بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL (ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL)

نقد و بررسی 20 آبان 1397 علی مظفری

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL (ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL)

یکی از تبلت‌های با کیفیت شرکت ایسوس که توانسته توجه کاربران را جلب کند، تبلت زن پد 7 مدل Z581KL است. این تبلت اندرویدی کیفیت ساخت خوب، سخت افزار نسبتاً قدرتمند و قیمتی مناسب را ارائه می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را دقیق تر بشناسیم.

 

معرفی تبلت زن پد 8 مدل Z581KL ایسوس (ASUS ZenPad 8 Z581KL)

در ماه دسامبر (December) سال 2016 شرکت ایسوس (Asus) به طور رسمی از تبلت جدیدی تحت عنوان زن پد 8 مدل Z581KL رونمایی کرد و عرضه آن هم از ماه ژانویه (January) سال 2017 آغاز شد. قیمت ASUS ZenPad 8 Z581KL در مقایسه با سخت افزار و ویژگی‌هایی که ارائه می‌کند و همچنین در مقایسه با قیمت تبلت‌های هم رده خودش، مناسب در نظر گرفته و این امر سبب گشته تا استقبال خوبی از آن به عمل آید. اما آیا این تبلت برای شما گزینه خرید مناسبی خواهد بود؟

برای درک این مسئله باید به بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم. با مقایسه نیازهایتان با نقاط قوت و ضعف این تبلت می‌توانید خیلی راحت متوجه شوید که آیا ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL انتخاب خوبی برایتان خواهد بود یا خیر! در ادامه این مطلب تبلت مذکور را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم و بررسی جامعی از ویژگی‌های اصلی آن خواهیم داشت. بنابراین اگر قصد خرید تبلت زن پد 8 مدل Z581KL ایسوس را دارید، حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL (ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL): طراحی و ظاهر

ایسوس سعی کرده ظاهری خوب و طراحی با کیفیتی را در تبلت زن پد 8 مدل Z581KL ایجاد کند. این تبلت فقط شامل رنگ مشکی می‌شود و هیچ رنگ دیگری ندارد که این موضوع می‌تواند از دید برخی کاربران یک نقطه ضعف به شمار آید. پنل جلوی این محصول به طور کامل با شیشه پوشانده شده و حتی روی حاشیه‌های دور صفحه نمایش آن هم با شیشه احاطه می‌شود. جنس قاب پشت دستگاه هم تماماً پلاستیکی بوده و الگویی شبیه به بافت‌های ریز روی آن پیاده سازی شده است. شرکت ایسوس اشاره داشته که فریم اصلی بدنه تبلت مذکور از آلومینیوم ساخته شده که البته راهی برای اثبات این مسئله وجود ندارد و در این راستا باید به اظهارات شرکت سازنده اطمینان کنیم.

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL

 

ابعاد بدنه ASUS ZenPad 8 Z581KL برابر 7.6 در 136.4 در 205.4 میلیمتر است که نشان می‌دهد این محصول یک تبلت با عرض زیاد و ضخامت کم است. وزن دستگاه هم به چیزی در حدود 320 گرم می‌رسد. عرض زیاد بدنه این تبلت منجر شده که نسبت صفحه نمایش آن 4 به 3 باشد و حالتی نزدیک‌تر به یک مربع برای دستگاه به وجود آید. زمانی که ایسوس زنپد 8 مدل Z581KL را در دست می‌گیرید به دلیل ضخامت کم بدنه آن و وزن نسبتاً سبک دستگاه، حس خوبی به شما منتقل خواهد شد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab A 8.0 2019 سامسونگ: یک تبلت ارزان قیمت

به دلیل پلاستیکی بودن قاب پشت تبلت زنپد 8 مدل Z581KL توصیه می‌کنیم حتماً یک کیف تبلت را برای آن تهیه کنید. بدین صورت می‌توانید بدون نگرانی مبنی بر ایجاد شدن خط و خش روی قاب پشت دستگاه از آن استفاده نمایید. همچنین بهتر است روی صفحه نمایش این تبلت را هم با گلس محافظ نمایشگر بپوشانید تا خط و خشی روی آن ایجاد نشود. در بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL مشخص شد که نمایشگر دستگاه در برابر اصابت با اشیای تیز بسیار حساس است. یکی از نقاط قوت تبلت مورد نظر مربوط به اسپیکرهای دوبل و با کیفیت آن می‌شوند که برای تماشای ویدئو و پخش موزیک کیفیت خوبی دارند.

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL

 

تبلت ASUS ZenPad 8 Z581KL قابلیت نصب سیم کارت را دارد و از اتصال LTE 4G پشتیبانی می‌کند. این مسئله یک نقطه قوت برای آن محسوب می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد تا با نصب سیم کارت در تبلت از اینترنت آن استفاده کند. به طور کلی باید گفت که تبلت ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL از نظر کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر یک تبلت خوب است که با توجه به قیمتش کیفیت مطلوبی دارد.

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL (ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL در رابطه با صفحه نمایش این تبلت صحبت خواهیم کرد. زنپد 8 مدل Z581KL ایسوس از صفحه نمایشی 8 اینچی بهره می‌برد که نسبت 4 به 3 و رزولوشن خوب 2048 در 1536 پیکسلی را ارائه می‌کند. ترتیب اندازه و رزولوشن صفحه نمایش آن سبب شده که تراکم پیکسلی در حدود 324 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده شود که تراکم پیکسلی بسیار مطلوب و قابل قبولی برای یک تبلت 8 اینچی است. پنل نمایشگر این تبلت از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده تقریباً چیزی در حدود 69 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. متاسفانه شیشه یا بهتر بگوییم گلس روی صفحه نمایش تبلت زن پد 8 مدل Z581KL از گلس‌های مقاوم در برابر خط و خش نیست و خیلی زود روی آن خط و خش ایجاد می‌شود، بنابراین حتماً باید روی نمایشگر این تبلت گلس محافظ نصب کنید. اما عملکرد صفحه نمایش این تبلت چگونه خواهد بود؟

در بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL مشخص شد که صفحه نمایش آن عملکرد بسیار مطلوبی دارد. رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه سبب شده تا محتوای صفحه با کیفیت مطلوبی به تصویر کشیده شوند. شادابی رنگ‌های صفحه نمایش مطلوب است و تماشای فیلم و ویدئو در آن لذت‌بخش خواهد بود. صفحه نمایش IPS LCD این تبلت از نظر روشنایی هم وضعیت مطلوبی دارد و به اندازه کافی روشنایی تولید می‌کند که بتوان در محیط‌های باز و تحت تابش نور به خوبی محتوای نمایشگر را تفکیک کرد. برای اینکه بتوانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور بدون دردسر از تبلت زنپد 8 مدل Z581KL استفاده کنید و محتوای نمایشگر آن را ببینید، کافیست روشنایی آن را بر روی 80 الی 90 درصد تنظیم نمایید. بنابراین کیفیت عملکرد خوب صفحه نمایش تبلت ZenPad 8 Z581KL یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL (ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

تبلت زنپد 8 مدل Z581KL یک تبلت اندرویدی است و سیستم عامل اندروید 6 مارشمالو به طور پیش فرض روی آن نصب خواهد بود. رابط کاربری اختصاصی ZenUI ایسوس هم منجر به شخصی سازی سیستم عامل پیش فرض دستگاه شده و ظاهری نسبتاً متفاوت را برای اندروید 6 در تبلت مذکور به وجود می‌آورد. یکی از نقاط ضعفی که در بستر نرم افزاری تبلت ASUS ZenPad 8 Z581KL وجود دارد مربوط به نصب بودن تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های پیش فرض می‌شود که به واقع کارایی چندانی هم ندارند. متاسفانه امکان حذف این اپلیکیشن‌ها از حافظه تبلت وجود ندارد و کاربر فقط می‌تواند آن‌ها را غیر فعال کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4): زیبا، پرقدرت و خوش قیمت

قابلیت اختصاصی با نام Asus Manager در رابط کاربری تبلت زن پد 8 مدل Z581KL ارائه شده که به موجب آن کاربر می‌تواند با دید بهتری وضعیت اپلیکیشن‌های مختلف دستگاه را مدیریت کند و خیلی سریع مشخص نماید که تمایل دارد کدام اپلیکیشن‌ها برای وی اعلانات (notifications) ارسال کنند و کدام اپلیکیشن‌ها قابلیت ارسال نوتیفیکیشن یا اقدامات دیگر را نداشته باشند. به طور کلی زمانی که در حال پرسه زدن در بخش‌های مختلف رابط کاربری و سیستم عامل ASUS ZenPad 8 Z581KL هستید با لگ و تاخیر مواجه نخواهید شد و رم 4 گیگابایتی دستگاه به خوبی به مدیریت هرچه بهتر بستر نرم افزاری تبلت کمک می‌کند. عملکرد روان بستر نرم افزاری تبلت مورد نظر بی‌شک یکی از نقاط قوت آن خواهد بود.

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL (ایسوس زن پد 3 مدل Z851KL): پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه‌ای که در قلب تبلت زنپد 8 مدل Z581 ایسوس بکار رفته، تراشه اسنپدراگون 650 کوالکام است که یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد. شش هسته پردازشگر آن در دو مجموعه یا اصطلاحاً کلاستر دسته‌بندی می‌شود. مجموعه اول شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتز خواهد بود و مجموعه دوم شامل دو هسته Cortex-A72 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز می‌شود. پردازنده گرافیکی آدرنو 510 هم در این تبلت بکار رفته که یک پردازنده گرافیکی خوب و نسبتاً قدرتمند محسوب می‌شود. رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی پیش فرض 32 گیگابایتی هم از دیگر ویژگی‌های تبلت ASUS ZenPad 8 Z581KL محسوب می‌شوند. لازم به اشاره است که این تبلت از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دارد.

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL

 

در بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL مشخص شد که این تبلت قدرت پردازشی بسیار خوبی دارد. در حین استفاده عادی از آن و انجام کارهایی همچون وبگردی، تماشای فیلم و غیره با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نمی‌شوید. این تبلت از پس اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین هم بر می‌آید. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که بازی‌هایی همچون Modern Combat 5 و Dead Trigger 2 بدون مشکل در دستگاه اجرا می‌شوند و حتی بازی‌هایی مثل Asphalt 8 هم با لگ و تاخیرهای بسیار ناچیز در آن قابل اجرا هستند. لگ و تاخیرهای ناچیز نام برده شده هم عموماً بعد از انجام بازی برای مدت زمان طولانی در دستگاه نمایان می‌شوند. بنابراین قدرت پردازشی تبلت زنپد 8 مدل Z581KL بسیار مطلوب این و این مسئله یکی دیگر از ویژگی‌های قابل تحسین آن به شمار می‌رود.

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL (ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL): دوربین

در گوشه قاب پشت تبلت ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL یک لنز دوربین 8 مگاپیکسلی بکار رفته که متاسفانه چراغ فلش LED ندارد. این لنز دوربین از ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند، اما ویژگی خاص دیگری ندارد که بتوانیم بر روی آن مانور داده و در موردش صحبت کنیم. در بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL مشخص شد که دوربین اصلی و 8 مگاپیکسلی آن عملکرد معمولی و قابل قبولی دارد. عموماً در طراحی تبلت‌ها خیلی به دوربین آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود و در تبلت زن پد 8 مدل Z581KL هم همین روند در پیش گرفته شده است. با دوربین اصلی این تبلت قادر به ضبط عکس‌هایی خواهید بود که کیفیت کاملاً معمولی دارند و شاید فقط برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام مناسب خواهند بود.

حالا وقتشه! اینو بخون نکات مهم برای خرید بهترین تبلت ویندوزی

تبلت زنپد 8 مدل Z581KL از یک لنز دوربین 2 مگاپیکسلی هم به عنوان لنز دوربین سلفی بهره می‌برد. دوربین سلفی این تبلت برای عکسبرداری خیلی عملکرد مطلوبی ندارد و بیشتر می‌توان گفت که یک لنز دوربین کار راه انداز برای برقراری تماس‌های تصویری خواهد بود. بنابراین بهتر است خیلی روی عکسبرداری با دوربین سلفی تبلت حساب باز نکنید. پس به طور کلی باید گفت که تبلت ASUS ZenPad 8 Z581KL از نظر عملکرد دوربین یک تبلت کاملاً معمولی است و از دوربین اصلی و سلفی آن خیلی عالی عمل نمی‌کنند.

 

بررسی ایسوس ZenPad 8 Z581KL

 

بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL (ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL در رابطه باتری این تبلت و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. ایسوس یک باتری 4680 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی و جدانشدنی را در تبلت مورد نظر بکار برده است. با توجه به اینکه تبلت مذکور 8 اینچی است، انتظار می‌رود باتری 4680 میلی آمپر ساعتی آن به خوبی قادر به تامین انرژی مورد نیاز دستگاه باشد. در بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL هم همین امر به طور محسوس قابل مشاهده بود. باتری این تبلت با یک بار شارژ توانست چیزی در حدود 2 روز انرژی مورد نیاز آن در حالت بکارگیری نرمال تبلت را تامین کند. اما از سمت مقابل سرعت شارژ مجدد باتری تبلت زن پد 8 مدل Z581KL خیلی بالا نیست. برای اینکه باتری این تبلت فول شارژ شود، تقریباً باید مدت زمانی در حدود 220 دقیقه منتظر بمانید. پس شاید حمل یک پاوربانک یا شارژر به همراه تبلت زنپد 8 مدل Z581KL رویکرد مناسبی باشد تا بتوانید از هر فرصتی برای شارژ باتری آن استفاده کنید و بدین ترتیب بهترین کارایی را از دستگاه به عمل آورید. پس قدرت خوب شارژدهی باتری تبلت ایسوس زنپد 8 مدل Z581KL یکی دیگر از نقاط قوت آن خواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی ASUS ZenPad 8 Z581KL (ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL) پرداختیم. این تبلت مجموعه‌ای از ویژگی‌های خوب همچون صفحه نمایش با کیفیت، قدرت پردازشی خوب، رم 4 گیگابایتی و شارژدهی باتری عالی را ارائه می‌کند. قیمت ایسوس زن پد 8 مدل Z581KL هم مناسب بوده و از دیگر نقاط قوت آن است. در بخش زیر اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف تبلت نام برده شده را در دو دسته‌ مختلف مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب
  • پشتیبانی از سیم کارت و اتصال LTE 4G
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • پردازنده مناسب
  • رم 4 گیگابایتی
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • دوربین نه چندان عالی
  • سرعت شارژ پایین باتری