بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زن پد 8)

نقد و بررسی 19 آبان 1397 علی مظفری

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زن پد 8)

تبلت ایسوس زن پد 8 (Asus ZenPad 8 Z380KNL) یکی از تبلت‌های خوش قیمت و خوش دست اندرویدی است که هم اکنون قادر به خرید آن خواهید بود. اگر به طراحی خوب یک تبلت و سهولت به کارگیری آن اهمیت می‌دهید، زن پد 8 ایسوس گزینه خرید مناسبی برایتان خواهد بود. در ادامه این مطلب به بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زن پد 8) پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان خواهیم کرد.

 

معرفی مختصر تبلت زن پد 8 ایسوس (Asus ZenPad 8 Z380KNL)

شرکت ایسوس یکی از کمپانی‌هایی است که لپ تاپ‌ها و تبلت‌هایش بسیار معروف و پرطرفدار هستند. یکی از تبلت‌های خوب، با کیفیت و خوش قیمت این کمپانی تبلت ایسوس زن پد 8 است. قیمت Asus ZenPad 8 Z380KNL در مقایسه با قیمت تبلت‌های هم رده خودش مناسب در نظر گرفته شده و این مسئله یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود. اگر بودجه نسبتاً محدودی برای خرید تبلت دارید و می‌خواهید تبلتی با کیفیت خریداری کنید، شک نداشته باشید زن پد 8 ایسوس یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود.

اما بدون شک هر گجت الکترونیکی نقاط قوت و ضعف مخصوص خودش را دارد و تبلت زن پد 8 ایسوس هم از این مسئله مستثنی نیست. با شناسایی نقاط قوت و ضعف تبلت Asus ZenPad 8 Z380KNL و مقایسه آن با نیازها و انتظاراتی که دارید، می‌توانید دقیقاً متوجه شوید که آیا خرید این محصول به نفع شما خواهد بود یا خیر! در همین راستا می‌خواهیم در این مطلب به بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زنپد 8) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این تبلت را برایتان شرح دهیم. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زن پد 8): طراحی و ظاهر

اگر به سبک طراحی و ظاهر تبلت اهمیت می‌دهید و به دنبال تبلتی هستید که از نظر سبک طراحی زیبا و نسبتاً متفاوت باشد، احتمالاً زنپد 8 ایسوس نظرتان را جلب می‌کند. اگرچه بخش اصلی بدنه این تبلت از پلاستیک ساخته شده، اما این مسئله منجر به افت کیفیت طراحی و زیبایی‌های آن نخواهد شد. بدنه این تبلت ابعاد 8.5 در 123 در 209 میلیمتری را ارائه می‌کند و وزن آن به چیزی در حدود 350 گرم می‌رسد. بنابراین ایسوس زنپد 8 ابعادی نسبتاً کشیده (بلند) و وزنی مناسب دارد که منجر به سهولت حمل و نقل آن می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و جالب Asus ZenPad 8 Z380KNL مربوط به قاب پشت آن می‌شود که طرح خاصی شبیه به بافت دارد. از آن مهم‌تر اینکه این بخش از قاب تبلت قابل جداسازی و تعویض است! یعنی کاربران در صورت تمایل می‌توانند این بخش از قاب پشت تبلت را جدا و تعویض کنند.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL

 

همانطور که در عکس فوق مشاهده می‌کنید با جدا کردن قاب پشت تبلت نمی‌توانید به باتری آن دسترسی داشته باشید، بنابراین باتری گوشی قابل جداسازی نیست. تبلت زنپد 8 ایسوس از سیم کارت و شبکه 4G LTE پشتیبانی می‌کند و این مسئله یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. بنابراین اگر اهل وبگردی با استفاده از تبلت و از طریق اینترنت سیم کارت هستید، ایسوس زن پد 8 بستر مناسبی را برایتان فراهم می‌کند. زمانی که از نمای رو به رو به این تبلت نگاه کنید متوجه خواهید شد که ایسوس سعی کرده حالتی نسبتاً چهارگوش و مستطیل شکل را برای تبلت ایجاد کند.

گوشه‌های قاب تبلت کمی انحنا دارند اما دستگاه در مجموع چهارگوش و مستطیلی شکل به نظر می‌رسد. تبلت Asus ZenPad 8 Z380KNL به طور پیش فرض از قلم نوری یا کیف تبلت بهره نمی‌برد، اما می‌توانید این محصولات را به عنوان لوازم جانبی برای آن تهیه کنید. تهیه قاب‌هایی که قابلیت استند شدن را دارند برای تبلت زنپد 8 می‌تواند تجربه خوبی را در راستای تماشای فیلم و ویدئو برایتان به ارمغان آورد.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL

 

به طور کلی باید گفت که تبلت زن پد 8 ایسوس از نظر طراحی و ساخت یک تبلت خوب و با کیفیت است. ظاهر این تبلت به ویژه از نمای پشت تقریباً متفاوت با تبلت‌های هم رده خودش طراحی شده و زمانی که آن را در دست می‌گیرید حس متفاوت و خوبی به شما منتقل خواهد شد. پس تبلت Asus ZenPad 8 Z380KNL از نظر سبک طراحی و ظاهر یک محصول با کیفیت است.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زن پد 8): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL در رابطه با صفحه نمایش این تبلت صحبت می‌کنیم. همانطور که احتمالاً از نام این محصول حدس زده‌اید، صفحه نمایش آن 8 اینچی است. پنل IPS LCD برای نمایشگر این محصول انتخاب شده و رزولوشن 1280 در 800 پیکسل توسط آن ارائه می‌شود. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش تبلت به چیزی در حدود 189 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای یک تبلت 8 اینچی و هم قیمت زنپد 8 ایسوس خواهد بود. صفحه نمایش این تبلت حاشیه‌های نسبتاً باریکی دارد (به ویژه در لبه‌های سمت راست و چپ) و این مسئله سبب شده که چیزی در حدود 72.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن توسط نمایشگر دستگاه احاطه شود که این موضوع یک ویژگی مثبت برای آن محسوب می‌شود.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL

 

در بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL مشخص شد که صفحه نمایش آن از نظر شادابی، تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و وضوح تصویر عملکرد خوبی دارد. این مسئله سبب شده که دستگاه برای تماشای فیلم و ویدئو گزینه مناسبی باشد. البته اگر با دقت زیاد به محتوای صفحه نمایش این تبلت نگاه کنید ممکن است متوجه تراکم پیکسلی نسبتاً کم آن شوید، اما این امر در حالت عادی توسط چشم غیرمسلح کاربر قابل درک نخواهد بود. از نظر روشنایی هم صفحه نمایش زن پد 8 ایسوس عملکرد بدی ندارد. با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش این محصول بر روی 80 درصد می‌توانید محتوای آن را در محیط‌های باز و تحت تابش نور مشاهده کنید. اگر وضعیت تابش نور خیلی سنگین باشد، می‌توانید روشنایی نمایشگر تبلت را روی 100 درصد تنظیم و از آن استفاده به عمل آورید. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که صفحه نمایش تبلت ایسوس ZenPad 8 عملکرد خوبی دارد و یکی از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زن پد 8): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

تبلت زنپد 8 ایسوس یک تبلت اندرویدی است و به طور پیش فرض از اندروید 6 مارشمالو بهره می‌برد و ظاهراً آپدیت اندروید 7 نوقا هم برای آن منتشر شده و قابل دریافت خواهد بود. بررسی ما روی تبلت زمانی صورت گرفت که اندروید 6 به طور پیش فرض روی آن نصب بود. رابط کاربری که ایسوس روی محصولات اندرویدی خود نصب می‌کند ZenUI نام دارد و در تبلت زنپد 8 هم شاهد نصب آن هستیم. این رابط کاربری شخصی سازی‌هایی را بر روی سیستم عامل اندروید استاک گوگل به وجود آورده و منجر به بهبود کارایی آن می‌شود. برای مثال قابلیتی تحت عنوان ZenMotion از طریق رابط کاربری ZenUI ارائه شده که به موجب آن دستورات لمسی متعدد و متفاوتی توسط تبلت زن پد 8 قابل پشتیبانی می‌شوند. برای مثال به واسطه این قابلیت با دو بار ضربه زدن لمسی بر روی صفحه نمایش تبلت می‌توانید آن را از حالت استندبای خارج کرده یا وارد این حالت نمایید.

متاسفانه نصب بودن برخی اپلیکیشن‌ها به طور پیش فرض در تبلت Asus ZenPad 8 Z380KNL کمی آزاردهنده هستند. برای مثال اپلیکیشن فیسبوک به طور پیش فرض روی این تبلت نصب است که به تنهایی حجمی در حدود 80 مگابایت دارد! به نظر ما بهتر بود ایسوس تا حد امکان تعداد اپلیکیشن‌های پیش فرض نصب شده روی تبلت زن پد 8 را کاهش می‌داد تا حافظه داخلی دستگاه آزادتر باشد. حتماً می‌دانید که این مسئله خود در افزایش سرعت عملکرد رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی تاثیرگذار خواهد بود.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL

 

با این حال مادامی که در حال بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL و پرسه زدن در بخش‌های مختلف رابط کاربری آن بودیم، تقریباً با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نشدیم اما زمانی که چندین اپلیکیشن را در پس زمینه دستگاه فعال و سعی در جهش مابین آن‌ها از طریق بخش "اپلیکیشن‌های اخیر" (Recent Apps) داشتیم، کمی تاخیر در عملکرد آن به وجود آمد که قابل چشم‌پوشی هستند. همچنین در بررسی این تبلت مشخص شد که مثل سایر گوشی‌ها و تبلت‌های دیگر با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه به تدریج سرعت عملکرد بستر نرم افزاری آن هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از بستر نرم افزاری ایسوس زن پد 8 دریافت کنید، بهتر است از نصب کردن اپلیکیشن‌های غیرضروری در آن دوری نمایید.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زند پد 8): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL در مورد آن صحبت کنیم، مسئله قدرت پردازشی دستگاه خواهد بود. تراشه‌ای که در قلب زنپد 8 ایسوس بکار رفته تراشه اسنپدراگون 410 کوالکام است که با کد MSM8916 هم شناخته می‌شود. این تراشه طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده و از یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای بهره می‌برد. هسته‌‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در این تراشه هم پردازنده آدرنو 306 است. تبلت زنپد 8 از نظر رم (RAM) و حافظه داخلی شامل دو نسخه می‌شود. نسخه پایه آن از رم 1 و حافظه 8 گیگابایتی بهره‌مند است اما نسخه برتر آن که مورد بررسی ما قرار داده شد از رم 2 و حافظه داخلی 16 گیگابایتی بهره می‌برد. لازم به اشاره است که این تبلت از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و کاربران علاقمندان در صورت تمایل می‌توانند با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را افزایش دهند.

در بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL مشخص شد که این تبلت قدرت عملکرد مطلوبی دارد و برای انجام کارهای روزمره و همچنین اجرای بازی‌های نه چندان سنگین مناسب است. زمانی که در بخش‌های مختلف تبلت پرسه بزنید و در پی انجام اقداماتی همچون وبگردی، تماشای فیلم، پخش موزیک و غیره باشید، تقریباً با لگ و تاخیر محسوسی مواجه نخواهید شد. بازی‌های با گرافیک متوسط و نسبتاً سنگین هم توسط تبلت قابل اجرا هستند، اما ممکن است اجرای طولانی مدت این بازی‌ها کمی افت فریم و تاخیرهای موقت را در عملکرد آن به وجود آورد. اما تبلت زنپد 8 برای اجرای بازی‌های سنگین و HD اندرویدی همچون آسفالت 8 و غیره چندان مناسب نیست، چون فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر آن به شدت افزایش می‌یابند و این امر منجر به داغ شدن دستگاه، افت فریم و کند شدن عملکرد آن می‌شود.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL

 

بنابراین تبلت ایسوس زنپد 8 یک تبلت مناسب برای انجام کارهای روزمره، وبگردی، تماشای فیلم، پخش موزیک و حتی انجام بازی‌های با گرافیک و حجم متوسط خواهد بود، اما اگر فقط با هدف انجام بازی‌های سنگین می‌خواهید یک تبلت بخرید، بهتر است Asus ZenPad 8 Z380KNL را انتخاب نکنید، چون بستر سخت افزاری آن برای اجرای بازی‌های HD و بیش از اندازه سنگین اندرویدی خیلی مناسب نخواهد بود.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زن پد 8): دوربین

در طراحی تبلت‌ها عموماً به کیفیت دوربین اهمیت داده نمی‌شود. علاقمندان به تبلت هم عموماً به دنبال کیفیت دوربین این محصولات نیستند و به این مسئله اهمیت نمی‌دهند. دوربین اصلی ایسوس زنپد 8 از لنزی 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار هم پشتیبانی می‌کند. در بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL مشخص شد که دوربین اصلی تبلت عملکرد معمولی داشته و خیلی برای عکسبرداری عملکرد عالی ندارد. با دوربین اصلی این تبلت می‌توانید عکس‌های معمولی ضبط کنید و در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام به اشتراک بگذارید، اما همانطور که گفتیم کیفیت این عکس‌ها زیاد نخواهند بود. متاسفانه هیچ چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی یا پشت تبلت در نظر گرفته نشده و این مسئله سبب می‌شود عکسبرداری در محیط‌های تاریک و کم نور اصلاً با کیفیت مطلوبی با تبلت Asus ZenPad 8 Z380KNL قابل انجام نباشد.

در سمت مقابل دوربین جلو یا سلفی زن پد 8 ایسوس از لنز 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. از لنز دوربین سلفی این گوشی می‌توانید برای برقراری تماس‌های ویدئویی از طریق اپلیکیشن‌هایی همچون واتساپ استفاده کنید. کیفیت عملکرد دوربین سلفی تبلت خیلی خوب نیست و بهتر است روی آن فقط به عنوان یک دوربین کار راه‌ انداز حساب باز کنید. به طور کلی باید بگوییم که دوربین اصلی و سلفی ایسوس زنپد 8 کیفیت عملکرد کاملاً معمولی دارند و نباید چندان روی عملکرد خوب آن‌ها حساب شود.

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL

 

بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زن پد 8): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL در رابطه با باتری این تبلت و کیفیت شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در تبلت مذکور بکار رفته ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که عملکرد باتری تبلت مورد نظر مناسب و قابل قبول خواهد بود. باتری 4000 میلی آمپر ساعتی این تبلت در صورتی که از تبلت استفاده نرمالی به عمل آید با یک بار شارژ می‌تواند تقریباً 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. بنابراین توان شارژدهی باتری تبلت ایسوس زنپد 8 اینچی خوب است. در سمت مقابل مدت زمانی که برای فول شارژ باتری این تبلت لازم خواهد بود به چیزی در حدود 180 دقیقه می‌رسد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Asus ZenPad 8 Z380KNL (ایسوس زنپد 8 اینچی) پرداختیم. قیمت زن پد 8 اینچی ایسوس مناسب بوده و این مسئله یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن است. طراحی خوب و زیبا، صفحه نمایش مناسب و باتری خب هم از دیگر ویژگ‌های مثبت این تبلت هستند. در بخش زیر برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف ایسوس زن پد 8 را در مقایسه با سایر تبلت‌های هم رده مشاهده می‌کنید.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و زیبا
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • دوربین نه چندان عالی