بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming: میان‌رده‌ ای برای گیمرها

نقد و بررسی 15 آبان 1397 علی مظفری

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming: میان‌رده‌ ای برای گیمرها

اگر از گیمرهایی هستید که می‌خواهید سیستمی قدرتمند داشته باشید تا بتوانید از جدیدترین عناوین بازی‌های دنیا لذت ببرید و از طرف دیگر بودجه‌ی محدودی دارید، مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. با نقد و بررسی این مادربرد همراه ما باشید.

اگر اهل بازی‌کردن باشید و جزو بازی‌خورها شناخته شوید، همیشه دغدغه دارید برای اینکه بتوانید از جدیدترین عناوین عرضه شده در دنیا لذت ببرید، باید از سیستمی قدرتمند و به‌روز استفاده کنید. بی‌شک سیستم‌ها و قطعات کامپیوتری که ویژه‌ی گیمرها وارد بازار می‌شوند به دلیل بهره‌گیری از سخت‌افزار پرقدرت و جدیدترین تکنولوژی‌های روز قیمت بالایی دارند. مادربرد (Motherboard) یکی از گران‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است.

کمپانی تایوانی ایسوس یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس کیفیت بالا و حرفه‌ای بودن محصولات این کمپانی که شاید گاهی اوقات نسبت به رقبا قیمت بیشتری داشته باشند، ولی همیشه کاربران را راضی نگه می‌دارند.

ایسوس برای محصولات مختلف خود برندی را به عنوان زیرمجموعه در نظر گرفته است و نام ROG که به عنوان مخفف Republic of Gamers (قلمرو یا جمهوری گیمرها) شناخته می‌شود، برای محصولات سری گیمینگ در نظر گرفته شده است. مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming یکی از سخت‌افزارهای سری گیمینگ این غول تایوانی است با توجه به مشخصات فنی و قیمت خود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیمرها است.

STRIX نیز برای سخت‌افزارهای نورانی و دارای نورپردازی ایسوس به کار می‌رود که نشان می‌دهد مادربرد فوق از این ویژگی بهره می‌برد. شما می‌توانید این سیستم نورپردازی را مطابق سلیقه‌ی خود سفارشی‌سازی کنید.

مادربرد ایسوس راگ استریکس Z270G گیمینگ یکی از بوردهای این کمپانی تایوانی بر مبنای سوکت LGA 1151 و چیپست Z270 هست که از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل پشتیبانی می‌کند و با توجه به امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی که ارائه می‌کند، قیمت مناسبی دارد و ارزش خرید آن نسبت به قیمت پرداختی بالا است.

اگر قصد خرید مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming را دارید بهتر است ابتدا قیمت این مادربرد را با قیمت مادربردهای ایسوس و قیمت مادربردهای دیگر مقایسه کنید و سپس با نقد و بررسی تخصصی یکی از جذاب‌ترین و ارزشمندترین مادربردهای ایسوس همراه ما باشید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد ایسوس راگ استریکس Z270G گیمینگ

 

از آنجایی که Motherboard یکی از اصلی‌ترین و مهمترین قطعات سخت‌افزاری هر سیستم کامپیوتری به شمار می‌رود، کاربران خیلی علاقه دارند تا بدانند بعد از خرید این قطعه و باز کردن جعبه‌‌ی آن با چه متعلقاتی روبه‌رو خواهند شد.

داخل جعبه‌ی مادربرد ROG STRIX Z270G Gaming ایسوس می‌توانید موارد زیر را در اختیار داشته باشید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که ممکن است گاهی محتویات داخل جعبه‌ی محصولات الکترونیک، در بازارهای مختلف متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • کیت پیچ پرینت سه‌بعدی
  • برچسب‌های لازم برای نشانه‌گذاری روی کابل‌ها
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • یک عدد کابل افزایش طول نوار RGB
  • دو عدد آنتن 2T2R
  • برچسب‌های ROG STRIX
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • پل HB SLI به طول دو اسلات
  •  

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming

 

مادربرد asus rog strix z270g gaming

 

مادربرد راگ استریکس Z270G Gaming ایسوس از یک طراحی مدرن و حرفه‌ای بهره می‌برد و سبک طراحی آن نشان از یک محصول ویژه برای گیمرها دارد. با کمی دقت در طراحی این مادربرد نه تنها شیفته‌ی آن می‌شوید بلکه قرارگیری دقیق هر بخش در جای خود و طراحی جذاب آن نظر شما را به خود جلب می‌کند.

مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بالایی دارد و از یک رنگ‌بندی سیاه، خاکستری و نقره‌ای بهره می‌برد و زیبایی‌های آن با سیستم نورپردازی RGB کامل می‌شود. ایسوس همیشه روی طراحی محصولات خود زمان زیادی صرف می‌کند و مادربرد ROG STRIX Z270G Gaming نیز شامل همین قاعده می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

یکی از جذابیت‌ها و زیبایی‌های دیداری این مادربرد، هیت‌سینک‌هایی است که به عنوان بخشی از سیستم خنک‌کننده‌ی آن در نظر گرفته شده است. طرح روی آن الهام‌ گرفته شده از ضربات شمشیر است و ایسوس از نام سامورایی برای این مادبردهای خود استفاده کرده است.

مادربرد Asus ROG STRIX Z270G Gaming از پردازنده‌‌های نسل ششم (اسکای لیکSkylake ) و نسل هفتم (کبی لیک Kabylake) اینتل برپایه‌ی سوکت LGA 1151 و چیپست Z270 بهره می‌برد.

با نگاه کلی به این مادربرد می‌توانید محل قرارگیری چهار اسلات رم، محل نصب پردازنده، محل قرارگیری پورت‌های پشتی، دو اسلات PCIe (به صورت SLI/Crossfire) برای نصب کارت گرافیک، کانکتورهای M.2، 6 کانکتور ساتا (SATA) و هیت‌سینک‌ها را مشاهده کنید که در ادامه بیشتر به آنها می‌پردازیم.

باید به این نکته اشاره کنیم که مادربرد جدید ایسوس فاقد رابط‌های U.2 و SATA Express است، البته درایو‌های U.2 قابلیت اتصال به کانکتورهای M.2 را دارند.

در قسمت سمت راست مادربرد چهار اسلات برای قرارگیری‌های رم‌ DDR4 تا 16 گیگابایت و در مجموعه 64 گیگابایت قرار گرفته است. حداکثر فرکانسی که برای این رم‌ها در نظر گرفته شده 3600 مگاهرتز است. ایسوس تلاش کرده با به‌کارگیری خازن‌های قدرتمند و با ظرفیت بالا میزان ولتاژ و عملکرد را در سطح بالایی نگه دارد.

مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming از دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرافیک بهره می‌برد که می‌توان به صورت SLI/Crossfire از دو کارت گرافیک استفاده کرد. این اسلات‌ها در فاصله‌ی مناسبی قرار دارند و بدون مشکل و راحت می‌توانید کارت گرافیک‌های خود را نصب کنید.

دو درایو M.2 روی مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها بین اسلات‌های PCIe x16 و دیگری زیر هیت‌سینک پایینی قرار دارد. از آنجایی که این مادربرد از تکنولوژی Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

 

خروجی‌‌ها

 

پورت مادربرد asus rog strix z270g gaming

 

مادربرد ایسوس راگ استریکس Z270G گیمینگ اولین مادربرد در بین سری‌های Z270 است که از هدر USB 3.1 Gen 2 با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد. علاوه بر این شاهد 6 خروجی ساتا با سرعت 3 گیگابیت بر ثانیه روی این مادربرد هستیم.

در قسمت پشت مادربرد می‌توانید رابط‌های آنتن Wi-Fi، چهار پورت USB 3.0، دو خروجی USB 2.0، پورت USB 3.1 Type A، یک خروجی USB 3.1 Type C، پورت HDMI، خروجی تصویر، پورت PS/2 برای ماوس و کیبوردهای قدیمی، پورت شبکه‌ با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه و خروجی صوتی 7.1 کاناله را مشاهده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH: مقرون‌به‌صرفه و راحت کار کنید

ایسوس از یک ماژول وای‌‌فای/بلوتوث Atheros QCNFA364A کوالکام روی مادربرد خود استفاده کرده است تا امکان برقراری ارتباط بی‌سیم فراهم شود.

 

سیستم صوتی

 

پردازنده صوتی مادربرد asus rog strix z270g gaming

 

مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming از سیستم صوتی قدرتمند Supreme FX بهره می‌برد که باعث می‌شود کیفیت صدای خروجی به ویژه برای علاقه‌مندان به گیم بسیار خوب باشد. در گوشه‌ی سمت چپ پایین مادربرد می‌توانید تراشه‌ی صوتی Realtek ALC S1220A را مشاهده کنید.

در این پردازنده‌‌ی صوتی هشت کاناله از دو آمپلی‌فایر (Amplifier) حرفه ای برای پشتیبانی از هدفون‌های گیمینگ، نویزگیر جداکننده قطعات صوتی و خازن‌های صوتی حرفه‌ای Nichicon ژاپن استفاده شده است.

کمپانی ایسوس برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی لذت‌بخش صوتی، فقط به تقویت بخش سخت‌افزاری توجه نداشته و تلاش کرده با قابلیت‌های نرم‌افزاری نیز عملکرد بهتری را در اختیار خریداران قرار دهد. این غول تایوانی قابلیت منحصربه‌فرد Sonic Studio III را برای استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و شنیدن صداهای فراگیر و 360 درجه معرفی کرده است.

از سوی دیگر به لطف ویژگی Sonic Radar III، خروجی صدای با توجه به پردازش‌های مختلف صورت گرفته کاملاً شفاف خواهد بود.

 

تست عملکرد

 

تست مادربرد asus rog strix z270g gaming

 

مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming یکی از ارزشمندترین مادربردهای ویژه‌ی بازی است که با توجه به قیمت خود، امکانات بسیار خوبی دارد و عملکرد آن باعث می‌شود مشتریان زیادی داشته باشد.

برای اینکه بتوان به خوبی نتایج عملکرد یک مادربرد را در دنیای واقعی و در مقابل رقبا ارزیابی کرد، باید سخت‌افزار مناسب مانند پردازنده، رم، کارت گرافیک و حافظه‌ی ذخیره‌سازی روی آن نصب شود تا بتوان دید بهتری داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی مادربرد ASUS PRIME H310-PLUS: فراتر از یک میان رده

در ادامه می‌توان نتایج یکی از کانفیگ‌های نصب شده روی مادبرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming را مشاهده کنید:

 

بنچمارک مادربرد Asus rog strix z270g gaming

 

همانطور که می‌بینید این مادربرد عملکرد خوبی دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. این مادربرد به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

نتایجی که در تصاویر بالا می‌بینید مربوط به سیستمی است که با مشخصات فنی زیر جمع شده است:

 

مصرف انرژی

افرادی که جزو گیمرها هستند، از آنجایی که بازی‌های گرافیک بالا با پردازش‌های سنگین روی سیستم کامپیوتری خود اجرا می‌کنند، همیشه باید حواس‌شان به میزان مصرف انرژی و گرمای خروجی سیستم باشد. مادربردهای ایسوس در این قسمت جزو پیشگامان بازار هستند و همیشه عملکرد خوبی ارائه می‌کنند.

مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming نیز از این قاعده مستثنی نیست و نتایج آن را در حالت استاندارد و اورکلاک می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید:

 

مصرف مادربرد asus rog strix z270g gaming

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن‌ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. سخت‌افزار سری ROG به عنوان محصولات سری گیمینگ این کمپانی شناخته می‌شوند که قدرت و عملکرد بسیار خوبی دارند.

مادربرد ASUS ROG STRIX Z270G Gaming یکی از مادربردهای رده‌بالای این کمپانی است که با توجه به ویژگی‌های فنی و قیمت خود ارزش خرید بالایی دارد.

مادربرد ایسوس راگ استریکس Z270G گیمینگ مانند دیگر محصولات این کمپانی و استحکام بسیار خوبی دارد و کمپانی سازنده تلاش کرده تا علاوه بر مشخصات فنی قدرتمند، این مادربرد از طراحی زیبا و جذاب نیز برخوردار باشد.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل، توانمندی‌های ویژه در بخش اورکلاک، بهره‌مندی از دو اسلات M.2 و دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرفیک، در کنار هیت‌سینک‌های مدرن و پشتیبانی از 64 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله، از مادربرد ایسوس یک محصول تمام عیار ساخته است.

اگر به دنبال خرید سیستمی قدرتمند برای اجرای جدیدترین بازی‌های روز دنیا، استفاده به عنوان سیستم سرور یا انجام کارهایی چون ویرایش عکس، تدوین فیلم، تهیه‌ی رندرهای سه‌بعدی، برنامه‌نویسی، مدل‌سازی و اجرای برنامه‌های سنگین مهندسی هستید، مادربرد ROG STRIX Z270G Gaming ایسوس می‌تواند خیال شما را راحت کند.