بررسی مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS: فراتر از یک میان رده

نقد و بررسی 23 آذر 1397 علی مظفری

بررسی مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS: فراتر از یک میان رده

مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS یکی از مادربردهای میان‌رده ولی قدرتمند و باکیفیت این کمپانی تایوانی بر مبنای چیپست H310 اینتل است که قیمت مناسب آن در کنار ویژگی‌های جذابی که دارد باعث شده تا به یکی از گزینه‌های اصلی خریداران تبدیل شود. با نقد و بررسی این مادربرد همراه ما باشید.

مادربرد (Motherboard) یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آن‌ها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آن‌ها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

مادربردهای سری پرایم ((PRIME ایسوس جزو محصولات رده‌بالای این کمپانی قرار می‌گیرند که برای کارهای حرفه‌ای و قرارگیری در سیستم‌های سرور کاربرد دارند. این مادربردها کیفیت ساخت و استحکام بالایی دارند و با توجه به ویژگی‌های فنی خود یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار هستند.

مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS جزو مادربردهای میان‌رده ولی حرفه‌ای و قدرتمند این کمپانی تایوانی است که بر پایه‌ی چیپست H310 و سوکت LGA1151 عرضه می‌شود و از تمامی پردازنده‌های نسل هشتم اینتل پشتیبانی می‌کند.

این مادربرد حرفه‌ای ویژگی‌های جذابی دارد که در کنار قیمت مناسب آن باعث می‌شود تا گزینه‌ی خرید بسیار جذابی باشد. مادربرد ایسوس پرایم اچ 310 پلاس از تکنولوژی Turbo Boost Technology 2.0، DIGI+، VRM، USB 3.1 Gen 1، تکنولوژی اُپتان (Optane) اینتل، پورت USB Type C، دو اسلات رم DDR4، M.2 Storage، سیستم صوتی حرفه‌ای و... بهره می‌برد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مانیتور Asus MG28UQ | برای یک تجربه گیمینگ حرفه‌ای!

از آنجایی که این مادربرد از چپیست سری H بهره می‌برد می‌توانید برای کارهای مالتی‌مدیا و انجام پردازش‌های نیمه‌سنگین روی آن حاسب کنید. اما در مورد پردازش‌های سنگین و محاسبات پیچیده بهتر است سراغ مادربردهای مبتنی بر چیپست سری Z بروید.

اگر قصد خرید مادربردی حرفه‌ای و قدرتمند با قیمت مناسب را دارید با نقد و بررسی مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS همراه ما باشید. ضمن اینکه می‌توانید قیمت مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS را با قیمت مادربردهای دیگر نیز مقایسه کنید تا بتوانید هنگام خرید تصمیم درستی بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد ایسوس پرایم اچ 310 پلاس

 

برای خریداران مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS

 

مادربرد asus prime h310-plus

 

مادربرد ایسوس پرایم اچ 310 پلاس یکی از مادربردهای باکیفیت این غول تایوانی است که از طراحی مدرن و جذابی بهره می‌برد که نشان از یک محصول حرفه‌ای دارد. در این مادربرد از ترکیب رنگ سیاه، نقره‌ای و خاکستری استفاده شده است که زیبایی‌های آن را دوچندان کرده است.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

کمپانی ایسوس با استفاده از سیستم امنیتی پنج گانه موسوم به 5X PROTECTION III توانسته است طول عمر و استحکام مادربرد PRIME H310-PLUS را افزایش دهد. این تدابیر امنیتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • SafeSlot Core: این اسلات در واقع شیار انحصاری ایسوس است که 1.6 برابر نسبت به اسلات‌های معمولی استحکام بیشتری دارد. این اسلات با یک گیره‌ی خاص به مادربرد متصل می‌شود و مقاومت آن در برابر برش 1.3 برابر بیشتر است.
  • LAN Guard: این سیستم امنیتی در واقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.
  • Overvoltage: ایسوس با طراحی مدارهای حرفه‌ای در سطح کلاس جهانی تلاش کرده است تا با راهکار انحصاری خود ضمن کنترل میزان ولتاژ، از چیپست مادربرد، پورت‌های ارتباطی و رمزنگارهای صوتی نیز در مقابل ولتاژهای بالا محافظت کند.
  • DIGI+ VRM: به کمک این تکنولوژی منحصر به‌ فرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.
  • محافظ I/O ضد زنگ: ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضد زنگ تهیه می‌شود.

 

در قسمت بالای مادربرد محل قرارگیری پردازنده را می‌بینید. مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل با فناوری ساخت 14 نانومتری بر پایه‌ی چیست H310 و سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه مادربرد ایسوس از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد.

در قسمت سمت راست پردازنده، دو شیار DIMM به چشم می‌خورد که می‌تواند از چهار رم 16 گیگابایت DDR4 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 2666 مگاهرتز تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

در این بخش مادربرد ایسوس نسبت به نسل قبلی تا دو برابر سرعت خواندن سریع‌تری دارد، ظرفیت آن دو برابر بیشتر شده و میزان مصرف نیز 20 درصد کاهش یافته است.

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

در قسمت سمت چپ پایین مادربرد ایسوس پرایم H310-PLUS می‌توان یک اسلات PCIe 3.0/2.0، دو اسلات PCIe 2.0 و سه اسلات PCI را برای نصب کارت گرافیک یا دیگر کارت‌های خارجی مشاهده کرد.

از آنجایی که این مادربرد از تکنولوژی Optane اینتل پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

مادربردهایی که در زمره‌ی محصولات حرفه‌ای‌تر قرار می‌گیرند، نیاز به سیستم خنک‌کننده‌ی مناسب دارند. در این بخش نیز کمپانی ایسوس از مادربرد خود غافل نبوده و تلاش کرده است تا با بهینه‌سازی‌های صورت گرفته، میزان گرمای خروجی و دمای سیستم را در حد قابل قبولی نگه دارد.

کمپانی ایسوس برای مادربرد PRIME H310-PLUS از سیستم Fan Xpert2+ استفاده کرده است که به لطف آن می‌توان روی سیستم خنک‌کننده و کاهش صدای سیستم کنترل انعطاف‌پذیری داشت و از سوی دیگر هنگام اجرای بازی‌های سنگین دمای پردازنده‌ی گرافیکی را در سطح قابل قبول نگه داشت.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد Asus prime h310-plus

 

ایسوس برای مادربرد PRIME H310-PLUS تعداد چهار پورت ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه در نظر گرفته است تا بتوانید با خیال راحت از این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

اما در قسمت پشت مادربرد ایسوس می‌توانیم یک پورت PS/2 ترکیبی برای اتصال موس یا کیبورد، یک پورت D-Sub، یک پورت HDMI، دو پورت USB 3.1 Gen 1 Type A، دو پورت USB 2.0، یک پورت COM، یک پورت LPT و سه جک صوتی 3.5 میلی‌متری به چشم می‌خورد.

 

سیستم صوتی

 

سیستم صوتی مادربرد Asus prime h310-plus

 

ایسوس تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS فراهم کند. به همین منظور از یک چیپست هشت کاناله‌ی Realtek ALC887 و خازن‌های قدرتمند تولید کمپانی ژاپنی Nichicon استفاده کرده است.

تدابیر هوشمندانه‌ی ایسوس (Asus) در کنار سخت‌افزار حرفه‌ای به‌کار گرفته شده تا سیستم صوتی این مادربرد به شکلی کاملاً دقیق صداهای آنالوگ و دیجیتال را تشخیص دهد و نویزهای احتمالی را از بین ببرد. علاوه بر این ایسوس به صورت نرم‌افزاری و با استفاده از فناوری‌های مختلف پردازش صدا، تلاش کرده تا کیفیت صدای خروجی عالی باشد.

 

تست عملکرد

 

مادربرد ایسوس پرایم h310-plus

 

اما برای بررسی عملکرد یک مادربورد بهترین کار انجام تست‌های مختلف است. ابتدا باید سخت‌افزار مناسب از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل موسوم به کافی لیک (Coffee Lake) گرفته تا حافظه‌ی رم و کارت گرافیک روی مادربرد نصب شود تا بتوان نتایج به دست آمده را بهتر تحلیل کرد.

شاید مادربرد PRIME H310-PLUS ایسوس جزو محصولات گران قیمت و رده بالا نباشد، ولی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. این مادربرد به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS با 1000 پردازنده، ماژول رم DDR4، کارت گرافیک و سخت‌افزارهای دیگر سازگاری دارد. اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت ایسوس در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال توصیه می‌شود از کارت گرافیک، کارت صدا و درایوهای نوری ساخت ایسوس بهره بگیرید.

برای تست این مادربرد از یک پردازنده‌ی شش هسته‌ای Core i5 8500 اینتل، 16 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله با فرکانس 2400 مگاهرتز، کارت گرافیک ASUS GeForce GTX 1050 OC، درایو SSD ای‌دیتا با ظرفیت 120 گیگابایت، فضای ذخیره‌سازی دو ترابایت و سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی استفاده کردیم.

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت مادربرد ایسوس PRIME H310-PLUS سوکت 1151

این مادربرد در بخش گیمینگ نیز می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. با اینکه بر اساس چیپست به کار رفته در این مادربرد نمی‌توان انتظار پردازش‌های سنگین داشت، ولی با در اختیار گرفتن سخت‌افزار مناسب و کمی دستکاری تنظیمات بازی‌ها، می‌توانید از عناوین مختلف و جذاب لذت ببرید.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهم‌ترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی چون طراحان گرافیک، تدوینگران، برنامه‌نویس‌ها و مدیران سرور برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS، این سخت‌افزار مصرف بسیار پایین و بهینه‌ای دارد. ضمن اینکه نسبت به نسل قبلی مصرف آن 20 درصد کمتر شده است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن‌ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. مادربردهای سری PRIME جزو محصولات رده‌ بالا و حرفه‌ای ایسوس شناخته می‌شوند که به‌راحتی می‌توانید از جدیدترین و قوی‌ترین سخت‌افزار موجود در بازار، روی این مادربرد استفاده کنید.

این کمپانی برای اینکه بتواند طیف وسیعی از کاربران با بودجه‌های مختلف و کاربری‌های متفاوت را پوشش دهد، محصولات خود را با مشخصات فنی و ظاهری متنوع روانه‌ی بازار می‌کند. مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS یکی از مادربردهای میان‌رده‌ی این کمپانی تایوانی است که با توجه به پشتیبانی از چیپست H310 بیشتر مناسب کارهای مالتی‌مدیا (Multimedia) و کارهای روزمره و خانگی است.

اما با توجه به مشخصات فنی این مادربرد، به راحتی می‌توانید با انتخاب صحیح سخت‌افزار مناسب، برای پردازش‌های نیمه‌سنگین و اجرای نرم‌افزارهای طراحی، ویرایش عکس و فیلم، مالی، بسته‌ی آفیس و حتی اجرای برخی از بازی‌ها روی این مادربرد حساب ویژه‌ای باز کنید.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل، قابلیت‌های ویژه‌ی امنیتی، طول عمر و استحکام زیاد، بهره‌گیری از دو اسلات M.2، دو اسلات کارت گرافیک، پورت‌های کامل، طراحی مدرن و زیبا، قیمت معقول، پشتیبانی تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله و... فقط بخشی از مشخصات فنی جذاب این مادربرد حرفه‌ای است.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • پشتیبانی از دو اسلات رم DDR4 با فرکانس 2666 مگاهرتز
  • پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل
  • سیستم خنک‌کننده‌ی بهینه شده
  • پشتیبانی از سیستم امنیتی 5X PROTECTION III
  • پشتیبانی از تکنولوژی Optane اینتل
  • پشتیبانی از Intel Turbo Boost Technology 2.0

 

نقاط ضعف:

  • تعداد کم اسلات‌های رم DDR4