نقد و بررسی لپ‌تاپ‌ ایسوس FX503VD | یک گیمینگ اقتصادی

نقد و بررسی 23 شهریور 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ‌ ایسوس FX503VD | یک گیمینگ اقتصادی

مدل جدید لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسوس (Asus) با نام سری FX معرفی شدند. لپ‌تاپ‌ ایسوس FX503VD یکی از جدیدترین مدل‌های لپ‌تاپ با رده کاربری گیمینگ (لپ‌تاپ مخصصوص بازی) و مالتی‌مدیا (لپ‌تاپ مخصوص امور روزمره) است که به‌لطف مشخصات و سیستم سخت‌افزاری قدرتمند، علاوه بر بازی،  ‌توانایی انجام کلیه کار‌های سنگین مانند امور طراحی گرافیکی، نقشه‌کشی، طراحی سه‌بعدی، انیمیشن و تدوین ویدیو را دارد. لپ‌تاپ 15.6 اینچی ایسوس FX503VD همانند سری گیمینگ ROG (Republic of Gamers) این شرکت، از رنگ‌آمیزی نوک مدادی تیره و قرمز بهره می‌برد و این مورد باعث جذابیت بیشتر این لپ‌تاپ شده است. لپ‌تاپ ایسوس FX503VD با استفاده از پردازنده Intel Core i7، مدل 7700HQ با محدوده سرعت 2.8 تا 3.8 گیگاهرتز و همچنین کارت گرافیکNVIDIA GeForce GTX 1050  با 4 گیابایت حافظه اختصاصی، پکیج کاملی را در اختیار علاقه‌مندان به بازی و کارهای گرافیکی قرار می‌دهد.

 

طراحی و کیفیت ساخت ایسوس FX503VD

 

لپ تاپ ایسوس FX503VD

 

ایسوس بارها در طراحی لپ‌تاپ خلاقیت خود را ثابت کرده است. این شرکت تایوانی با استفاده از هر متریالی توانسته بهترین طرح را برای لپ‌تاپ‌های خود انتخاب کند. بدنه لپ‌تاپ ایسوس FX503VD با اینکه به‌صورت کامل از پلاستیک ساخته شده است اما سبک طراحی آن کاملا مشابه لپ‌تاپ‌های فلزی است. علاوه مدل طراحی و برش‌های بسیار خوب، ایسوس FX503VD همانند سری گیمینگ ROG از ترکیب رنگ‌های نوک مدادی تیره و قرمز استفاده کرده است تا ظاهر لپ‌تاپ جذاب‌تر به‌نظر آید. همچنین مشابه همه لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، در این مدل هم حروف WASD با رنگ‌آمیزی پر‌رنگ‌تر بر روی کیبورد خودنمایی می‌کنند. وقتی دستگاه همراه با نور پس‌زمینه کیبورد روشن است، لپ‌تاپ جلوه بسیار خوبی دارد. قاب داخلی دور صفحه‌نمایش هم مشابه سایر قسمت‌ها از پلاستیک بوده با این تفاوت که کاملا مشکی است و استحکام کمتری نسبت به سایر قسمت‌های لپ‌تاپ دارد اما با این‌حال به‌صورت کلی استحکام لولا نگه‌دارنده نمایش‌گر خوب بوده و هنگام تایپ و لمس کلید‌های کیبورد، کمترین تکان را دارد. لپ‌تاپ ایسوس FX503VD در ابعاد 24 × 262 × 384 میلی‌متر، وزن 2.3 کیلوگرمی دارد که در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌های 15 اینچی کاملا مناسب است. نکته قابل‌توجه این لپ‌تاپ در این بخش که به کیفیت طراحی ایسوس برمی‌گردد، نحوه صحیح توزیع وزن لپ‌تاپ است. توزیع درست سخت‌افزار باعث شده که صفحه‌نمایش لپ‌تاپ به‌آسانی و با یک دست باز شود. وقتی لپ‌تاپ را بسته‌اید، نمای پشت صفحه‌نمایش بسیار زیبا بوده و با خط‌هایی مزین شده و همچنین لوگو ایسوس در مرکز آن دیده می‌شود. در طراحی حالت بسته لپ‌تاپ هم خلاقیتی دیده می‌شود. هنگام بسته بودن صفحه‌نمایش، قسمت چراغ‌های بدنه پوشیده نمی‌شوند و می‌توانید برای مثال میزان شارژ باتری را از بالا هم مشاهده کنید.

 

پورت‌ها و بلندگو

لپ تاپ ایسوس FX503VD

دو سمت کناری لپ‌تاپ محل قرارگیری پورت‌ها و اتصالات است. ایسوس FX503VD به‌خوبی انواع پورت‌ها را بر روی دو لبه کناری خود قرار داده است. در سمت راست قفل کنسینگتون (که یک پورت ضد‌سرعت برای لپ‌تاپ است)، یک درگاه USB 2.0 و کارت‌خوان SD قرار دارند. در سوی دیگر این لپ‌تاپ می‌توانید به دو درگاه USB 3.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون، خروجی HDMI، درگاه کابل LAN و ورودی کابل برق دسترسی داشته باشید. همانطور که در تصاویر مشخص است، لپ‌تاپ ایسوس FX503VD درایو نوری ندارند. ایسوس در جهت حفظ ضخامت لپ‌تاپ و همچنین جلوگیری از افزایش وزن، این ورودی را حذف کرده است تا لپ‌تاپ نمای بهتری نیز داشته باشد. بلندگوهای این لپ‌تاپ که قسمت زیرین آن قرار دارند، از نوع استریو هستند. مشابه سایر لپ‌تاپ‌های ایسوس در FX503VD هم از تکنولوژی SonicMaster خود شرکت ایسوس استفاده شده است که کیفیت بسیار بالایی دارند و می‌تواند برای استفاده عادی و روزمره از لپ‌تاپ، شما را از از هدفون بی‌نیاز کند.

 

صفحه نمایش و کیبورد

 

 

لپ تاپ ایسوس FX503VD

 

در کنار سخت‌افزار، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر لپ‌تاپ صفحه‌نمایش آن است. لپ‌تاپ ایسوس FX503VD دارای یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی با پنل IPS و روکش مات است. این لپ‌تاپ با استفاده از تکنولوژی Wide-View وسعت دید 178 درجه‌ای نیز دارد. روکش مات این نمایشگر باعث شده که استفاده از آن زیر نور شدید مشکلی را به‌همراه نداشته باشد و با آن بتوانید در همه‌نوع محیط کار کنید. لپ‌تاپ ایسوس FX503VD صفحه‌نمایشی با دقت تصویر فول اچ‌دی (Full HD 1920 × 1080) دارد و با آن می‌توانید با کیفیت عالی بازی کرده و یا فیلم تماشا کنید. درست در بالای صفحه‌نمایش وب‌کم این لپ‌تاپ قرار دارد. در کنار وب‌کم HD دو میکروفون نیز وجود دارد که از آنها می‌توانید برای تماس تصویری استفاده کنید. همچنین حسگر تغییر نور محیط هم در کنار دوربین قرار دارد و بسته به شرایط نوری محیط، نور صفحه‌نمایش شما را تنظیم می‌کند. (البته به صورت دستی نیز می‌توانید نور صفحه‌نمایش را تغییر دهید اما این ویژگی تغییر خودکار برای شما وجود دارد.)

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

کیبورد لپ‌تاپ ایسوس FX503VD از نوع جزیره‌ای بوده و با نور پس‌زمینه قرمز، جلوه‌ای زیبا دارد. این مدل از کیبورد به‌دلیل طراحی برای بازی، دارای رنگ‌آمیزی جداگانه کلیدهای WASD می‌باشد. همچنین این محصول در کنار حروف انگلیسی، حروف فارسی را نیز بر روی کیبور دارد. تاچ‌پد این لپ‌تاپ هم اندازه مناسبی داشته و به‌آسانی می‌توانید با آن کار کنید. البته در جعبه لپ‌تاپ، ماوس مخصوص ایسوس هم قرار دارد و در صورت تمایل می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

لپ تاپ ایسوس FX503VD

با اینکه ایسوس سعی کرده در این لپ‌تاپ هزینه تمام‌شده را پایین بیاورد اما آنها از آخرین نسخه نسل هفتم پردازنده‌های شرکت اینتل یعنی Intel Core i7 7700HQ استفاده کرده‌اند. استفاده از این مدل CPU با عملکرد 2.8 گیگاهرتزی باعث شده به‌خوبی بتوانید روی بازده این لپ‌تاپ حساب باز کنید. همچنین ایسوس FX503VD از حالت Turbo Boost استفاده می‌کند و این یعنی عمکرد لپ‌تاپ در هنگام فعالیت‌های سنگین تا 3.8 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. در کنار پردازنده، یک کارت گرافیک 4 گیگابایتی از نوع NVIDIA GeForce GTX 1050  در این لپ‌تاپ وظیفه پردازش تصاویر و محتوای گرافیکی را بر عهده دارد که با وجود این کارت گرافیک قدرتمند می‌توانید بازی‌های ویدویی را بر روی تنظیمات گرافیکی بالا تجربه کنید. همچنین انجام امور حرفه‌ای مانند نقشه‌کشی، طراحی سه‌بعدی، انیمیشن سازی، تدوین و ساخت ویدیو با لپ‌تاپ ایسوس FX503VD بسیار آسان و روان خواهد بود. این لپ‌تاپ حافظه رم (RAM) 16 گیگابایتی داشته و این در کنار یک سخت‌افزار قوی، خیال شما را از بابت عملکرد کلی دستگاه راحت می‌کند. البته در این سری مدل می‌توانید حافظه رم را تا 32 گیگابایت افزایش دهید.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی لپ تاپ HP Pavilion 15 CD099nia: پرقدرت ولی خوش‌قیمت

ایسوس FX503VD یک هارد دیسک 1 ترابایتی از نوع HDD محصول شرکت سیگیت استفاده می‌کند که وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات را بر عهده دارد. این لپ‌تاپ همچنین یک باتری 4 سلولی لیتیوم-یونی با ظرفیت 64 وات‌ساعت دارد که می‌توانید تا 5 ساعت فیلم برای شما نمایش دهد. در صورت استفاده از وای‌فای و وب‌گردی این عدد تا 4 ساعت کاهش پیدا می‌کند که البته با وجود همچنین سخت‌افزار قدرتمندی، این مقدار بازدهی طبیعی است. البته در هنگام بازی کردن برای استفاده از تمام ظرفیت لپ‌تاپ توصیه می‌شود، دستگاه را در حالت شارژ قرار دهید.

نتیجه‌گیری

لپ تاپ ایسوس FX503VD

 

لپ‌تاپ ایسوس مدل FX503VD یک لپ‌تاپ ایده‌آل برای بازی و انجام امور سنگین گرافیکی است. این لپ‌تاپ با قیمتی رقابتی به بازار عرضه شده و از سایر لپ‌تاپ‌های گیمینگ با قدرت سخت‌افزاری بالا ارزان‌تر است. سخت‌افزار قدرتمند و استفاده از Intel Core i7 7700HQ با توان 2.8 گیگاهرتز و کارت گرافیک 4 گیگابایتی NVIDIA GeForce GTX 1050، حافظه رم 16 گیگابایتی و صفحه‌نمایش Full HD و طراحی زیبا بدنه باعث شده این لپ‌تاپ انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که به‌دنبال یک سیستم قوی برای اجرا بازی و کارهای سنگین هستند.

نکات مثبت: 

- سخت‌افزار بهینه برای اجرا بازی

- طراحی شیک بدنه لپ‌تاپ

- صفحه‌نمایش با کیفیت 

نکات منفی:

- استحکام کمتر لولا نگه‌دارنده صفحه‌نمایش نسبت به‌سایر قسمت‌ها