نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE : دو گوشی زیبا و خوش دست

نقد و بررسی 20 فروردین 1398 علی مظفری

نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE : دو گوشی زیبا و خوش دست

دو مورد از جدیدترین گوشی های شرکت شیائومی (Xiaomi) که به دلیل کیفیت ساخت بالا، ظاهر شیک و قیمت خوب توانسته‌اند مورد استقبال علاقمندان به تکنولوژی قرار گیرند، گوشی های Mi 9 و Mi 9 SE هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن ها را مشخص کنیم.

 

مقدمه

شرکت شیائومی در ماه فوریه (February) سال 2019 به طور رسمی از دو گوشی جدید رونمایی کرد که به ترتیب شیائومی Mi 9 و شیائومی Mi 9 SE نام گرفته‌اند. گوشی می 9 در واقع پرچمدار سال 2019 این شرکت چینی است و MI 9 SE هم نسخه مقرون به صرفه‌تر و کمی ضعیف‌تر آن به شمار می‌رود. قیمت شیائومی Mi 9 در مقایسه با قیمت گوشی های پرچمدار برندهای دیگر واقعا مناسب در نظر گرفته شده است. قیمت شیائومی Mi 9 SE هم با توجه به مشخصاتی که دستگاه دارد بسیار رقابتی در نظر گرفته شده است. از اینرو هر دو گوشی نام برده شده به دلیل قیمت مناسب می‌توانند گزینه خرید عالی باشند.

اما برای شناخت بهتر گوشی های موبایل باید به طور دقیق آن ها را مورد ارزیابی قرار داد و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرد. ما در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE بپردازیم و مروری بر ویژگی های مثبت و منفی این دو محصول داشته باشیم. پس اگر قصد خرید هر یک از این دو گوشی موبایل را دارید، توصیه می‌کنیم حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE : طراحی و ظاهر

بحث را با زیر ذره‌بین قرار دادن سبک طراحی و ظاهر دو گوشی آغاز می‌کنیم. قبل از هر چیز باید بگوییم که این دو اسمارتفون (smartphone) از نظر سبک طراحی و ظاهر ویژگی های یکسان و مشابهی دارند و زبان طراحی که در آن ها بکار رفته متفاوت نیست. قاب هر دو گوشی براق و شیشه‌ای است و با سبک طراحی اسمارتفون های مدرن سازگاری دارد. شیائومی با صراحت اعلانم کرده که فریم اصلی گوشی Mi 9 از آلومینیوم سری 7000 تشکیل شده و شیشه‌ای که در قاب پشت آن بکار رفته از نوع گوریلاگلس 5 است اما در مورد جنس دقیق فریم و شیشه قاب Mi 9 SE اطلاعات دقیقی ارائه نکرده، از اینرو حدس می‌زنیم فریم این گوشی از آلومینیوم استاندارد ساخته شده و نسخه ضعیف‌تری از شیشه گوریلاگلس هم در قاب پشت آن بکار رفته باشد. اصلی ترین تفاوتی که با نگاه کردن به این دو اسمارتفون آن را درک خواهید کرد مربوط به اندازه و ابعاد آن ها می‌شود. شیائومی Mi 9 ابعاد 7.6 در 74.7 در 157.5 میلیمتر و وزن 173 گرمی دارد اما Mi 9 SE ابعاد 7.5 در 70.5 در 147.5 میلیمتر و وزن 155 گرمی را ارائه می‌کند. پس گوشی می 9 طول، عرض و وزن بیشتری در مقایسه با Mi 9 SE دارد.

 

بررسی شیائومی Mi 9

 

وقتی از نمای رو به رو به Mi 9 یا Mi 9 SE نگاه کنید، صفحه نمایش بدون حاشیه آن ها توجهتان را جلب می‌کند. حاشیه های نمایشگر هر دو گوشی بیسار باریک است و در لبه فوقانی خود یک زائده نیم دایره شکل برای نصب لنز دوربین سلفی دارد. طول و عرض بزرگ‌تر گوشی Mi 9 از این نما به طور کامل نسبت به Mi 9 SE مشخص خواهد بود. جالب است بدانید که صفحه نمایش هر دو گوشی مذکور از قابلیت اسکن انگشت کاربر پشتیبانی می‌کنند. این تکنولوژی یک تکنولوژی جدید بوده که ارائه آن در سال 2019 کاملا مرسوم شده است. در بررسی سرعت و کیفیت عملکرد اسکنر زیر نمایشگر دو گوشی متوجه شدیم که هر دوی آن ها وضعیت کاملا قابل قبولی دارند و شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی از اسکنر انگشت زیر نمایشگر می 9 و می 9 اس ای استفاده کنید. پس سرعت عمل و دقت اسکن انگشت هر دو گوشی کاملا مطلوب و قابل اعتماد خواهد بود. یکی از ویژگی هایی که انتظار داشتیم در گوش شیائومی می 9 شاهد آن باشید، طراحی ضد آب است. متاسفانه نه گوشی Mi 9 و نه Mi 9 SE از طراحی ضد آب بهره‌مند نیستند و این عدم پشتیبانی از این ویژگی به خصوص برای Mi 9 که پرچمدار شیائومی است کمی عجیب به نظر می‌رسد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy M10s سامسونگ: نمایشگر خوب و قیمت مناسب

وقتی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE را برگردانید و به قاب پشت آن ها نگاه کنید، براق بودن قاب پشت آن ها و جنس شیشه‌ای این قاب جلب توجه می‌کند. البته در بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE مشخص شد که قاب پشت این دو گوشی به شدت در برابر جذب چربی دست حساس است و خیلی زود روی آن لکه ایجاد می‌شود. همچنین قاب پشت Mi 9 SE نسبت به قاب پشت Mi 9 حساسیت بیشتری در قبال خراشیدگی و برخورد با اشیای تیز دارد. برای رفع این مشکل می‌توانید از گارد موبایل استفاده کنید. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دو گوشی مذکور لنز دوربین اصلی و سه گانه آن ها به صورت عمودی نصب شده و زیر این سه لنز هم چراغ فلش LED دوگانه‌ای نصب است. یکی از تفاوت های مابین دو گوشی می 9 و می 9 اس ای در لبه های قاب آن ها دیده می‌شود. اگر خیلی با دقت به لبه های قاب پشت دو گوشی نگاه کنید، متوجه خواهید شد ک لبه های قاب پشت Mi 9 کمی انحنا دارند اما لبه های قاب پشت گوشی Mi 9 SE اینگونه نیستند.

 

بررسی شیائومی Mi 9

 

با در دست گرفتن هر دو گوشی نام برده شده حس و حال خوبی به شما منتقل می‌شود. هر دو گوشی مذکور می‌توانند حس در دست گرفتن یک گوشی پرچمدار، با کیفیت و زیبا را به کاربر منتقل کنند. اینکه کدامیک از این دو گوشی از نظر ظاهر و طراحی گزینه خرید بهتری است به سلیقه شخصی شما و این مسئله که دوست دارید گوشی تا چه اندازه بزرگ باشد ربط پیدا می‌کند. گوشی Mi 9 به مراتب از Mi 9 SE ابعاد بزرگ تری دارد و در برخی شرایط حتی استفاده تک دست از آن عملا امکانپذیر نخواهد بود. اگر به گوشی هایی که بیش از اندازه بزرگ هستند علاقه‌ای ندارید، مطمئنا Mi 9 SE گزینه خرید بهتری است اما اگر علاقمند گوشی های بزرگ هستید، شیائومی Mi 9 برای شما گزینه خرید بهتری محسوب می‌شود. به عقیده ما هر دو گوشی مد نظر از سبک طراحی و ظاهر زیبا و مطلوبی بهره می‌برند و نسبت به قیمت خود وضعیت کاملا قابل قبولی دارند.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE : صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE در رابطه با صفحه نمایش این دو گوشی صحبت می‌کنیم. تنها تفاوت بارز و محسوسی که از این نظر مابین دو گوشی نام برده شده وجود دارد مربوط به اندازه نمایشگر می‌شود. صفحه نمایش گوشی Mi 9 ابعاد 6.39 اینچی دارد اما گوشی Mi 9 SE از نمایشگری 5.97 اینچی بهره می‌برد. شیائومی سعی کرده صفحه نمایش هر دو گوشی را بدون حاشیه طراحی کند. به همین سبب نسبت تصویر به نمایشگر Mi 9 و Mi 9 SE به ترتیب معادل 85.2 و 84.1 درصد شده است. وقتی از نمای رو به رو به دو گوشی مذکور نگاه کنید به خوبی متوجه خواهید شد که نمایشگر آن ها تا چه اندازه حاشیه های باریکی دارد و این موضوع بر زیبایی ها و ظرافت دستگاه می‌افزاید. رزولوشن صفحه نمایش هر دو گوشی فول اچ دی پلاس (2340 در 1080 پیکسل) در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر Mi 9 به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ رسیده و تراکم پیکسلی صفحه نمایش Mi 9 SE به چیزی در حدود 432 پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

 

بررسی شیائومی Mi 9

 

پنل نمایشگر هر دو گوشی از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) در نظر گرفته شده و همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، بخش زیرین نمایشگر آن ها قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم به همراه دارد. نسبت تصویر نمایشگر هر دو گوشی 19.5 به 9 بوده و روی آن ها با شیشه گوریلاگلس پوشانده می‌شود. شیشه گوریلاگلس که بر روی نمایشگر Mi 9 بکار رفته گوریلاگلس 6 است و شیشه روی نمایشگر Mi 9 SE گوریلاگلس 5 خواهد بود. البته توصیه ما این است که به نصب بودن شیشه گوریلاگلس روی نمایشگر دو گوشی مذکور اعتماد کامل نکنید و برای محافظت از صفحه نمایش دستگاه حتما یک گلس محافظ ال سی دی را بکار ببرید. اما گذشته از این ویژگی های سخت افزاری، کیفیت عملکرد صفحه نمایش دو گوشی مورد نظر چطور است؟ آیا شادابی، شارپنس، کنتراست و وضوح خوبی توسط نمایشگر آن ها ارائه می‌شود؟

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین گوشی های میان رده و خوش قیمت 2019

در بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE مشخص شد که صفحه نمایش این دو گوشی واقعا کیفیت مطلوبی دارد و یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن ها به شمار می‌رود. محتوایی که روی صفحه نمایش سوپر آمولد این دو اسمارتفون به تصویر کشیده می‌شود از نظر شارپنس، شادابی و کنتراست وضعیت بسیار خوبی دارد و کاربر با نگاه کردن به نمایشگر دستگاه به خوبی این مسئله را درک خواهد کرد. با توجه به این موضوع انجام کارهایی مثل تماشای فیلم و سریال در دو گوشی می 9 و می 9 اس ای بسیار لذت بخش می‌شود. از آنجایی که نمایشگر گوشی Mi 9 بزرگ‌تر است، وبگردی و تماشای فیلم در آن لذت‌بخش‌تر خواهد بود. خوشبختانه چون پنل نمایشگر هر دو گوشی مورد نظر از نوع سوپر آمولد است، توانایی تولید روشنایی بالایی هم دارد. بدین ترتیب برای استفاده از شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE در محیط های باز و تحت تابش نور با مشکل مواجه نخواهید بود و کافیست که شدت روشنایی صفحه نمایش را حداقل روی 80 درصد تنظیم کنید تا محتوای آن کاملا قابل رویت باشد. پس کیفیت خوب صفحه نمایش دو گوشی Xiaomi Mi 9 و Xiaomi Mi 9 SE هم از دیگر ویژگی های مثبت آن ها به شمار می‌رود.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE : سیستم عامل و رابط کاربری

دو گوشی Mi 9 و Mi 9 SE از نظر سیستم عامل و رابط کاربری وضعیت کاملا یکسانی دارند. هر دوی آن ها به طور پیش فرض از اندروید 9 پای بهره می‌برند و رابط کاربری MIUI 10 هم به طور پیش فرض روی آن ها نصب است. شیائومی سعی کرده که رابط کاربری MIUI 10 را به گونه‌ای پیاده‌سازی کند که قابلیت ها و ویژگی های زیادی توسط آن ارائه شود و کاربر بتوان تجربه‌ای متفاوت و در عین حال روان و سلیس را در حین تعامل با گوشی داشته باشد. برای مثال امکان استفاده از سه دکمه مجازی و فیزیکی بک (Back)، هوم (Home) و ریست اپس (Recent Apps) یا جایگزین کردن آن ها با دستورات اشاره‌ای در MIUI 10 ارائه شده و کاربر می‌تواند برای تعامل با دستگاه هر یک از این دو حالت که مد نظرش باشد را انتخاب کند. به عقیده ما استفاده از Mi 9 و Mi 9 SE در حالت مبتنی بر دستورات اشاره‌ای می‌تواند تجربه‌ای جالب را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

بررسی شیائومی Mi 9

 

به دلیل بزرگ بودن اندازه دو گوشی، حالت استفاده تک دست هم در رابط کاربری MIUI 10 پیاده‌سازی شده است که به عقیده ما در گوشی Mi 9 بسیار کاربردی خواهد بود. گوشی های شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE از دستیار هوشمند گوگل (Google Assistant) پشتیبانی می‌کنند و یک دکمه فیزیکی در لبه سمت چپ قاب آن ها تعبیه شده که با فشردن این دکمه گوگل اسیستنت فعال می‌شود. با کشیدن انگشت از لبه زیرین صفحه نمایش به سمت بالا هم می‌توانید دستور فعالسازی دستیار گوگل یا همان گوگل اسیستنت را صادر کنید. متاسفانه اپلیکیشن هایش پیش فرض و اصطلاحا بلوت‌ویر (Bloatware) زیادی روی گوشی های می 9 و می 10 اس ای نصب هستند که منجر به اشغال شدن بخش قابل ملاحظه‌ای حافظه داخلی دستگاه می‌شوند. خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از این اپلیکیشن ها قابل حذف یا غیرفعالسازی خواهند بود.

عملکرد رابط کاربری MIUI 10 در دو گوشی Mi 9 و Mi 9 SE سریع و قابل قبول است اما به دلیل ارائه ویژگی های زیاد توسط آن ممکن است بخش هایی همچون منوی تنظیمات دستگاه برای کاربر گیج کننده به نظر آیند. البته کاربر به تدریج و با آشنایی بیشتر با گزینه های رابط گوشی تقریبا به این وضعیت عادت می‌کند و مسیر مناسب برای پیدا کردن آپشن های مورد نظرش را سریع‌تر طی خواهد کرد. بهره‌مندی گوشی Mi 9 از سخت افزار بسیار قدرتمند و درجه یک سبب شده که رابط این گوشی واقعا روان و بدون تاخیر عمل کند. رابط کاربری گوشی Mi 9 SE هم عملکرد روان و بدون مشکلی دارد اما طبیعتا چون می 9 پردازنده و رم قدرتمندتری دارد، پتانسیل بیشتری هم برای عملکرد روان‌تر رابط کاربری و بستر نرم افزاری خواهد داشت. پس هر دو گوشی Mi 9 و Mi 9 SE شیائومی از سیستم عامل به روز و رابط کاربری خوبی بهره می‌برند.

 

بررسی شیائومی Mi 9

 

نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE : پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین بخش های نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE مربوط به ضعیف پردازنده، رم و حافظه داخلی این دو گوشی می‌شود. دو گوشی مذکور از این نظر تفاوت های قابل ملاحظه‌ای نسبت به هم دارند. تراشه‌ای که در قلب گوشی می 9 بکار رفته تراشه قدرتمند اسنپدراگون 855 کوالکام است که طی لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هر هشت هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Kyro 485 هستند و فرکانس کاری مختلفی را ارائه می‌کنند. چهار هسته آن فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند، سه هسته دیگر فرکانس 2.42 گیگاهرتزی را ارائه کرده‌اند و یک هسته Kyro 485 پردازشگر مرکزی این تراشه هم فرکانس تقویت شده 2.84 گیگاهرتزی را ارائه می‌کند. پردازنده گرافیکی فوق قدرتمند Adreno 640 هم در تراشه اسنپدراگون 855 وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. این گوشی از نظر رم شامل دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم در دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی عرضه شده که هیچ کدام آن ها از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات گوشی پشتیبانی نمی‌کنند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه Redmi K20 Pro با گلکسی A70: سامسونگ یا شیائومی؟

اما در سمت مقابل شیائومی MI 9 SE تراشه ضعیف‌تری در مقایسه با گوشی Mi 9 دارد. تراشه‌ای که در این اسمارتفون بکار رفته، تراشه اسنپدراگون 712 کوالکام است که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. ظاهرا این تراشه که جدیدترین نسل از سری تراشه های میان رده رو به بالای کوالکام را تشکیل می‌دهد یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که هسته های پردازشگر آن از نوع Kyro 360 هستند. پردازنده گرافیکی Adreno 616 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. گوشی شیائومی Mi 9 SE از رم 6 گیگابایتی بهره می‌برد و از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی می‌شود که هیچ یک از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند.

 

بررسی شیائومی Mi 9

 

برای نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE ما دو بازی سنگین پابجی و آسفالت 9 را روی آن ها نصب و هر یک را برای مدت زمان 20 دقیقه به طور پشت سر هم اجرا کردیم و سپس از بخش ریسنت اپس (Recent Apps) مابین این دو بازی و چند اپلیکیشن دیگر جهش سریع انجام دادیم و سعی داشتیم بدین ترتیب شدت لگ و تاخیرهایی که در دستگاه به وجود می‌آید را در عمل و فارغ از بنچمارک هایی که فقط مبتنی بر اعداد و ارقام هستند بررسی کنیم. نتیجه این بررسی نشان داد که لگ و تاخیر در عملکرد گوشی Mi 9 شیائومی معنایی ندارد و این گوشی واقعا قدرت پردازشی کم‌نظیری را ارائه می‌کند. بازی هایی مثل پابجی و آسفالت 9 با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی به راحتی در این گوشی اجرا می‌شوند و هیچ افت فریم، تاخیر و لگی هم در آن به وجود نمی‌آید. جهش مابین اپلیکیشن ها هم به لطف بهره‌منید دستگاه از رم 6 گیگابایتی (یا 8 گیگابایتی در نسخه برتر) بدون مشکل انجام می‌شود.

در سمت دیگر گوشی شیائومی Mi 9 SE هم توانست نشان دهد که نسخه جدید سری تراشه های میان رده و رو به بالای شرکت کوالکام بازده بسیار خوبی دارد. دو بازی پابجی و آسفالت 9 با تنظیمات گرافیکی بالا در گوشی می 9 اس ای هم بدون مشکل اجرا شدند و جهش مابین اپلیکیشن ها هم بعد از 30 دقیقه اجرای دو بازی با سرعت خوبی انجام شد، اما به طبع سرعت و کیفیت شیائومی Mi 9 را نداشت و تاخیرهای خیلی ریزی در این حالت قابل رویت بود. بدنه گوشی Mi 9 SE هم بعد از اینکه بازی های مذکور را برای 15 الی 20 دقیقه انجام دادیم نسبت به Mi 9 داغ تر شده بود. با این حال دستگاه بدون مشکل از پس اجرای دو بازی پابجی و آسفالت 9 بر آمد که این مسئله قدرت عملکرد عالی گوشی Mi 9 SE را به رخ می‌کشد. بنابراین از نظر قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی، هر دو گوشی Xiaomi Mi 9 و Xiaomi Mi 9 SE وضعیت مطلوبی دارند. اگر به دنبال خرید گوشی اندرویدی هستید که لگ و تاخیر در عملکرد آن معنایی نداشته باشد، مطمئن باشید شیائومی می 9 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. همچنین اگر دوست ندارید هزینه زیادی صرف خرید گوشی کنید و می‌خواهید با بودجه‌ای محدود یک گوشی قدرتمند داشته باشید، شک نکنید شیائومی Mi 9 SE از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان است.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE : دوربین اصلی و سلفی

یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که باید در نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE به آن اشاره کنیم مربوط به دوربین این دو گوشی و کیفیت عملکرد آن می‌شود. اگرچه دوربین اصلی هر دو اسمارتفون نام برده شده سه گانه است، اما ساختار متفاوتی برای هر یک از آن دو در نظر گرفته شده و بدین ترتیب کیفیت عملکرد و بازده آن ها هم متفاوت خواهد بود. سه لنزی که دوربین اصلی گوشی می 9 را تشکیل می‌دهند به ترتیب 48، 16 و 12 مگاپیکسلی هستند و به ترتیب دیافراگم F/1.8، F/2.2 و F/2.2 دارند. لنز 48 مگاپیکسلی این گوشی از نوع واید (Wide) بوده و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای و لیزری (PDAF) پشتیبانی می‌کند. لنز 16 مگاپیکسلی آن از نوع اولتراواید (Ultrawide) بوده و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای و لیزری پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز 12 مگاپیکسلی آن هم از نوع تله‌فتو (Telephoto) است و علاوه بر قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای و لیزری از قابلیت زوم اپتیکال 2x هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا مجموعه دوربین اصلی گوشی شیائومی می 9 از قابلیت های دیگری مثل عکسبرداری پرتره (Portrait Mode)، پانوراما (Panorama)، HDR و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 و 60 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. یک چراغ فلش LED دوگانه هم برای دوربین اصلی Mi 9 شیائومی در نظر گرفته شده است.

 

بررسی شیائومی Mi 9

 

در سمت مقابل سه لنز دوربین اصلی گوشی Mi 9 SE به ترتیب 48، 13 و 8 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم F/1.8، F/2.4 و F2.4 دارند. لنز دوربین 48 مگاپیکسلی آن از نوع واید است و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند. لنز دوربین 13 مگاپیکسلی آن از نوع اولتراواید خواهد بود و لنز دوربین 8 مگاپیکسلی آن هم از نوع تله‌فتو است و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند. عکسبرداری پرتره، پانوراما، HDR و ضبط ویدئو های 4k با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی شیائومی Mi 9 SE امکانپذیر هستند. ضمنا یک چراغ فلش LED دوگانه هم برای دوربین اصلی گوشی می 9 اس ای در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سه‌ گانه دو گوشی مذکور چگونه است؟ در بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE مشخص شد که دوربین اصلی هر دو گوشی کیفیت مطلوبی دارد. با دوربین اصلی می 9 می‌توانید در محیط های با نور خوب عکس های فوق‌العاده‌ای ضبط کنید. کیفیت عملکرد دوربین در محیط های کم نور هم افت زیادی ندارد و تقریبا تمام عکس هایی که با آن ضبط می‌شوند شاداب، شارپ، واضح و جذاب هستند. عکسبرداری پرتره هم با دوربین اصلی این گوشی کیفیت بسیار عالی خواهد داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

در سمت مقابل دوربین اصلی شیائومی Mi 9 SE هم در محیط های با نور مناسب عکس های بسیار خوبی ضبط می‌کند اما مقدار افت کیفیت آن در محیط های تاریک بیشتر از دوربین شیائومی می 9 خواهد بود. با این حال عملکرد دوربین اصلی گوشی در محیط های کم نور آزاردهنده نیست و عکس هایی که در این شرایط با دوربین اصلی این گوشی ضبط می‌شوند نسبت به خیلی از گوشی های هم رده کیفیت بهتری دارند. عکس های پرتره هم با دوربین اصلی شیائومی Mi 9 SE با کیفیت بسیار خوبی قابل ضبط هستند. به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی هر دو گوشی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE کیفیت عملکرد عالی دارد اما در مجموع کیفیت عملکرد دوربین اصلی Mi 9 از Mi 9 SE بیشتر است که این موضوع با توجه به گران‌تر بودن شیائومی می 9 و ترکیب دوربین قدرتمندتر آن معقولانه به نظر می‌رسد.

 

بررسی شیائومی Mi 9

 

اما دوربین سلفی دو گوشی مورد نظر هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو از یک لنز 20 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 بهره می‌برند که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. کیفیت عملکرد دوربین سلفی دو گوشی Mi 9 و Mi 9 SE با توجه به مشابه بودن ساختار آن ها کاملا یکسان است. با دوربین سلفی هر دو گوشی نام برده شده می‌توانید عکس های سلفی بسیار خوب و با کیفیتی ضبط کنید که برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بسیار عالی هستند. ضمنا دوربین سلفی هر دو گوشی نام برده شده علیرغم اینکه از یک لنز واحد تشکیل شده، قابلیت عکسبرداری پرتره را تحت پشتیبانی قرار می‌دهد. عکس هایی که در این حالت با دوربین سلفی این گوشی ضبط می‌شوند هم کیفیت بسیار خوبی دارند و از جزئیات مطلوبی برخوردار خواهند بود. بنابراین به طور کلی باید گفت که دو گوشی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE از نظر دوربین گوشی های بسیار خوبی هستند. دوربین سلفی این دو اسمارتفون کاملا مشابه یکدیگر است اما ساختار دوربین اصلی و سه گانه آن ها کمی با هم تفاوت دارد و کیفیت عملکرد دوربین اصلی شیائومی می 9 کمی از Mi 9 SE بهتر خواهد بود. با این حال دوربین خوب از ویژگی های مثبت هر دو گوشی نام برده شده به شمار می‌رود.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE : باتری و شارژدهی

در آخرین بخش بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE در رابطه با باتری این دو گوشی، توان شارژدهی و همچنین سرعت شارژ مجدد آن ها صحبت می‌کنیم. با توجه به اینکه گوشی می 9 صفحه نمایش بزرگ‌تری نسبت به Mi 9 SE دارد، طبیعتا از یک باتری بزرگ تر هم بهره می‌برد. باتری این گوشی ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعتی را ارائه کرده و از نوع لیتیوم یونی است. شاید تصور کنید که این مقدار ظرفیت باتری برای گوشی که نمایشگری 6.39 اینچی دارد خیلی مقدار مناسبی نیست، اما نباید فراموش کرد که تراشه اسنپدراگون 855 بکار رفته در اسمارتفون بسیار بهینه بوده و طی فرآیند 7 نانومتری تولید شده است که منجر به ایجاد تعادل در مصرف انرژی باتری می‌شود.

در سمت مقابل باتری لیتیوم یونی که در گوشی شیائومی Mi 9 SE بکار رفته ظرفیت 3070 میلی آمپر ساعتی دارد که پیش‌بینی می‌کنیم بازده آن تقریبا مشابه با بازده باتری 3300 میلی آمپر ساعتی گوشی می 9 باشد. در بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE مشخص شد که با یک بار شارژ باتری هر یک از این دو اسمارتفون و استفاده نرمال از آن ها تقریبا می‌توان از هر گوشی برای یک روز کامل استفاده کرد. طبیعتا اگر مقدار استفاده شما از گوشی بیشتر از حالت نرمال شود، باتری دستگاه هم زودتر شارژ خالی می‌کند و اگر مقدار استفاده شما کمتر از حالت نرمال باشد، باتری گوشی دوام بیشتری خواهد داشت. پس میزان شارژدهی باتری دو گوشی Mi 9 و Mi 9 SE معمولی است.

 

بررسی شیائومی Mi 9

 

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

اما از نظر سرعت شارژ مجدد مابین باتری دو اسمارتفون مذکور تفاوت هایی وجود دارد. گوشی Mi 9 از قابلیت Quick Charge 4+ کوالکام پشتیبانی می‌کند و شارژر فابریک آن 27 واتی است. این گوشی از قابلیت شارژ بیسیم هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. اما در سمت مقابل گوشی شیائومی Mi 9 SE از یک شارژ 18 واتی بهره می‌برد که قابلیت شارژ سریع را برای دستگاه به ارمغان آورده اما کیفیت آن به اندازه Quick Charge 4+ کوالکام نیست. همچنین این گوشی برخلاف Mi 9 از شارژ بیسیم هم پشتیبانی نمی‌کند. اما سرعت شارژ مجدد باتری دو گوشی چطور خواهد بود؟ در بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری 3300 میلی آمپر ساعتی می 9 شیائومی ظرف مدت زمانی در حدود 80 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود. این سرعت شارژ واقعا سرعت شارژ خوبی است و از دیگر نقاط قوت گوشی Xiaomi Mi 9 محسوب می‌شود. اما در سمت دیگر باتری Mi 9 SE برای فول شارژ شدن به زمانی در حدود 100 دقیقه احتیاج دارد. پس اگر به سرعت شارژ مجدد باتری اهمیت می‌دهید گوشی Mi 9 کیفیت عالی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

جدول مقایسه شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE:

 

شیائومی Mi 9 SE

شیائومی Mi 9

 

5.97 اینچ

2340 در 1080 پیکسل

تراکم پیکسلی 432 پیکسل در هر اینچ

Super AMOLED

6.39 اینچ

2340 در 1080 پیکسل

تراکم پیکسلی 403 پیکسل در هر اینچ

Super AMOLED

صفحه نمایش

اندروید 9 پای

رابط کاربری MIUI 10

اندروید 9 پای

رابط کاربری MIUI 10

سیستم عامل و رابط کاربری

اسنپدراگون 712 کوالکام

پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای Kyro 360

رم 6 گیگابایتی

حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایتی

اسنپدراگون 855 کوالکام

پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای Kyro 485

رم 6 و 8 گیگابایتی

حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایتی

پردازنده، رم و حافظه داخلی

48، 13 و 8 مگاپیکسلی

واید ، اولتراواید ، تله‌فتو

دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی

48، 16 و 12 مگاپیکسلی

واید ، اولتراواید ، تله‌فتو

دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی

دوربین اصلی و سلفی
لیتیوم یونی 3070 میلی آمپر ساعت لیتیوم یونی 3300 میلی آمپر ساعت باتری و شارژدهی
     

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE پرداختیم. دو گوشی نام برده شده از جدیدترین گوشی های شرکت شیائومی هستند که تلفیقی از کیفیت و ظاهر زیبا، سخت افزار قدرتمند و قیمت مناسب را ارائه می‌کنند. قیمت شیائومی Mi 9 و Mi 9 SE در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودشان واقعا رقابتی در نظر گرفته شده و این موضوع ارزش خرید آن ها را زیاد می‌کند. برای از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این دو اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

گوشی شیائومی Mi 9

نقاط قوت:

  • طراحی و ظاهر زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • بهره‌مندی از نمایشگر با قابلیت اسکن انگشت
  • تراشه فوق‌العاده قدرتمند
  • رم عالی
  • دوربین اصلی و سلفی بسیار خوب
  • سرعت شارژ عالی باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • عدم بهره‌مندی از طراحی ضد آب
  • عدم پشتیبانی از حافظه جانبی

 

گوشی شیائومی Mi 9 SE

نقاط قوت:

  • طراحی و ظاهر زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • بهره‌مندی از نمایشگر با قابلیت اسکن انگشت
  • رم خوب
  • دوربین اصلی و سلفی خوب
  • سرعت شارژ عالی باتری
  • قیمت بسیار مناسب

 

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از حافظه جانبی
  •