نقد و بررسی ASUS ROG STRIX H370-F Gaming: حرفه‌ای بازی کنید

نقد و بررسی 17 خرداد 1398 علی مظفری

نقد و بررسی ASUS ROG STRIX H370-F Gaming: حرفه‌ای بازی کنید

هر چه می‌خواهید بیشتر از بازی‌های کامپیوتری لذت ببرید باید سیستم قدرتمندتری داشته باشید و هزینه بیشتری پرداخت کنید، اما گاهی می‌شود با هزینه معقول نیز از دنیای گیم لذت برد. با نقد و بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming همراه ما باشید.

اگر اهل بازی‌کردن باشید و جزو بازی‌خورها شناخته شوید، همیشه دغدغه دارید برای اینکه بتوانید از جدیدترین عناوین عرضه شده در دنیا لذت ببرید، باید از سیستمی قدرتمند و به‌روز استفاده کنید. بی‌شک سیستم‌ها و قطعات کامپیوتری که ویژه‌ی گیمرها وارد بازار می‌شوند به دلیل بهره‌گیری از سخت‌افزار پرقدرت و جدیدترین تکنولوژی‌های روز قیمت بالایی دارند. مادربرد (Motherboard) یکی از گران‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است.

کمپانی تایوانی ایسوس یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس کیفیت بالا و حرفه‌ای بودن محصولات این کمپانی که شاید گاهی اوقات نسبت به رقبا قیمت بیشتری داشته باشند، ولی همیشه کاربران را راضی نگه می‌دارند.

ایسوس برای محصولات مختلف خود برندی را به عنوان زیرمجموعه در نظر گرفته است و نام ROG که به عنوان مخفف Republic of Gamers (قلمرو یا جمهوری گیمرها) شناخته می‌شود، برای محصولات سری گیمینگ در نظر گرفته شده است. مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming یکی از سخت‌افزارهای سری گیمینگ این غول تایوانی است با توجه به مشخصات فنی و قیمت خود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیمرها است.

STRIX نیز برای سخت‌افزارهای نورانی و دارای نورپردازی ایسوس به کار می‌رود که نشان می‌دهد مادربرد فوق از این ویژگی بهره می‌برد. شما می‌توانید این سیستم نورپردازی را مطابق سلیقه‌ی خود سفارشی‌سازی کنید.

مادربرد ایسوس راگ استریکس اچ 370 اف گیمینگ یکی از جدیدترین مادربردهای این کمپانی تایوانی بر مبنای سوکت LGA 1151 و چیپست H370 هست که از پردازنده‌ های هشتم اینتل موسوم به کافی لیک (Coffee Lake) پشتیبانی می‌کند و با توجه به امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی که ارائه می‌کند، قیمت مناسبی دارد و ارزش خرید آن نسبت به قیمت پرداختی بالا است.

اگر قصد خرید مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming را دارید بهتر است قیمت مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming را با قیمت مادربرد های دیگر مقایسه کرده و سپس تصمیم بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد ایسوس راگ استریکس اچ 370 اف گیمینگ

 

از آنجایی که مادربرد یکی از اصلی‌ترین و مهمترین قطعات سخت‌افزاری هر سیستم کامپیوتری به شمار می‌رود، کاربران خیلی علاقه دارند تا بدانند بعد از خرید این قطعه و باز کردن جعبه‌‌ی آن با چه متعلقاتی روبه‌رو خواهند شد.

داخل جعبه‌ی مادربرد ROG STRIX H370F Gaming ایسوس می‌توانید موارد زیر را در اختیار داشته باشید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که ممکن است گاهی محتویات داخل جعبه‌ی محصولات الکترونیک، در بازارهای مختلف متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • کیت پیچ پرینت سه‌بعدی
  • برچسب‌های لازم برای نشانه‌گذاری روی کابل‌ها
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • یک عدد کابل افزایش طول نوار RGB
  • برچسب‌های ROG STRIX
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • پل HB SLI به طول دو اسلات

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد Gigabyte GA-H81M-S2PV: ارزان ولی کاربردی

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming

 

طراحی مادربرد asus rog strix h370-f gaming

 

مادربرد راگ استریکس اچ 370 اف گیمینگ ایسوس از یک طراحی مدرن و حرفه‌ای بهره می‌برد و سبک طراحی آن نشان از یک محصول ویژه برای گیمرها دارد. ترکیب رنگی، سبک طراحی، هیت سینک‌‌های خنک کننده و محل قرارگیری قطعات در کنار یک نورپردازی حرفه‌ای نشان می‌دهد با محصولی رده‌بالا روبه‌رو هستیم.

مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بالایی دارد و از یک رنگ‌بندی سیاه، خاکستری و نقره‌ای بهره می‌برد و زیبایی‌های آن با سیستم نورپردازی RGB کامل می‌شود. ایسوس همیشه روی طراحی محصولات خود زمان زیادی صرف می‌کند و مادربرد ROG STRIX H370-F Gaming نیز شامل همین قاعده می‌شود.

یکی از جذابیت‌ها و زیبایی‌های دیداری این مادربرد، هیت‌سینک‌هایی است که به عنوان بخشی از سیستم خنک‌کننده‌ی آن در نظر گرفته شده است. طرح روی آن الهام‌ گرفته شده از ضربات شمشیر است و ایسوس از نام سامورایی برای این مادبردهای خود استفاده کرده است.

مادربرد Asus ROG STRIX H370-F Gaming از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل با لیتوگرافی 14 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی ۱۴ نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) برپایه‌ی سوکت LGA 1151 و چیپست H370 بهره می‌برد. این چیپست برای مادربردهای میان‌رده و حرفه‌ای استفاده می‌شود تا خیال کاربر از قدرت دریافتی راضی باشد. ضمن اینکه مادربرد ایسوس از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد.

 

CPU
Core i3-8100(3.6G,65W,L3:6M,4C,rev.U0)
Core i3-9100 (3.6GHz, 65W, L3:6M, 4C rev.B0)
Core i5-8400 (2.8GHz, 65W, L3:9M, 6C)
Core i5-9400 (2.9GHz, 65W, L3:9M, 6C,rev.R0)
Core i7-8700 (3.2GHz, 6C, 65W, L3:12M,HT)
Core I7-9700 (3.0GHz, 65W, L3:12M, 8C rev.R0)
Core I9-9900 (3.1GHz, 65W, L3:16M, 8C rev.R0)
Pentium G5500 (3.8GHz, 2C, L3:4M, 54W, rev.B0)
Celeron G4900 (3.1GHz, 2C, L3:2M, 54W, rev.B0)
Core i9-9900T (2.1GHz, 35W, L3:16M, 8C,rev.R0)

 

با نگاه کلی به مادربرد ROG STRIX H370F Gaming ایسوس می‌توانید محل قرارگیری چهار اسلات رم، محل نصب پردازنده، محل قرارگیری پورت‌های پشتی، دو اسلات PCIe (به صورت SLI/Crossfire) برای نصب کارت گرافیک، کانکتورهای M.2، 6 کانکتور ساتا (SATA) و هیت‌سینک‌ها را مشاهده کنید که در ادامه بیشتر به آنها می‌پردازیم.

 

asus rog strix h370-f gaming

 

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

در قسمت سمت راست مادربرد چهار اسلات برای قرارگیری‌های رم‌ DDR4 تا 16 گیگابایت و در مجموعه 64 گیگابایت قرار گرفته است. حداکثر فرکانسی که برای این رم‌ها در نظر گرفته شده 2666 مگاهرتز است. ایسوس تلاش کرده با به‌کارگیری خازن‌های قدرتمند و باظرفیت بالا میزان ولتاژ و عملکرد را در سطح بالایی نگه دارد.

مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming از دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرافیک بهره می‌برد که می‌توان به صورت SLI/Crossfire از دو کارت گرافیک استفاده کرد. این اسلات‌ها در فاصله‌ی مناسبی قرار دارند و بدون مشکل و راحت می‌توانید کارت گرافیک‌های خود را نصب کنید.

دو درایو M.2 روی مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming در نظر گرفته شده است که یکی از آنها بین اسلات‌های PCIe x16 و دیگری زیر هیت‌سینک پایینی قرار دارد. از آنجایی که این مادربرد از تکنولوژی Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

کمپانی ایسوس با استفاده از سیستم امنیتی پنج گانه موسوم به 5X PROTECTION III توانسته است طول عمر و استحکام مادربرد خود را افزایش دهد. این تدابیر امنیتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • SafeSlot Core: این اسلات در واقع شیار انحصاری ایسوس است که 1.6 برابر نسبت به اسلات‌های معمولی استحکام بیشتری دارد. این اسلات با یک گیره‌ی خاص به مادربرد متصل می‌شود و مقاومت آن در برابر برش 1.3 برابر بیشتر است.
  • LAN Guard: این سیستم امنیتی درواقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.
  • Overvoltage: ایسوس با طراحی مدارهای حرفه‌ای در سطح کلاس جهانی تلاش کرده است تا با راهکار انحصاری خود ضمن کنترل میزان ولتاژ، از چیپست مادربرد، پورت‌های ارتباطی و رمزنگارهای صوتی نیز در مقابل ولتاژهای بالا محافظت کند.
  • DIGI+ VRM: به کمک این تکنولوژی منحصربه‌فرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.
  • محافظ I/O ضدزنگ: ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضدزنگ تهیه می‌شود.

کمپانی ایسوس برای مادربرد ROG STRIX H370F Gaming خود از سیستم Fan Xpert4+ استفاده کرده است که به لطف آن می‌توان روی سیستم خنک‌کننده و کاهش صدای سیستم کنترل انعطاف‌پذیری داشت و از سوی دیگر هنگام اجرای بازی‌های سنگین دمای پردازنده‌ی گرافیکی را در سطح قابل قبول نگه داشت. مادربرد ایسوس یکی از کامل‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده‌ی onboard را در بین مدل‌های هم‌رده‌ی خود دارد که امکان کنترل و تنظیم نرم‌افزاری ان وجود دارد.

 

خروجی‌ ها

 

پورت مادربرد asus rog strix h370-f gaming

 

مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming از 6 پورت ساتا با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه در نظر بهره می‌برد تا بتوانید با خیال راحت ار این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

در قسمت پشت مادربرد می‌توانید دو پورت USB 3.0، دو خروجی USB 2.0، دو پورت USB 3.1 Type A، پورت HDMI، خروجی تصویر، یک پورت ترکیبی PS/2 برای موس و کیبوردهای قدیمی، پورت شبکه‌ با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه و خروجی صوتی 7.1 کاناله را مشاهده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین مرکز تخصصی خرید و اسمبل کردن کامپیوتر

سیستم صوتی

 

سیستم صوتی مادربرد asus rog strix h370-f gaming

 

مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming از سیستم صوتی قدرتمند SupremeFX بهره می‌برد که باعث می‌شود کیفیت صدای خروجی به ویژه برای علاقه‌مندان به گیم بسیار خوب باشد. در گوشه‌ی سمت چپ پایین مادربرد می‌توانید تراشه‌ی صوتی هشت کاناله Realtek ALC 8878 را مشاهده کنید.

در این پردازنده‌‌ی صوتی هشت کاناله از دو آمپلی‌فایر (Amplifier) حرفه ای برای پشتیبانی از هدفون‌های گیمینگ، نویزگیر جداکننده قطعات صوتی و خازن‌های صوتی حرفه‌ای Nichicon ژاپن استفاده شده است.

کمپانی ایسوس برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی لذت‌بخش صوتی، فقط به تقویت بخش سخت‌افزاری توجه نداشته و تلاش کرده با قابلیت‌های نرم‌افزاری نیز عملکرد بهتری را در اختیار خریداران قرار دهد. این غول تایوانی قابلیت منحصربه‌فرد Sonic Studio III را برای استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و شنیدن صداهای فراگیر و 360 درجه معرفی کرده است.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد Asus rog strix h370-f gaming

 

مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming یکی از جذاب‌ترین مادربردهای ویژه‌ی بازی است که با توجه به قیمت خود، امکانات بسیار خوبی دارد و عملکرد آن باعث می‌شود مشتریان زیادی داشته باشد.

برای اینکه بتوان به خوبی نتایج عملکرد یک مادربرد را در دنیای واقعی و در مقابل رقبا ارزیابی کرد، باید سخت‌افزار مناسب مانند پردازنده، رم، کارت گرافیک و حافظه‌ی ذخیره‌سازی روی آن نصب شود تا بتوان دید بهتری داشت.

همانطور که انتظار می‌رود این مادربرد عملکرد بسیار خوبی دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. این مادربرد به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

 

مصرف انرژی

افرادی که جزو گیمرها هستند، از آنجایی که بازی‌های گرافیک بالا با پردازش‌های سنگین روی سیستم کامپیوتری خود اجار می‌کنند، همیشه باید حواس‌شان به میزان مصرف انرژی و گرمای خروجی سیستم باشد. مادربردهای ایسوس در این قسمت جزو پیشگامان بازار هستند و همیشه عملکرد خوبی ارائه می‌کنند.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آنها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. سخت‌افزار سری ROG به عنوان محصولات سری گیمینگ این کمپانی شناخته می‌شوند که قدرت و عملکرد بسیار خوبی دارند.

مادربرد ASUS ROG STRIX H370-F Gaming یکی از مادربردهای رده‌بالای این کمپانی است که با توجه به ویژگی‌های فنی و قیمت خود ارزش خرید بالایی دارد.

مادربرد ایسوس راگ استریکس اچ 370 اف گیمینگ مانند دیگر محصولات این کمپانی و استحکام بسیار خوبی دارد و کمپانی سازنده تلاش کرده تا علاوه بر مشخصات فنی قدرتمند، این مادربرد از طراحی زیبا و جذاب نیز برخوردار باشد.

پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل، توانمندی‌های ویژه در بخش اورکلاک، بهره‌مندی از دو اسلات M.2 و دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرفیک، در کنار هیت‌سینک‌های مدرن و پشتیبانی از 64 گیگابایت رم DDR4 دوکاناله، از مادربرد ایسوس یک محصول تمام‌عیار ساخته است.

اگر به دنبال خرید سیستمی قدرتمند برای اجرای جدیدترین بازی‌های روز دنیا، استفاده به عنوان سیستم سرور یا انجام کارهایی چون ویرایش عکس، تدوین فیلم، تهیه‌ی رندرهای سه‌بعدی، برنامه‌نویسی، مدل‌سازی و اجرای برنامه‌های سنگین مهندسی هستید، مادربرد ROG STRIX H370-F Gaming ایسوس می‌تواند خیال شما را راحت کند.

 

نقاط قوت

  • پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل
  • چهار اسلات رم تا حداکثر 64 گیگابایت با فرکانس کاری 2666 مگابایت
  • دو اسلات PCIe برای نصب کارت گرافیک
  • پشتیبانی از سیستم خنک‌کننده Fan Xpert 4
  • سیستم صوتی قدرتمند
  • پورت‌های کامل
  • سیستم نورپردازی

 

نقاط ضعف

  • تعداد اسلات‌های PCI می‌توانست بیشتر باشد