نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL (ایسوس زن پد Z380KL)

نقد و بررسی 18 دی 1397 علی مظفری

نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL (ایسوس زن پد Z380KL)

یکی از تبلت‌های خوش قیمت و اندرویدی که البته چند سالی از عمر آن می‌گذرد، تبلت ایسوس زن پد Z380KL است که صفحه نمایشی 8 اینچی دارد. این تبلت برای کسانی که می‌خواهند با هزینه کم یک تبلت اندرویدی داشته باشند گزینه مناسبی خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL بپردازیم.

 

مقدمه

در ماه ژوئن (June) سال 2015 شرکت ایسوس به طور رسمی از تبلت جدیدی با نام Asus ZenPad Z380KL رونمایی کرد. این تبلت بنا به دلایل خاص توانست مورد استقبال کاربران قرار گیرد. اصلی‌ترین دلیل استقبال کاربران از این محصول مربوط به قیمت Asus ZenPad Z380KL می‌شود که در مقایسه با قیمت تبلت‌های دیگر به مراتب مقرون به صرفه تر است. این تبلت شاید بستر سخت افزاری خیلی قدرتمندی نداشته باشد اما می‌تواند تبلتی کار راه انداز محسوب شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین اگر قصد خرید این تبلت را دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمایید.

 

نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL : طراحی و ظاهر

ایسوس سعی کرده که تبلت زن پد Z380KL را به گونه‌ای طراحی کند که از نظر ظاهری زیبا باشد و کیفیت مطلوبی را هم ارائه نماید. شاید کیفیت ساخت این تبلت با تبلت‌های رده بالا قابل مقایسه نباشد اما دستگاه با توجه به قیمتی که دارد از کیفیت ساخت بسیار مطلوبی بهره می‌برد. فریم اصلی آن از آلومینیوم ساخته شده و ایسوس مدعی است که پنل جلوی تبلت را با شیشه گوریلاگلس 1 و همچنین لایه ضد چربی دست پوشانده است.با این حال توصیه می‌کنیم اگر ایسوس زن پد Z380KL را خریداری کردید، حتماً یک گلس محافظ ال سی دی را روی نمایشگر آن نصب کنید.

 

بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL

 

قاب پشت این تبلت و سایر بخش‌های بدنه آن از پلاستیک تشکیل شده‌اند اما ظاهری شیک و جذاب را برای دستگاه به ارمغان می‌آورند. در لبه سمت راست قاب تبلت دکمه‌های پاور و ولوم (تنظیم صدا) نصب بوده و در لبه فوقانی قاب تبلت هم سوکت شارژ و جک هدفون آن تعبیه شده است. بدنه این تبلت ابعاد 8.5 در 123 در 209 میلیمتری را ارائه کرده و وزن آن به چیزی در حدود 350 گرم می‌رسد. بنابراین Asus ZenPad Z380KL یک تبلت نسبتاً سبک و کم ضخامت است و ظرافت طراحی مناسبی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت Galaxy Tab S3 سامسونگ (گلکسی تب اس 3)

قاب پشت این تبلت قابل جداسازی است و با خارج کردن آن به شیار سیم کارت و رم میکرو اس دی (Micro SD) تبلت دسترسی پیدا خواهید کرد. بنابراین تبلت ایسوس زن پد Z380KL از اتصال سیم کارت و همچنین امکان استفاده از شبکه LTE 4G پشتیبانی به عمل می‌آورد که این مسئله برای علاقمندان به وبگردی خبر خوبی خواهد بود. صفحه نمایش این تبلت چیزی در حدود 72.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و حاشیه‌های باریکی دارد که ظاهری خوب را برای آن به وجود آورده‌اند.

 

بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL

 

برای اینکه بتوانید بدون نگرانی در مورد ایجاد شدن خط و خش روی قاب پشت تبلت زن پد Z380KL از آن استفاده کنید، توصیه می‌کنیم یک کاور یا کیف اختصاصی را برای این تبلت خریداری کرده و دستگاه را در آن قرار دهید. به طور کلی باید گفت که تبلت Asus ZenPad Z380KL از نظر طراحی و ظاهر با توجه به قیمتی که دارد وضعیت مطلوب و کاملاً قابل قبولی را ارائه کرده است.

 

نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL : صفحه نمایش

صفحه نمایشی که در تبلت ZenPad Z380KL ایسوس به کار رفته یک نمایشگر 8 اینچی و از نوع IPS LCD است که رزولوشن 1280 در 800 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر آن به چیزی در حدود 189 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای یک تبلت میان رده و مجهز به صفحه نمایش 8 اینچی خواهد بود. حاشیه‌های نمایشگر این تبلت باریک طراحی شده‌اند و بدین سبب چیزی در حدود 72.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط نمایشگر آن احاطه شده است. ضمن اینکه روی نمایشگر تبلت با شیشه گوریلاگلس 1و لایه ضد چربی دست پوشانده شده اما بهتر است ریسک استفاده از آن بدون نصب گلس محافظ ال سی دی را نپذیرید و حتماً یک گلس محافظ را روی صفحه نمایش زن پد Z380KL ایسوس نصب کنید.

 

بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL

 

اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش تبلت زن پد Z380KL ایسوس در عمل چگونه است؟ در بررسی این تبلت مشخص شد که صفحه نمایش آن عملکرد معمولی دارد و به نوعی به اندازه هزینه‌ای که پرداخت شده کیفیت ارائه می‌کند. محتوایی که روی نمایشگر تبلت نشان داده می‌شود از نظر تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و شادابی کمی ضعف دارد اما این ضعف به قدری نیست که در حین استفاده عادی از تبلت شما را اذیت کند و به نوعی ناامید کننده باشد. صفحه نمایش تبلت از نظر زاویه دید و توان تولید روشنایی عملکرد مطلوبی دارد و با تنظیم شدت روشنایی نمایشگر آن بر روی 100 درصد می‌توانید بدون مشکل در محیط‌های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کنید. پس به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش تبلت Asus ZenPad Z380KL شاید خیلی شاداب و شارپ نباشد، اما کیفیتی در حد قابل قبول را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL : سیستم عامل و رابط کاربری

تبلت ایسوس زن پد Z380KL یک تبلت اندرویدی است که سیستم عامل اندروید 5.0 نوقا به طور پیش فرض روی آن نصب خواهد بود. با توجه به اینکه تبلت محصول سال 2015 است، جای تعجبی ندارد که نسخه قدیمی از سیستم عامل اندروید به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. البته آپدیت اندروید 6.0 مارشمالو برای این تبلت منتشر شده و شما با خرید تبلت مذکور می‌توانید به صورت OTA آپدیت (update) مورد نظر را دریافت کنید. عملکرد بستر نرم افزاری و سیستم عامل تبلت در حالت عادی خوب و روان است اما زمانی که چندین اپلیکیشن در آن نصب شوند ممکن است به تدریج در عملکرد تبلت لگ و تاخیرهایی ایجاد شود. این موضوع به ویژه زمانی که حافظه داخلی گوشی به سمت پر شدن سوق پیدا کند به شکل محسوستری قابل درک خواهد بود.

 

بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی آیپد مینی 5 2019 اپل (iPad Mini 5 2019)

ظرفیت نه چندان بالای رم تبلت، به ویژه در نسخه پایه آن که از رم 1 گیگابایتی بهره می‌برد، هم در برخی شرایط ممکن است منجر به پدیدار شدن لگ و تاخیرهایی در عملکرد دستگاه شود. برای مثال اگر چندین اپلیکیشن در بخش Recent Apps تبلت باز باشند و بخواهید سریع مابین آن‌ها جهش داشته باشید، تاخیرهای ملموسی در عملکرد تبلت ایجاد می‌شود. بنابراین به طور کلی باید گفت که بستر نرم افزاری و سیستم عامل تبلت Asus ZenPad Z380KL خیلی وضعیت مطلوبی ندارند. متاسفانه سیستم عامل این تبلت به روز نیست و بستر نرم افزاری آن هم عملکرد خیلی روان و مطلوبی نخواهد داشت .

 

نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این مرحله از بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL در رابطه با پردازنده، رم و حافظه داخلی این گوشی صحبت می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی دستگاه محسوب می‌شود. این تبلت از نظر پردازنده، رم و حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه پایه آن از تراشه اسنپدراگون 410 با پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای، پردازنده گرافیکی آدرنو 306، رم 1 گیگابایتی و حافظه داخلی 8 گیگابایتی بهره می‌برد اما نسخه برتر آن از تراشه اسنپدراگون 415 کوالکام با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای، پردازنده گرافیکی آدرنو 405، رم 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی بهره‌مند است. هر دو نسخه تبلت مذکور هم از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و با رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن ها را افزایش داد.

 

بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL

 

قدرت عملکرد نسخه پایه تبلت ZenPad Z380KL چندان تعریفی ندارد و این نسخه از تبلت مذکور فقط برای انجام کارهای روزمره نظیر وبگردی، پرسه زدن در اینستاگرام، تماشای ویدئو و غیره مناسب خواهد بود. این نسخه از تبلت مذکور حتی در برخی شرایط در حین انجام کارهای روزمره هم دچار لگ و تاخیر می‌شود، پس اگر می‌خواهید استفاده راحتی از تبلت داشته باشید؛ نسخه پایه و مجهز به رم 1 گیگابایتی تبلت زن پد Z380KL ایسوس خیلی انتخاب مناسبی برایتان نخواهد بود. اما در سمت مقابل نسخه مجهز به رم 2 گیگابایتی و تراشه اسنپدراگون 415 تبلت Asus ZenPad Z380KL عملکرد قابل قبولی دارد و کیفیت مطلوبی را برایتان به همراه خواهد داشت. لگ و تاخیرهایی که در این نسخه از تبلت مذکور به وجود می‌آیند قابل چشم پوشی هستند و عموماً در شرایطی ایجاد می‌شوند که شما اپلیکیشن‌ها و بازی‌های زیاد و سنگینی را در دستگاه نصب کنید. پس با نسخه مجهز به رم 2 گیگابایتی و تراشه اسنپدراگون 415 تبلت زنپد Z380KL می‌توانید استفاده بهتر و بدون دردسری از تبلت داشته باشید و حتی بازی‌های با گرافیک متوسط را هم بدون مشکل در آن اجرا نمایید.

 

نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL : دوربین اصلی و سلفی

شرکت ایسوس دو لنز دوربین متفاوت را به عنوان دوربین اصلی در دو نسخه مختلف تبلت زن پد Z380KL بکار برده است. نسخه مجهز به تراشه اسنپدراگون 415 (نسخه برتر) این تبلت از دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی بهره‌مند است اما نسخه پایه و مجهز به تراشه اسنپدراگون 410 آن از دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی بهره می‌برد. هر دو لنز دوربین بکار رفته در نسخه‌های مختلف تبلت مورد نظر از دیافراگم F/2.0 بهره می‌برند و از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کنند. در بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL مشخص شد که دستگاه از نظر دوربین اصلی عملکرد معمولی دارد، پس بهتر است خیلی روی عکسبرداری با دوربین اصلی این تبلت حساب باز نکنید. کیفیت دوربین 8 مگاپیکسلی نسخه برتر تبلت کمی از کیفیت دوربین نسخه 5 مگاپیکسلی آن بهتر است اما با این حال خیلی وضعیت عالی ندارد. ضمناً دوربین اصلی این تبلت از چراغ فلش LED هم بهره‌مند نیست و عملاً در محیط‌های تاریک تقریباً هیچ کارایی ندارد چون افت کیفیت محسوسی در عملکرد آن به جود می‌آید.

 

بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL

 

اما لنز دوربین سلفی که در تبلت Asus ZenPad Z380KL بکار رفته به طور مشابه در هر دو نسخه آن تعبیه شده است. دوربین سلفی این تبلت از لنزی 2 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل می‌شود. عملکرد دوربین سلفی این تبلت هم جای تعریفی ندارد، چون کیفیت قابل قبولی را ارائه نمی‌کند. پس به طور کلی باید گفت که اگر به عکسبرداری با دوربین تبلت علاقه دارید و اهمیت می‌دهید، تبلت زن پد Z380KL نمی‌تواند خیلی گزینه مناسبی برایتان باشد.

 

نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL در مورد باتری این تبلت و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در این تبلت بکار گرفته شده ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی است. اگرچه قاب پشت تبلت قابلیت جداسازی دارد اما با جدا کردن قاب پشت تبلت به باتری آن دسترسی نخواهید داشت، پس تصور نداشته باشید که باتری تبلت ایسوس زن پد Z380KL توسط کاربر قابل جداسازی و تعویض خواهد بود. در بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL مشخص شد که باتری آن با یک بار شارژ و در صورت استفاده نرمال از دستگاه به راحتی می‌تواند تا 1 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین کند که این مقدار شارژدهی برای یک تبلت کاملاً مناسب خواهد بود. برای فول شارژ شدن باتری تبلت هم تقریباً باید چیزی در حدود 150 دقیقه صبور باشید، بنابراین شاید بهتر باشد یک پاوربانک یا شارژر تبلت را با خودتان حمل کنید تا بتوانید از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری دستگاه استفاده به عمل آورید.

 

بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی MediaPad T3 10 هوآوی: بزرگ و خوش قیمت

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی تبلت Asus ZenPad Z380KL پرداختیم. قیمت تبلت مذکور نسبت به قیمت خیلی از تبلت‌های مشابه دیگر به مراتب کمتر است و این مسئله از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌رود. برخی از مهمترین ویژگی‌های مثبت و منفی تبلت ایسوس زن پد Z380KL در بخش زیر ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و با کیفیت
  • پشتیبانی از سیم کارت و شبکه LTE 4G
  • شارژدهی مطلوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • پردازنده و رم نه چندان قدرتمند (فقط در نسخه پایه)
  • دوربین نه چندان خوب