بررسی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA)

نقد و بررسی 22 آبان 1397 علی مظفری

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA)

یکی از بهترین تبلت‌های دو کاره یا بهتر بگوییم هیبریدی (Hybrid) که هم اکنون می‌توانید خریداری کنید، تبلت ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA است. این تبلت کیفیت ساخت عالی، قدرت مناسب و کارایی بالایی دارد و یک تبلت ویندوزی کارآمد است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی ASUS Transformer Mini T103HA پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم.

 

معرفی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA)

شرکت ایسوس (Asus) در عرضه تبلت‌های دو منظوره یا هیبریدی موفق بوده و تبلت ترنسفورمر مینی T103HA این شرکت یک نمونه بارز از این دسته تبلت‌های شرکت مذکور است. اگر در مورد تبلت‌های هیبریدی اطلاعات کافی ندارید، باید بگوییم که این تبلت‌ها از سیستم عامل ویندوز بهره می‌برند و با بهره‌مندی از کیبورد می‌توانند کارایی یک لپ ‌تاپ را هم برایتان به همراه داشته باشند. به همین سبب این نوع تبلت‌ها را با لقب دو منظوره، دوکاره یا هیبریدی عنوان می‌کنند.

قیمت ASUS Transformer Mini T103HA در مقایسه با قیمت تبلت‌های اندرویدی به مراتب بیشتر است. این مسئله یک امر طبیعی برای تبلت‌های دومنظوره به شمار می‌رود چون این تبلت‌ها از نظر کیفیت ساخت و بستر سخت افزاری محصولات قدرتمندی هستند و ظرافت بالایی دارند. اما آیا خرید ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی ASUS Transformer Mini T103HA بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم.

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA): طراحی و ظاهر

شرکت ایسوس سعی کرده که تبلت ترنسفورمر مینی T103HA را با کیفیت بالایی طراحی کند و باید اعتراف کرد که در این زمینه هم موفق بوده است. مثل دیگر تبلت‌های هیبریدی، تبلت ASUS Transformer Mini T103HA هم یک کیبورد اختصاصی دارد که به صورت مغناطیسی به تبلت متصل می‌شود و حالتی شبیه به یک لپ تاپ را برای آن به ارمغان می‌آورد. نصب و جداسازی کیبورد تبلت به سادگی قابل انجام است و هیچ نیازی به صرف نیرو برای انجام این کار وجود ندارد. برای متصل کردن کیبورد به تبلت کافیست لبه مغناطیسی آن‌ها را به هم نزدیک کنید تا خیلی راحت اتصال کیبورد به تبلت انجام شود. بنابراین شما این امکان را دارید که از تبلت ترنسفورمر مینی T103HA هم با کیبورد و هم بدون کیبورد استفاده کنید. تبلت ظرافت ساخت بالایی دارد و ابعاد آن به چیزی در حدود 5.7 در 173 در 262 میلیمتر می‌رسد.

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA

 

در حالتی که کیبورد را به تبلت مورد نظر وصل نکنید، وزن دستگاه حدود 620 گرم خواهد بود و با نصب کیبورد وزن آن به چیزی در حدود 870 گرم می‌رسد که وزن نسبتاً مناسبی برای یک تبلت هیبریدی و 10 اینچی محسوب می‌شود. ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA علاوه بر کیبورد اختصاصی یک قلم نوری اختصاصی هم دارد که قابلیت‌های متعددی را برای کاربر به همراه خواهد داشت و بیشترین کارایی آن مربوط به زمانی می‌شود که در حالت تبلت از دستگاه استفاده کنید.

بدنه ASUS Transformer Mini T103HA از آلومینیوم ساخته شده و کیفیت بالایی دارد. روی پنل جلوی دستگاه با شیشه پوشانده می‌شود و قاب پشت آن هم فلزی است. درست در وسط قاب پشت این تبلت یک لولا نصب شده که امکان چرخش بخش زیرین قاب پشت دستگاه را تا زاویه‌ای در حدود 170 درجه فراهم می‌کند. این بخش از قابل پشت تبلت مذکور نقش یک استند را ایفاء می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش تبلت را در حالت های ایستاده و نیمه خوابیده تنظیم کند.

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA

 

کیفیت لولایی که در قاب پشت تبلت ترنسفورمر مینی T103HA بکار رفته مطلوب است و به گونه‌ای نخواهد بود که خیلی راحت بشکند یا دچار مشکل شود. این تبلت به اسپیکرهای دوبل قدرتمندی هم مجهز است و کیفیت صدای خروجی از آن مطلوب خواهد بود. نسخه اختصاصی از این تبلت قابلیت نصب سیم کارت eSIM را دارد و اتصال LTE 4G هم پشتیبانی می‌کند اما نسخه‌ای که ما به بررسی آن پرداختیم فقط قابلیت پشتیبانی از اتصال وای فای (Wi-Fi) را دارد. به طور کلی باید گفت که تبلت ASUS Transformer Mini T103HA از نظر طراحی، ساخت و ظاهر یک محصول خوب و قدرتمند به شمار می‌رود.

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی ASUS Transformer Mini T103HA در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت خواهیم کرد. صفحه نمایش تبلت مورد نظر 10.1 اینچی و از نوع TFT LCD است و رزولوشن 1280 در 800 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 149 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. نسبت تصویر صفحه نمایش دستگاه هم 16 به 10 خواهد بود. حتماً می‌دانید که پنل‌های TFT از ارزان‌ترین پنل‌های نمایشگری هستند که هم اکنون عموماً در محصولات رده پایین یا مقرون به صرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین عجیب است که ایسوس در تبلت ترنسفورمر مینی T103HA از این نوع پنل استفاده می‌کند. رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش TFT تبلت مورد نظر هم چندان چنگی به دل نمی‌زنند و تا حدی ناامید کننده به نظر می‌رسند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت یوگا بوک لنوو

ایسوس مدعی شده که صفحه نمایش تبلت ترنسفورمر مینی T103HA زاویه دیدی در حدود 178 درجه را ارائه خواهد کرد و شارپنس بالایی هم دارد. این شرکت همچنین مدعی شده که روشنایی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 400 نیت می‌رسد و امکان استفاده از آن در محیط‌های باز و تحت تابش نور بدون مشکل وجود دارد. اما آیا در عمل هم همینطور بوده است؟ در بررسی ASUS Transformer Mini T103HA مشخص شد که شارپنس صفحه نمایش آن خوب است و تفکیک‌پذیری رنگ‌ها هم با کیفیت مطلوبی توسط نمایشگر آن انجام می‌شود. زاویه دید تبلت مناسب است و کنتراست تصویر اگرچه وضعیت عالی ندارد اما کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند.

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA

 

رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش تبلت ترنسفورمر مینی T103HA ایسوس می‌توانست بهتر باشد، اما نمی‌توان گفت که کیفیت تصاویر روی نمایشگر دستگاه وضعیت بد و غیر قابل قبولی دارند. این مسئله نشان می‌دهد که ایسوس سعی کرده به هر شکل ممکن تعادل مابین کیفیت و قیمت تبلت ASUS Transformer Mini T103HA را برقرار سازد و ظاهراً در این راستا موفق بوده است. اما صفحه نمایش TFT تبلت مورد نظر در محیط‌های باز و تحت تابش نور خیلی عملکرد خوبی ندارد. برای اینکه بتوانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور تمام محتوای روی نمایشگر دستگاه را مشاهده و تفکیک کنید، باید حتماً روشنایی آن را بر روی 100 درصد قرار دهید. حتی در این شرایط هم اگر شدت نور محیط زیاد باشد، ممکن است خیلی راحت نتوانید محتوای صفحه نمایش دستگاه را بینید. بنابراین به طور کلی باید کفت که صفحه نمایش تبلت ASUS Transformer Mini T103HA معمولی طراحی شده و می‌توانست وضعیت بهتری داشته باشد. بنابراین صفحه نمایش دستگاه را نمی‌توان از نقاط قوت طراحی آن به شمار آورد. البته امکان اینکه صفحه نمایش تبلت را جزو نقاط ضعف آن در نظر بگیریم هم وجود نخواهد داشت، چون کیفیت نمایشگر دستگاه آنقدر ضعیف نیست و نقاط قوتی هم دارد که به آن ها اشاره کردیم.

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA): سیستم عامل و لوازم جانبی

مثل دیگر تبلت‌های هیبریدی و دو منظوره تبلت ترنسفورمر مینی T103HA ایسوس هم از سیستم عامل ویندوز بهره می‌برد. ویندوز 10 پرو (Windows 10 Pro) به طور پیش فرض روی ASUS Transformer Mini T103HA نصب است و مجموعه نرم افزارهای آفیس موبایل (Office Mobile) هم توسط آن ارائه می‌شوند. دقت داشته باشید که سیستم عامل ویندوز نصب شده روی تبلت اورجینال بوده و آپدیت‌های ویندوز برای آن دریافت و قابل نصب خواهند بود. ضمن اینکه امکان تعامل با کورتانا (Cortana) از طریق دستورات صورتی هم توسط تبلت پشتیبانی می‌شود. همچنین در بررسی ASUS Transformer Mini T103HA کاملاً مشهود بود که سرعت عملکرد بستر نرم افزاری و سیستم عامل آن قابل قبول است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab A 2019 10.1 سامسونگ: یک تبلت خوش قیمت

زمانی که کیبورد اختصاصی تبلت را به آن متصل می‌کنید، کاملاً حس و حال بکارگیری یک لپ تاپ را خواهید داشت. کیبورد اختصاصی ASUS Transformer Mini T103HA از دکمه‌های با کیفیتی بهره می‌برد که امکان تایپ کردن با سرعت بالا را فراهم می‌کنند، اما متاسفانه کیبورد تبلت از بخش اختصاصی "اعداد " (Numbers Section) بهره‌مند نیست و برای تایپ اعداد باید از قسمت فوقانی حروف کیبورد استفاده کنید. نکته بعدی این است کیبورد تبلت مورد نظر نور پس زمینه ندارد و در برابر نفوذ آب هم حساس است. بنابراین سعی کنید به هیچ عنوان با دست خیس از کیبورد آن استفاده‌ای به عمل نیاورید.

ضمناً کیبورد تبلت ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA از ترک پد اختصاصی بهره می‌برد که عملکرد روان و مطلوبی دارد. از قلم نوری اختصاصی این تبلت هم می‌توانید برای نوشتن بر روی صفحه نمایش لمسی دستگاه یا تعامل با آن استفاده کنید. طبق ادعای ایسوس قلم نوری تبلت مورد نظر چیزی در حدود 1024 سطح فشاری مختلف را تفکیک و شناسایی می‌کند و حساسیت بسیار بالایی دارد. به منظور سهولت حمل و نقل قلم اختصاصی تبلت یک بخش کوچک در لبه سمت راست کیبورد آن تعبیه شده که قلم نوری دستگاه در داخلش قرار گرفته و کیپ می‌شود. توجه داشته باشید که قلم نوری، کیبورد اختصاصی و شارژر تبلت ASUS Transformer Mini T103HA در حین خرید به همراه جعبه آن در اختیار مشتریان قرار داده خواهد شد و برای تهیه آن‌ها نیازی به پرداخت هزینه مجزا وجود ندارد.

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA): پردازنده، رم و حافظه داخلی

اما قدرت پردازشی تبلت هیبریدی ترنسفورمر مینی T103HA چگونه است؟ این تبلت از تراشه Intel Atom x5-Z8350 بهره می‌برد که یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. پردازنده گرافیکی مجمع Intel HD Graphics هم در آن بکار رفته و رم و حافظه داخلی تبلت به ترتیب ظرفیت‌های 4 و 128 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. ضمن اینکه امکان نصب حافظه جانبی هم برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات در تبلت ترنسفورمر مینی T103HA وجود دارد. بنابراین کاربران می‌توانند با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات تبلت را افزایش دهند.

قدرت و سرعت عملکرد تبلت ASUS Transformer Mini T103HA کاملاً قابل قبول است و با آن می‌توانید کارهای روزمره و عادی که انتظار دارید توسط یک لپ تاپ انجام شوند را تکمیل کنید. تایپ کردن و نوشتن متون در مایکروسافت ورد (Microsoft Word)، ساخت اکسل، استفاده از نرم افزارهایی همچون فتوشاپ و غیره همگی توسط تبلت ترنسفورمر مینی T103HA با سرعت مناسبی قابل اجرا هستند. اما طبیعتاً نمی‌توانید از این تبلت دو منظوره ویندوزی برای اجرای بازی‌های کامپیوتری پر حجم و گرافیک استفاده کنید. این امر یک مسئله کاملاً طبیعی در تبلت‌های هیبریدی است. بنابراین به طور کلی باید گفت که قدرت عملکرد تبلت ASUS Transformer Mini T103HA مناسب بوده و کیفیت خوب آن در این زمینه از نقاط قوتش محسوب می‌شود.

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA): دوربین

از آنجایی که تبلت ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA با هدف اینکه بتواند نقش یک لپ تاپ را ایفاء کند طراحی و ساخته شده، دوربینی در قاب پشت آن نصب نیست و به بیان دیگر دستگاه دوربین پشت (اصطلاحاً اصلی) ندارد. تنها لنز دوربینی که در این محصول بکار رفته یک لنز دوربین سلفی با کیفیت اچ دی است که می‌توانید از آن برای برقراری تماس‌های تصویری حول اینترنت استفاده کنید. کیفیت عملکرد دوربین جلوی این تبلت مناسب است و حتی به نظر ما می‌توانید با آن عکس‌های خوبی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام ضبط کنید. به طور کلی عموماً در طراحی تبلت‌های هیبریدی به دوربین آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود، چون ماهیت این تبلت‌ها به گونه‌ای است که برای رفع نیازهای متفاوتی طراحی شده‌اند. بنابراین عدم بهره‌مند بودن تبلت ASUS Transformer Mini T103HA از دوربین پشت به هیچ عنوان نمی‌تواند نقطه ضعفی در طراحی آن به شمار آید.

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA

 

بررسی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی ASUS Transformer Mini T103HA در رابطه با باتری تبلت ترنسفورمر مینی T103HA و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب تبلت مذکور بکار رفته یک باتری با توان 32 وات ساعت است. در بررسی ASUS Transformer Mini T103HA مشخص شد که باتری محصول با یک بار شارژ، در حالتی که از دستگاه به صورت نرمال استفاده شود، می‌تواند تقریباً نصف یک روز انرژی مورد نیاز آن را تامین کند و در اغلب موارد زیر این مدت شارژ آن کاملاً خالی می‌شود. بنابراین بهتر است اگر از تبلت ترنسفورمر مینی T103HA استفاده می‌کنید، یک شارژر یا پاوربانک را هم در کنارش حمل نمایید و از هر فرصتی برای شارژ باتری آن استفاده به عمل آورید. سرعت شارژ باتری این تبلت هم معمولی است.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی ASUS Transformer Mini T103HA (ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA) پرداختیم. قیمت ایسوس ترنسفورمر مینی T103HA شاید خیلی مقرون به صرفه نباشد، اما این تبلت به دلیل کیفیت ساخت خوب و کارایی مطلوبی که دارد می‌تواند گزینه خرید خوبی برای آن دست از افرادی باشد که تمایل به تهیه کردن یک تبلت هیبریدی (دو منظوره) دارند. در بخش زیر اصلی ترین نقاط قوت و ضعف ASUS Transformer Mini T103HA را برایتان عنوان کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و با کیفیت
  • بهره‌مندی از کیبورد و قلم نوری با کیفیت
  • قدرت عملکرد مناسب

 

نقاط ضعف:

  • شارژدهی نه چندان خوب باتری