بررسی مادربرد ASUS H110M-C/CSM: ارزان ولی کارآمد

نقد و بررسی 18 آذر 1397 علی مظفری

بررسی مادربرد ASUS H110M-C/CSM: ارزان ولی کارآمد

اگر برای سیستم کامپیوتر خود دنبال مادربردی هستید که علاوه بر قیمت ارزان و مناسب بتواند از عهده‌ی کارهای روزانه و نیمه‌سنگین شما برآید و از طرف دیگر جدید و قدرتمند باشد، با نقد و بررسی مادربرد ASUS H110M-C/CSM همراه ما باشید. این مادربرد علاوه بر ویژگی‌های گفته شده امکانات دیگری دارد که ارزش خرید آن را دو چندان می‌کند.

مادربرد (Motherboard) یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آن‌ها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آن‌ها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

کمپانی تایوانی ایسوس در کنار مادربردهای حرفه‌ای و رده‌بالایی چون سری پرایم (PRIME) و راگ (ROG)، با عرضه‌ی مادربردهای میان‌رده و پایین‌رده‌ی خود، از کاربران اقتصادی که نیاز به پردازش‌های سنگین ندارند نیز غافل نبوده است.

مادربرد ASUS H110M-C/CSM یکی از همین مادربردها است که برپایه‌ی چیپست H110 و سوکت LGA1151 اینتل عرضه شده است و ویژگی‌های جذاب آن در کنار قیمت باعث شده تا فروش خوبی را تجربه کند. این مادربرد از سری پردازنده‌های نسل ششم اینتل موسوم به اسکای‌ لیک (Skylake) با لیتوگرافی 14 نانومتری پشتیبانی می‌کند.

مادربرد ایسوس اچ 110 اِم سی از دو اسلات رم DDR4، پورت USB 3.1، تکنولوژی Intel Turbo Boost، سیستم ایمنی 5X Protection، سیستم خنک‌کننده‌ی بهینه‌شده و... بهره می‌برد.

مادربردهای زیادی بر مبنای چیپست H110 و سوکت LGA 1151 وارد بازار شده‌اند، اگر قصد خرید مادربرد ASUS H110M-C/CSM را دارید می‌توانید مشخصات و قیمت مادربرد ASUS H110M-C/CSM را در میان قیمت مادربردهای ایسوس و قیمت مادربردهای موجود در بازار مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد Asus h110m-c/csm

 

برای خریداران مادربرد H110M-C/CSM ایسوس مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS H110M-C/CSM

 

طراحی مادربرد asus h110m-c/csm

 

در همان نگاه اول به مادربرد ایسوس H110M-C/CSM متوجه می‌شوید که شاید با محصولی پیچیده و مدرن مانند مادربردهای رده‌بالای ایسوس روبه‌رو نیستید، اما این مادربرد برای مخاطبان خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

کمپانی ایسوس با استفاده از سیستم امنیتی پنج گانه موسوم به 5X PROTECTION III توانسته است طول عمر و استحکام مادربرد H110M-C/CSM را افزایش دهد. این تدابیر امنیتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • SafeSlot Core: این اسلات در واقع شیار انحصاری ایسوس است که 1.6 برابر نسبت به اسلات‌های معمولی استحکام بیشتری دارد. این اسلات با یک گیره‌ی خاص به مادربرد متصل می‌شود و مقاومت آن در برابر برش 1.3 برابر بیشتر است.
  • LAN Guard: این سیستم امنیتی در واقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.
  • Overvoltage: ایسوس با طراحی مدارهای حرفه‌ای در سطح کلاس جهانی تلاش کرده است تا با راهکار انحصاری خود ضمن کنترل میزان ولتاژ، از چیپست مادربرد، پورت‌های ارتباطی و رمزنگارهای صوتی نیز در مقابل ولتاژهای بالا محافظت کند.
  • DIGI+ VRM: به کمک این تکنولوژی منحصربه‌فرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.
  • محافظ I/O ضدزنگ: ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضد زنگ تهیه می‌شود.

کمپانی ایسوس برای مادربرد H110M-C/CSM از سیستم Fan Xpert2+ استفاده کرده است که به لطف آن می‌توان روی سیستم خنک‌کننده و کاهش صدای سیستم کنترل انعطاف‌پذیری داشت و از سوی دیگر هنگام اجرای بازی‌های سنگین دمای پردازنده‌ی گرافیکی را در سطح قابل قبول نگه داشت. مادربردهای ایسوس یکی از کامل‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده‌ی onboard را در بین مدل‌های هم‌رده‌ی خود دارند که امکان کنترل و تنظیم نرم‌افزاری آن وجود دارد.

در قسمت میانی مادربرد ایسوس اچ 110 ام سی می‌توانید محل قرارگیری پردازنده را مشاهده کنید. این مادربرد از پردازنده‌های اسکای لیک (Skylake) اینتل با لیتوگرافی 14 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی ۱۴ نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) بر پایه‌ی سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه مادربرد ایسوس از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد.

در قسمت سمت راست پردازنده، دو شیار DIMM به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد این مادربرد می‌تواند از دو رم 16 گیگابایت DDR4 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 2133 مگاهرتز تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

مادربرد ASUS H110M-C/CSM از یک اسلات PCI Express 3.0 و یک اسلات PCI برای نصب کارت گرافیک و دیگر کارت‌های قابل نصب روی مادربرد بهره می‌برد. در قسمت زیر اسلات کارت گرافیک می‌توانید چیپست H110 اینتل را به رنگ طلایی مشاهده کنید.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد asus h110m-c/csm

 

مادربرد ASUS H110M-C/CSM از چهار پورت ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد تا بتوانید با خیال راحت از این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

در قسمت پشت این مادربرد یک پورت PS/2 بنفش‌رنگ برای نصب کیبورد، یک پورت PS/2 سبزرنگ برای اتصال موس، یک خروجی DVI، یک پورت D-Sub، یک پورت LAN، دو پورت USB 3.1 Gen 1، چهار پورت USB 2.0، یک خروجی COM، سه جک صوتی 3.5 میلی‌متری در نظر گرفته شده است.

 

سیستم صوتی

کمپانی ایسوس با بهره‌گیری از یک چیپست صوتی هشت کاناله‌ی Realtek ALC887 و خازن‌های قدرتمند تولید کمپانی ژاپنی Nichicon تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد ASUS H110M-C/CSM فراهم کند.

البته نمی‌توان از نظر بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انتظار داشت تا این مادربرد عملکردی نظیر مادربردهایی چون سری PRIME و ROG ایسوس داشته باشد، اما با تدابیر این کمپانی، کاربران پایین و میان‌رده می‌توانند از خرید مادربرد H110M-C/CSM و کیفیت خروجی صدای آن راضی باشند.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد asus h110m-c/csm

 

برای اینکه بتوان بهتر از نتایج عملکرد مادربرد باخبر شد، باید قطعات و سخت‌افزار مناسب با آن را روی مادربرد مورد نظر نصب کرد و با استفاده از نرم‌افزارهای بنچمارک نتایج تست‌ها را به دست آورد.

مادربرد ایسوس اچ 110 ام سی در واقع یک مادربرد اقتصادی ویژه‌ی پردازش‌های سبک و نیمه‌سنگین است. البته تکنولوژی‌های به‌کار رفته در این مادربرد کمک می‌کند با نصب سخت‌افزار مناسب، عملکرد خوبی داشته باشد ولی نمی‌توان انتظار داشت همانند یک مادربرد گیمینگ یا سرور عمل کند.

این مادربرد بیشتر مناسب افرادی است که کارهای اداری و مدیریتی انجام می‌دهند یا برای انجام کارهایی چون اجرای نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم، نرم‌افزارهای مدیریتی، مالی و نرم‌افزارهای بسته‌ی آفیس، نیاز به پردازش‌های سنگین و محاسبات پیچیده ندارند.

البته با نصب سخت‌افزار مناسب می‌توانید بازی‌های سبک و نیمه‌سنگینی چون FIFA 2017 که گرافیک بالایی ندارند یا طی سال‌های گذشته عرضه شده‌اند با دستکاری تنظیمات بازی کنید.

مادربرد ASUS H110M-C/CSM با سخت‌افزارهای زیادی در دنیا سازگاری دارد ولی اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت ایسوس در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال توصیه می‌شود از کارت گرافیک، کارت صدا و درایوهای نوری ساخت ایسوس بهره بگیرید.

برای تست این مادربرد از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i5 6400 اینتل، 8 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله با فرکانس 2133 مگاهرتز، کارت گرافیک ASUS GeForce GTX 960MX، فضای ذخیره‌سازی دو ترابایت و سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی استفاده کردیم.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهم‌ترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی که با سیستم خود زیاد کار می‌کنند برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در مادربرد ASUS H110M-C/CSM، این سخت‌افزار مصرف بسیار پایین و بهینه‌ای دارد. ضمن اینکه نسبت به نسل قبلی مصرف آن 20 درصد کمتر شده است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن‌ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. مادربرد H110M-C/CSM ایسوس جزو مادربردهای اقتصادی ایسوس به شمار می‌رود که بیشتر مناسب کارهای اداری و روزانه و پردازش‌های نیمه‌سنگین است.

اگر جزو کاربرانی هستید که محدودیت بودجه دارید و از سوی دیگر نیازی به محاسبات پیچیده و اجرای بازی‌های سنگین ندارید، مادربرد ASUS H110M-C/CSM با توجه به مشخصات فنی و قابلیت‌های خود در کنار قیمت مناسب می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های خرید باشد.

 

نقاط قوت

  • پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم اینتل
  • سیستم خنک‌کننده‌ی بهینه‌شده
  • پشتیبانی از دو ماژول رم DDR4
  • بهره‌گیری از سیستم امنیتی 5X Protection
  • چهار پورت ساتا با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه

 

نقاط ضعف

  • پشتیبانی نکردن از M.2 Storage
  • پشتیبانی نکردن از تکنولوژی اُپتان (Optane) اینتل