محصولات مرتبط
نقد و بررسی لپ تاپ Asus TUF FX505GE: شکست‌ناپذیر باشید

نقد و بررسی 25 شهریور 1398 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ Asus TUF FX505GE: شکست‌ناپذیر باشید

برای یک گیمر حرفه‌ای هیچ‌چیز مهمتر از سخت‌افزاری که با آن بازی می‌کنید نیست. به همین دلیل محصولات گیمینگ کیفیت و البته قیمت نسبتا بالایی دارد. اگر به‌دنبال تجربه‌ای لذت‌بخش از بازی کردن با یک نوت بوک مخصوص بازی هستید، با نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ASUS TUF FX505GE همراه ما باشید.

کمپانی تایوانی ایسوس یکی از برترین تولیدکنندگان لپ‌تاپ در دنیا است که از سال‌ها قبل محصولات این برند در سری‌های مختلف وارد بازار می‌شوند. لپ‌تاپ‌های سری جمهوری گیمرها ROG (Republic of Gamers) و سری TUF جزو محصولات قدرتمند ایسوس در حوزه گیمینگ هستند.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا با توجه به سخت‌افزار قدرتمند، طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا و امکانات منحصربه‌فردی که ارائه می‌کنند، قیمت بالایی دارند. ولی از آنجایی که گیمرها معمولا با قیمت بالای تجهیزات گیمینگ آشنایی دارند، هنگام خرید لپ تاپ با قیمت لپ تاپ این‌چنینی کنار آمده‌اند.

لپ تاپ ایسوس TUF FX505GE یکی از جدیدترین و قدرتمندترین نوت بوک‌های گیمینگ این کمپانی تایوانی است که از پردازنده نسل هشتم اینتل موسوم به کافی لیک (Coffee Lake)، کارت گرافیک GeForce GTX1050، رم 16 گیگابایتی DDR4، سیستم نورپردازی کیبورد، طراحی زیبا و کیفیت بالا بهره می‌برد.

اگر تصمیم به خرید لپ تاپ ASUS TUF FX5050GE دارید بد نیست بدانید قیمت لپ تاپ ASUS TUF FX505GE با اینکه بالاست ولی نسبت به برخی مدل‌های دیگر قیمت مناسب‌تری دارد.

 

طراحی لپ تاپ ASUS TUF FX505GE

 

طراحی لپ تاپ asus tuf fx505ge

 

محصولات سری TUF ایسوس از یک طراحی مدرن و حرفه‌ای بهره می‌برند که در مادربردهای این سری نیز به چشم می‌خورد. شکست خطوط و ایجاد ظاهر سه‌بعدی یکی از ویژگی‌های مهم این طراحی است.

ایسوس همیشه در تلاش بوده تا محصولاتی زیبا و باکیفیت را روانه بازار کند. لپ تاپ ASUS TUF FX505GE نیز از این قاعده مستثنی نیست و در همان نگاه اول شیفته زیبایی و جذابیت آن شده و متوجه می‌شوید دستگاه شما کیفیت بالایی دارد.

نکته قابل توجه درباره این دستگاه که به نوعی هوشمندی ایسوس را در بازاریابی و فروش لپ تاپ توف اف ایکس 505 جی ای می‌رساند این است که بدنه آن از پلاستیک با کیفیت ساخته شده و خبری از آلومینیوم نیست. ولی ایسوس در معرفی این محصول به طراحی رده‌بالا و کیفیت ساخت بسیار خوب این دستگاه اشاره کرده است. این لپ‌تاپ توانسته استاندارد نظامی MIL-STD810G را دریافت کند.

طراحی درِ این لپ تاپ کاملا ساده و زیباست. در وسط آن می‌توانید لوگوی مشهور ASUS را به رنگ طلایی مشاهده می‌کنید. براساس زبان طراحی محصولات TUF چهار شکست و برجستگی نیز روی در این لپ‌تاپ می‌بینیم که آن را جذاب‌تر کرده است. ایسوس از سیستم نورپردازی منحصربه‌فرد خود در بخش‌هایی از لپ تاپ ASUS TUF FX505GE استفاده کرده است تا با محصولی زیبا و جذاب روبه‌رو باشیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GE63 | گیمینگ قدرتمند و جمع‌و‌جور!

با باز کردن درِ این لپ‌تاپ، زیبایی‌های آن بیش از پیش به چشم می‌آید. یک طراحی ساده و در عین حال هماهنگ از کمپانی ایسوس که در قالب یک محصول حرفه‌ای خودنمایی می‌کند، تمام آن چیزی است که از یک لپ‌تاپ اصیل انتظار دارید. حاشیه نمایشگر از دو طرف کناری بسیار کم در نظر گرفته شده است ولی حاشیه قسمت بالا و پایین که این نوت بوک‌طلایی نسبتا زیاد است. ضمن اینکه می‌توان زیر نمایشگر لوگوی مشهور ASUS را ببینید.

اسپیکر این لپ تاپ در بالای صفحه کلید تعبیه شده است. در قسمت دیگر می‌توان صفحه کلید کامل این لپ‌تاپ را مشاهده کرد. نکته قابل توجه بهره‌گیری از صفحه کلید عددی است که کمک می‌کند این نوت بوک جز برای گیمینگ در موارد دیگر نیز کاربرد داشته باشد. سمت راست دستگاه زیر کیبورد عددی لوگو معروف TUF GAMING نیز دیده می‌شود.

ابعاد این لپ‌تاپ 25 * 262 * 384 میلی‌متر و در سه رنگ‌ Gold، Red Matter و Red Fusion به فروش می‌رسد. مدلی که ما بررسی کردیم نسخه سیاه و طلایی رنگ بود. همراه این لپ‌تاپ کیف و ماوس اورجینال نیز به شما داده می‌شود.

 

خروجی‌ها

 

پورت لپ تاپ asus tuf fx505ge

 

این لپ تاپ با توجه به نوع کاربری خود پورت‌های نسبتا کاملی دارد و از این بابت خیال کاربران را راحت خواهد کرد. اما نکته عجیب اینجاست که لپ تاپ ایسوس در سال 2019 از پورت USB Type C و کارتخوان microSD بی‌بهره است.

سمت چپ لپ‌تاپ ASUS TUF FX505GE علاوه بر خروجی شارژر، پورت‌های HDMI، USB 3.0، پورت USB 2.0، پورت شبکه و خروجی صوتی در نظر گرفته شده است. در سمت راست هیچ پورتی در نظر گرفته نشده است.

ضمن اینکه لپ‌تاپ ایسوس توف اف ایکس 505 جی ای، فاقد درایو نوری است و برای انتقال اطلاعات فقط باید از حافظه‌های ذخیره‌سازی قابل حمل استفاده کنید. در این لپ تاپ از بلوتوث 4.1 و شبکه بی‌سیم 802.11 b/g/a/n برای ارتباطات بی‌سیم استفاده شده است.

 

صفحه کلید و تاچ پد

 

صفحه کلید و تاچ پد لپ تاپ asus tuf fx505ge

 

لپ‌تاپ TUF FX505GE ایسوس از یک صفحه کلید حرفه‌ای و با کیفیت بهره می‌برد که اندازه‌ کلیدها کاملا خوب در نظر گرفته شده و با فشار کمی دستورات شما اجرا می‌شود. این لپ‌تاپ تجربه‌ خوبی از بازی ‌کردن در اختیار شما قرار می‌دهد و با استفاده‌ طولانی مدت احساس خستگی نخواهید داشت. همان طور که در قسمت طراحی اشاره کردیم ایسوس از یک سیستم نورپردازی حرفه‌ای زیر کیبورد استفاده کرده است که وقتی با آن کار می‌کردیم لذت بردیم.

تاچ‌پد (TouchPad) این لپ‌تاپ همسطح با بدنه در نظر گرفته شده است و عملکرد بسیار خوبی دارد. این تاچ‌پد از ژست‌های لمسی نیز پشتیبانی می‌کند و دستورات شما خیلی سریع انجام می‌شوند.

 

نمایشگر

 

نمایشگر لپ تاپ asus tuf fx505ge

 

لپ تاپ گیمینگ ASUS TUF FX505GE از یک نمایشگر 15.6 اینچی IPS با رزولوشن Full HD بهره می‌برد که کیفیت خوبی دارد. این صفحه نمایشگر مات ویژگی بسیار جذابی دارد که کار با آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند. ایسوس برای محصول خود از یک صفحه نمایش 100 درصد sRGB استفاده کرده است که نرخ تازه‌سازی آن به 144 هرتز می‌رسد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ HP ZBOOK 15 Studio G5-B: قوی‌تر از این می‌خواهید؟

نمایشگر لپ‌تاپ ایسوس توف اف ایکس 505 جی ای رنگ‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد، زاویه دید خوبی دارد، میزان روشنایی آن زیاد است و کنتراست آن در سطح بسیار خوبی است. قطعا هنگام کار کردن با نمایشگر این لپ تاپ دچار مشکل خاصی نمی‌شوید و از بازی کردن لذت می‌برید.

دو نکته را باید در نظر داشته باشید که شاید بتوان آنها را نقطه ضعف این بخش دانست. درِ این لپ‌تاپ تنها 130 درجه باز می‌شود و از سوی دیگر لمسی هم نیست.

 

سخت‌افزار

 

سخت افزار لپ تاپ asus tuf fx505ge

 

کمپانی‌های مختلف با توجه به بودجه‌ خریداران و کاربران هدف، لپ‌تاپ‌های خود را با مشخصات فنی و سخت‌افزار متنوع روانه‌ی بازار می‌کنند. حتی ممکن است یک مدل لپ‌تاپ با ظاهر یکسان، دارای سخت‌افزار متفاوت باشد.

مدلی که ما از ASUS TUF FX505GE بررسی کردیم از یک پردازنده‌ چهار هسته‌ای و قدرتمند Core i7 8750H با حداقل فرکانس کاری 2.2 و حداکثر فرکانس 4 گیگاهرتز، حافظه‌ کش 9 مگابایت و معماری 64 بیتی بهره می‌برد. این پردازنده جزو تراشه‌های نسل هشتم اینتل موسوم به کافی لیک به شمار می‌رود. مدل دیگری از این لپ تاپ با پردازنده چهار هسته‌ای Core i5 8265U با فرکانس کاری 1.6 تا 3.9 گیگاهرتز عرضه شده است.

علاوه بر این لپ‌تاپ ASUS TUF FX505GE به یک نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن 1080 * 1920 پیکسل، 16 گیگابایت رم DDR4 ، فضای ذخیره‌سازی 256 گیگابایت SSD و یک ترابایت HDD، پردازنده‌ گرافیکی GeForce GTX 1050 با چهار گیگابایت حافظه‌ اختصاصی DDR5 و یک باتری چهار سلولی مجهز شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

همان طور که می‌بینید سخت‌افزار این دستگاه بدون هرگونه مشکلی می‌تواند در کارهای مختلف، پردازش‌های سنگین و بازی‌های گرافیک بالا همراه شما باشد.

دستگاهی که ما بررسی کردیم حتی هنگام اجرای وظایف سنگین و پردازش‌های همزمان، هیچ گونه مشکل یا لگی نداشت و همه چیز روان انجام می‌شد. گرمای دستگاه در حد مطلوب قرار دارد و سیستم خنک‌کننده‌ این نوت‌بوک به خوبی از عهده‌ی وظایف خود بر می‌آید

 

باتری

 

باتری لپ تاپ asus tuf fx505ge

 

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook UX480FD از یک باتری چهار سلولی لیتیوم یون بهره می‌برد که می‌توانیم بگوییم با توجه به سخت‌افزار این دستگاه گزینه مناسبی است. اما میزان شارژدهی باتری کاملا به نوع مصرف شما بستگی دارد. در حالت معمولی باتری این لپ تاپ تا 5 ساعت و 20 دقیقه شارژدهی مداوم دارد.

 

اسپیکر

یکی از ویژگی‌های جذاب و مثبت لپ‌تاپ ایسوس TUF FX505GE سیستم صوتی و اسپیکر های استریوی این دستگاه است که خروجی صدای بسیار خوبی دارد. میزان بلندی و کیفیت صدای بسیار خوب است و در حد یک سیستم صوتی خارجی عمل می‌کند تا تجربه‌ای لذت‌بخش از بازی کردن داشته باشید.

حتی با بلند شدن صدا، هیچ‌گونه نویزی به گوش نمی‌رسد و به راحتی می‌توانید با نوت‌بوک خود به تماشای فیلم بپردازید یا موسیقی دلخواه‌تان را گوش کنید.

 

وب کم

 

وب کم لپ تاپ asus tuf fx505ge

 

لپ‌تاپ ایسوس TUF FX505GE مانند بسیاری از نوت‌بوک‌های دیگر از یک وب‌ کم HD بهره می‌برد که می‌توانید برای برقراری تماس تصویری یا دیگر کارهای خود از آن استفاده کنید. البته یادتان باشد وب‌کم این لپ‌تاپ و دیگر نمونه‌های مشابه صرفا برای برطرف کردن نیازهای اولیه‌ی کاربران تعبیه می‌شوند و خیلی نباید روی کیفیت آن ها حساب باز کنید.

 

نرم افزار

 

سیستم عامل لپ تاپ asus tuf fx505ge

 

لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس TUF FX505GE از ویندوز 10 پرو بهره می‌برد. با توجه به مشخصات فنی و سخت‌افزاری که ایسوس برای لپ‌تاپ خود در نظر گرفته است به راحتی می‌توانید کارهای روزانه چون وب‌گردی، تماشای فیلم، گوش دادن موسیقی، کار با نرم‌افزارهای طراحی، مهندسی، مالی و حسابداری و بسته‌ی آفیس را بدون مشکل یا کندی انجام دهید.

 

سخن پایانی

کمپانی ایسوس یکی از مشهورترین تولیدکنندگان کامیپوترهای شخصی در دنیا است که مشتریان زیادی دارد. لپ‌تاپ‌های این برند از سال‌های دور همراه کاربران بوده‌اند و همواره طرفداران زیادی داشته‌اند. لپ‌تاپ‌های ایسوس در سری‌های مختلف با طراحی‌ و مشخصات فنی متفاوت در اختیار کاربران قرار می‌گیرند که می‌توانید بسته به نیاز و بودجه‌ خود مدل دلخواه‌تان را انتخاب کنید.

سری TUF و ROG جزو مدل‌های گیمینگ و رده‌بالای ایسوس و ویژه کاربرانی هستند که دنبال سیستم‌های حرفه‌ای برای بازی‌کردن و کارهای سنگین هستند.

لپ تاپ ASUS TUF FX505GE نه تنها از یک طراحی جذاب بهره می‌برد بلکه کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و بدنه‌ پلاستیکی آن استحکام و طول عمر قابل توجهی دارد. از طرف دیگر براساس سخت‌افزار این لپ‌تاپ، می‌توانید به عنوان یک همراه همیشگی برای انجام کارهای خود روی آن حساب کنید.

 

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالا
  • بدنه زیبا و باکیفیت
  • سخت افزار قدرتمند
  • بهره‌گیری از نمایشگر با کیفیت
  • کیفیت بالای اسپیکرهای استریو
  • پردازنده‌ گرافیکی مجزا

 

نقاط ضعف

  • عمر متوسط باتری
  • نمایشگر می‌توانست بهتر باشد