نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G : فراتر از یک میان رده!

نقد و بررسی 31 خرداد 1399 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G : فراتر از یک میان رده!

کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G GAMING، یکی از بهترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار می‌باشد که با وجود توان پردازشی بالای خود در دسته میان ‌رده‌ها قرار گرفته است. بر اساس نتایج موجود، این کارت گرافیک عملکردی بسیار بالاتر از یک کارت گرافیک میان رده از خود به نمایش گذاشته است که این موضوع سبب شده چشمان بسیاری از کاربران حوزه گیمینگ و فعالان عرصه گرافیک به آن خیره شود. برخورداری از تراشه مُدرن GTX 1650 از کمپانی انویدیا (Nvidia) در کنار استفاده از 4 گیگابایت حافظه اجرایی با کلاس GDDR 5 و همچنین توان پردازشی فوق العاده و پورت‌های متنوع، تنها بخشی از امتیازات این کارت گرافیک قدرتمند محسوب می‌شوند. نکته‌ای که موجب جذب بسیاری از کاربران به سمت این کارت گرافیک قدرتمند شده است، قیمت فوق العاده به صرفه آن می‌باشد که سبب شده Asus ROG STRIX GTX1650 O4G GAMING بتواند از بسیاری از رقیبان خود سبقت بگیرد. در ادامه نگاهی کامل به این محصول جدید از کمپانی ایسوس خواهیم داشت؛ پس با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G GAMING همراه باشید.

 

معرفی اجمالی

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G

 

اگر از فعالان حوزه سخت افزار و یا محصولات گیمینگ باشید؛ حتما با برند راگ (ROG) از کمپانی ایسوس (ASUS) آشنایی دارید. پس از رونق صنعت گیمینگ و افزایش نگاه ها به این صنعت، کمپانی تایوانی ایسوس، از این برند با شعار «انقلاب گیمرها» رونمایی کرد. سری STRIX یکی از زیباترین سری‌های این برند می‌باشد که سعی کرده علاوه بر برطرف کردن نیاز گیمرهای حرفه‌ای، نگاهی نیز به گروه‌های دیگر کاربران داشته باشد و توانمندی قطعه را به بالاترین میزان ممکن ارتقا دهد. کارت گرافیک ایسوس راگ STRIX GTX1650 O4G از چیپست پردازنده‌ی GeForce GTX 1650 شرکت انویدیا (NVIDIA) بهره می‌برد. کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G Gaming همان طور که از نامش مشخص است؛ در دسته گیمینگ محصولات ایسوس قرار دارد. کارت‌های سری Gaming جدید ایسوس، علاوه بر طراحی شناخته شده و پرطرفدار مخصوص این سری، از راندمان بالایی برخوردارند و در زمان فشار پردازشی بالا، حرارتِ پایین و نویز کمی ایجاد می‌کنند. بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌های تولید تراشه‌های انویدیا یعنی معماری 12 نانومتری و در اختیارداشتن 896 هسته CUDA این کارت را به یکی از ارزنده‌ترین کارت‌های گرافیکی میان رده تبدیل کرده‌ است. در کنار پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند این کارت گرافیک ایسوس، 4 گیگابایت حافظه‌ی RAM با تکنولوژی نسل پنجم (DDR5) تعبیه شده که فرکانس آن 8002 مگاهرتز می‌باشد و به یک باس (BUS) رابط 128 بیت مجهز شده است.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G : معماری و سیستم خنک کننده

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G

 

در اولین نگاه به کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G متوجه ظاهر ساده این کارت گرافیک خواهید شد. در این کارت گرافیک ROG خبری از سیستم‌های نورپردازی بسیار شلوغ و پیچیده ایسوس نیست و تمامی سیستم نورپردازی، در قسمت فوقانی کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G و در لگوی راگ خلاصه شده است. کارت گرافیک راگ استرایکس GTX1650 ایسوس در ابعادی معادل 24x13x4 سانتی متر طراحی و ارائه شده و در حالت کلی از 4 بخش مجزا تشکیل شده است. این چهار بخش عبارتند از :

بخش اول : این سطح از بدنه تنها از یک پنل فلزی تیره رنگ از جنس فولاد ضد زنگ تشکیل شده است که در برگیرنده سطح بعدی خواهد بود. قسمت پشتی این پنل فلزی با لگوی ROG شکل بسیار جذابی به خود گرفته است. این صفحه فلزی بک پلیت (Backplate) نام دارد.

بخش دوم : این سطح، از برد کارت گرافیک در کنار پورت‌های خروجی تصویر تشکیل شده است. کیفیت قطعات به کار رفته در این برد بسیار بالا بوده و سعی شده از بهترین قطعات تایوانی در ساخت این قسمت استفاده شود. این بخش تماما به وسیله دستگاه‌های تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست ساخته شده است که سبب می‌شود امکان بروز خطا در عملکرد کارت گرافیک بسیار کاهش یابد.

بخش سوم : یک رادیاتور آلومینیومی با سطح تماس بسیار وسیع، تنها قطعه به کار رفته در سطح سوم خواهد بود. این رادیاتور وظیفه اصلی خنک سازی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G را بر عهده دارد و به صورت مستقیم به برد کارت گرافیک متصل شده است. این اتصال از طریق تراشه FanConnect 2 برقرار می‌شود که در قسمت تکنولوژی‌های انحصاری ایسوس، بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

بخش چهارم : قاب جلویی در کنار دو فن 150 میلی متری آخرین بخش از طراحی بدنه این کارت گرافیک را تشکیل داده‌اند. طراحی این قاب به تنهایی نیز بسیار زیباست اما به واسطه یک سیستم نورپردازی RGB با 3 حالت نورپردازی مختلف در لگوی ROG، بسیار جذاب تر شده است.

طراحی به کار رفته در کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G، در کنار قدرت پردازشی بالا، سبب شده تا بسیاری از خریداران کارت گرافیک میان‌رده از این کارت گرافیک بر روی سیستم خود استفاده کنند.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G

 

 

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم می گیرند تا کارت گرافیکی جدید بخرند، معمولاً معیارهایی مانند سرعت کلاک، حجم حافظه، اندازه و قیمت کارت گرافیک را در نظر می‌گیرند. گرچه تمامی مشخصه‌های نام برده تأثیر به‌سزایی در کارایی کارت گرافیک دارند؛ اما نبودِ خنک‌کننده مناسب می‌تواند قدرت پردازنده‌ی گرافیکی را به ‌طور ملموسی کاهش دهد. چیپست‌ها به دلیل فعالیت زیاد و عملیات‌های مختلف محاسباتی، درجه حرارت بالایی دارند و گرمای زیادی ایجاد می کنند و با افزایش فعالیت، دمای آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با افزایش دما کارایی و دوام کارت گرافیک و سایر قطعاتی که در مجاورت حرارت قرار دارند به شدت کاهش می‌یابد و آسیب های جبران ناپدیزی به سیستم شما وارد خواهد کرد. اینجاست که سیستم‌های خنک ‌کننده به عنوان عنصری مهم در عملکرد یک کارت گرافیک به چشم می‌آیند. شرکت ایسوس با استفاده از فن‌های دوگانه ضمن پوشش حداکثری و تهویه مطلوب سطح هیت سینک کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G، توانسته راندمان سیستم خنک کننده در دفع گرمای ایجادشده و خنک‌سازی کارت گرافیک را بهبود بخشد. کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G، به تکنولوژی 0db Technology مجهز شده است که بر اساس این تکنولوژی، در فرآیندهای سبک و متوسط گرافیکی، کارت گرافیک از طریق سیستم Passive خنک خواهد شد و پروانه‌های فن در حالت آرامش باقی خواهند ماند و حرکت فن‌ها تنها پس از رسیدن به دمای 55 درجه آغاز خواهد شد. در کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G وظیفه اصلی سیستم خنک سازی بر عهده یک هیت سینک غول پیکر قرار گرفته است. در طراحی این هیت سینک تمامی جزئیات فنی لحاظ شده و از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره گیری شده است. بکارگیری تکنولوژی کنترل جریان هوا موجب انتقال مناسب جریان هوا به سمت لوله های انتقال حرارت میگردد و استفاده از صفحات منحرف کننده موجب افزایش سطح مقطع هیت سینک شده و قدرت کولینگ مجموعه را افزایش میدهد. این سیستم خنک کننده بر اساس گفته متخصصان به راحتی قابل جداسازی بوده و برای جداکردن آن تنها به یک دقیقه زمان نیاز خواهید داشت؛ بر این اساس کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G دارای تعمیر پذیری مناسبی می‌باشد. در انتها لازم است بدانید که فن‌های به کار رفته در این کارت گرافیک ایسوس به استاندارد IP5X مجهز شده‌اند که موجب عدم ورود گرد و غبار به داخل کارت گرافیک می‌شوند.

حالاوقتشه! اینو بخون 11 مورد از بهترین کارت گرافیک های گیمینگ | راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی (سال 2021)

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G : هسته پردازش گرافیکی

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G

 

چیپست گرافیک (GPU: Graphic Processing Unit) همان طور که از نامش مشخص است؛ عهده دار پردازش‌های گرافیکی سیستم بوده و قسمتی از کارت گرافیک را تشکیل می دهد. هسته پردازنده گرافیک، مهم ترین فاکتور به هنگام خرید کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و توان پردازشی یک کارت گرافیک می‌باشد. سری چیپست‌های GTX1650 در ماه آپریل سال 2019 برای اولین بار معرفی شدند و از طراحی 12 نانومتری برخوردار هستند که این موضوع سبب شده در بین کاربران پرمصرف و گیمر بسیار مطرح و پرطرفدار باشند. کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G از چیپست GeForce GTX1650 O4G شرکت NVidia بهره ‌می‌برد که دارای 4 گیگابایت حافظه RAM نسل پنجم (DDR5) با باس رابط 128 بیت همراه با فرکانس 8002 مگاهرتز می‌باشد. شرکت ASUS برای کارت گرافیک ROG STRIX GTX1650 O4G دو حالت پردازشی مختلف در نظر گرفته است که فرکانس چیپست گرافیکی در هر حالت متفاوت بوده و مشخصا هر حالت مناسب زمان خاصی می‌باشد. در ادامه جزئیات مربوط به هر حالت، ذکر شده است.

حالت Gaming Mode : در حالت عادی و در فشار پردازشی متوسط، همواره حالت فعال برای عملکرد کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G، حالت گیمینگ می‌باشد که تا حدود بسیاری کارآمد بوده و تنها در بازی‌های بسیار سنگین و یا پردازش‌های گرافیکی حجیم ممکن است عملکرد راضی کننده‌ای نداشته باشد. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1485 تا 1830 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

حالت OC Mode : در این حالت از تمام قدرت چیپ پردازش استفاده خواهد شد که این موضوع ممکن است در موارد بسیاری عملکرد کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G را ارتقا دهد. البته حتما توجه داشته باشید که در حالت OC Mode، دمای تولیدی به وسیله کارت گرافیک بسیار افزایش می‌یابد و حتی ممکن است در صورت استفاده مداوم از این حالت، مشکلات مختلفی برای کارت گرافیک GTX1650 شما ایجاد شود. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1515 تا 1860 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

با توجه به مشخصات و قیمت کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G، این کارت از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید یک کارت گرافیک قدرتمند همراه با ظاهری زیبا با قیمت مناسب می‌باشید حتما کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G را در سبد خرید خود داشته باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید کارت گرافیک | کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G : پورت‌های خروجی تصویر

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G

 

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید یک کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید؛ چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود خروجی مناسبی دریافت کنید و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. شرکت ایسوس مجموعا چهار عدد پورت در پنل خروجی Asus ROG STRIX GTX1650 O4G قرار داده که شامل دو عدد پورت DisplayPort 1.4 و دو عدد پورت HDMI 2.0 می‌باشد. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است؛ قادر خواهید بود کیفیت های بالا تا نرخ 4K را دریافت کنید. در انتها نیز با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 4320×7680 را دریافت کرده و از این کیفیت چشم نواز لذت ببرید. لازم به ذکر است که پورت HDMI به کار رفته در این کارت گرافیک از تکنولوژی HDCP بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G : ویژگی‌های انحصاری ایسوس

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G

 

سوکت 4پین ASUS Fanconnect : با استفاده از سوکت 4پین متصل به هیت سینک کارت گرافیک ایسوس استرایکس GTX1650 قادر خواهید بود تا عملکرد فن‌های اصلی سیستم خود را با فن‌های به کار رفته در کارت گرافیک تنظیم نبوده و به شکلی فن‌های سیستم را با فن‌های استفاده شده در قاب کارت گرافیک، هماهنگ نمایید. این مسئله سبب می‌شود تا سنسور دمای کارت گرافیک بر عملکرد فن‌های سیستم نیز نظارت داشته باشد و راندمان خنک کنندگی سیستم را بهبود بخشد.

نرم افزار کاربردی GPU Tweak 2 : این نرم افزار یک محصول انحصاری برای مدیریت کارت گرافیک‌های ایسوس می‌باشد که قابلیت‌هایی همچون امکان اورکلاک دستی و تنظیم و تغییر سرعت، ولتاژ، عملکرد فن (Fan) و دیگر عوامل را از طریق یک رابط بصری در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از این افزونه قادر خواهید بود تا کنترل کامل کارت گرافیگ Asus ROG STRIX GTX1650 O4G خود را در اختیار داشته باشید و در لحظه با استفاده از رابط کاربری و بدون نیاز به وارد شدن به بایوس سیستم و تغییر در مقادیر آن تنها از طریق مقادیر ارائه شده توسط این رابط کابری، اورکلاک کارت گرافیک را اعمال نمایید.

هشدار : اورکلاک کارت گرافیک نیازمند دانش فنی مناسب در زمینه سخت افزار می‌باشد؛ لذا از هر اقدام خودسرانه و ناآگاهانه در زمینه اورکلاکینگ کارت گرافیک بپرهیزید.

نرم افزار Xsplit Gamecaster : با رواج بازی‌های آنلاین و افزایش مخاطبین استریم‌ها، ایسوس نرم افزار اختصاصی خود برای استریم را با نام Xsplit منتشر کرد که تنها بر روی سیستم‌های بهره مند از کارت گرافیک‌های ایسوس نظیر GTX1650، بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد. با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود تا بر روی توئیچ (twitch) و یوتیوب استریم کنید و با استفاده از کلیدهای میان‌بر تعریف شده، از بازی خود اسکرین شات گرفته، سکانس های مورد علاقه خود را ضبط کرده و همان موقع با دوستان خود در شبکه های مجازی یا رسانه های گیمینگ به اشتراک بگذارید.

 

نتیجه نهایی :

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G

 

کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G یک کارت گرافیک میان رده با طراحی زیبا از کمپانی ایسوس می‌باشد؛ که با توان پردازشی مناسب قادر خواهد بود تا نیازهای کاربران با بار پردازش گرافیکی متوسط رو به بالا را برطرف سازد. پشتیبانی از حالت‌های پردازشی متفاوت، سیستم خنک کننده قدرتمند، سیستم نورپردازی زیبا، امکانات نرم افزاری گوناگون و قیمت کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G، همگی نشان از ارزش خرید بالای این کارت گرافیک دارد. اگر تصمیم به طراحی‌های گرافیکی سطح بالا، تجربه یک گیمینگ لذت بخش و حتی پردازش‌های دیجیتالی نسبتا سنگین را در ذهن دارید؛ خرید کارت گرافیک Asus ROG STRIX GTX1650 O4G، پاسخی ایده آل برای شما خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک ASUS ROG Strix GTX1050 O2G Gaming: هوشمندانه بازی کنید!

 

نقاط قوت :

  • قیمت باصرفه
  • توان پردازشی مناسب
  • سیستم خنک کننده دوگانه با بهره گیری از 2 فن 150 میلی متری
  • ویژگی‌های انحصاری کاربردی
  • معماری 12 نانومتری

 

نقاط ضعف :

  • طراحی نسبتا ضعیف
  • تنوع کم پورت‌های خروجی

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید کارت گرافیک ایسوس ROG STRIX GTX1650 O4G GAMING