بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming: انتخاب قدرتمند گیمرها

نقد و بررسی 13 آبان 1397 علی مظفری

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming: انتخاب قدرتمند گیمرها

اگر از علاقه‌مندان دنیای گیم هستید و در کنار مادربردی مدرن و پرقدرت می‌گردید تا بدون دغدغه بتوانید از جدیدترین سخت‌افزارهای روز دنیا استفاده کنید، بی‌شک مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. با نقد و بررسی این مادربورد حرفه‌ای همراه ما باشید.

مادربرد یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آن‌ها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آن‌ها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

ایسوس برای محصولات مختلف خود برندی را به عنوان زیرمجموعه در نظر گرفته است و نام ROG که به عنوان مخفف Republic of Gamers (قلمرو یا جمهوری گیمرها) شناخته می‌شود، برای محصولات سری گیمینگ در نظر گرفته شده است. مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming یکی از سخت‌افزارهای سری گیمینگ این غول تایوانی است که به عنوان یکی از بهترین مادربردهای گیمینگ در دنیا شناخته می‌شود.

STRIX نیز برای سخت‌افزارهای نورانی و دارای نورپردازی ایسوس به کار می‌رود که نشان می‌دهد مادربرد فوق از این ویژگی بهره می‌برد. شما می‌توانید این سیستم نورپردازی را مطابق سلیقه‌ی خود سفارشی‌سازی کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد GIGABYTE H110M-S2PH: مقرون‌به‌صرفه و راحت کار کنید

مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming جزو جدیدترین بوردهای دنیا بر پایه‌ی چیپست Z370 و سوکت LGA 115x شناخته می‌شود که از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل شامل تراشه‌های 6 هسته‌ای کافی لیک (Coffee Lake) این شرکت پشتیبانی می‌کند.

مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming ویژگی‌های فنی جذابی چون پشتیبانی از سه کارت گرافیک همزمان، انواع رم DDR4، سیستم‌های امنیتی جدید، درایوهای پرسرعت SSD، فناوری‌های اختصاصی ایسوس، سیستم خنک‌کننده‌ی هیت‌سینک M.2، قابلیت‌های اورکلاک و... را در خود جای داده است. با اینکه با یک محصول حرفه‌ای و قدرتمند از سری مادربردهای پرچمدار و رده‌بالای دنیا روبه‌رو هستیم، ولی این سخت‌افزار با اینکه قیمت نسبتاً بالایی دارد ولی نسبت به رقبا مناسب است.

می‌توانید قیمت مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming را با قیمت مادربردهای ایسوس و قیمت مادربرد های دیگر نیز مقایسه کنید.

با نقد و بررسی تخصصی مادربورد ایسوس راگ استریکس زد 370 اِف گیمینگ همراه ما باشید.

 

محتویات داخل جعبه

 

Asus rog strix z370-f gaming

 

برای خریدارانی که بهای نسبتاً زیادی بابت تهیه‌ی مادربرد ROG STRIX Z370-F Gaming ایسوس پرداخت می‌کنند مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند.

داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • آنتن شبکه بی‌سیم
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • پل HB SLI به طول سه اسلات
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • دو عدد کیت پیچ پرینت سه‌بعدی
  • برچسب‌های لازم برای نشانه‌گذاری روی کابل‌ها
  • نگهدارنده‌ی فن
  • برچسب تزیین‌کننده‌ی فن
  • آویزِ در
  • بسته‌ی هفت عددی بست برای جمع‌کردن کابل‌های داخلی
  • یک عدد کابل افزایش طول Addressable RGB
  • یک عدد کابل افزایش طول نوار RGB

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming

 

مشخصات مادربرد Asus rog strix z370-f gaming

 

بی‌شک در همان نگاه اول شما هم مانند ما شیفته‌ی طراحی زیبا، مدرن، حرفه‌ای و بی‌نقص مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming می‌شوید. طراحی این محصول کاملاً نشان می‌دهد با یک مادربرد رده‌بالا مواجه هستید که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

رنگ‌بندی سیاه، نقره‌ای و خاکستری این مادربرد در کنار سیستم نورپردازی RGB در نظر گرفته شده برای این سخت‌افزار، زیبایی‌های آن را دو چندان کرده است و نشان از دقت و وسواس ایسوس برای ساخت این محصول دارد.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. هیت‌سینک‌ها نیز علاوه بر طراحی زیبایی کیفیت و استحکام بسیار خوبی دارند.

 

پردازنده مادربرد asus rog strix z370-f gaming

 

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر مادربردی به محل قرارگیری پردازنده مربوط است. مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming از سی پی یوهای نسل هشتم اینتل بر مبنای سوکت LGA 115X است که ساختاری مشابه به سری کبی لیک (Kaby Lake) دارد، با این تفاوت که محل پین‌های پردازنده متناسب با نسل جدید CPU اینتل و تعداد هسته‌های بیشتر آن‌ها اصلاح شده است.

بلافاصله بعد از محل نصب پردازنده، چشمان شما به سمت سیستم خنک‌کننده و هیت‌سینک‌های مدرن و جذاب مادربرد راگ استریکس Z370-F گیمینگ خواهد رفت. روی این هیت‌سینک‌ها طرح‌هایی به چشم می‌خورد که از ضربات شمشیر سامورایی‌ها الهام گرفته شده است و نشان می‌دهد ایسوس نگاه ویژه‌ای به قدرت این سیستم خنک‌کننده دارد.

 

مادربورد ایسوس راگ استریکس z370-f گیمینگ

 

در قسمت دیگر می‌توان چهار اسلات رم DDR4 با پشتیبانی تا 64 گیگابایت رم دو کاناله، را مشاهده کرد. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها نسبت به نسل گذشته بهبود یافته و از 3600 مگاهرتز به 4000 مگاهرتز رسیده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

 

کارت گرافیک مادربرد asus rog strix z370-f gaming

 

در قسمت دیگر از مادربرد ROG STRIX Z370-F Gaming ایسوس، شاهد سه اسلات کارت گرافیک هستیم که بی‌تردید برای گیمرها خبر خوبی خواهد بود. این اسلات‌ها در فاصله‌ی مناسبی از هم قرار گرفته‌اند که به راحتی می‌توانید در هر کدام کارت گرافیک مورد نظر را نصب کنید.

با اینکه مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming گزینه‌ی بسیار خوبی برای اورکلاک است، ولی متاسفانه روی آن خبری از کنترل پاور، بایوس (Bios) و حتی راه‌اندازی مجدد (Reset) نیست.

دو درایو M.2 روی مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming در نظر گرفته شده است که یکی از آ‌ن‌ها بین اسلات‌های PCIe و دیگری زیر هیت‌سینک پایینی قرار دارد. از آنجایی که این مادربرد از تکنولوژی Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد asus rog strix z370-f gaming

 

در مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming 6 خروجی ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه و یک خروجی USB 3.0 در لبه‌ی سمت راست به چشم می‌خورد که خیال شما را در این بخش راحت می‌کند. در قسمت پایین نیز می‌توانید علاوه بر چندUSB 2.0 و USB 3.0، تمامی خروجی‌های لازم برای پنل جلویی را نیز در اختیار داشته باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی پردازنده Intel Core i5 7500: میان‌ رده‌ قدرتمند

اما در قسمت پشت مادربرد شاهد فضای شلوغی هستیم که خروجی‌های مختلفی در آن دیده می‌شود. در این قسمت می‌توان سه خروجی تصویر شامل یک پورت VGA، یک DVI و یک HDMI را مشاهده کرد. علاوه بر این در این قسمت پشت مادربرد می‌توان از 2 خروجی USB 3.1 Type A، یک USB 3.1 Type C، دو پورت USB 2.0، خروجی LAN و 5 جک صوتی 3.5 میلی‌متری استفاده کنید.

 

سیستم صوتی

 

پردازنده صوتی مادربرد asus rog strix z370-f gaming

 

در قسمت بالای اسلات‌های کارت گرافیک می‌توانید سخت‌افزار صوتی مادربرد ایسوس راگ استریکس Z370-F گیمینگ را مشاهده کنید که در واقع یک پردازنده‌ی صوتی مربعی‌شکل زیر یک کاور مخصوص است تا دیگر قطعات الکترونیکی کمترین تاثیر را روی خروجی صدا داشته باشند.

در این پردازنده‌‌ی صوتی هشت کاناله‌ی S1220A از دو آمپلی‌فایر (Amplifier) حرفه‌ای برای پشتیبانی از هدفون‌های گیمینگ، نویزگیر جداکننده قطعات صوتی، خازن‌های صوتی حرفه‌ای Nichicon ژاپن و تکنولوژی SupremeFX استفاده شده است.

البته ایسوس تلاش کرده تا علاوه بر امکانات سخت‌افزاری، به صورت نرم‌افزاری نیز شرایطی را فراهم کند که تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی داشته باشید. بر این اساس کاربران می‌توانند به لطف ویژگی انحصاری Sonic Studio III هنگام استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانید از شنیدن صداهای 360 درجه و فراگیر لذت ببرید.

ضمن اینکه فناوری دیگر Sonic Radar III نام دارد و به کمک آن پردازش صداها به بهترین شکل انجام می‌گیرد تا صدای خروجی با تفکیک بهترین شنیده شود.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد asus rog strix z370-f gaming

 

اما برای بررسی عملکرد یک مادربورد بهترین کار انجام تست‌های مختلف است. ابتدا باید سخت‌افزار مناسب از پردازنده‌های سری کافی لیک گرفته تا حافظه‌ی رم و کارت گرافیک روی مادربرد نصب شود تا بتوان نتایج به دست آمده را بهتر تحلیل کرد.

در ادامه می‌توان نتایج یکی از کانفیگ‌های نصب شده روی مادبرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming را مشاهده کنید:

 

تست مادربرد asus rog strix z370-f gaming

 

همانطور که می‌بینید مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

نتایج به دست آمده مربوط به سیستمی است که از یک پردازنده‌ی 6 هسته‌ای Core i7 8700 اینتل، 16 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله با فرکانس 2400 مگاهرتز، کارت گرافیک NIVIDIA GeForce GTX 1080Ti، درایو SSD توشیبا OCZ VX500 با ظرفیت 500 گیگابایت، پاور BeQuiet Dark Power Pro با توان 850 وات و سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی به دست آمده است.

 

مصرف انرژی

 

مصرف مادربرد asus rog strix z370-f gaming

 

اما میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به ویژه گیمرها به آن توجه ویژه‌ای دارند. مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming در این بخش نیز عملکرد بسیار خوبی دارد اما کمی نسبت به رقبا مصرف انرژی آن بیشتر است. در ادامه می‌توانید نتایج به دست آمده از میزان مصرف انرژی در حالت استاندارد و اورکلاک شده را مشاهده کنید.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن‌ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. سخت‌افزار سری ROG به عنوان محصولات سری گیمینگ این کمپانی شناخته می‌شوند که قدرت و عملکرد بسیار خوبی دارند.

مادربرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming یکی از قدرتمندترین و بهترین مادربردهای حال حاضر دنیا برای گیمرها است که به دلیل ویژگی‌های فنی و طراحی منحصربه‌فرد خود طرفداران زیادی دارد.

مادبرد ASUS ROG STRIX Z370-F Gaming کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و کمپانی تایوانی ایسوس تمام تلاش و وسواس خود را به کار گرفته تا محصولی مستحکم، زیبا و باکیفیت را در اختیار خریداران قرار گیرد. پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل، قابلیت‌های ویژه‌ی اورکلاک، تدابیر امنیتی، بهره‌گیری از دو اسلات M.2، سه اسلات کارت گرافیک، پورت‌های کامل، طراحی مدرن و زیبا، هیت‌سینک‌های حرفه‌ای، قیمت معقول، پشتیبانی تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله و... فقط بخشی از مشخصات فنی جذاب این مادربرد حرفه‌ای است.

مادربرد ایسوس راگ استریکس Z370-F گیمینگ نه تنها برای بازی‌خورها مناسب است، بلکه با توجه به قدرتی که دارد در کنار دیگر سخت‌افزار پرچمدار بازار می‌تواند سیستم مناسبی به عنوان سرور یا سیستم‌های دسکتاپ ویژه‌ی برنامه‌نویسی، انجام محاسبات پیچیده، مدل‌سازی و رندرهای سه‌بعدی و کار با نرم‌افزارهای ویرایش و تدوین فیلم باشد.