نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

نقد و بررسی 16 بهمن 1401 مدیر سامانه

نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

ایسوس یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده لپ‌تاپ در دنیاست که محصولاتش را در سری‌های ذن‌بوک، ویوو بوک و گیمینگ روانه بازار می‌کند. لپ‌تاپ ویووبوک K571GT اما با سخت‌افزاری عرضه شده که مرز بین سری گیمینگ و ویووبوک را تا حدودی کمرنگ می‌کند.

این دستگاه از همان بدنه پلاستیکی وخوش‌ساخت سری ایسوس ویووبوک برخوردار است اما فریم باریک تری نسبت به سری‌های R وX این خانواده دارد و پردازنده و کارت گرافیک قدرتمندی را در خود جای داده است.

لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT در پیکربندی‌های مختلفی تولید شده که شامل پردازنده Core i5-9300H یا Core i7-9750H و کارت گرافیک GTX 1050 یا GTX 1650 می‌شود. وجه اشتراک آنها مجهز بودن به کارت گرافیک قدرتمند سری جی‌فورس GTX با ۴ گیگابایت حافظه GDDR5 است که بیشتر در لپ‌تا‌پ‌های گیمینگ شاهد آنها هستیم. بنابراین اگر به‌دنبال خرید لپ تاپ با کاربری گیمینگ هستید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

همانطور که در ادامه بررسی ویووبوک K571GT خواهیم دید استفاده از پردازنده‌های نسل نهم اینتل در کنار گرافیک جی‌فورس GTX 1650 به کاربر اجازه می‌دهد علاوه بر امور روزمره و استفاده از برنامه‌های معمولی، امکان اجرای بازی‌های روز با وضوح و نرخ فریم مناسب را داشته باشد.

وقتی از لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی صحبت می‌کنیم، انتظار داریم که شرکت سازنده مواردی مثل وضوح نمایشگر یا دستکم باتری را قربانی کرده باشد اما ایسوس برای کاهش قیمت لپ‌تاپ ویووبوک K571GT دست به اینکار نزده و همچنان شاهد نمایشگری با کیفیت و شارژدهی مطلوب هستیم.

نمایشگر IPS این دستگاه در بهترین کانفیگ از رزولوشنFull HD و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز برخوردار است که به نمایش روان محتوا به ویژه حین اجرای بازی کمک زیادی خواهد کرد. البته در کانفیگ دیگری از نمایشگر ۶۰ هرتز استفاده شده که با وجود نرخ رفرش پایین‌تر، به صرفه جویی بیشتر در مصرف باتری کمک می‌کند.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

ایسوس معمولا در سری ذن‌بوک از فلز و در سری ویووبوک از پلاستیک استفاده می‌کند و لپ‌تاپ ویووبوک K571GT هم از همین رویه پیروی می‌کند. ابعاد لپ‌تاپ ۲۲ * ۲۴۲* ۳۵۹ میلی‌متری است و به خاطر سخت‌افزار قدرتمند ۲.۱۴ کیلوگرم وزن دارد. از این نظر نمی‌توان ویووبوک K571GT را سبک دانست یا جزو لپ تاپ‌های بسیار باریک دسته بندی کرد.

رنگ بدنه دستگاه طیفی بین نقره‌ای و آبی است و تماما از پلاستیک ساخته شده است. با وجود استفاده از پلاستیک روی بخش داخلی و بیرونی نمایشگر شاهد بافت خاصی هستیم که لمس آن حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند؛ البته بهتر است زیاد این بخش‌ها را لمس نکنید چون به راحتی جای اثر انگشت روی آنها باقی می‌ماند.

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

 

ایسوس طراحی ویووبوک K571GT را نسبت به نسل قبل سری K تغییر داده و حالا با طراحی جذابتر و به‌روزتری مواجهیم. مثل دیگر لپ‌تاپ‌های ایسوس لولای ارگولیفت (ErgoLift) در این مدل هم تعبیه شده تا حین باز کردن نمایشگر بخش پایینی و کیبورد از سطح کمی فاصله گرفته و کار کردن با دستگاه آسان تر شود.

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

 

این طراحی به گردش بهتر هوا و خنک شدن لپ‌تاپ هم کمک می‌کند. البته برای بهره‌مند شدن از این سازوکار باید نمایشگر را تا جای ممکن عقب ببرید که ممکن است به مذاق برخی کاربران خوش نیاید.

اگر لپ‌تاپ را به سمت دیگر برگردانیم شاهد دریچه‌هایی خواهیم بود که بخش اعظم پنل پشتی را اشغال کرده‌اند. این دریچه‌ها روی دو فن بزرگ داخل دستگاه قرار گرفته‌اند و کارشان کمک به جریان یافتن هوا برای خنک سازی است. خروجی اسپیکر هم در همین بخش قرار دارد.

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

 

کیبورد و تاچ پد لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

لپ‌تاپ ویووبوک K571GT به کیبورد جزیره‌ای کامل از سری چیکلت با نامبرپد (اعداد کناری) مجهز شده. هرچند ابعاد کلیدهای نامبرپد از دیگر کلیدها کمی کوچکتر است اما حضور آن باز هم جای خوشحالی دارد.

کیبورد ویووبوک K571GT دو مزیت دیگر هم دارد. اولا به نور پس زمینه مجهز شده تا در محیط‌های کم و نور تاریک به آسانی با صفحه کلید کار کنید. دوما کلیدها بسیار نرم هستند و «تراول کی» آنها زیر ۱.۴ میلی‌متر به نظر می‌رسد؛ بنابراین حین تایپ خبری از صدای زیادی کلیدها نخواهد بود.

تنها نکته منفی در این بخش را می‌توان ابعاد نسبتا کوچک کلیدهای جهت عنوان کرد که برای گیمرها خبر خوبی نیست و ممکن است حین اجرای بازی گاهی دچار اشتباه شوند.

تاچ پد هم سطح کیفیت مطلوبی دارد و هرچند پلاستیکی است اما حرکت دست روی آن روان و دقیق صورت می گیرد. تاچ پد با مایکروسافت Precision سازگاری دارد و با استفاده از ژست‌های حرکتی دو، سه و حتی چهارانگشتی می‌توانید اعمالی مانند کپی و پست، پیمایش، زوم و جابجایی سریع بین برنامه‌ها را انجام دهید.

کیبورد و تاچ پد لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

پورت‌ها و اسپیکر لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

بررسی ویووبوک K571GT نشان می‌دهد که این دستگاه دارای مجموعه کاملی از درگاه‌های ارتباطی است. سمت چپ دستگاه بسیار شلوغ است و درگاه شارژ، ورودی LAN، خروجی تصویر HDMI، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، و دو پورت از نوع USB 3.1 و Type-C 3.1 نسل اول را داریم.

در سمت راست دستگاه هم دو درگاه USB 2.0 و اسلات کارت حافظه SD قرار گرفته‌اند. هرچند تنوع پورت‌ها بالاست اما بهتر بود ایسوس به جای دو درگاه USB 2.0 از نسل‌های جدیدتر استفاده می‌کرد.

پورت‌ها و اسپیکر لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

ویووبوک K571GT به اسپیکرهای هارمن کاردن مجهز شده که کیفیت قابل قبولی دارد اما بلندی آن می‌توانست کمی بهتر باشد.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، مثل بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگر، در فرکانس‌های زیر کیفیت و وضوح صدا کمی کمتر است اما فرکانس‌های میدرنج و بالا شفاف و واضح هستند.

پورت‌ها و اسپیکر لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

نمایشگر لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

نمایشگر ۱۵.۶ اینچی ویووبوک K571GT در پیکربندهای مختلفی از راه‌ می‌رسد که شامل پنل‌های IPS و TN با نرخ رفرش ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز می‌شود اما وجه اشتراک آنها وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است.

تراکم پیکسلی ۱۴۲ پیکسل بر اینچی این صفحه نمایش با توجه به ابعاد آن کاملا کافی است و تصویری واضح را پیش چشمتان ترسیم می‌کند. استفاده از روکش مات هم باعث می‌شود خبری از انعکاس نور در صفحه نباشد.

نمایشگر لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

در صورتی که گیمر یا اهل بازی هستید توصیه می‌کنیم سراغ مدل با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی بروید چرا که محتوا را به مراتب روانتر نمایش می‌دهد. اما اگر زیاد علاقه‌ای به بازی ندارید مدل ۶۰ هرتزی را انتخاب کنید که هم قیمت بهتری دارد و هم شارژ باتری کمتری مصرف می‌کند.

در تست‌های صورت گرفته حداکثر روشنایی نمایشگر در وسط صفحه ۲۳۵ نیت و در اطراف آن به صورت میانگین ۲۲۷ نیت بوده که عددی قابل قبول است و در سطحی بالاتر از لپ‌تاپ‌های هم قیمت سری G و مدرن MSI و میت بوک‌های هواوی قرار می‌گیرد.

در تصویر زیر از بررسی ویووبوک K571GT مشخص است که لپ‌تاپ از نظر زاویه دید به لطف استفاده از بک لایت LED شرایط بسیار خوبی دارد.

نمایشگر لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

در بخش بعدی تست نمایشگر که مربوط به پوشش فضای رنگی است، ویووبوک K571GT تا حدودی ناامید کننده ظاهر می‌شود. در تصور زیر خط چین زد نشان دهنده سطح پوشش طیف رنگی است که برای sRGB از ۵۳ درصد فراتر نمی‌رود.

در صورتی که تنظیمات نمایشگر را روی پروفایل Design and Gaming قرار دهید، دمای رنگ‌ها کمی بهتر خواهد شد اما مستقیما با طراحی سر و کار دارید، ممکن است دقت پایین نمایشگر در پوشش رنگ‌ها کمی مشکل‌ساز شود.

نمایشگر لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

یکی دیگر از موارد مهم در مورد نمایشگر سطح کنتراست و دقت پنل در بازتولید رنگ مشکی عمیق است که حین تماشای فیلم و بازی به ویژه در محیط‌های کم نور اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مورد نرخ کنتراست تصویر ۱۱۶۰ به ۱ برآورده شده که تحسین برانگیز است.

در نهایت نوبت به سرعت پاسخگویی می‌رسد که بیشتر در زمینه گیمینگ کاربرد دارد. سرعت پاسخگویی این نمایشگر ساخت ال‌جی، در روش استاندارد پیکسل‌‌های مشکی به سفید و معکوس از ۱۰ تا ۹۰ درصد برای مجموع Fall Time و Rise Time برابر ۲۴ میلی ثانیه برآورد شده است.

نمایشگر لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

در مجموع بررسی ویووبوک K571GT از نظر نمایشگر حکایت از زوایای دید مناسب، رزولوشن مطلوب، نرخ کنتراست و رفرش عالی دارد و تنها نقطه ضعف آنرا می‌توان پوشش ناکافی فضای رنگی عنوان کرد که بیشتر برای طراحان محدودیت ایجاد می‌کند.

باتری و شارژدهی لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

ایسوس این لپ‌تاپ را به باتری ۴۲ وات ساعتی مجهز کرده که با آداپتور ۱۵۰ واتی به سرعت شارژ می‌شود. باتری دستگاه بسته به نوع استفاده می‌تواند بین ۳ تا ۶ ساعت شارژدهی داشته باشد. در صورتی که باتری روی حالت بالانس یا Better performance تنظیم شده باشد و مشغول اجرای برنامه‌های نه چندان سنگین مثل وبگردی یا تماشای فیلم باشید، تا ۶ ساعت می‌توانید روی شارژدهی حساب کنید. اما اگر باتری در حالت بهترین پرفورمنس باشد و پردازش‌های سنگین داشته باشید یا کارت گرافیک جی‌فورس درگیر باشد، شارژدهی باتری از ۳ ساعت فراتر نخواهد رفت.

 

سخت افزار لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

لپ تاپ ایسوس ویووبوک K571GT به عنوان لپ‌تاپی که نیم‌نگاهی به گیمینگ دارد به سخت‌افزار قدرتمندی مجهز شده است. پیکربندی‌های مختلف این لپ‌تاپ شامل پردازنده‌های نسل نهمی اینتل Core i5-9300H یا Core i7-9750H می‌شود. در مورد کارت گرافیک هم بسته به قیمت لپ تاپ ایسوس می‌توانید بین انویدیا جی‌فورس GTX 1050 یا GTX 1650 یکی را انتخاب کنید.

پردازنده Core i5-9300H دارای ۴ هسته و ۸ ترد پردازشی با فرکانس پایه ۲.۴ گیگاهرتز است. پردازنده ۱۴ نانومتری Core i7-9750H هم میزبان ۶ هسته و ۱۲ پردازشی است و فرکانس‌های پایه و توربو ۲.۶ و ۴.۵ گیگاهرتز را ارائه می‌کند.

هر دوی این پردازنده‌ها به آسانی از عهده اجرای اپلیکیشن‌های پرکاربرد نظیر فتوشاپ برمی‌آیند و علاوه بر این اغلب بازی‌‌های پرطرفدار را هم با تنظیمات گرافیکی بالا اجرا می‌کنند.

همانطور که در نمودار زیر از تست رندر ۳ بعدی می‌بینید ایسوس ویوبوک به آسانی رقبای همرده را کنار می‌زند.

 

در تست‌های عملی هم رندر یک فوتیج ۱۵ دقیقه‌ای با رزولوشن 1080p در برنامه پریمیر حدود ۱۲ دقیقه زمان می‌برد که کاملا قابل قبول است.

در بخش بعد نوبت به بررسی کارت گرافیک و توان آن در اجرای بازی‌ها می‌رسد. در تصویر زیر نتایج بنچمارک ویووبوک K571GT با مدل‌های مختلف کارت گرافیک را مشاهده می‌کنید.

 

سخت افزار لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

 

گرافیک جی فورس GTX 165 با حافظه ۴ گیگابایتی توان اجرای اکثر بازی‌های پرطرفدار و نسبتا سنگین را به آسانی دارد. در تست‌هایی که روی این کارت صورت دادیم بازی اپکس لجندز را در تنظیمات گرافیکی الترا با نرخ میانگین ۸۰ فریم در ثانیه و بازی پابجی را بانرخ ۶۰ فریم اجرا می‌کند.

بازی‌های Rise of the Tomb Raider و Shadow of the Tomb Raider هم روی تنظیمات گرافیکی Full HD به ترتیب با نرخ‌های ۷۷ و ۵۶ فریم در ثانیه اجرا می‌شوند. در مجموع برای اجرای‌های نسبتا سنگین با نرخ فریم مناسب می‌توانید روی ویووبوک K571GT حساب کنید.

ایسوس برای این دستگاه به صورت پیش فرض گیگابایت رم DDR4 از نوع مجتمع در نظر گرفته و برای به‌روزرسانی تنها می‌توانید روی یک اسلات دیگر حساب کنید که تا ۱۶ گیگابایت از حافظه‌های DDR4 پشتیبانی می‌کند. بنابراین در مجموع تا ۲۴ گیگابایت رم در اختیار خواهید داشت.

پیکربندی حافظه مثل بسیاری از لپ‌تاپ‌های همرده شامل یک ترابایت حافظه HDD و ۲۵۶ گیگابایت SSD از نوع از نوع NVMe با رابط PCIe می‌شود که برای نصب ویندوز و برنامه‌ها کاربرد دارد و قابلیت ارتقا هم دارد.

برای محک زدن کارایی حافظه و رم سراغ برنامه کریستال دیسک‌مارک نسخه ۷ رفته‌ایم. همانطور که در تصویر بررسی ویووبوک K571GT می‌بینید، سرعت خواندن و نوشتن متوالی هارد دیسک مثل بسیاری از حافظه‌های HDD دیگر نهایتا از ۱۰۹ مگابایت بر ثانیه فراتر نمی‌رود.

 

سخت افزار لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571GT

حافظه SSD طبیعتا سرعت بالاتری دارد و داده‌ها را به ترتیب با سرعت سرعت ۱۶۳۵ و ۹۷۱ مگابایت بر ثانیه می‌خواند و می‌نویسد که برای حافظه‌های SSD از نوع NVMe متوسط محسوب می‌شود.

 

سیستم کولینگ و خنک سازی K571GT

ایسوس برای دفع حرارت و خنک سازی از طراحی خاصی استفاده کرده که مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در درجه اول اگر پنل پشتی را بردارید، می‌بینید که پردازنده و کارت گرافیک به صورت افقی در یک خط قرار گرفته و از ۲ هیت پایپ با زاویه ۹۰ درجه برای دفع حرارت هیت سینک استفاده شده است.

سیستم کولینگ و خنک سازی K571GT

 

جالب اینجاست که برای هر یک از آنها یک فن مجزا در نظر گرفته شده است. این دو فن حرارت تولیدی پردازنده و GPU را از طریق دریچه‌ای که پشت پنل پایینی قرار گرفته بیرون می‌دهند. زمانی که نمایشگر بسته باشد این حرارت به سمت بیرون دفع می‌شود اما اگر نمایشگر باز باشد حرارت به بخش پایینی صفحه نمایش منتقل می‌شود که چندان خوشایند نیست.

فن‌ها کاملا بی‌صدا هستند و برای تنظیم آنها روی حالت خودکار یا دستی می‌توانید از برنامه‌ای که به صورت پیش فرض نصب شده استفاده کنید. عملکرد فن‌ها در دفع حرارت مناسب است و از اینرو حتی در پردازش‌های سنگین عملکرد سیستم پایدار می‌ماند.

با این حال در برخی موارد هنگام اجرای بازی ‌های سنگین حرارت بدنه کمی بالا می‌رود. این میزان در بررسی‌ها برای کیبورد حدود ۴۹ درجه و برای بخش پشتی که مستقیما با سخت افزار در ارتباط است، ۵۰ درجه برآورد شده است.

 

جمع بندی بررسی ویووبوک K571GT

جمع بندی بررسی ویووبوک K571GT

ایسوس ویووبوک K571GT لپ‌تاپی است که شما را با قیمتی ارزان وارد دنیای گیمینگ می‌کند. ترکیب پردازنده‌های Core i5-9300H یا Core i7-9750H و کارت گرافیک GTX 1650 به کاربر اجازه اجرای بازی‌های سنگین و محبوب با نرخ فریم مناسب را می‌دهد.نمایشگر دستگاه که در دو نسخه ۶۰ و ۱۲۰ هرتزی عرضه شده از نظر وضوح، کنتراست، زاویه دید و روشنایی در سطحی مطلوب قرار دارد و تنها نقطه ضعف آن پوشش محدود طیف رنگی است. بنابراین برای تماشای فیلم، انجام کارهای روزمره و گیمینگ می‌توانید رویش حساب کنید اما برای طراحی نمی توان آنرا ایده‌آل دانست.

ویووبوک K571GT از نظر شارژدهی هم با باتری ۴۶ وات ساعتی عملکردی متوسط دارد و با فن‌های دوگانه و هیت پایپ، بدون ایجاد سر و صدا حرارت را از سخت افزار دور می‌کند.

تنها نقطه ضعف‌های دستگاه را می‌توان تعبیه ۲ پورت USB 2.0 به جای نسل‌های جدیدتر، بدنه پلاستیکی و صدای متوسط اسپیکرها دانست.

 

نقاط ضعف نقاط قوت
پوشش محدود طیف رنگی توسط نمایشگر پردازنده قدرتمند

پورت‌های USB 3 محدود

کارت گرافیک ۴ گیگابایتی GTX 1650

بدنه پلاستیکی

نمایشگر IPS با وضوح Full HD