیری رنگی مطلوبی را ارائه می‌کنند. به همین سبب تماشای فیلم و ویدیو در نمایشگر 6.26 اینچی این گوشی واقعا می‌تواند تجربه رضایت بخشی را برایتان به ارمغان آورد. صفحه نمایش IPS LCD گوشی از نظر تولید روشنایی هم وضعیت مطلوب و قابل قبولی دارد. در محیط های باز و تحت تابش نور می‌توانید شدت روشنایی نمایشگر گوشی را روی 90 درصد تنظیم کنید و بدون مشکل محتوای روی نمایشگر را ببینید و با آن در تعامل باشید. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی از این بخش نقد و بررسی Xiaomi Mi 8 Lite باید اینطور بگوییم که صفحه نمایش این گوشی کیفیت خوبی دارد و حداقل در مقایسه با قیمت دستگاه وضعیت کاملا مطلوبی را ارائه می‌کند، اما نباید انتظار داشت که نمایشگر گوشی از نظر کیفیت با نمایشگر گوشی های برتر و پرچمداران بازار رقابت کند.

 

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت

 

 نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت (Xiaomi Mi 8 Lite): سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

سیستم عامل پیش فرضی که روی گوشی می 8 لایت نصب است اندروید 8.1 اوریو (Android 8.1 Oreo) خواهد بود و رابط کاربری دستگاه هم MIUI 10 خواهد بود. البته آپدیت اندروید 9 و رابط MIUi 10.2 هم اکنون برای این گوشی منتشر شده‌اند و به صورت OTA قابل دانلود و نصب هستند، اما ما بررسی دستگاه را با توجه به ویژگی های پیش فرض آن یعنی با اندروید 8.1 و رابط MIUI 10 انجام می‌دهیم. رابط MIUI 10 رابط کاربری خوب و نسبتا سبکی است و عملکرد روانی در دستگاه دارد. بنابراین در حین استفاده از آن با لگ و تاخیر مواجه نخواهید شد و این موضوع یکی از ویژگی های مثبتی بود که در بررسی شیائومی می 8 لایت به آن برخوردیم. اما یکی از نقاط ضعف رابط این گوشی مربوط به سردرگم کننده بودن منوی تنظیمات آن و چینش این منو می‌شود. به نظر ما نحوه چینش گزینه های مختلف در منوی تنظیمات MIUI 10 اصلا جالب نیست و ما هر بار برای پیدا کردن یک گزینه خاص چندین مسیر مختلف را به اشتباه طی می‌کردیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی نوکیا 5.1 پلاس (Nokia 5.1 Plus)

اما خوشبختانه در بخش تنظیمات گوشی گزینه جستجو (Search) ارائه شده و شما می‌توانید برای افزایش سرعت عمل، آپشن و گزینه مورد نیازتان را در این بخش جستجو کرده و خیلی سریع به آن دسترسی پیدا کنید. یکی دیگر از ویژگی های خوبی که با خرید شیائومی می 8 لایت و بکارگیری رابط MIUI 10 از آن بهره‌مند خواهید شد مربوط به امکان استفاده در حالت فول اسکرین اشاره‌ای (Full Screen Gesture) می‌‍شود. در این حالت سه دکمه مجازی لبه زیرین صفحه نمایش حذف می‌شوند و می‌توانید به صورت تمام صفحه از دستگاه استفاده به عمل آورید. برای انجام کارهایی مثل بازگشت به عقب، بازگشت به هوم اسکرین و غیره در این وضعیت باید از دستورات اشاره‌ای روی صفحه نمایش استفاده شود که تجربه‌ای نو را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت

 

رابط کاربری MIUI 10 شیائومی مجموعه‌ای از ویژگی ها و قابلیت های دیگر را هم ارائه کرده که می‌توانند بسیار کاربردی باشند. به عنوان مثال قابلیتی تحت عنوان Dual App در این رابط ارائه شده که به موجب آن کاربر می‌تواند از هر اپلیکیشن یک کلون (Clone) یا نسخه مشابه بسازد و به نوعی همزمان دو نسخه از یک برنامه را در گوشی اجرا کند و در هر یک از آن دو یک اکانت فعال متمایز داشته باشد. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان اینطور گفت که رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی Mi 8 Lite شیائومی عملکرد خوبی دارد و خوشبختانه لگ و تاخیری هم برای انجام کارهای عادی روزمره مثل وبگردی، استفاده از برنامه هایی همچون اینستاگرام، تلگرام یا تماشای ویدیو در یوتیوب و غیره ایجاد نمی‌شود. پس گوشی می 8 لایت از بستر نرم افزاری مطلوبی بهره می‌برد.

 

 نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت (Xiaomi Mi 8 Lite): پردازنده، رم و حافظه داخلی

 گوشی شیائومی می 8 لایت از تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام بهره می‌برد که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Kyro 260 هستند و فرکانس 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن هم از نوع مشابه بوده و فرکانس 2.2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی آدرنو 512 هم در این تراشه برای تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی بکار رفته است. اگر بخواهیم از روی مشخصات روی کاغذ قضاوت کنیم باید گفت که XIaomi Mi 8 Lite از نظر تراشه یکی از بهترین گوشی هایی است که می‌توانید در رده قیمتی این محصول خریداری نمایید. گوشی از نظر رم در دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل نسخه های 64 و 128 گیگابایتی می‌شود. شیائومی می 8 لایت از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا 256 گیگابایت افزایش داد. البته توصیه می‌کنیم تا حد امکان از حافظه جانبی برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه استفاده نکنید چون با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در گوشی ممکن است لگ و تاخیرهایی در عملکرد آن به وجود آید.

 

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت

 

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

همانطور که قبلا گفتیم گوشی می 8 لایت برای انجام کارهای روزمره و اجرای اپلیکیشن های معمولی کاملا مطلوب عمل می‌کند، اما پتانسیل گیمینگ این اسمارتفون چطور است؟ با توجه به قیمتی که دستگاه دارد نباید انتظار داشت که قدرت عملکرد آن با قدرت گوشی های رده بالای بازار رقابت کند و به نوعی نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشیم. برای بررسی گوشی Xiaomi Mi 8 Lite ما دو بازی آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) و پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی گوشی نصب و هر یک را برای 10 دقیقه در دستگاه اجرا کردیم. گوشی به خوبی از پس اجرای بازی آسفالت 9 بر آمد و کوچک ترین لگ و تاخیری هم در آن ایجاد نشد اما بعد از 6 الی 7 دقیقه اجرای بازی، بدنه گوشی به شکل قابل ملاحظه‌ای داغ شد. پس از بازی 10 دقیقه اجرای بازی آسفالت، پابجی موبایل را در دستگاه اجرا کردیم و باز هم گوشی عملکرد خوبی در اجرای بازی داشت اما عملکرد آن بی‌عیب و نقص نبود و گاها لگ و تاخیرهایی در حین انجام بازی نمایان شدند و افت فریم هایی هم به وجود آمد اما شدت آن ها خیلی زیاد و آزاردهنده نبود. بنابراین به طور کلی می‌توان با قاطعیت اینطور اعلام کرد که گوشی شیائومی می 8 لایت در رده قیمتی خودش از نظر پتانسیل گیمینگ و اجرای بازی های سنگین اندروید یک گوشی عالی محسوب می‌شود و اجرای بازی های سنگین و HD برای بازه های زمانی کوتاه در این گوشی بدون کوچک ترین مشکل قابل انجام است.

 

 نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت (Xiaomi Mi 8 Lite): دوربین اصلی و سلفی

 نوبتی هم باشد نوبت به دوربین گوشی می‌رسد. دوربین اصلی گوشی Xiaomi Mi 8 Lite از دو لنز 12 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب دیافراگم F/1.9 و F/2.0 دارند. لنز دوربین 12 مگاپیکسلی گوشی از نوع واید (Wide) است و لنز دوربین 5 مگاپیکسلی آن از نوع عمقی (Depth) خواهد بود. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF)، عکسبرداری پرتره (Portrait Mode)، پانوراما، HDR، عکسبرداری در حالت AI، ضبط ویدئو های 4K با نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه و Gyro-EIS هم توسط دوربین اصلی دستگاه پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد دوربین گوشی چگونه خواهد بود؟

 

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت

 

در بررسی شیائومی می 8 لایت مشخص شد که دوربین اصلی آن در محیط های با نور مناسب عملکرد مطلوبی دارد و می‌توان در اینگونه مواقع عکس های با کیفیتی توسط دوربین اصلی گوش ضبط کرد. فعالسازی حالت AI Mode برخلاف دوربین اغلب گوشی های هوآوی در اینگونه مواقع منجر به افزایش ضریب کنتراست و شدت رنگ ها و ایجاد یک تصویر غیرواقع‌گرایانه نمی‌شود. بنابراین می‌توانید از حالت AI Mode برای عکسبرداری در محیط های باز با دوربین گوشی Mi 8 Lite استفاده کنید. اما در محیط های کم نور و تاریک افت کیفیت محسوسی در عملکرد دوربین اصلی گوشی ایجاد می‌شود و فعالسازی حالت AI Mode هم به افزایش کیفیت تصویر کمک نخواهد کرد. استفاده از چراغ فلش LED هم در این شرایط خیلی نتیجه مطلوبی را به همراه نخواهد داشت.

عکسبرداری در حالت پرتره هم توسط دوربین اصلی گوشی Mi 8 Lite شیائومی پشتیبانی می‌شود. در محیط های با نور مناسب می‌توانید عکس های پرتره خوبی با دوربین اصلی گوشی ضبط کنید که از جزئیات مطلوبی بهره‌مند بوده و تفکیک‌پذیری خوبی مابین سوژه اصلی عکس و پس زمینه داشته باشند. اما باز هم در محیط های تاریک و کم نور کیفیت ضبط عکس های پرتره هم افت می‌کند. بنابراین می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که دوربین اصلی شیائومی می 8 لایت در محیط های با نور مناسب عملکرد خوبی دارد اما در محیط های با نور کم و تاریک کیفیت آن افت می‌کند. اما وضعیت دوربین سلفی دستگاه چگونه است؟

 

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت

 

دوربین سلفی گوشی شیائومی Mi 8 Lite از یک سنسور 24 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 تشکیل شده که از قابلیت Auto-HDR و همچنین پرتره سلفی پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی این گوشی در محیط های با نور مناسب واقعا عملکرد مطلوبی دارد و با آن می‌توانید عکس های بسیار خوبی ضبط کنید. عکس های پرتره سلفی هم با دوربین سلفی و 24 مگاپیکسلی این گوشی در محیط های با نور خوب به شکل بسیار مطلوبی قابل انجام خواهد بود اما در محیط های با نور کم و تاریک کیفیت عملکرد دوربین سلفی دستگاه هم تا حد نسبتا محسوسی افت می‌کند، اگرچه مقدار افت کیفیت آن به اندازه دوربین اصلی گوشی نیست. پس به طور کلی می‌توان اینطور گفت که بررسی شیائومی می 8 لایت مشخص می‌کند دوربین اصلی آن کیفیت متوسطی دارد و دوربین سلفی دستگاه واقعا کیفیتی فراتر از قیمت گوشی را ارائه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

 

 نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت (Xiaomi Mi 8 Lite): باتری و شارژدهی

 در آخرین بخش نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت در رابطه با باتری این گوشی و قدرت شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم پلیمری است و ظرفیت 3350 میلی آمپر ساعتی دارد. اگر مقدار استفاده شما از گوشی در حد یک کاربر معمولی و برای رفع نیازهای روزمره باشد، باتری دستگاه با یک مرتبه شارژ به راحتی تا یک روز انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند، اما اگر مقدار استفاده شما از گوشی زیادتر از حالت عادی باشد و به ویژه از آن برای بازی کردن و گیمینگ استفاده کنید، شارژ باتری زودتر خالی خواهد شد. گوشی Xiaomi Mi 8 Lite به پورت USB C مجهز است و از نسخه 3.0 تکنولوژی شارژ سریع (Quick Charge 3.0) پشتیبانی به عمل می‌آورد. شارژر فابریک گوشی 18 واتی است و با استفاده از آن می‌توانید تقریبا در 60 دقیقه باتری دستگاه را فول شارژ کنید. بنابراین سرعت شارژ مجدد خوب یکی دیگر از ویژگی های مطلوب گوشی می 8 لایت شیائومی است.

 

نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در ابن مقاله به نقد و بررسی شیائومی می 8 لایت (Xiaomi Mi 8 Lite) پرداختیم. این اسمارتفون خوش قیمت واقعا یک پکیج عالی را ارائه کرده است و در رده قیمت آن کمتر گوشی پتانسیل لازم برای رقابت با دستگاه را دارد. بنابراین مطمئن باشید با در نظر گرفتن هزینه‌ای که برای خرید Mi 8 Lite شیائومی صرف می‌کنید از تهیه کردن این اسمارتفون پشیمان نخواهید شد. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون به شرحی هستند که در ادامه مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و ظاهر زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ و با رزولوشن خوب
  • سیستم عامل و رابط کاربر روان
  • قدرت عملکرد بسیار خوب نسبت به قیمت
  • دوربین سلفی عالی
  • سرعت شارژ مجدد عالی باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد