نقد و بررسی کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301

نقد و بررسی 09 مرداد 1402 مدیر سامانه

نقد و بررسی کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301

اگر تصمیم به تهیه یک سیستم حرفه‌ای برای گیمینگ و یا کارهای گرافیکی و... دارید، باید توجه ویژه‌ای در زمان خرید کیس داشته باشید. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف به بررسی کیس ایسوس TUF Gaming GT301 خواهیم پرداخت.
یک کیس مناسب علاوه بر این که ظاهر زیبایی به میز کار شما می‌بخشد، ارتباط مستقیمی با ظرفیت سیستم شما دارد. به عنوان مثال، در زمان تهیه مادربرد حتما با مسئله‌ای تحت عنوان فرم فاکتور رو به رو خواهید شد. آیا می دانید مفهوم "فرم فاکتور" به چه معناست؟
فرم فاکتور در حقیقت یک قرارداد، در دنیای سخت افزار کامپیوتر است، که رابطه میان ابعاد مادربرد و کیس را مشخص می‌نماید. به عنوان مثال، چنانچه فرم فاکتور کیس شما "Mini ATX" باشد، نمی‌توانید در این کیس از یک مادربرد با فرم فاکتور "ATX" استفاده نمایید. علاوه بر این ساختار کیس نیز بسیار مهم است. چراکه یک کیس مناسب باید جریان هوا را به درستی به چرخش در آورد. این مسئله تحت عنوان Air Flow در میان ارائه دهندگان خدمات کامپیوتری مطرح است و حتما در زمان اسمبل کردن کیس با این واژه مواجه خواهید شد. در ادامه به بررسی تمامی استاندارهای لازم در زمان خرید یک کیس مناسب گیم خواهیم پرداخت و بررسی میکنیم که آیا کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301 از استانداردهای لازمه برخوردار است یا خیر؛ پس در ادامه با ما در تیم تحریریه فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

نقد و بررسی کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301: طراحی ظاهری، کلیدهای پنل ادمین و معماری

کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301

همان طور که از نام کیس ایسوس TUF Gaming GT301 نیز، مشخص است، این محصول یک کیس پُر زرق و برق گیمینگ است. پیش از هرچیز بهتر است به متریال استفاده شده در این کیس بپردازیم. در سمت چپ این کیس، شاهد استفاده از یک پنل شیشه حرارت دیده (Tempered Glass) هستیم. این پنل یک تیکه بوده و سمت چپ کیس را به طور کامل پوشش می‌دهد. تمامی قسمت‌های فلزی کیس، از جمله آرماتورها، پنل سمت راست و پنل مشبک بالایی و پشتی از یک آلیاژ ضدزنگ فولادی تهیه شده‌اند. این موارد موجب شده که جذابیت و دکور کیس به طور چشم گیری شما را به خود جذب کند، اما از طرفی هم باعث شده که وزن کیس سنگین‌تر از همیشه به نظر برسد. کیس ایسوس GT301 در ابعادی برابر با 42.6x21.4x48.2 سانتی متر طراحی شده و وزنی معادل 7.2 کیلوگرم دارد.
در رابطه با ظاهر این کیس نیز سخنان بسیاری شنیده می‌شود، چرا که مثل همیشه ظاهر یک معیار سلیقه‌ای است و به تعداد انسان‌های روی زمین سلایق متفاوت وجود دارد! بر اساس نظر شخصی تیم ما، این کیس زیباست!
در صورتی که تصمیم به خرید سخت افزار گیمینگ بالارده دارید و می‌خواهید که سیستم نورپردازی زیبایی ایجاد کنید و قدرت PC خود را به رخ بکشید، این کیس تمامی خواسته‌های شما را برطرف می‌سازد.
در جلو و بالای این کیس گیمینگ ایسوس یک پوسته مشبک قرار گرفته که از زبان طراحی Honeycomb یا لانه زنبوری بهره می‌برد. این نکته علاوه بر این که ظاهر ویژه‌ای به این کیس بخشیده، موجب می‌شود که نورپردازی فن‌های جلویی به خوبی قابل مشاهده باشد.در قسمت جلویی کیس ASUS TUF GT301، سه عدد فن 12 سانتی متری قرار گرفته که به جدیدترین ورژن سیستم نورپردازی ایسوس یا همان "AURA Sync" مجهز شده اند. این سیستم ARGB از 8 حالت مختلف نورپردازی پشتیبانی می‌کند. اگر مادربرد و سایر سخت افزار خود را نیز از برند ایسوس تهیه کنید، می‌توانید نورپردازی کلیه سخت افزار خود را با یکدیگر هماهنگ سازید و عملا به بالاترین هماهنگی در سیستم نورپردازی خود دست یابید. در قسمت جلویی کیس TUF GT301 نیز، یک ریبن برزنتی قرار گرفته که بر روی آن کلمات "TUF GAMING" نوشته شده است. این ریبن قابل جداسازی می‌باشد و چنانچه از آن لذت نمی‌برید، به راحتی می‌توانید آن را از کیس خود جدا کنید.

 

کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301


پنل کاربری جلوی کیس، که به پنل ادمین معروف است، در بالای کیس ایسوس TUF GT301 دیده می‌شود. در پنل ادمین این کیس، به ترتیب موارد زیر قرار گرفته‌اند:

  • دو عدد پورت USB 3.1 Gen 1
  • کلید پاور
  • کلید کنترل سیستم نورپردازی
  • کلید Restart
  • و نهایتا یک جک هدفون 3.5 میلی متری.

نکته‌ پایانی در رابطه با قابلیت‌های این کیس ایسوس، این است که در جعبه این کیس، یک هوک پلاستیکی قرارگرفته است. این هوک با یک پیچ چهارسو به قسمت بالایی کیس (در نزدیکی پنل ادمین) متصل خواهد شد و کاربر می‌تواند هدفون خود را از آن آویزان نماید.

 

نقد و بررسی کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301: ظرفیت‌های سیستم خنک کننده (Cooling)

کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301

در این بخش به بررسی توانایی‌های کیس ASUS TUF GT301، در بهره برداری از تجهیزات خنک سازی می‌پردازیم. این کیس گیمینگ ایسوس، علاوه بر پشتیبانی از سیستم خنک کننده بادی، از سیستم‌های کولینگ مایع نیز پشتیبانی می‌کند.سیستم خنک کننده بادی: کیس ایسوس تاف GT301، به صورت پیش فرض به 4 عدد فن اختصاصی ایسوس مجهز شده است. سه عدد فن 120 میلی متری با بهره مندی از سیستم نورپردازی ARGB در قسمت جلویی این کیس قرار گرفته است که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره کردیم. علاوه بر این یک فن 120 میلی متری نیز در قسمت پشتی دستگاه قرار گرفته که به خوبی از پس راه اندازی جریان هوای مناسب، برخواهد آمد.
علاوه بر فن‌هایی که به صورت پیش فرض، بر روی این کیس نصب شده‌اند؛ ایسوس چندین ظرفیت مجزا برای نصب فن‌های اضافه نیز در نظر گرفته است. کیس GT301 به دو محفظه اضافی برای نصب دو عدد فن 140 میلی متری در جلو مجهز شده است. علاوه بر تمامی این موارد، شما با خرید این کیس ایسوس، می‌توانید 2 عدد فن 120 میلی متری اضافه نیز بر روی قسمت بالایی این کیس نصب کنید. نهایتا باید اشاره کنیم که این کیس ایسوس، قادر به پشتیبانی از 8 فن مجزا می‌باشد که 4 عدد از این موارد، به صورت پیش فرض بر روی کیس TUF GT301 نصب شده‌اند.

کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301

سیستم خنک کننده مایع: همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، کیس گیمینگ ایسوس GT301 از سیستم کولینگ مایع نیز پشتیبانی می‌کند و در همین راستا به دو جایگاه قرارگیری رادیاتور مجهز شده است. در قسمت جلویی کیس، ظرفیت اول رادیاتور دیده می‌شود، که از رادیاتورهایی با ابعاد 36، 28، 24، 14 و 12 سانتی متری پشتیبانی می‌کند. در قسمت پشتی نیز، شاهد ظرفیت دوم رادیتور هستیم که تنها از رادیاتورهای 12 سانتی متری پشتیبانی می‌کند.
همان طور که ملاحظه می‌کنید، ایسوس دست کاربران را در طراحی سیستم خنک کننده بسیار باز گذاشته و شما با خرید کیس ایسوس GT301 می‌توانید به هر دو روش خنک سازی دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301: ساختار داخل کیس و محدودیت‌های حجمی

کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301

یکی از مهم ترین مسائل در زمان خرید سخت افزار، در نظر گرفتن حجم داخل کیس است. کیس‌ها از نظر حجمی دارای سایزبندی‌های مختلفی هستند، همچون کیس ASUS GT301 که از نظر سایزبندی در دسته کیس‌های "Mid Tower" قرار می‌گیرد. این سایزبندی‌ها محدودیت‌هایی را به همراه می‌آورند که به بررسی برخی از آن‌ها در این کیس ایسوس می‌پردازیم.
ارتفاع خنک کننده پردازنده یا CPU Cooler: خنک کننده‌های پردازنده دارای ابعاد مختلفی هستند و توان خنک کنندگی متقاتی دارند. با خرید کیس ایسوس TUF GT301 شما نمی‌توانید از خنک کننده‌هایی با ارتفاع بیشتر از 160 میلی متر استفاده کنید؛ چراکه عرض کیس برای خنک کننده‌های بیشتر از 16 سانتی متر کافی نمی‌باشد و نهایتا پس از اسمبل کیس، شما نمی‌توانید دیواره شیشه‌ای را ببندید. هرچند که با وجود 4 فن پیش فرض، نیاز به خنک کننده‌های حجیم نخواهید داشت.

فضای درایو یا Drive Bays: به فضایی در نزدیکی جایگاه منبع تغذیه، که درایوهای حافظه در آن قرار می‌گیرند، اصطلاحا Drive Bays گفته می‌شود. محفظه درایو این کیس ایسوس، از 6 جایگاه حافظه پشتیبانی می‌کند که عبارتند از: 4 درایو 2.5 اینچ و 2 درایو کمبو (Combo Bay) که هم از حافظه‌های 2.5 اینچ و هم از حافظه‌های 3.5 اینچ پشتیبانی می‌کند.

حداکثر طول کارت گرافیک: طول کارت گرافیک آخرین مورد از محدودیت‌های خرید سخت افزار، پس از خرید کیس می‌باشد. البته این نکته به اندازه مسائل قبلی بسیار مهم نیست، چراکه حداکثر طول کارت گرافیک برای کیس ASUS TUF GT301، برابر با 32 سانتی متر است و کارت‌ گرافیک‌هایی با طول بیشتر از 32 سانتی متر، بسیار کم هستند. پس با خیال راحت می‌توانید از هر کارت گرافیکی که به آن علاقه مند هستید، استفاده کنید.

سخن پایانی 

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف، به بررسی کامل و جامع یکی از پرفروش ترین کیس‌های گیمینگ در بازار ایران پرداختیم. کیس گیمینگ ایسوس TUF GT301، یکی از بهترین کیس‌های موجود در بازار، با متریالی مقاوم و ظاهری زیباست، که به 4 عدد فن از پیش نصب شده با سیستم نورپردازی ARGB مجهز شده است. قیمت کیس ایسوس GT301 در مقایسه با ظرفیت‌های بالای این کیس فولادی در کنار پشتیبانی از سیستم کولینک مایع و ایرفلوی مناسب سبب شده تا به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربرانی تبدیل شود که تصمیم به جمع آوری یک سیستم حرفه‌ای دارند.
چنانچه هرگونه سوالی در رابطه با خرید کیس GT103 و یا کیس‌های دیگر دارید، می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در ارتباط باشید. من و همکارانم در تیم هدف، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستیم.