نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus VivoBook S15 | همراه سبک، ظریف و قدرتمند!

نقد و بررسی 01 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus VivoBook S15 | همراه سبک، ظریف و قدرتمند!

یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا و رده کاربری عمومی ایسوس، سری VivoBook است. ایسوس (Asus) همواره در این سری لپ‌تاپ از تمام خلاقیت خود استفاده کرده تا محصول نهایی زیبا و با کیفیتی را روانه بازار کند. یکی از سری‌های جدید این شرکت تایوانی، VivoBook S15 نام دارد. این مدل لپ‌تاپ مالتی‌مدیا یا ظاهری بسیار زیبا و ظریف در دو مدل کانفیگ سخت‌افزاری عرضه شده است.

لپ‌تاپ‌های ایسوس S510UF و S510UQ دو شماره مدل‌ از سری لپ‌تاپ VivoBook S15 هستند. این سری لپ‌تاپ زیبا در دو رنگ طلایی یخی و خاکستری عرضه شده است. یکی از ویژگی‌های این لپ‌تاپ بدنه کوچک و جمع‌و‌جور آن است. در واقع ایسوس در قالب بدنه یک لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش 14 اینچی، یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی را جای داده است. استفاده از این کار باعث شده حاشیه دور صفحه‌نمایش بسیار کم باشد و صفحه‌نمایش بزرگ و جذاب‌تر به‌نظر برسد اما کیبورد لپ‌تاپ هم مانند کیبورد لپ‌تاپ‌های 15.6 اینچی نیست. در لپ‌تاپ VivoBook S15 ایسوس از قسمت ماشین‌حساب که شامل اعداد بود، استفاده نکرده است. البته با توجه به رده کاربری و استفاده از آن چندان هم الزامی نبود.

علاوه بر ویژگی‌های سخت‌افزاری، ایسوس VivoBook S15 از سخت‌افزار قدرتمندی استفاده می‌کند که باعث شده علاوه بر کارهای ساده روزانه، بتوانید با آن کارهای تخصصی و حرفه‌ای‌تری را انجام دهید. ایسوس در مدل حرفه‌ای‌تر این لپ‌‌تاپ که Asus S510UF نام دارد، از پردازنده نسل هشتم Intel Core i7 به همراه کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA GeForce MX130 استفاده کرده است. همچنین حافظه رم این لپ‌تاپ هم 12 گیگابایتی است اما امکان ارتقا آن تا 16 گیگابایت وجود دارد. بر روی این لپ‌تاپ از هارد دیسک 1 ترابایتی استفاده شده است که توسط حافظه SSD تا 512 گیگابایت دیگر قابل ارتقا است.

با خرید لپ‌تاپ Asus S510UF با قیمت مناسب نسبت به قیمت لپ‌تاپ‌های هم رده، می‌توانید در کنار داشتن لپ‌تاپی شیک از لحاظ ظاهری به سخت‌افزار کارآمدی دسترسی داشته باشید. با استفاده از توان پردازشی این لپ‌تاپ می‌توانید به‌راحتی به آن کارهای حرفه‌ای مانند طراحی گرافیک، انیمیشن، تدوین ویدیو، برنامه نویسی و نقشه‌کشی را انجام دهید. قیمت Asus S510UF و قیمت S510UQ را می‌توان آخرین مورد مثبت در خصوص این سری از لپ‌تاپ‌های ایسوس دانست. در صورتی که به‌دنبال لپ‌تاپی با کارآمد با ظاهر زیبا و قیمت مناسب هستید، Asus S510UF و Asus S510UQ را در لیست بررسی خود قرار دهید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus VivoBook S15

 

طراحی و کیفیت ساخت Asus VivoBook S15

ایسوس در لپ‌تاپ سری VivoBook S15 از بهترین قطعات برای ساخت بدنه لپ‌تاپ استفاده کرده است. این لپ‌تاپ ایسوس کاملاً از آلومینیوم در ساخت بدنه استفاده کرده است و این مورد باعث شده بدنه لپ‌تاپ جلوه بسیار زیبا و جذابی داشته باشد. علاوه بر بدنه فلزی سبک این لپ‌تاپ، ضخامت Asus S510UF یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری آن است. این لپ‌تاپ تنها 1.7 سانتی‌متر ضخامت دارد که بسیار عالی است. ضخامت کم و بدنه آلومینیومی VivoBook S15 باعث شده که این لپ‌تاپ با ابعاد 17.9 × 243.5 × 361.4 میلی‌متر تنها 1.7 کیلوگرم وزن داشته باشد. با خرید لپ‌تاپ ایسوس مدل VivoBook S15 به یک لپ‌تاپ بسیار زیبا و با دوام دسترسی خواهید داشت. همچنین با توجه به ابعاد و وزن لپ‌تاپ، می‌توانید به‌آسانی VivoBook S15 را در کیف و کوله حمل کنید و همه‌جا همراه خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus VivoBook S15

 

پورت‌ها و بلندگو

بدنه لپ‌تاپ VivoBook S15 با توجه به ضخامت کم، محدودیت‌هایی برای قرار دادن پورت‌ها و اتصالات دارد. اما ایسوس در همین فضای محدود از مهم‌ترین پورت‌ها بر روی لپ‌تاپ‌ استفاده کرده است. بر روی لبه کناری سمت راست دستگاه، علاوه بر ورودی کابل برق، یک پورت USB 3.0، خروجی تصویر HDMI، یک پورت USB Type-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار داده شده است. در سمت دیگر نیز دو پورت USB 2.0 و کارت‌خوان SD در دسترس هستند. همچنین چراغ‌های نمایش وضعیت لپ‌تاپ برای روشن بودن صفحه‌نمایش و میزان باتری، در کنار پورت‌های لبه سمت چپ لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند. بر روی بدنه‌ این لپ‌تاپ برای جلوگیری از افزایش وزن و همچنین محدودیت ضخامت، از درایو نوری استفاده نشده است اما می‌توانید از طریق پورت USB، یک درایو نوری اکسترنال را به ‌لپ‌تاپ متصل کنید.

بلندگوهای لپ‌تاپ Asus VivoBook S15 هم ساخته خود شرکت ایسوس هستند و با فناوری SonicMaster برای پخش صدا در حالت‌های مختلف بهینه شده‌اند. در این لپ‌تاپ از دو بلندگوی داخلی استفاده شده است که کیفیت صدای مناسبی دارند و برای گوش دادن به موسیقی و تماشا فیلم با آن نیازی به هدفون ندارید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus VivoBook S15

 

صفحه‌نمایش

یکی از قسمت‌های مهم هر لپ‌تاپی صفحه‌نمایش آن است، مخصوصاً وقتی با لپ‌تاپ در رده کاربری مالتی‌مدیا طرف باشیم. لپ‌تاپ ایسوس VivoBook S15 با سه مدل صفحه‌نمایش عرضه شده است. پنل صفحه‌نمایش همه مدل‌های این لپ‌تاپ از نوع TFT است. در اولین مدل شاهد صفحه‌نمایش HD با رزولوشن 1366x768 هستیم. همچنین این صفحه‌نمایش با روکش مات عرضه شده است. دو مدل بعدی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ Asus VivoBook S15 صفحه‌نمایش با کیفیت فول اچ دی (Full HD) و رزولوشن 1920x1080 دارند. یکی از این دو مدل Full HD، روکش مات دارد و دیگری صفحه‌نمایش براق. مدل صفحه‌نمایش با روکش مات همچنین از حالت زوایه دید وسیع 178 درجه‌ای پشتیبانی می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

اگر می‌خواهید لپ‌تاپ را از خانه خارج کنید و در شرایط نوری قوی مانند زیر نور خورشید از آن استفاده کنید، صفحه‌نمایش با روکش مات برای شما بهتر است زیرا صفحه‌نمایش براق برای کار کردن در شرایط نوری قوی چندان مناسب نیست. البته روکش مات تا حدودی از زنده بودن رنگ‌ها کم می‌کند و اگر شفافیت کامل تصاویر را را می‌خواهید و قصد خارج کردن لپ‌تاپ را از خانه ندارید، می‌توانید صفحه‌نمایش با روکش براق را خریداری کنید. ایسوس بر روی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ VivoBook S15 از سه حالت ویژه برای نمایش استفاده کرده است. به غیر از حالت عادی صفحه‌نمایش می‌توانید حالت Eye Care را برای مراقبت از چشم فعال کنید. با فعال کردن این حالت، نور آبی مزاحم صفحه‌نمایش جای خود را به رنگ ملایم قرمز می‌دهد تا در طولانی مدت چشم‌های شما را اذیت نکند. حالت ویژه بعد Vivid نام دارد که برای نمایش فیلم بسیار مناسب است. در حالت Vivid رنگ‌ها با غلظت بیشتری نمایش داده می‌شوند و تصویر زیباتری مشاهده خواهید کرد. حالت آخر هم؛ حالت دستی یا Manual نام دارد که می‌توانید در آن هر تنظیماتی را که می‌خواهید بر روی صفحه‌نمایش اعمال کنید.

در بالای صفحه‌نمایش لپ‌تاپ VivoBook S15 شرکت ایسوس از وب‌کم با کیفیت VGA استفاده شده است که شاید تنها ایراد این لپ‌تاپ باشد. زیرا انتظار می‌رفت بر روی این لپ‌تاپ با این توان سخت‌افزاری از وب‌کم با کیفیت HD استفاده می‌شد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus VivoBook S15

 

کیبورد

از آنجایی ابعاد لپ‌تاپ VivoBook S15 ابعاد یک لپ‌تاپ 14 اینچی است، ایسوس بر روی این لپ‌تاپ هم از کیبورد کوچک‌تر استفاده کرده است. کیبورد جزیره‌ای با کلیدهای استاندارد، درست وسط پنل داخلی تعبیه شده است. کیبورد قسمت مربوط به اعداد را ندارد و با توجه به رده کاربری لپ‌تاپ هم تقریباً نیازی به آن نیست. نکته مثبت کلیدهای کیبورد ایسوس VivoBook S15 این است که به‌ نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند و می‌توانید با استفاده از کلیدهای ترکیبی خاموش و روشن بودن و همچنین میزان شدت نور آن‌ها را نیز تغییر دهید. ایسوس تا ‌جایی که امکان داشته بخش مربوط به کیبورد (Keyboard) را به بالا سطح پنل داخلی برده تا فضای بخش استراحت‌گاه دست بزرگ‌تر باشد. لازم به‌ذکر است که عمق کلیدهای کیبورد تنها 1.4 میلی‌متر است و این باعث می‌شود تجربه تایپ بهتری داشته باشید. به‌علاوه اینکه تمامی کلیدهای لپ‌تاپ هم یک سطح‌ پایین‌تر از پنل داخلی قرار گرفتند تا انگشتان شما از بالا آن‌ها را لمس کند تا راحت‌تر تایپ کنید.

در قسمت استراحت‌گاه دست نیز از یک تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه استفاده شده است که از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند. همچنین ایسوس در لپ‌تاپ VivoBook S15 خود از حسگر اثر انگشت استفاده کرده است که کاملاً با ویندوز 10 سازگاری دارد. این حسگر اثر انگشت بالا سمت راست تاچ‌پد تعبیه شده است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus VivoBook S15

 

 سخت‌افزار، حافظه و باتری

ایسوس لپ‌تاپ VivoBook S15 را در چند مدل کانفیگ سخت‌افزاری روانه بازار کرده است که دو مورد از مطرح‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. اولین مدل این لپ‌تاپ با شماره مدل Asus S510UQ شناخته می‌شود از پردازنده نسل هشتم Intel Core i5 با سرعت پردازنده 1.6 استفاده می‌کند. کارت گرافیک این مدل هم NVIDIA GeForce 940MX با 2 گیگابایت حافظه اخصاصی از نوع DDR5 است که البته می‌تونید حافظه آن را تا 4 گیگابایت ارتقاء دهید. حافظه رم قرار گرفته بر روی لپ‌تاپ Asus S510UQ یک رم 12 گیگابایتی است که تا 16 گیگابایت حافظه از نوع DDR4 قابلیت ارتقاء دارد.

مدل دیگر لپ‌تاپ VivoBook S15 که با شماره مدل Asus S510UF شناخته می‌شود، از لحاظ سخت‌افزاری قدرت بیشتری دارد. خود این مدل لپ‌تاپ هم با دو پردازنده مختلف روانه بازار شده است. در لپ‌تاپ Asus S510UF از پردازنده‌های نسل هشتم Intel Core i5 و Intel Core i7 استفاده شده است. در مدل حرفه‌ای این لپ‌تاپ از پردازنده اینتل Core i7 با سرعت پردازنده 1.8 گیگاهرتز استفاده شده است که در هنگام پردازش سنگین با استفاده از فرکانس توربو، سرعت آن تا 4 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. برای این مدل حرفه‌ای‌تر از کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA GeForce 130MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی (با قابلیت ارتقاء تا 4 گیگابایت) از نوع DDR5 استفاده شده است. حافظه رم Asus S510UF هم دقیقاً مشابه مدل Asus S510UQ است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ HP Omen 17T AN100-H : بی رحمانه بازی کنید

هارد دیسک قرار گرفته بر روی لپ‌تاپ ایسوس VivoBook S15 هم دو مدل 500 گیگابایت و 1 ترابایتی است. این هارد دیسک قابلیت ارتقاء توسط حافظه SSD را دارد و می‌توانید تا 512 گیگابایت دیگر به آن اضافه کنید. لپ‌تاپ VivoBook S15 از حافظه SSD M2 پشتیبانی می‌کند، یعنی می‌توانید در کنار هارد اصلی لپ‌تاپ از حافظه SSD جانبی نیز استفاده بکنید.

باتری لپ‌تاپ VivoBook S15 یک باتری 3 سلولی لیتیوم-‌پلیمر با ظرفیت 42 وات‌ساعت است. استفاده از این باتری بر روی این لپ‌تاپ باعث شده شارژدهی VivoBook S15 به 5 ساعت برسد که برای یک لپ‌تاپ با رده کاربری مالتی‌مدیا بسیار مناسب است. این لپ‌تاپ همچنین به فناوری شارژ سریع مجهز شده که باعث می‌شود باتری در 49 دقیقه تا 60% شارژ شود. در مجموع با توجه به قیمت لپ‌تاپ VivoBook S15، با خرید آن به سیستم سخت‌افزاری کارآمدی دسترسی خواهید داشت.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus VivoBook S15

 

جمع‌بندی

لپ‌تاپ ایسوس VivoBook S15 لپ‌تاپی زیبا و فوق‌باریک با توان پردازشی بالا است. این لپ‌تاپ در دو مدل سخت‌افزاری با شماره‌ مدل‌های Asus S510UQ و Asus S510UF به بازار عرضه شده است که می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را خریداری کنید. در کنار ظاهر و سیستم سخت‌افزاری، قیمت لپ‌تاپ ایسوس VivoBook S15 ارزش خرید آن را بالا می‌برد. 

 

نکات مثبت

  • بدنه آلومینیومی
  • بدنه سبک و باریک
  • صفحه‌نمایش Full HD با زاویه دید 178 درجه‌ای
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • فناوری شارژ سریع

 

نکات منفی

  • وب‌کم VGA

 

 

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus VivoBook S15