نقد و بررسی کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G : بی‌وقفه بازی کنید!

نقد و بررسی 26 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G : بی‌وقفه بازی کنید!

مقدمه :

کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G محصولی میان رده با توان پردازشی بالاست که برای فعالیت های طولانی گیمینگ و انجام فعالیت های زمان‌بری که به کارت گرافیک قدرتمند نیاز دارند و قرار است در محیط هایی که احتمال ضربه خوردگی بالایی دارند به کار روند، بهینه شده است. کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتری از جمله کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را با مشخصات فنی، طراحی ظاهری و قیمت متنوع روانه‌ی بازار می‌کند. شرکت ایسوس سهم قابل توجهی از بازار قطعات کامپیوتری را در اختیار دارد و با توجه به نیاز بازار و درخواست کاربران، محصولات متنوعی را برای بودجه‌های مختلف تولید کرده است. شرکت ایسوس در سال 1989 توسط چهار مهندس سخت‌افزار اسبق شرکت ایسر (Acer) با تعداد کمی کارمند، کار خود را به عنوان یک طراح کوچک مادربرد آغاز کرد. بعد از سال‌ها تلاش و خلاقیت و با پشتکار بسیار تولیدات شرکت ASUS توانسته اند بیش از 4300 جایزه بین‌المللی را دریافت کنند. امروزه محصولات تولید شده به وسیله این شرکت تایوانی بسیار گسترده شده است به طوری که می توان محصولاتی همچون گوشی های هوشمند (SmartPhones)، لپ‌تاپ (Laptop)، تبلت (Tablet)، مادربرد (Motherboards) مبتنی بر پردازنده های اینتل (Intel) و AMD، کارت گرافیک مبتنی بر کارت های انویدیا و رادئون (Radeon)، مانیتور، صفحه‌کلید و ماوس، تجهیزات شبکه، ساعت هوشمند، کامپیوترهای اسمبل شده و کامپیوترهای بدون کیس All In One، کامپیوترهای کوچک (Mini PC)، کروم بوک، کارت صدا، هدفون، اسپیکر و بسیاری از تجهیزات جانبی دیگر را در بین محصولات این شرکت به نظاره نشست. این شرکت تایوانی که امروزه در اکثر نقاط جهان شناخته شده است با دوازده هزار کارمند مدت هاست که در خط مقدم بزرگترین تولید کنندگان قطعات الکترونیکی قرار داشته و همواره با رقبای اروپایی و امریکایی در حال رقابت است. شرکت ایسوس همواره جزو پیش گامان تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری بوده آست. در این مقاله در فروشگاه اینترنتی هدف به بررسی یکی از کارت گرافیک های کاربر پسند این شرکت به نام Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G خواهیم پرداخت.

 

معرفی کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G :

 

Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G

 

کارت گرافیک‌ Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G شرکت ایسوس برای کسانی‌ که می‌خواهند بدون وقفه بازی کنند و سیستمی همواره روشن داشته باشند ساخته و پرداخته شده است. ویژگی خانواده Cerberus در تحمل عملکردهای طولانی است. کارت گرافیک‌ Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G ایسوس با طراحی خاصی‌ که دارد سعی می کند تا همواره دمای بسیار کمی داشته باشد. در کارت گرافیک‌ ایسوس Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G از جدید‌ترین فناوری‌های شرکت ایسوس استفاده شده است که باعث می‌شود طول عمر این کارت گرافیک‌ نسبت به گرافیک‌های دیگر 15 برابر بیشتر باشد. کارت گرافیک CERBERUS-GTX1050TI-O4G شرکت ایسوس، با چهار گیگابایت حافظه نسل پنجم از نوع GDDR5 و فرکانس مؤثر 7008 مگاهرتز، کارت گرافیکی مناسب برای سیستم‌های اداری که نیاز است مدت زمان زیادی روشن باشند و سیستم‌های گیمینگ است که از طریق رابط PCI Express3.0 به کامپیوتر متصل می‌شود و قادر است پردازش‌های گرافیکی را به‌خوبی انجام دهد. کارت گرافیک‌ CERBERUS 1050Ti O4G ایسوس دارای 768 واحد CUDA CORE می‌باشد. در تست‌هایی‌ که از کارت گرافیک‌ CERBERUS-GTX1050TI-O4G ایسوس به عمل آمده است، این کارت گرافیک‌ می‌تواند تا 144 ساعت بدون توقف روشن بماند. این تست در انجام بازی‌های سنگینی‌ مانند OVERWATCH و Fortnite و PUBG صورت گرفته است. برای جلوگیری از خرابی‌ در برد کارت گرافیک‌ CERBERUS 1050Ti O4G ایسوس، این کارت گرافیک‌ کاملا توسط سیستم خودران و بدون استفاده از نیروی انسانی ساخته‌شده تا دیگر هیچ اتصالی و یا خرابی‌ در کارت گرافیک‌ شما به وجود نیاید. شرکت ایسوس برای این کارت گرافیک به سه پورت خروجی تصویر بسنده کرده است که عبارتند از: یک درگاه خروجی HDMI، یک درگاه DVI-D و یک DisplayPort که توسط آن‌ها قادر خواهید بود، سیستم خود را به اغلب نمایشگرهای موجود در بازار متصل کنید. این کارت گرافیک از نسخه 4.5 OpenGL پشتیبانی می‌کند و رزولوشن تصویر بسیار با کیفیت تا حداکثر رزولوشن 4320×7680 را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که برای استفاده از این محصول نیاز به دو اسلات فضای خالی خواهید داشت و برای تامین برق این کارت گرافیک به یک پاور 450 وات مناسب می‌باشد.

 

چیپست کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G :

 

Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G

 

چیپست گرافیک (GPU: Graphic Processing Unit) همان طور که از نامش مشخص است واحد پردازش گرافیک بوده که قسمتی از کارت گرافیک را تشکیل می دهد، که کارهای پردازشی مربوط به کارت گرافیک در این واحد صورت می گیرد. پردازنده (chipset) مهمم ترین فاکتوربه هنگام خرید یک کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و توان پردازشی یک کارت گرافیک می‌باشد. چیپست های سری 1000 شرکت NVIDIA از سری پردازنده‌های میان رده قدرتمند‌ با تکنولوژی ساخت 14 نانومتری این شرکت به شمار می‌آیند که در بین کاربران پرمصرف و گیمر بسیار مطرح و کاربردی هستند. این پردازنده ها با دارا بودن توان پردازشی نسبتا بالا و همچنین قیمت مقرون به صرفه توانستند به سرعت جای خود را در میان کاربران گیمر وافرادی که نیاز به توان پردازشی بالا دارند ولی می خواهند متحمل هزینه‌ی زیادی نشوند باز کنند. کارت گرافیک CERBERUS-GTX1050TI-O4G شرکت ایسوس، با چهار گیگابایت حافظه نسل پنجم از نوع GDDR5 و فرکانس مؤثر 7008 مگاهرتز، به همراه 768 واحد هسته‌ی CUDA و باس رابط 128 بیت می‌باشد که قادر است مدت زمان زیادی بدون افت عملکرد به فعالیت پرداخته و همراه شما باشد. شرکت ایسوس برای کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G دو مود پردازشی (Mode) اضافه نیز در نظر گرفته است. در حالت گیمینگ (Gaming Mode) فرکانس پردازشی از 1341 تا 1455 مگاهرتز متغیر است. در حالت دوم (OC Mode) که حالت اورکلاک (Overclock) کارت گرافیک محسوب می‌شود، فرکانس از 1366 تا 1480 مگاهرتز بسته به رخداد در حال جریان در تغییر است. با توجه به مشخصات و قیمت کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید کارت گرافیک قدرتمند همراه با ظاهری زیبا با قیمت مناسب می‌باشید حتما کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G را در ذهن خود در هنگام خرید به خاطر داشته باشید.

 

سیستم خنک کننده کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G :

 

Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G

 

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم می گیرند تا کارت گرافیکی جدید بخرند، معمولاً معیارهایی مانند سرعت کلاک، حجم حافظه، اندازه و قیمت را در نظر می‌گیرند. گرچه تمامی مشخصه‌های نام برده تأثیر به‌سزایی در کارایی کارت گرافیکی دارند؛ اما، نبودِ خنک‌کننده مناسب می‌تواند قدرت پردازنده‌ی گرافیکی را به ‌طور ملموسی کاهش دهد؛ از این‌رو انتخاب خنک‌کننده‌ای مناسب امری ضروری و مهم به شمار می‌رود. ایسوس برای خنک نگه ‌داشتن کارت گرافیک CERBERUS-GTX1050TI-O4G از تکنولوژی خاص خود یعنی، DirectCU III استفاده کرده است. این سیستم همراه با طراحی منحصر به فرد تیغه‌های بال‌شکل 8سانتی متری فن برای ارائه بیشترین جریان هوا با 20 درصد خنک‌کنندگی بیشتر و 3 برابر عملکرد ساکت‌تر در این سیستم از شبکه آلومینیومی به همراه دو فن با لبه های بلند و انتهای خمیده که دارای ویژگی های خاص ایرودینامیکی می‌باشند (wing-blade) استفاده کرده است که طراحی این دو فن توسط طراحان Asus صورت گرفته و استفاده از آن به صورت انحصاری تنها در دست شرکت ایسوس می‌باشد. ایسوس مدعی است این فن‌ها قادرند نسبت به حالت معمول تا 105% بیشتر جریان هوا را به سمت شبکه آلومینیومی هدایت کنند که این امر سبب می‌شود در هنگام بازی، کارت گرافیک خنک‌تر بوده، فشار کمتری به آن وارد شود و اجرای بازی‌ها روان‌تر باشد. فن های قرار گرفته در کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G دارای گواهی IP5X می‌باشند که در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و دارای طول عمر بیشتری هستند. قابلیت ASUS Fanconnect 2 در کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G با استفاده از کنترل ترکیبی فن ها موجب می‌شود که روشن شدن فن ها به صورت هدفمند صورت گرفته و عملکرد بهینه‌ای را شاهد باشیم‌. کارت گرافیک‌ Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G دارای یک هیت سینک آلومینیوم در قسمت پشتی می‌باشد تا از گرم شدن بیش‌ از حد کارت گرافیک‌ جلوگیری کند. این پنل با علامت گرگ 3سر (CERBERUS) برگرفته از افسانه‌های یونان باستان طراحی‌شده است.

 

پورت‌های خروجی تصویر کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G :

 

Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G

 

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید یک کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید، چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود استفاده کرده و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. کارت گرافیک Asus RX560-O4G-EVO دارای سه پورت خروجی تصویر می‌باشد که عبارتند از: DVI-D، HDMI و DisplayPort هستند. پورت DVI یک خروجی آنالوگ می‌باشد که برای اتصال مانیتورهای قدیمی و کیفیت تصویر HD مناسب می‌باشد اما برای مشاهده کیفیت های بالاتر باید از خروجی های دیجیتال استفاده کنید. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است قادر خواهید بود کیفیت های بالاتر از 720 پیکسل تا 1980 را دریافت کنید.در انتها با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 4320×7680 را دریافت کرده و از کیفیت 4k لذت ببرید.لازم به ذکر است این پورت قابلیت HDCP را نیز پشتیبانی می کند و کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G فاقد پورت VGA می‌باشد.

 

ویژگی‌های انحصاری کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G :

 

Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G

 

در کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G از بهترین مواداولیه و خازن‌های ژاپنی استفاده ‌شده است که می‌توانند دما را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهند؛ این امر باعث می‌شود کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G  دمای خود را نسبت به گرافیک‌های دیگر 50 درصد خنک تر نگه دارد. علاوه بر ویژگی‌ ذکر شده با قابلیت Gaming Boost قادر خواهید بود تنها با یک کلیک و از طریق رابط نرم افزاری کارایی سیستم خود را با غیرفعالسازی فعالیت های جانبی، بهینه ساخته و کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G خود را اماده فعالیت‌های گیمینگ و سنگین تر بکنید. با استفاده از برنامه GPU TWEAK 2 قادرخواهید بود به ‌راحتی‌ کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G ایسوس را اورکلاک کرده و یا زیر نظر داشته باشید. این برنامه می‌تواند تمامی آپشن‌های موجود در کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G شما را در بالای صفحه به نمایش در بیاورد. این آپشن‌ها شامل فریم بر ثانیه، دمای‌ کارت گرافیک ، سرعت حافظه گرافیک، سرعت (CPU) و غیره می باشند. این برنامه قادر است کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G شما را در 4 حالت قرار دهد که به صورت زیر می باشند:

  1. Gaming Mode : در این مود کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G شما برای تمامی بازی‌ها آماده است. همچنین در بالای صفحه فریم بر ثانیه را قرار می‌دهد.
  2. OC Mode : در این مود کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G بیشترین توان پردازشی خود را دارد و باعث می‌شود تا تنظیمات کارت گرافیک شما شما به حالت اورکلاک تغییر کند.
  3. SILENT Mode : در این مود فن‌های کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G شما خاموش و یا بسیار آرام در حال کار کردن می‌باشند تا صدای کمتری ایجاد کنند.
  4. STAND BY : در این مود کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G در خنک‌ترین حالت ممکن به سر می‌برد و استفاده خاصی‌ از کارت صورت نمی گیرد.

مهندسین خبره شرکت ASUS با استفاده از قطعات الکترونیکی آلیاژی (Alloy Component) در نسل جدید کارت های گرافیکی این شرکت، میزان پایداری این محصولات را بیش از پیش افزایش داده اند. استفاده از قطعات Super Alloy Power II موجب افزایش راندمان و کاهش تلفات حرارتی شده و قدرت خنک کنندگی این محصولات را به میزان 50 درصد ارتقاء می بخشند.

 

مقایسه کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G با سایر رقیبان :

 

Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G

 

عملکرد کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G بدون نقص، بادوام و قابل قبول است. کارت Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G را باید جزئی از قویترین کارت‌ها برای مصارف اداری، طراحی و گیمینگ در نظر گرفت و باید عنوان کرد که با یک کارت بسیار بهینه شده و با ریزه کاری های بسیار مواجه هستیم. در صورت خرید این کارت به هیچ عنوان شما با عناوینی مانند افت فریم روبرو نمی شوید حتی اگر بازی ها با رزولوشن FHD بازی شوند. با افزایش قیمت کارت‌ گرافیک و غیرقابل دسترس بودن برخی از کارت ها هجوم کاربران به کارت گرافیک‌های میان رده افزایش پیدا کرد. شرکت ایسوس به خوبی توانسته محصولات خوبی را برای این رده فراهم آورد و از تنوع خوبی برخوردار باشد. کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G نمونه ای از این محصولات می‌باشد که به خوبی توانسته رقبای خود را کنار زده و به جایگاه مناسبی دست یابد. با توجه به سخت افزار و ویژگی های انحصاری ارائه شده برای این کارت گرافیک، خرید کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4Gانتخاب مناسبی برای قرارگیری در سیستم های شخصی، اداری و گیمینگ خواهد بود.

 

بنچمارک های ارائه شده در تصویر زیر قابل مشاهده است:

 

Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G

(عدد بزرگتر نشان دهنده ی ارزش خرید بیشتر است.)

 

نتیجه نهایی :

به هنگام اسمبل کردن یک سیستم خانگی،اداری و یا گیمینگ، کارت گرافیک هم از نظر توان پردازشی و هم قیمت نقش مهمی دارد زیرا که مهم ترین عامل در پردازش تصویر و کیفیت بازی محسوب می‌شود و هم از نظر قیمت جزو گران ‌ترین قطعات است؛ درنتیجه به همگام خرید یک کارت گرافیک باید توجه بیشتری به خرج داده و تمام عوامل را در نظر بگیرید. کارت گرافیک Asus CERBERUS-GTX1050TI-O4G محصولی با توان پردازشی بسیار بالا و قیمت مناسب می‌باشد که برای فعالیت های گیمینگ طولانی مدت و نرم افزارهایی که به کارت گرافیکی قدرتمند نیاز دارند و سیستم‌های همواره فعال بهینه شده است. این محصول ایسوس با استفاده از چیپست Nvidia GTX1080، بدون شک تمام نیازهای شما را با کمترین تاخیر برطرف خواهد ساخت.

 

نقاط قوت :

  • قیمت مناسب نسبت به کیفیت ارائه شده
  • استفاده از 4 گیگابایت رام DDR5
  • سیستم خنک کننده قدرتمند
  • استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و افزونه های کاربردی
  • قابلیت استفاده مداوم تا 100 ساعت بدون افت کیفیت

 

نقاط ضعف :

  • عدم وجود پورت VGA