بررسی مادربرد ASUS PRIME H270-PRO: حرفه‌ای و اقتصادی کار کنید

نقد و بررسی 05 آذر 1397 علی مظفری

بررسی مادربرد ASUS PRIME H270-PRO: حرفه‌ای و اقتصادی کار کنید

کاربران زیادی هستند که هنگام خرید سیستم‌های کامپیوتری تلاش می‌کنند تا متناسب با بودجه‌ی خود قطعاتی را انتخاب کنند که ارزش خرید زیادی داشته باشند. مادربرد ASUS PRIME H270-PRO یکی از مادربردهای حرفه‌ای است که با یک بودجه‌ی معقول مناسب کاربران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای است. با نقد و بررسی مادربرد ASUS PRIME H270-PRO همراه ما باشید.

مادربرد (Motherboard) یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آن‌ها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آن‌ها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

مادربردهای سری پرایم ((PRIME ایسوس جزو محصولات رده‌بالای کمپانی ایسوس قرار می‌گیرند که برای کارهای حرفه‌ای و قرارگیری در سیستم‌های سرور کاربرد دارند. این مادربردها کیفیت ساخت و استحکام بالایی دارند و با توجه به ویژگی‌های فنی خود یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار هستند.

مادربرد ASUS PRIME H270-PRO یکی از مادربردهای حرفه‌ای این کمپانی تایوانی است که از تمام پردازنده‌‌های نسل ششم و هفتم اینتل پشتیبانی می‌کند. مادربرد PRIME H270-PRO با توجه به قیمت و مشخصات فنی خود، ارزش خرید بالایی دارد و نسبت به نسل قبلی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مادربرد ایسوس پرایم اچ 270 پرو از تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های جذابی چون DIGI+، VRM، USB 3.1 Gen 2، Optane، پورت USB Type C، چهار اسلات رم DDR4، M.2 Storage، سیستم صوتی حرفه‌ای و... بهره می‌برد.

اگر قصد خرید مادربردی حرفه‌ای و قدرتمند با قیمت مناسب را دارید با نقد و بررسی مادربرد ASUS PRIME H270-PRO همراه ما باشید. ضمن اینکه می‌توانید قیمت مادربرد ASUS PRIME H270-PRO را با قیمت مادربردهای دیگر نیز مقایسه کنید تا بتوانید هنگام خرید تصمیم درستی بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد ایسوس پرایم h270-pro

 

برای خریداران مادربرد ایسوس پرایم H270-PRO است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی مادربرد ASUS PRIME H270-PRO می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS PRIME H370-PRO

 

مادربرد asus prime h270-p

 

مادربرد ایسوس پرایم اچ 270 پرو یکی از مادربردهای باکیفیت این غول تایوانی است که در طراحی مدرن و جذاب آن کاملاً نشان از قدرت و وسواس ایسوس برای ارائه‌ی یک محصول حرفه‌ای دارد. در مادربرد  PRIME H270-PRO از ترکیب رنگ سیاه، نقره‌ای و خاکستری استفاده شده است که زیبایی‌های آن را دوچندان کرده است.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است.  مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

کمپانی ایسوس با استفاده از سیستم امنیتی پنج گانه موسوم به 5X PROTECTION III توانسته است طول عمر و استحکام مادربرد PRIME H270-PRO را افزایش دهد. این تدابیر امنیتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • SafeSlot Core: این اسلات (Slot) در واقع شیار انحصاری ایسوس است که 1.6 برابر نسبت به اسلات‌های معمولی استحکام بیشتری دارد. این اسلات با یک گیره‌ی خاص به مادربرد متصل می‌شود و مقاومت آن در برابر برش 1.3 برابر بیشتر است.
  • LANGuard: این سیستم امنیتی در واقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.
  • Overvoltage: ایسوس با طراحی مدارهای حرفه‌ای در سطح کلاس جهانی تلاش کرده است تا با راهکار انحصاری خود ضمن کنترل میزان ولتاژ، از چیپست (Chipset) مادربرد، پورت‌های ارتباطی و رمزنگارهای صوتی نیز در مقابل ولتاژهای بالا محافظت کند.
  • DIGI+ VRM: به کمک این تکنولوژی منحصربه‌فرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.
  • محافظ I/O ضدزنگ: ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضدزنگ تهیه می‌شود.

در قسمت بالای مادربرد محل قرارگیری پردازنده را می‌بینید. مادربرد ASUS PRIME H270-PRO از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل با فناوری ساخت 14 نانومتری برپایه‌ی چیست H270 و سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه مادربرد ایسوس از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد.

در قسمت سمت راست پردازنده، چهار شیار DIMM به چشم می‌خورد که می‌تواند از چهار رم 16 گیگابایت DDR4 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 2400 مگاهرتز تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH: مقرون‌به‌صرفه و راحت کار کنید

در این بخش مادربرد ایسوس نسبت به نسل قبلی تا دو برابر سرعت خواندن بیشتر دارد، ظرفیت آن دو برابر بیشتر شده و میزان مصرف نیز 20 درصد کاهش یافته است.

در قسمت سمت چپ پایین مادربرد ایسوس پرایم H270-PRO می‌توان چهار اسلات PCIe 3.0/2.0 به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد با خیال راحت می‌توانید از این شیارها برای نصب کارت گرافیک (Graphic Card)، کارت‌ صدا (Sound Card)، کارت تبدیل تصویر و... استفاده کنید. روی این اسلات‌ها دو چراغ LED زرد رنگ در نظر گرفته شده است.

مادربرد ASUS PRIME H270-PRO با 1000 پردازنده، ماژول رم DDR4، کارت گرافیک و سخت‌افزارهای دیگر سازگاری دارد. اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت ایسوس در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال توصیه می‌شود از کارت گرافیک، کارت صدا و درایوهای نوری ساخت ایسوس بهره بگیرید.

از آنجایی که مادربرد ASUS PRIME H270-PRO از تکنولوژی اُپتان اینتل (Intel Optane) پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

کمپانی تایوانی ایسوس نسبت به سیستم خنک‌کننده‌ی مادربرد پرایم H270-PRO ایسوس نیز دقت و وسواس زیادی به خرج داده است. مهندسان این شرکت از یک سیستم ترکیبی و پیشرفته‌ی فن و خنک‌کننده‌ی مایع استفاده کرده‌اند تا نه‌تنها در پردازش‌های سنگین گرمای زیادی احساس نشود، بلکه صدای آزاردهنده‌ای نیز به گوش نرسد.

 

خروجی‌ها

 

پورت های مادربرد asus prime h270-pro

 

ایسوس برای مادربرد PRIME H270-PRO تعداد 6 پورت ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه در نظر گرفته است تا بتوانید با خیال راحت ار این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

مطابق انتظار بیشترین خروجی‌ها را می‌توان در قسمت I/O پشت مشاهده کرد. در این قسمت دو خروجی تصویر شامل یک پورت HDMI، یک پورت DVI و یک پورت PS2، 6 پورت USB، یک خروجی USB 3.1 Type C، خروجی LAN و سه جک صوتی 3.5 میلی‌متری به چشم می‌خورد.

 

سیستم صوتی

 

سیستم صوتی مادربرد asus prime h270-pro

 

ایسوس تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد ASUS PRIME H270-PRO فراهم کند. به همین منظور از یک چیپست هشت کاناله‌ی Realtek ALC887 و خازن‌های قدرتمند تولید کمپانی ژاپنی Nichicon استفاده کرده است.

تدابیر هوشمندانه‌ی ایسوس در کنار سخت‌افزار حرفه‌ای به‌کار گرفته شده تا سیستم صوتی مادربرد ASUS PRIME H270-PRO به شکلی کاملاً دقیق صداهای آنالوگ و دیجیتال را تشخیص دهد و نویزهای احتمالی را از بین ببرد. علاوه بر این ایسوس به صورت نرم‌افزاری و با استفاده از فناوری‌های مختلف پردازش صدا، تلاش کرده تا کیفیت صدای خروجی عالی باشد.

 

تست عملکرد

 

تست مادربرد asus prime h270-pro

 

اما برای بررسی عملکرد یک مادربورد بهترین کار انجام تست‌های مختلف است. ابتدا باید سخت‌افزار مناسب از پردازنده‌های سری کبی لیک (Kaby Lake) گرفته تا حافظه‌ی رم و کارت گرافیک روی مادربورد نصب شود تا بتوان نتایج به دست آمده را بهتر تحلیل کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

مادربرد ASUS PRIME H270-PRO شاید جزو محصولات اقتصادی ایسوس باشد ولی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. PRIME H270-PRO به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

برای تست این مادربرد از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i5 7500 اینتل، 16 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله با فرکانس 2400 مگاهرتز، کارت گرافیک ASUS GeForce GTX 1050 OC، درایو SSD ای‌دیتا (ADATA) با ظرفیت 256 گیگابایت، فضای ذخیره‌سازی دو ترابایت و سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی استفاده کردیم.

 PRIME H270-PRO در بخش گیمینگ نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. به راحتی می‌توانید جدیدترین کارت‌های گرافیک را روی این بازی نصب کنید و از عناوین جذابی چون Far Cry Primal، Ghost Recon: Wildlands، Deus Ex: Mankind Divided و FIFA 2018 لذت ببرید.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی چون طراحان گرافیک، تدوینگران، برنامه‌نویس‌ها و مدیران سرور برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در مادربرد ASUS PRIME H270-PRO، این سخت‌افزار مصرف بسیار پایین و بهینه‌ای دارد. ضمن اینکه نسبت به نسل قبلی مصرف آن 20 درصد کمتر شده است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن‌ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. مادربردهای سری PRIME جزو محصولات رده‌بالا و حرفه‌ای ایسوس شناخته می‌شوند که به‌راحتی می‌توانید از جدی‌ترین و قوی‌ترین سخت‌افزار موجود در بازار، روی مادربرد PRIME H270-PRO استفاده کنید.

مادربرد ASUS PRIME H270-PRO نه‌تنها در کارهای مدیریتی، طراحی یا برنامه‌نویسی می‌تواند پاسخگوی نیاز بسیاری از کاربران میان‌رده‌ باشد، بلکه به خوبی می‌توانید برای گیمینگ یا به عنوان سرور نیز از آن استفاده کنید. ASUS PRIME H270-PRO با توجه به قیمت خود ارزش خرید زیادی دارد و امکاناتی فراتر از آنچه فکر کنید در اختیارتان قرار می‌دهد.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل، قابلیت‌های ویژه‌ی امنیتی، طول عمر و استحکام زیاد، بهره‌گیری از دو اسلات M.2، دو اسلات کارت گرافیک، پورت‌های کامل، طراحی مدرن و زیبا، قیمت معقول، پشتیبانی تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله و... فقط بخشی از مشخصات فنی جذاب مادربرد حرفه‌ای ASUS PRIME H270-PRO  است.