نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

نقد و بررسی 17 بهمن 1401 مدیر سامانه

نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

لپ تاپ Strix G15 از سری لپ تاپ‌های گیمینگ ROG شرکت ایسوس یکی از قوی‌ترین لپ تاپ‌های حال حاضر بازار است که در این مقاله قصد نقد و بررسی آن را داریم. ایسوس علاوه بر تولید لپ تاپ‌های مالتی‌مدیا و فوق باریک، تیمی تخصصی برای سری محصولات مخصوص بازی خود هم دارد. ایسوس در چندین سری مختلف مانند ROG Strix، ROG Zephyrus و همینطور سری TUG Gaming لپ تاپ‌های قدرتمندی را عرضه کرده است. یکی از بهترین لپ تاپ‌های مخصوص بازی در سال 2020 از خانواده‌ی ROG Strix با عنوان G15 معرفی شد. البته مدل 17 اینچی این سری هم با عنوان G17 به بازار عرضه شده است. لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 به قوی‌ترین سیستم‌های سخت افزاری برای اجرای با کیفیت بازی‌های ویدیویی مجهز شده است.

استفاده از پردازنده‌های شش و هشت هسته‌ای Intel Core i7 نسل دهم (10875H) و کارت گرافیک‌های سری RTX شرکت NVIDIA این مدل لپ تاپ را جز قوی‌ترین لپ تاپ‌های موجود در بازار کرده است که علاوه بر بازی‌های ویدیویی در بسیاری از کارهای حرفه‌ای دیگر مانند طراحی سه بعدی، نقشه‌کشی، تدوین ویدیو، مدل‌سازی و... می‌تواند خروجی بسیار با کیفیتی به شما ارائه دهد. سری لپ تاپ‌های ROG Strix ظاهری کاملا گیمینگ دارند و تنها با مشاهده‌ی طراحی این سری می‌توانید پی به ماهیت اصلی آن‌ها پی ببرید. بدنه‌ای بزرگ با سیستم خنک کننده قدرتمند، استفاده از تکسچرهای خاص سری ROG و نورهای RGB از ویژگی‌های جذاب ظاهری لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 هستند.

نقد و بررسی لپ تاپ Asus ROG Strix G15

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 هم کاملا برای اجرای سریع بازی‌های ویدیویی بهینه شده است و در دو مدل 144 هزتر و 240 هرتز معرفی شده است. مدت زمان پاسخ‌گویی صفحه نمایش در واکنش به تغییر رنگ‌های یک پیکسل هم تنها 3 میلی‌ثانیه بوده که عدد بسیار خوبی برای یک تجربه‌ی گیمینگ است. سیستم خنک کننده لپ تاپ با فن بزرگ که هر کدام از 83 پره‌ی ریز تشکیل شده‌اند، برای اجرای طولانی مدت بازی بهینه شده تا مشکلی بابت داغ شدن سیستم نداشته باشید. کیبورد لپ تاپ از نور پس‌زمینه RGB با امکانات شخصی‌سازی بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با توجه به بازی موردنظر خود طراحی آن‌ را تغییر دهید. در مجموع لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 یکی لپ تاپ‌های قدرتمند و زیبا در بین لپ تاپ‌های گیمینگ است. اگر به دنبال خرید لپ تاپ مخصوص بازی حرفه‌ای هستید، حتما در ادامه با نقد و بررسی لپ تاپ ایسوس Rog Strix G512LW همراه باشید.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 طراحی بسیار زیبایی برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی دارد. این لپ تاپ با الگوی خاص لپ‌ تاپ‌های سری ROG طراحی شده و بر روی بدنه‌ی آن شاهد نشان‌های این سری هستیم. سری G15 این لپ تاپ در سه رنگ مختلف با طراحی‌های خاص عرضه شده است. مشکی، خاکستری با رنگ‌پردازی صورتی و آبی یخی رنگ‌های جذاب این لپ تاپ هستند. طراحی قاب پشتی آن‌ها شاهد یک برش مورب هستیم که هر دو سمت برش، طراحی متفاوتی نسبت به یک‌دیگر دارند. بر روی قاب پشتی هم نشان سری گیمینگ ROG به شکل براق خودنمایی می‌کند. بر روی سطح پنل داخلی لپ تاپ هم تایپوگرافی‌های جذابی بر روی استراحت‌گاه سمت راست قرار گرفته است.

یکی از المان‌هایی که طراحی لپ تاپ ROG Strix G15 را بسیار خاص می‌کند، استفاده از یک نوار روشنایی RGB مدل Aura Sync Light Bar در زیر بدنه‌ی لپ تاپ است. با استفاده از سرویس و نرم‌افزار AURA که هماهنگی کاملی با این لپ تاپ دارند، می‌توانید هر رنگی که دوست دارید را برای نمایش انتخاب کنید. امکان تغییر رنگ‌ها، نمایش با یک الگوی خاص، تغییر رنگ به واسطه‌ی دما سیستم یا تغییر با ریتم‌های موسیقی وجود دارد. این نوار RGB به همراه کیبورد با نور پس‌زمینه‌ی RGB حس بسیار متفاوتی را به شما موقع کار و بازی منتقل می‌کند.

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ ROG Strix G15

لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 ابعادی معادل 360x275x258 میلی‌متر داشته و وزن آن هم 2.30 کیلوگرم است. وزن لپ تاپ اصلا کم نیست و جز لپ تاپ‌های سنگین به حساب می‌آید. استفاده از سیستم سخت‌افزاری قوی در کنار سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای و همچنین استفاده از نوار روشنایی بر زیر لپ تاپ، تا حدودی ضخامت و وزن ROG Strix G15 را بالا برده است. به همین خاطر اگر به دنبال لپ تاپ گیمینگ سبک و جمع‌وجور هستید، این لپ تاپ مناسب شما نیست و پیشنهاد می‌کنم مدل‌های ROG Zephyrus M15 یا TUF Dash 15 خانواده لپ تاپ‌های مخصوص بازی ایسوس را بررسی کنید. خرید لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 برای افرادی که به دنبال تجربه‌ی حس و حال متفاوتی از بازی‌های ویدیویی هستند، توصیه می‌شود. 

 

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 G512

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 G512

 

در کانفیگ‌های مختلف لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 از مدل‌های مختلفی برای صفحه نمایش استفاده شده است اما ابعاد همه‌ی آن‌ها 15.6 اینچ بوده و صفحه نمایش مات دارند. پنل نمایشگر IPS و کیفیت تصویر هم Full HD با رزولوشن 1920x1080 است. تفاوت بین مدل‌ها مربوط به مدل کارت گرافیک قرار گرفته بر روی آن‌ها می‌شود. برای مثال در کانفیگ‌های ابتدایی که از کارت گرافیک GTX 1650 Ti استفاده شده، صفحه نمایش 144 هرتزی بوده و فقط از 67 درصد گستره‌ی رنگی sRGB پشتیبانی می‌کنند. همچنین زمان پاسخ‌گویی آن‌ها بیش از 3 میلی‌ثانیه است. اما در کانفیگ‌های حرفه‌ای‌تر یعنی مدل‌هایی که کارت‌ گرافیک‌های GTX 1660 Ti، RTX 2060 و RTX 2070 بر روی آن‌ها قرار گرفته، با یک صفحه نمایش بسیار با کیفیت‌تر طرف هستیم.

 

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 G512

در کانفیگ‌های حرفه‌ای لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 از صفحه نمایش با نرخ نوسازی تصویر 240 هرتز استفاده شده که روان‌ترین تصویر را در هنگام اجرای بازی‌های ویدیویی در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این زمان پاسخ‌گویی نمایشگر 3 میلی‌ثانیه بوده و از 100 درصد گستره‌ی رنگی sRGB پشتیبانی می‌کند. علاوه بر ویژگی‌های فنی نمایشگر، ایسوس تنظیمات نرم افزاری متفاوتی را هم برای نمایش تصاویر درنظر گرفته است. با استفاده از نرم افزار اختصاصی Armoury Crate می‌توانید رنگ‌های صفحه نمایش را در حالت‌های مختلف برای بازی‌های مختلف شخصی‌سازی کنید. امکان تغییر رنگ‌ها و استفاده از فیلترهای پیش‌فرض برای حالت مطالعه، کار در شب و همینطور تماشا فیلم هم درنظر گرفته شده است.

صفحه نمایش لپ تاپ ROG Strix G15 مشابه طراحی بدنه، الگوی خاصی دارد و شاهد یک برش بر روی قسمت پایینی آن هستیم که با ایجاد یک فاصله بین پنل نمایشگر و خروجی فن‌های لپ تاپ، کمک به عملکرد بهتر سیستم خنک کننده کرده و همچنین یک ظاهر متفاوت را برای آن به‌وجود آورده است. حاشیه‌ی اطراف نمایشگر هم بسیار کم بوده و کار با آن را لذت‌بخش کرده است. یکی از ایرادات مهم لپ تاپ‌های جدید مخصوص بازی ایسوس، عدم استفاده از وب‌کم است. با اینکه حذف وب‌کم به کم شدن حاشیه‌ی دور صفحه نمایش کمک کرده است اما حذف آن در این زمان به‌ واسطه‌ی آنلاین شدن بسیاری از ارتباطات اصلا منطقی نیست. بر روی قسمت پایینی نمایشگر هم، در سمت چپ عبارت ROG STRIX به چشم می‌خورد.

 

سخت افزار و عملکرد لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

سخت افزار و عملکرد لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

ویژگی مهم لپ تاپ‌های مخصوص بازی Asus ROG Strix G15 مربوط به سیستم سخت افزاری آن‌ها می‌شود. نصب و اجرای بازی‌های ویدیویی با بالاترین کیفیت ممکن، یکی از سنگین‌ترین کارهایی است که می‌توان بر روی لپ تاپ انجام داد. به همین خاطر قدرتمند بود0ن و بروز بودن سیستم سخت افزاری، در لپ تاپ‌های مخصوص بازی بسیار اهمیت دارد. ایسوس در لپ تاپ ROG Strix G15 خود از پردازنده‌های نسل دهم اینتل یعنی Intel Core i7 مدل‎های 10750H، 10870H و 10875H استفاده کرده است. این پردازنده‌های شش و هشت هسته‌ای قدرت لازم برای اجرای هر پردازشی را در لپ تاپ دارند. مدل‌های شش هسته‌ای، سرعت پایه 2.6 گیگاهرتز و مدل‌های هشت هسته‌ای سرعت پایه 2.2 گیگاهرتز را در دسترس شما قرار می‌دهند.

همان‌طور که در بخش صفحه نمایش هم اشاره شد، کارت گرافیک‌های مختلفی برای این سری لپ تاپ درنظر گرفته شده است که همه‌ی آن‌ها محصول شرکت NVIDIA هستند. در کانفیگ‌های ابتدایی شاهد کارت گرافیک GeForce GTX 1650 Ti با 4 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی هستیم. با اینکه عبارت «کانفیگ ابتدایی» برای این سری کانفیگ‌ها (مانند لپ تاپ ROG Strix G512LI) که به GTX 1650 Ti مجهز شده‌اند استفاده شد، اما درنظر داشته باشید که همین کارت گرافیک، جز کارت گرافیک‌های قدرتمند برای اجرای بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید و در حال حاضر توان اجرای بازی‌های روز را در بالاتری تنظیمات گرافیکی را دارد، تنها شاید مجبور باشید با فریم ریت پایین‌تری به تجربه‌ی بازی بنشینید. در کانفیگ‌های دیگر GeForce 1660 Ti با 6 گیگابایت رم استفاده شده است. بر روی کانفیگ‌های حرفه‌تر هم مانند کانفیگ G512LV از کارت گرافیک‌های نسل جدید GeForce RTX 2060 با 6 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی استفاده شده است. در نهایت در قوی‌ترین کانفیگ این سری لپ تاپ هم شاهد آخرین مدل کارت گرافیک سری 20 انویدیا یعنی GeForce RTX 2070 Super با 8 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی هستیم. قیمت لپ تاپ ROG Strix G15 با توجه به سیستم سخت افزاری قرار گرفته بر روی آن به نسبت لپ تاپ‌های جدیدتر ایسوس بسیار مناسب است.

سخت افزار و عملکرد لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

حافظه رم (RAM) بر روی تمامی مدل‌ها 16 گیگابایتی است اما امکان ارتقا آن تا 32 گیگابایت وجود دارد. علاوه بر حافظه‌ی رم، ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات در این لپ تاپ هم قابلیت ارتقاء دارد. نوع حافظه‌ی لپ تاپ هیبریدی بوده و از ترکیب HDD و SSD تشکیل شده است. بر روی اکثر کانفیگ‌های لپ تاپ از 512 گیگابایت HDD و 512 گیگابایت SSD استفاده شده است. اما بر روی کانفیگ‌های حرفه‌ای‌تر شاهد 1 ترابایت HDD و 1 ترابایت SSD هم هستیم. در صورت نیاز به فضای بیشتر می‌توانید SSD لپ تاپ را تا 2 ترابایت ارتقا دهید. SSD پشتیانی شده در این لپ تاپ هم از نوع M.2 NVMe PCIe 3.0 است.

 

لپ تاپ ایسوس ROG Strix G15 یکی از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ موجود در بازار است و با خرید آن می‌توانید تا چندین سال آینده به راحتی جدیدترین بازی‌های ویدیویی را با کیفیت مطلوب تجربه کنید. همان‌طور که در ابتدای این بخش مطرح شد، تجربه بازی‌های ویدیویی یکی از سنگین‌ترین کارهایی است که می‌توانید با لپ تاپ انجام دهید. در نتیجه هیچ مشکلی در نرم افزارهای طراحی گرافیک، تدوین ویدیو، نقشه‌کشی و مدل‌سازی و... هم نخواهید داشت و می‌توانید سایر کارهای تخصصی خود را هم با این لپ تاپ با بهترین کیفیت انجام دهید. قیمت لپ تاپ ایسوس گیمینگ Asus ROG Strix G15 با توجه سیستم سخت افزاری که در اختیار شما قرار می‌دهد، بسیار مناسب است.

 

سیستم خنک‌کننده لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

سیستم خنک‌کننده لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

زمانی که سیستم سخت افزاری لپ تاپ برای انجام کارهای سنگین و تخصصی درنظر گرفته می‌شود، شرکت تولیدکننده لپ تاپ باید توجه خاصی هم به سیستم خنک کننده برای آن بکند. لپ تاپ‌های مخصوص بازی ایسوس همواره از بهترین سیستم خنک‌کننده یا همان کولینگ استفاده می‌کنند. در لپ تاپ ROG Strix G15 هم شاهد دو فن بزرگ با 83 پره‌ی بسیار ریز هستیم که وظیفه‌ی خنک کردن CPU و GPU را دارند. از لوله‌های مسی انتقال حرارت و فلز مایع برای خنک شدن سریع‌تر سیستم هم استفاده شده است. معمولا هوا از قسمت پایینی لپ تاپ وارد سیستم شده و از اطراف لپ تاپ هوای گرم خارج می‌شود. اما در لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15، ایسوس علاوه بر محیط پایینی لپ تاپ فضای پشت پنل صفحه نمایش را هم برای ورود هوای خنک درنظر گرفته است که به افزایش بازدهی سیستم کولینگ کمک می‌کنند. دو محفظه پشت پنل لپ تاپ و دو محفظه بر روی لبه‌های کناری برای خروج هوای گرم تعبیه شده‌اند. با استفاده از نرم افزار Armoury Crate می‌توانید به صورت کامل حرکت فن‌ها و سیستم خنک‌کننده را هم به صورت دستی مدیریت کنید.

 

کیبورد و تاچ‌پد لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

کیبورد و تاچ‌پد لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

کیبورد لپ تاپ ایسوس Strix G15 یک کیبورد جزیره‌ای بدون کلید اعداد (بخش Numpad) است. یکی از ویژگی‌های جذاب کیبورد این لپ تاپ مربوط به نور پس‌زمینه و امکانات شخصی‌سازی کامل آن می‌شود. با استفاده از نرم افزار Aura می‌توانید کلیدهای کیبورد را در چهار ناحیه‌ی مختلف دسته‌بندی کنید و رنگ هر بخش را متناسب با سلیقه‌ی خود تغییر دهید. امکان استفاده از حالت‌های نورپردازی خاص مانند عوض شدن سریع رنگ‌ها، حالت رنگین کمان، حالتی مشابه نفس کشیدن و... هم وجود دارد. همچنین خودتان می‌توانید الگوهای شخصی‌سازی شده‌ای را هم طراحی کنید و برای بازی‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید. در برخی از کانفیگ‌ها همچنین 4 کلید حرکتی WASD با رنگی متمایز نسبت به سایر کلیدها بر روی پنل قرار گرفته‌اند.

علاوه بر کلیدهای اصلی کیبورد، کلیدهای اختصاصی سری ROG هم بالاتر از سایر کلیدها قرار گرفته است و که به‌واسطه‌ی آن‌ها می‌توانید برای مثال صدای لپ تاپ را سریع (بدون نیاز به کلید Fn) تغییر دهید. یا با فشردن یک کلید وارن نرم افزار مدیریت سیستم Armoury Crate شوید. پایین‌تر از کلیدهای کیبورد یک تاچ‌پد با اندازه‌ی معمولی قرار گرفته که یک‌تکه نیست و دو بخش برای کلیک سمت چپ و راست روی آن طراحی شده است. از آنجایی که این لپ تاپ بخش ماشین حساب ندارد، اعداد به صورت لمسی بر روی تاچ‌پد برای شما نمایش داده می‌شوند. (در مدل 17 اینچی یعنی Strix G17 شاهد بخش Numpad بر روی کیبورد هستیم.)

 

باتری و شارژدهی

برای استفاده از حداکثر توان سیستم پردازشی لپ تاپ، لازم است که لپ تاپ را از طریق کابل شارژ به برق متصل کنید و سپس برای مثال وارد بازی شوید. به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده لپ تاپ‌های گمینگ تمرکزی بر روی بخش باتری ندارد. ایسوس هم در لپ تاپ Strix G15 خود مانوری در بخش باتری و میزان شارژدهی لپ تاپ نداده است. این لپ تاپ از یک باتری 4 سلولی لیتیوم‌یونی با ظرفیت 66 وات ساعت استفاده می‌کند. باتری 66 واتی این لپ تاپ با توجه به سیستم پردازشی و صفحه نمایش با کیفیت 15.6 آن خیلی باتری قدرتمندی نیست و نمی‌توانید بر روی آن حساب کنید. در حالت استفاده‌ی عادی Strix G15 تا 3 الی 4 ساعت می‌تواند برای شما شارژدهی داشته باشد.

 

پورت‌های لپ تاپ ایسوس rog strix

پورت‌های لپ تاپ ایسوس rog strix

یکی از بخش‌هایی که ایسوس در لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 خیلی خوب در آن عمل نکرده است، مربوط به بخش پورت‌ها می‌شود. بخشی از پورت‌های لپ تاپ بر روی لبه‌ی سمت چپ و گروهی دیگر پشت لپ تاپ قرار گرفته‌اند. بر روی لبه‌ی کناری از 3 پورت USB 3.2 و جک 3.5 میلی‌متری هدفون/میکروفن قرار گرفته است. بر روی بخش پشتی لپ تاپ هم ورودی کابل LAN، خروجی تصویر HDMI، پورت USB 3.2 Type-C و محل قرار گیری کابل برق تعبیه شده‌اند. با توجه به رده‌ی گیمینگ این لپ تاپ انتظار می‌رفت از دو جک 3.5 میلی‌متری برای میکروفن و هدفون درنظر گرفته می‌شد تا در صورتی که کسی قصد استریم کردن یا ضبط صدا به صورت جداگانه را داشت، مشکلی برایش ایجاد نشود. (در سری Zephyrus و TUF این مشکل حل شده است). همچنین Strix G15 پورت USB Type-C دارد اما از Thunderbolt پشتیبانی نمی‌کند و برای مثال نمی‌توانید از کارت گرافیک اکسترنال بر روی آن استفاده کنید یا از طریق DisplayPort با سرعت بالا تصویر لپ تاپ را به مانتیور خارجی منتقل کنید.

بلندگو و سیستم صوتی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

بلندگو و سیستم صوتی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

مشابه سایر لپ تاپ‌های ایسوس، درلپ تاپ ایسوس G512LV i7 هم شاهد بلندگوهای با کیفیتی هستیم. از دو بلندگوی داخلی 4.2 واتی استفاده کرده است که بلندی صدای آن‌ها 2.8 برابر بیشتر از بلندگوهای قدیمی 2 واتی لپ تاپ‌ها است. همچنین میزان بیس آن‌ها هم 3 برابر قدرتمندتر است. همچنین بلندگوهای لپ تاپ به فناوری AMP مجهز شده‌اند که می‌توانید صدا را به صورت کامل مانیتور کرده و شخصی‌سازی‌های لازم را روی آن اعمال کنید.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

جمع‌بندی نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15

لپ تاپ گیمینگ Asus ROG Strix G15 یکی از لپ تاپ‌های قدرتمند با کیفیتی است که می‌توانید با تهیه آن با خیال راحت انواع بازی‌های ویدیویی را با بهترین کیفیت تجربه کنید. همچنین استفاده از پردازنده‌های قوی Intel Core i7 نسل یازدهم در کنار کارت گرافیک‌های سری RTX باعث شده علاوه بر بازی، بتوانید انتظار پرادازش کارهای سنگین دیگری را هم از لپ تاپ داشته باشید. صفحه نمایش با کیفیت Full HD و نرخ نوسازی تصویر 240 هرتزی و زمان پاسخ‌گویی 3 میلی‌ثانیه از دیگر ویژگی‌های ROG Strix G15 هستند. طراحی خاص و متفاوت لپ تاپ به همراه نوار روشنایی RGB زیبایی خاصی به لپ تاپ بخشیده ولی وزن آن را هم زیاد کرده است. در مجموع اگر به دنبال یک لپ تاپ گیمینگ زیبا و متفاوت با سیستم سخت افزاری قدرتمند هستید، لپ تاپ ایسوس rog strix g512lw را در لیست بررسی خود قرار دهید.

 

نکات مثبت:

  • طراحی متفاوت با RGB Light Bar
  • سیستم سخت افزاری قدرتمند
  • صفحه نمایش 240 هرتزی
  • سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای

 

نکات منفی:

  • عدم استفاده از وب‌کم
  • عدم پشتیبانی از Thunderbolt
  • وزن 2.3 کیلوگرمی