نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

نقد و بررسی 16 بهمن 1401 مدیر سامانه

نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 15 UX535 یک لپ تاپ باریک با سیستم پردازشی قدرتمند است که برای انواع کارها می‌توانید روی آن حساب کنید. شرکت تایوانی ایسوس (Asus) سری لپ تاپ‌های متفاوتی را با نام و نشان‌های مختلف به بازار عرضه می‌کند. لپ تاپ‌های ذن‌بوک (Zenbook) جز محصولات رده بالا و پرمیوم ایسوس هستند. Zenbook Pro 15 جز جدیدترین سری لپ تاپ‌های ایسوس است که با یک طراحی جذاب و سیستم پردازشی قدرتمند در کانفیگ‌های مختلف عرضه شده‌اند. 

به صورت کلی لپ تاپ ایسوس ZenBook Pro 15 UX535 یک لپ تاپ حرفه‌ای با سیستم پردازشی قدرتمند و امکانات کاملی است. قیمت لپ تاپ ایسوس هم در سری‌ لپ تاپ‌های مختلف قیمتی رقابتی داشته ولی با توجه به امکاناتی که این لپ تاپ در اختیار شما قرار می‌دهد و اگر به دنبال خرید لپ تاپ هستید، قیمت لپ تاپ Asus ZenBook Pro 15 UX535 منطقی به‌حساب می‌آید. در ادامه نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس UX535 نگاهی دقیق‌تر به بخش‌های مختلف این لپ تاپ خواهیم داشت پس تا انتهای این مقاله با فروشگاه هدف همراه باشید.

 

لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 15 UX535

 

لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 15 UX535 در یک رنگ خاکستری خاص با بدنه‌ای براق از جنس آلومینیوم طراحی شده است. این لپ تاپ 15.6 اینچی ابعادی کوچک‌تر از سایر لپ تاپ‌های 15 اینچی دارد و این مورد باعث شده صفحه‌ نمایش بیشترین سطح پنل جلویی لپ تاپ را پوشش دهد تا موقع کار کردن حس و حال بهتری به شما منتقل شود. صفحه نمایش این لپ تاپ در کانفیگ‌های مختلف، کیفیت تصویر متفاوتی دارد اما در کانفیگ‌های اصلی این لپ تاپ شاهد نمایشگری با پنل IPS و کیفیت Full HD و روکش مات هستیم.

سیستم سخت افزاری قدرتمندی هم برای لپ تاپ Zenbook Pro 15 UX535 درنظر گرفته شده است و می‌توانید پردازنده‌های سریع Intel Core i5 و Intel Core i7 نسل دهم بر روی سری لپ تاپ استفاده کنید. علاوه بر کارت گرافیک یکپارچه Intel UHD Graphics می‌توانید از قدرت NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti برای کارهای گرافیکی و همچنین بازی‌های ویدیویی استفاده کنید. از 16 گیگابایت حافظه‌ی رم هم در کنار این ترکیب پردازشی استفاده شده است. فضای ذخیره‌سازی لپ تاپ هم در کانفیگ‌های مختلف متغیر است و از ترکیب HDD و SSD استفاده شده است. بر روی کانفیگ‌های اصلی از یک ترابایت حافظه‌ی HDD و حداقل 256 گیگابایت SSD استفاده شده است.

یکی از ویژگی‌های جذاب لپ تاپ Asus UX535 مربوط به اسکرین پد (ScreenPad) است. ایسوس به‌جای تاچ‌پد از یک صفحه‌ نمایش 2 اینچی با کیفیت FHD+ و پنل IPS استفاده کرده که می‌توانید با آن بازدهی کارهای خود را بیشتر کنید. امکان منتقل کردن نرم افزارهای مختلف به صفحه نمایش دوم، تماشا ویدیو به صورت همزمان با کارها، نگارش با دست و طراحی، استفاده به‌عنوان ماشین‌حساب، پخش موزیک و.. از ویژگی‌های این اسکرین پد هستند که در ادامه دقیق‌تر ویژگی‌های آن را بررسی خواهیم کرد.

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

یکی از ویژگی‌های مهم لپ تاپ ایسوس ZenBook Pro 15 UX535 مربوط به کیفیت ساخت و بدنه‌ی لپ تاپ است. ایسوس به صورت کامل از فلز آلومینیوم در ساخت این لپ تاپ استفاده کرده و حتی برای دوام بیشتر آن، حاشیه‌های اطراف نمایشگر و لولاهای نگه‌دارنده‌ را هم به صورت فلزی کار کرده است. مقاومت بالا بدنه‌ی این لپ تاپ باعث شده توسط مورد تایید استاندارد ارتش آمریکا (MIL-STD 810G) باشد. در تست‌های انجام شده در برابر افتادن و لرزش شدید، مقاوم لپ تاپ تضمین شده‌ است و همچنین در دماهای بالا و پایین هم ایرادای در سیستم آن به‌وجود نخواهد آمد. این لپ تاپ به صورت تک رنگ خاکستری معرفی شده است و که طراحی براقی دارد. بر روی قاب پشتی لوگو تنها لوگو ایسوس به‌چشم می‌خورد. یکی دیگر از نکات قابل‌توجه طراحی لپ تاپ ZenBook Pro 15 UX535 مربوط به پایه‌ی مکانیکی آن است. قسمت انتهایی پنل صفحه نمایش لپ تاپ در حالت باز، به زیر پنل اصلی لپ تاپ می‌رود با ایجاد یک زاویه‌ی سه درجه‌ای به نسبت سطح، پنل اصلی لپ تاپ را بالاتر قرار می‌دهد. این طراحی که پیش‌تر در سایر لپ تاپ‌های ذن‌بوک شاهد آن‌ بودیم، ارگولیفت (ErgoLift) نام دارد و علاوه بر راحتی بیشتر هنگام تایپ کردن، باعث می‌شود لپ تاپ از زیر بتواند هوای خنک محیط را بهتر جذب کند. در نتیجه به سیستم خنک کننده لپ تاپ هم این نوع طراحی کمک زیادی کرده است.

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

ابعاد این لپ تاپ 15.6 اینچی 345x238x18 میلی‌متر است و وزن آن هم 2 کیلوگرم است. با توجه به ضخامت کم بدنه و طراحی و جمع‌وجور شاید انتظار داشته باشید وزن آن کمتر باشد ولی به دلیل استفاده از سیستم پردازشی قدرتمند، باتری با ظرفیت بالا و همچنین بدنه‌ی فلزی، با لپ تاپی 2 کیلوگرمی طرف هستیم. لپ تاپ‌های سری ZenBook جز لپ تاپ‌های پرمیوم و رده بالا شرکت ایسوس هستند و در یکی از جدیدترین محصولات این سری هم می‌توانید به‌وضوح متوجه کیفیت بالا ساخت و طراحی بدنه آن شوید. به همین خاطر در بخش طراحی و کیفیت ساخت، لپ تاپ ایسوس ZenBook Pro 15 UX535 امتیاز بسیار خوبی می‌گیرد.

 

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس UX535

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس UX535

صفحه نمایش یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر لپ تاپ است و ایسوس در سری ZenBook Pro 15 UX535 گزینه‌های متعددی را پیش‌روی شما قرار داده است. همه‌ی کانفیگ‌های این لپ تاپ 15.6 اینچی هستند. اما کیفیت تصویر و نوع صفحه نمایش ممکن است در مدل‌های مختلف تفاوت داشته باشد. این لپ تاپ در دو مدل کلی با صفحه نمایش Full HD با رزولوشن 1920x1080 با پنل IPS، و صفحه نمایش 4K UHD با رزولوشن 3840x2160 از نوع OLED دارد. همچنین برخی از کانفیک‌های 4K لمسی هستند و از صفحه نمایش براق روی آن‌ها استفاده شده است. اما کانفیگ‌های اصلی موجود در بازار ایران با کیفیت Full HD با پنل IPS با روکش مات (Anti Glare) هستند. صفحه نمایش‌های این کانفیگ به صورت 100 درصدی از گستره‌ی رنگی sRGB پشتیبانی می‌کنند که باعث می‌شود علاوه بر مشاهده تصاویر با دقت رنگ‌ بالا، بتوانید در طراحی گرافیک هم با جزییات کاملی روی رنگ‌ها کار کنید. میزان روشنایی صفحه نمایش هم 400 نیت است.

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس UX535

طراحی زیبا لپ تاپ ZenBook Pro 15 UX535 باعث شده صفحه نمایش لپ تاپ هم جذابیت خاصی داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد با یک لپ تاپ با ابعاد کوچک‌تر به نسبت لپ تاپ‌های 15 اینچی طرف هستیم، و این مورد باعث شده صفحه نمایش حاشیه‌های بسیار کمی داشته باشد. 88 درصد سطح جلویی لپ تاپ توسط نمایشگر پوشیده شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های لپ تاپ ایسوس UX535 در بخش صفحه نمایش مربوط به گواهینامه TUV Rheinland می‌شود. این گوهینامه مربوط به سلامت چشم‌ها بوده و تایید می‌کند که صفحه نمایش لپ تاپ جلوی نورهای آبی مزاحم را از طریق بهینه‌سازی نرم‌افزاری می‌گیرد تا خطر کمتری برای چشم در هنگام مشاهده صفحه نمایش وجود داشته باشد. علاوه بر این بخش Flicker Free هم در این گوهینامه مربوط به بدون پرش بودن رنگ‌ها در این نمایشگر است. نرخ نوسازی تصویر لپ تاپ هم در همه‌ی مدل‌ها 60 هرتز است.

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس UX535

در حاشیه‌ی بالایی لپ تاپ از یک وب‌کم با کیفیت HD استفاده شده است. این وب‌کم Privacy Shutter نداشته و نمی‌توانید جلوی آن را به صورت فیزیکی بپوشانید. وب‌کم لپ تاپ قادر به تشخیص دو بعدی چهره است و هماهنگی کامل با سرویس Windows Hello دارد و می‌توانید برای باز کردن قفل لپ تاپ و کارهای مربوط به حساب مایکروسافت خود از آن استفاده کنید.

 

سخت افزار لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 15 UX535

سخت افزار لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 15 UX535

در یک لپ تاپ رده بالا با طراحی خاص و صفحه نمایش با کیفیت، باید انتظار یک سیستم پردازشی قدرتمند را هم داشته باشیم. لپ تاپ ZenBook Pro 15 UX535 سیستم پرداشی قدرتمندی دارد و می‌تواند شما را در امور زیادی همراهی کند. وظیفه‌ی پردازش اطلاعات در این سری لپ تاپ بر عهده‌ی پردازنده‌های نسل دهم اینتل یعنی Intel Core i5 و Intel Core i7 است. اکثر کانفیگ‌های این لپ تاپ به Intel Core i7 مدل 10870H مجهز شده‌اند که محدوده‌ی سرعت 2.2 تا 5 گیگاهرتز (در حالت توربو Turbo Boost) را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پردازنده‌ی هشت هسته‌ای قدرت بالایی در پردازش کار با نرم افزارهای سنگین داشته و می‌توانید به صورت همزمان روی چندین پروژه در نرم افزارهای مختلف کار کنید. علاوه بر این، پردازنده‌های نسل دهم اینتل مصرف باتری کمتری هم به نسبت پردازنده‌های قدیمی دارند. کارت گرافیک یکپارچه Intel UHD Graphics هم پردازنده را برای پردازش اطلاعات تصویری همراهی می‌کند.

اما قدرت گرافیکی لپ تاپ بیشتر از این است و ایسوس از یک مدل کارت گرافیک گیمینگ با کیفیت ساخته‌ی NVIDIA استفاده کرده است. کارت گرافیک GeForce GTX 1650Ti با 4 گیگابایت حافظه‌ی رم اختصاصی از نوع GDDR5 به شما این اجازه را می‌دهد که حتی بر روی این لپ تاپ مشغول انجام بازی‌های ویدیویی با کیفیت تصویر بالا شوید. لازم به ذکر است که در برخی از کانفیگ‌ها از نسخه‌ی Max Q این کارت گرافیک به‌جای Ti استفاده شده است. بر روی کانفیگ ابتدایی لپ تاپ که از پردازنده‌ی Intel Core i5 استفاده می‌کند از 8 گیگابایت حافظه‌ی رم و بر روی سایر مدل‌ها از 16 گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع DDR4 استفاده شده است.

سخت افزار لپ تاپ ایسوس Zenbook Pro 15 UX535

برای ذخیره سازی اطلاعات در این لپ تاپ از هارد دیسک ترکیبی استفاده شده است. به‌جز برخی از کانفیگ‌های خاص که به صورت کامل با 256 یا 512 گیگابایت SSD عرضه شده‌اند، در سایر کانفیگ‌ها شاهد، یک ترابایت حافظه‌ی HDD و یک حافظه‌ی SSD هستیم که می‌تواند ظرفیت‌هایی بین 256 و 512 گیگابایت یا 1 ترابایت داشته باشد. به صورت کلی در بخش سخت افزار با یک لپ تاپ قدرتمند طرف هستیم. پردازنده‌ی بسیار کارآمدی برای این لپ تاپ درنظر گرفته شده است که می‌توانید برای انجام کلیه کارهای خود روی آن حساب کنید. در بخش کارت گرافیک هم با اینکه کارت گرافیک‌های قدرتمندتری هم وجود دارند، اما از آنجایی که ZenBook Pro 15 UX535 یک لپ تاپ گیمینگ نیست، انتظار استفاده از بروزترین کارت گرافیک منطقی نیست. با وجود همین کارت گرافیک شما می‌توانید با سرعت بسیار بالا کارهای گرافیکی خود مانند طراحی و رندر گرفتن و تدوین ویدیو را با سرعت بالایی انجام دهید.

بر روی کانفیگ‌های مختلف لپ تاپ از باتری با ظرفیت‌های متفاوتی هم استفاده شده است. در کانفیگ‌هایی که از صفحه نمایش 4K روی آن‌ها استفاده شده شاهد باتری با ظرفیت 96 وات‌ساعت هستیم که شارژدهی لپ تاپ را جز بهترین‌ها قرار داده است. اما در سایر کانفیگ‌ها با کیفیت تصویر Full HD شاهد باتری 4 سلولی لیتیوم یونی با ظرفیت 63 وات ساعت هستیم.

 

کیبورد و اسکرین‌ پد Zenbook Pro UX535

کیبورد و اسکرین‌ پد

کیبورد لپ تاپ Asus ZenBook Pro 15 UX535 یک کیبورد جزیره‌ای کامل است که به نور پس‌زمینه هم مجهز شده است. الگوی کلیدهای چهار جهت اصلی هم به صورت T طراحی شده‌اند که به راحتی محل آن‌ها تشخیص دهید. عمق کلیدهای کیبورد تتها 1.35 میلی‌متر است و علاوه بر سرعت بالا در تایپ باعث می‌شود صدای بسیار کمی هم تولید کنند. تمامی کلیدها در پنل اصلی در یک سطح پایین‌تر از سطح تکیه‌گاه دست قرار گرفته‌اند تا با دقت بالاتری بتوانید با لپ تاپ تایپ کنید.

کیبورد و اسکرین‌ پد

اما به‌جای تاچ‌پد در این لپ تاپ ایسوس از اسکرین پد استفاده کرده و قابلیت‌های جذابی را به این سری لپ تاپ اضافه کرده است. اسکرین پد صفحه نمایش 2 اینچی با کیفیت FHD+ با رزولوشن 2160x1080 دارد با پنلی در سطح پنل IPS دارد. این اسکرین پد که به نوعی صفحه نمایش دوم لپ تاپ است به‌شما این اجازه را می‌دهد که بتوانید نرم افزارهای مختلف را به صورت همزمان روی لپ تاپ اجرا کنید. پردازنده‌ی هشت هسته‌ای نسل دهم Intel Core i7 هم به‌خوبی به شما قدرت مدیریت نرم افزارهای مختلف را به صورت همزان می‌دهد. در ساده‌ترین حالت می‌توانید محیط یک نرم افزار را به اسکرین پد منتقل کرده و همزمان آن نرم افزار یا صفحه خاص ویندوز را در نمایشگر کوچک داشته باشید. امکان مدیریت موسیقی، مشاهده ویدیو، دسترسی به تنظیمات سریع ویندوز، امکان شماره گیری تلفن (در صورت اتصال موبایل به ویندوز در نرم افزار Your Phone)، نوشتن با دست و تبدیل آن به کاراکتر متنی و دسترسی سریع به ماشین حساب از ویژگی‌های این اسکرین پد است. در صورت که تمایل نداشته باشید از این قابلیت‌ها استفاده کنید امکان غیر فعال کردن اسکرین پد و تبدیل آن به تاچ‌پد هم وجود دارد. به صورت کلی اسکرین پد امکان خلاقانه و جالبی است که می‌توانید بر روی لپ تاپ ZenBook Pro 15 UX535 از آن استفاده کنید.

 

پورت‌ها و بلندگوهای لپ تاپ UX535

پورت‌ها و بلندگو

معمولا لپ تاپ‌های ایسوس در هر سری و رده‌ی کاربری پورت‌های متعددی داشند و ایسوس از تمامی فضای لبه‌ی کناری برای قرار دادن پورت‌ها استفاده می‌کرد. اما لپ تاپ ZenBook Pro 15 UX535 پورت‌های محدودی به نسب سایر لپ تاپ‌های ایسوس دارد. دلیل آن هم ضخامت کم بدنه و اشغال بودن لبه‌های کناری توسط تو خروجی هوا هستند. با توجه به باریک بودن بدنه‌ی لپ تاپ و حالت تکیه گاه داشتن فضای زیر نمایشگر، امکان قرار دادن خروجی هوای دستگاه در جای دیگری جز لبه‌های کناری وجود نداشت. لپ تاپ یک پورت USB 3.2، یک پورت USB Type-C با قابلیت Thunderbolt 3، یک خروجی تصویر HDMI و یک کارت‌خوان SD و جک 3.5 میلی‌متری هدفون دارد. با توجه به باریک بودن لپ تاپ و رده‌ی کاربری آن نمی‌توان ایرادی به عدم استفاده از ورودی کابل LAN گرفت اما وجود تنها یک پورت USB 3.2 خیلی جذاب نیست.

از دو بلندگو با فناوری SonicMaster برای پخش صدا در این لپ تاپ استفاده شده است که بلندی صدای قابل قبولی دارند. یکی از ویژگی‌های جذاب بخش صدا لپ تاپ، مربوط به میکروفون‌های آن می‌شوند، جایی که ایسوس با معرفی سیستم حذف نویز با هوش مصنوعی، توانسته به‌خوبی صدای محیط و همچنین صدای مزاحم سیستم پردازشی لپ تاپ را در هنگام ضبط ضدا و مکالمه بگیرد. با استفاده از Al Noise-Canceling می‌توانید با کیفیت مطلوبی با میکروفون‌های لپ تاپ مشغول مکالمه یا ضبط صدا شوید. میکروفون‌های UX535 هماهنگی کاملی هم با دستیار صوتی Cortana ویندوز و Alexa شرکت آمازون دارند.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

 

لپ تاپ Asus ZenBook Pro 15 UX535 مجموعه‌ی کاملی از امکانات حرفه‌ای لپ تاپ‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ تمرکز خودشان را روی طراحی و برخی روی سیستم پردازشی می‌گذارند ولی ایسوس در سری لپ تاپ‌های ZenBook به‌خوبی در هر دو بخش موفق عمل می‌کند. لپ تاپ ZenBook Pro 15 UX535 هم به‌عنوان یکی از جدترین محصولات این خانواده لپ تاپ، طراحی بسیار زیبایی داشته و از سیستم پردازشی قدرتمندی هم بر روی آن استفاده شده است. اگر هم قدرت و هم زیبایی یک لپ تاپ برای شما اهمیت دارد، خرید لپ تاپ Asus ZenBook Pro 15 UX535 به شما توصیه می‌شود.

 

نکات مثبت:

  • بدنه‌ی تمام فلزی با کیفیت ساخت و استحکام بالا
  • صفحه نمایش با کیفیت و حاشیه‌های کم
  • پردازنده‌ی نسل دهم Intel Core i7
  • کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA GeForce GTX 1650Ti
  • اسکرین پد با قابلیت‌های جذاب

نکات منفی:

  • پورت‌های محدود