نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650

نقد و بررسی 23 دی 1399 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650

کارت گرافیک Asus PH-GTX1650 O4G، یکی از بهترین کارت گرافیک‌های میان رده موجود در بازار می‌باشد که با وجود توان پردازشی بالای خود از قیمت مناسبی برخوردار است. بر اساس نتایج موجود، این کارت گرافیک، عملکرد بسیار مناسبی از خود در زمینه گیمینگ و گرافیک از خود به جا گذاشته است و توانسته جایگاه بسیار مناسبی در نزد کاربران خانگی، و گیمرهای مبتدی پیدا کند. برخورداری از تراشه مُدرن GTX 1650 از کمپانی انویدیا (Nvidia) در کنار استفاده از 4 گیگابایت حافظه اجرایی با کلاس GDDR 5 و همچنین توان پردازشی فوق العاده و پورت‌های متنوع، تنها بخشی از امتیازات این کارت گرافیک قدرتمند محسوب می‌شوند. نکته‌ای که موجب جذب بسیاری از کاربران به سمت این کارت گرافیک قدرتمند شده است، قیمت رقابتی آن می‌باشد که سبب شده Asus PH-GTX1650 O4G بتواند از بسیاری از رقیبان خود سبقت بگیرد. در ادامه نگاهی کامل به این محصول جدید از کمپانی ایسوس خواهیم داشت؛ پس با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH-GTX1650 O4G همراه باشید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 : معرفی اجمالی

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650

 

کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 از چیپست پردازنده‌ی GeForce GTX 1650 شرکت انویدیا (NVIDIA) بهره می‌برد. این کارت گرافیک به خانواده جدید محصولات ایسوس، یعنی سری فونیکس تعلق دارد. بد نیست بدانید که پیشوند "PH"، مخفف کلمه Phoenix و به معنای «ققنوس» است. نام گذاری سری محصولات ایسوس، بر اساس یک موجود افسانه‌ای پیش از این نیز اتفاق افتاده است و ما شاهد خانواده سِربروس از این کمپانی بوده‌ایم. سری فونیکس عملکردی مابین سری راگ (ROG) و تاف (TUF) دارد. به زبان ساده تر می‌توان گفت که سری فونیکس، توان پردازشی سری راگ را در کنار مقاومت بالا و سخت افزار قدرتمند سری تاف، به شما ارائه خواهد کرد. این ویژگی باعث شده تا امروزه نگاه بسیاری از کاربران به سمت این سری خیره شود و طراحان سیستم‌های رومیزی، نگاه ویژه‌ای به این سری داشته باشند.

حالا وقتشه! اینو بخون 11 مورد از بهترین کارت گرافیک های گیمینگ | راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی

کارت‌های سری Phoenix ایسوس، علاوه بر طراحی شناخته شده و پرطرفدار مخصوص این سری، از راندمان بالایی برخوردارند و در زمان فشار پردازشی بالا، حرارتِ پایین و نویز کمی ایجاد می‌کنند. بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌های تولید تراشه‌های انویدیا یعنی معماری 12 نانومتری و در اختیارداشتن 896 هسته CUDA این کارت گرافیک را به یکی از ارزنده‌ترین کارت‌های گرافیکی میان رده تبدیل کرده‌ است. در کنار پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند، این کارت گرافیک ایسوس، از 4 گیگابایت حافظه‌ی RAM با تکنولوژی نسل پنجم (DDR5) بهره می‌برد که فرکانس آن 8002 مگاهرتز بوده و به یک باس (BUS) رابط 128 بیت مجهز شده است.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 : معماری، طراحی و سیستم خنک کننده

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650

 

کارت گرافیک PH-GTX1650 O4G ایسوس، ظاهر مینیمال و کوچکی دارد و همین مسئله موجب شده که اگر تصمیم به ارتقا سیستم شخصی خود دارید، نیاز به خرید کیس جدید نداشته باشد. برای کاهش قیمت تمام شده این محصول، ایسوس ترجیح داده از سیستم نورپردازی RGB بر روی این کارت گرافیک استفاده نکند و کلیه طراحی این کارت گرافیک، در حفاظ پلاستیکی جلوی کارت گرافیک خلاصه می‌شود. کارت گرافیک ایسوس فونیکس GTX 1650، در ابعادی معادل 19x11x3.8 سانتی متر طراحی شده و برای خنک سازی به یک فن 14 سانتی متری با تکنولوژی و سخت افزار ایسوس مجهز شده است که اصطلاحا به آن Wing-Blade گفته می‌شود. این فن طراحی منحصر به فردی دارد که حق ساخت آن، انحصارا در اختیار ایسوس بوده و به گونه‌ای طراحی شده که عملکرد سیستم خنک کننده را در بالاترین حد ممکن حفظ کند. وینگ بلید از گواهی IP5X بهره می‌‌برد که به موجب آن، در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم بوده و مانع از رسیدن گرد و غبار به هیت سینک و برد داخلی می‌شود. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، بلبرینگ‌های استفاده شده در این فن دارای ساختار ویژه‌ای هستند که سبب شده تا طول عمر فن نسبت به نسخه‌های قبلی، افزایش دو برابری داشته باشد و مهم تر از همه اینکه، صدای فن به طرز چشم گیری کاهش یابد. ایسوس بر روی جعبه این کارت گرافیک، تاکید بسیاری بر خط تولید Auto-Extreme خود داشته که نشان از ساخت PH GTX 1650 به وسیله دستگاه‌های تمام اتوماتیک ایسوس دارد.

خوشبختانه کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 4G به سنسور تشخیص دما نیز مجهز شده است و به محض رسیدن دما به 53 درجه، این فن شروع به کار خواهد کرد. البته شما از طریق نرم افزار GPU Tweak 2 که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت؛ قادر به تغییر این شاخص هستید و می‌توانید آن را افزایش داده یا کم کنید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 : هسته پردازش گرافیک

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650

 

واحد پردازش گرافیک (GPU: Graphic Processing Unit) همان طور که از نامش مشخص است؛ عهده دار پردازش‌های گرافیکی سیستم بوده و قسمتی از کارت گرافیک را تشکیل می دهد. چیپ پردازنده گرافیک، مهم ترین فاکتور به هنگام خرید کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و قیمت کارت گرافیک می‌باشد. سری چیپست‌های GTX1650 در ماه آپریل سال 2019 برای اولین بار معرفی شدند و از طراحی 12 نانومتری برخوردار هستند که این موضوع سبب شده در بین کاربران پرمصرف و گیمر بسیار مطرح و پرطرفدار باشند. کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 4G از چیپست GeForce GTX 1650 O4G شرکت Nvidia بهره ‌می‌برد که دارای 4 گیگابایت حافظه RAM نسل پنجم (DDR5) با باس رابط 128 بیت همراه با فرکانس 8002 مگاهرتز می‌باشد. شرکت ASUS برای کارت گرافیک PH GTX 1650 4G دو حالت پردازشی مختلف در نظر گرفته است که فرکانس چیپست گرافیکی در هر حالت متفاوت بوده و مشخصا هر حالت مناسب زمان خاصی می‌باشد. در ادامه جزئیات مربوط به هر حالت، ذکر شده است.

Gaming Mode : در حالت عادی و در فشار پردازشی متوسط، همواره حالت فعال برای عملکرد کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 4G ، حالت گیمینگ می‌باشد که تا حدود بسیاری کارآمد بوده و تنها در بازی‌های بسیار سنگین و یا پردازش‌های گرافیکی حجیم ممکن است عملکرد راضی کننده‌ای نداشته باشد. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1485 تا 1680 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

OC Mode : در این حالت از تمام قدرت چیپ پردازش استفاده خواهد شد که این موضوع ممکن است در موارد بسیاری عملکرد کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 را ارتقا دهد. البته حتما توجه داشته باشید که در حالت OC Mode، دمای تولیدی به وسیله کارت گرافیک بسیار افزایش می‌یابد و حتی ممکن است در صورت استفاده مداوم از این حالت، مشکلات مختلفی برای کارت گرافیک GTX1650 شما ایجاد شود. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1485 تا 1710 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

با توجه به مشخصات و قیمت کارت گرافیک Asus PH-GTX1650 O4G، این کارت از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید یک کارت گرافیک قدرتمند همراه با قیمت مناسب می‌باشید، حتما کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 را در لیست خرید خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 : پورت های خروجی تصویر

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650

 

پورت های خروجی تصویر، از مهم ترین نکاتی هستند که به هنگام خرید کارت گرافیک، باید مدنظر داشته باشید؛ چرا که پورت های خروجی کارت گرافیک، باید با مانیتور شما مطابقت داشته باشند و در غیر این صورت شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود خروجی مناسبی دریافت کنید و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض نمایید. شرکت ایسوس مجموعا سه عدد پورت در پنل خروجی کارت گرافیک PH GTX 1650 O6G قرار داده است، که شامل یک عدد پورت DisplayPort 1.4، یک عدد پورت HDMI 2.0 و یک پورت DVI-D می‌باشد. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است؛ قادر خواهید بود که کیفیت های بالا تا نرخ 4K را دریافت نمایید. در انتها نیز با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 4320×7680 پیکسل را دریافت کرده و از این کیفیت چشمگیر لذت ببرید. لازم به ذکر است که پورت HDMI به کار رفته در این کارت گرافیک از تکنولوژی HDCP بهره می‌برد.

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه درایور های لپ تاپ را آپدیت کنیم؟

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 : ویژگی‌های انحصاری ایسوس

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650

 

نرم افزار مدیریت کارت گرافیک GPU Tweak 2 : این نرم افزار یک محصول انحصاری برای مدیریت کارت گرافیک‌های ایسوس می‌باشد که قابلیت‌هایی همچون امکان اورکلاک دستی و تنظیم و تغییر سرعت، ولتاژ، عملکرد فن (Fan) و دیگر عوامل را از طریق یک رابط بصری در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود تا کنترل کامل کارت گرافیگ Asus PH GTX 1650 O4G خود را در اختیار داشته باشید و در لحظه با استفاده از رابط کاربری این نرم افزار و بدون نیاز به وارد شدن به بایوس سیستم و تغییر در مقادیر آن، تنها از طریق مقادیر ارائه شده توسط این رابط کابری، اورکلاک کارت گرافیک را اعمال نمایید.

هشدار : اورکلاک کارت گرافیک نیازمند دانش فنی مناسب در زمینه سخت افزار می‌باشد؛ لذا از هر اقدام خودسرانه و ناآگاهانه در زمینه اورکلاکینگ کارت گرافیک بپرهیزید.

نرم افزار دستیار استریم Xsplit Gamecaster : با رواج بازی‌های آنلاین و افزایش مخاطبین استریم‌ها، ایسوس نرم افزار اختصاصی خود برای استریم را با نام Xsplit منتشر کرده است که تنها بر روی سیستم‌های بهره مند از کارت گرافیک‌های ایسوس نظیر سری فونیکس، بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد. با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود تا بر روی توئیچ (twitch) و یوتیوب استریم کنید و با استفاده از کلیدهای میان‌بر تعریف شده، از بازی خود اسکرین شات گرفته، سکانس های مورد علاقه خود را ضبط کرده و در همان لحظه با دوستان خود در شبکه های مجازی یا رسانه های گیمینگ به اشتراک بگذارید.

لایسنس نرم افزار کاهش پینگ WTFast : با توجه به زیرساخت‌های نامناسب اینترنت در ایران و مشکلات فراوان گیمرهای ایرانی در رابطه با پینگ نامناسب، همواره این موضوع یکی از مسائل بسیار مهم برای گیمرها بوده است. خوشبختانه به دلیل همکاری ایسوس با شرکت خدماتی WTFast، که یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده سرویس کاهش پینگ می‌باشد؛ خریداران این کارت گرافیک ایسوس می‌توانند به مدت 6 ماه، به صورت کاملا رایگان از خدمات این شرکت استفاده نموده و تجربه خوبی از بازی کردن با پینگ مناسب داشته باشند.

نرم افزار ماین ارز مجازی Q-Dot : پیش از شروع معرفی این فیچر، لازم است اشاره کنیم که ما استفاده از این سرویس را کاملا رد کرده و مخالف ماین (استخراج) ارزهای مجازی از طریق سیستم‌های خانگی هستیم؛ قاعدتا هرگونه استفاده از این سرویس بر عهده کاربر می‌باشد.

کوانتوم دات یا Q-Dot، نوعی رمزارز همچون بیتکوین، اتریوم و... بوده که به وسیله شرکت ایسوس پشتیبانی و همراهی می‌شود. با خرید کارت گرافیک ایسوس فونیکس GTX 1650، شما قادر به ساخت یک حساب Quantmcloud بوده و می‌توانید از طریق ارائه توان پردازشی سیستم خود، مقداری از این رمزارز را دریافت نمایید.

 

سخن پایانی :

چیپ‌های سری 1600 انویدیا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربرانیست که به دنبال خرید کارت گرافیکی با توان مناسب، مجهز به معماری روز و قیمت مناسب هستند. حال این تکنولوژی انویدیا با خلاقیت ایسوس تلفیق شده و در نهایت منجر به ساخت کارت گرافیک Asus PH GTX 1650 شده است. پشتیبانی از حالت‌های پردازشی متفاوت، سیستم خنک کننده قدرتمند، امکانات نرم افزاری گوناگون و قیمت کارت گرافیک ایسوس PH GTX 1650 O6G، همگی نشان از ارزش خرید بالای این محصول دارد. اگر تصمیم به تهیه یک سیستم گیمینگ برای اجرای جدیدترین بازی‌ها با کیفیتی مناسب دارید و یا به دنبال یک کیس مناسب برای کار با ابزار گرافیکی همچون پریمیر، ایلوستریتور و یا 3D Max هستید؛ قطعا خرید کارت گرافیک Asus PH GTX 1650 O4G می‌تواند یکی از باصرفه ترین انتخاب‌ها برای قرارگیری در کیس شما باشد.

 

نقاط قوت :

  • توان پردازشی مناسب
  • بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی‌های انویدیا و ایسوس
  • قابلیت اورکلاک دستی از طریق رابط بصری GPU Tweak

 

نقاط ضعف :

  • ضعف سیستم خنک کننده در بار پردازشی بالا