نقد و بررسی کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK : تعامل سکوت و قدرت

نقد و بررسی 25 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK : تعامل سکوت و قدرت

مقدمه :

کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK محصولی میان رده با توان پردازشی نسیتا بالا و بهینه شده برای محیط‌های ساکت و کم سروصدا و قدرتی مناسب از شرکت ایسوس می‌باشد. کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتری از جمله کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را با مشخصات فنی، طراحی ظاهری و قیمت متنوع روانه‌ی بازار می‌کند. شرکت ایسوس سهم قابل توجهی از بازار قطعات کامپیوتری را در اختیار دارد و با توجه به نیاز بازار و درخواست کاربران، محصولات متنوعی را برای بودجه‌های مختلف تولید کرده است. بخش زیادی از خریداران در بین کاربرانی قرار می‌گیرند که نیاز به سیستمی قدرتمند دارد. برای این افراد نه‌تنها زیبایی و طراحی جذاب اهمیت دارد، بلکه جزئیات و مشخصات فنی نیز مهم است. امروزه محصولات تولید شده به وسیله این شرکت تایوانی بسیار گسترده شده است به طوری که می توان محصولاتی همچون گوشی های هوشمند (SmartPhones)، لپ‌تاپ (Laptop)، تبلت (Tablet)، مادربرد (Motherboards) مبتنی بر پردازنده های اینتل (Intel) و AMD، کارت گرافیک مبتنی بر کارت های انویدیا و رادئون (Radeon)، مانیتور، صفحه‌کلید و ماوس، تجهیزات شبکه، ساعت هوشمند، کامپیوترهای اسمبل شده و کامپیوترهای بدون کیس All In One، کامپیوترهای کوچک (Mini PC)، کروم بوک، کارت صدا، هدفون، اسپیکر و بسیاری از تجهیزات جانبی دیگر را در بین محصولات این شرکت به نظاره نشست. این شرکت تایوانی که امروزه در اکثر نقاط جهان شناخته شده است با دوازده هزار کارمند مدت هاست که در خط مقدم بزرگترین تولید کنندگان قطعات الکترونیکی قرار داشته و همواره با رقبای اروپایی و امریکایی در حال رقابت است. شرکت ایوس همواره جزو پیش گامان تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتری بوده است. در این مقاله در فروشگاه اینترنتی هدف به بررسی یکی از کارت گرافیک های کاربر پسند این شرکت به نام ASUS GT1030-SL-2G-BRK خواهیم پرداخت.

 

معرفی کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK :

 

ASUS GT1030-SL-2G-BRK

 

کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK شرکت ایسوس از سری کارت گرافیک های بی‌صدا و کوچک این شرکت می‌باشد که می تواند برای استفاده در کیس‌های کوچک،سیستم های موجود در مکان‌های ساکت مانند کتابخانه و سینما و هم برای کسانی‌ که می خواهند کارت گرافیک نسل جدید داشته باشند بسیار ایده آل باشد. کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK ایسوس قابلیت پشتیبانی از جدید‌ترین نسل Direct X یعنی Direct X 12 را دارد که می توان در بسیاری از برنامه ها و بازی های نسل جدید که به جدیدترین نسل دایرکت X نیاز دارند، مورد استفاده قرار گیرد. کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK از پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GT 1030 شرکت ان ویدیا (NVIDIA) استفاده می‌کند. چیپست گرافیکی این محصول در حداکثر توان پردازشی حداکثر فرکانس 1506 مگاهرتز تولید می‌کند. دو گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR5 با پهنای باند 64 بیت در این محصول به کار رفته که فرکانس موثر آن 6008 مگاهرتز است. کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK تنها با یک هیت سینک غیرفعال (Passive) خنک می شود.

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت کارت گرافیک ایسوس GT1030-SL-2G-BRK

از فناوری هایی که ایسوس در کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK استفاده نموده است، فناوری خنک سازی بدون صدا است که موجب شده کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK هیچ صدایی نداشته باشد و نویزی تولید نکند. خروجی‌های تصویر GT1030-SL-2G-BRK شامل یک پورت HDMI و یک پورت DVI-D هستند. برای استفاده از کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK ، حداقل به یک پاور 300واتی نیاز خواهید داشت. برای تولید کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK از بهترین مواد اولیه استفاده شده که علاوه‌ بر سازگاری با محیط‌ زیست، تا 50 درصد مصرف انرژی را کاهش داده است. به‌منظور افزایش طول عمر و کارایی بیشتر، شرکت ایسوس در ساخت این کارت گرافیک از آلیاژ درجه‌یک بهره برده است که از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند.

 

چیپست کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK :

 

ASUS GT1030-SL-2G-BRK

 

پردازنده (chipset) مهمم ترین فاکتوربه هنگام خرید یک کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت و توان پردازشی یک کارت گرافیک می‌باشد. چیپست های سری 1000 شرکت Nvidia از سری پردازنده‌های میان رده‌ با تکنولوژی ساخت 16 نانومتری این شرکت به شمار می‌آیند که در بین کاربران خانگی بسیار مطرح و کاربردی هستند. این پردازنده ها با دارا بودن توان پردازشی مناسب و قابل قبول و همچنین قیمت مقرون به صرفه توانستند به سرعت جای خود را در میان کاربران خانگی وافرادی که نیاز به توان پردازشی نسبتا بالا دارند ولی می خواهند متحمل هزینه‌ی زیادی نشوند باز کنند. کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK از چیپست گرافیکی GT 1030 شرکت انویدیا بهره می‌برد که دارای 2 گیگابایت حافظه رام با تکنولوژی نسل پنجم ساخت حافظه های رام یعنی GDDR5 بوده و از باس (BUS) رابط 64 بیت بهره می‌برد. این چیپست دارای 384 هسته‌ی CUDA می‌باشد که در حالت عادی فرکانس 1228 مگاهرتز تولید می‌کند. شرکت ایسوس برای این کارت گرافیک دو مود پردازشی (Mode) اضافه نیز در نظر گرفته است. در حالت گیمینگ (Gaming Mode) فرکانس پردازشی از 1228 تا 1468 مگاهرتز متغیر است. در حالت دوم (OC Mode) که حالت اورکلاک (Overclock) کارت گرافیک محسوب می‌شود، فرکانس از 1266 تا 1506 مگاهرتز بسته به رخداد در حال جریان در تغییر است. با توجه به مشخصات و قیمت کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BR از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید کارت گرافیک قدرتمند و بی‌صدا با قیمت مناسب می‌باشید حتما کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BR را در لیست خریدتان داشته باشید.

 

سیستم خنک کننده کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK :

 

ASUS GT1030-SL-2G-BRK

 

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم می گیرند تا کارت گرافیکی جدید بخرند، معمولاً معیارهایی مانند سرعت کلاک، حجم حافظه، اندازه و قیمت را در نظر می‌گیرند. گرچه تمامی مشخصه‌های نام برده تأثیر به‌سزایی در کارایی کارت گرافیکی دارند؛ اما، نبودِ خنک‌کننده مناسب می‌تواند قدرت پردازنده‌ی گرافیکی را به ‌طور ملموسی کاهش دهد؛ از این‌رو انتخاب خنک‌کننده‌ای مناسب امری ضروری و مهم به شمار می‌رود. شرکت ایسوس برای خنک نگه‌داشتن کارت گرافیک GT1030-SL-2G-BRK از سیستم خنک‌سازی با روش غیر فعال خود استفاده کرده است. در این روش خنک سازی از فن استفاده نشده است بلکه از طربق حرارت گیر آلومینیومی بزرگی که بر روی آن نصب شده است، دفع گرما صورت خواهد گرفت و در نتیجه صدای فن در هنگام کار با سیستم نمی تواند شما را آزرده خاطر سازد. فناوری خنک سازی بدون صدا است که موجب شده کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK هیچ صدایی نداشته باشد و نویزی تولید نکند.

 

پورت های خروجی تصویر کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK :

 

ASUS GT1030-SL-2G-BRK

 

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید یک کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید، چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود استفاده کرده و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. در این قسمت به بزرگترین ضعف کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK خواهیم رسید. این کارت گرافیک تنها دارای دو پورت خروجی تصویر می‌باشد که عبارتند از: یک پورت DVI-D و یک پورت HDMI که از قابلیت HDCP پشتیبانی می‌کند و متاسفانه فاقد پورت VGA می‌باشد. با توجه به خروجی‌ها و توانایی های کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK ، شما قادر خواهید بود تا آن را به مانیتور خود متصل کنید و از بالاترین کیفیت تا رزولوشن 1200×1920 در طول بازی و کار لذت ببرید. در انتها قادر خواهید بود این کارت گرافیک را بر روی تمامی مادربردهای دارای اسلات Pci-e 3.0 16x متصل کنید.

 

ویژگی‌های انحصاری کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK :

 

ASUS GT1030-SL-2G-BRK

 

یکی از قابلیت های که شرکت ایسوس در کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK k به کار برده است، فناوری Auto Extreme می باشد که با بالا بردن استاندارد‌های کارت گرافیک و با مطمئن بودن از مصرف، بهترین مواد اولیه را بر روی برد کارت گرافیک اجرا کرده و باعث می شود که کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK طول عمر بیشتر، دمای کمتر و مصرف انرژی کمتری داشته باشد. قابلیت دیگر کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK ایسوس افزونه GPU Tweak می‌باشد که امکان اورکلاک دستی و تنظیم و تغییر سرعت، ولتاژ، عملکرد فن (Fan) و دیگر عوامل را از طریق یک رابط بصری در اختیار شما می‌گذارد.

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت نمایشگرهای Full HD و 4K در چیست؟

با استفاده از این افزونه قادر خواهید بود تا کنترل کامل کارت گرافیگ ASUS GT1030-SL-2G-BRK خود را در اختیار داشته باشید و در لحظه با استفاده از رابط کاربری و بدون نیاز به وارد شدن به بایوس سیستم و تغییر در مقادیر آن تنها از طریق مقادیر ارائه شده توسط این رابط کابری اور کلاک کارت گرافیک را اعمال کنید بدون این که خطری کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK شما را تهدید کند. علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده با قابلیت Gaming Boost قادر خواهید بود تنها با یک کلیک و از طریق رابط نرم افزاری کارایی سیستم خود را با غیرفعالسازی فعالیت های جانبی، بهینه ساخته و کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK خود را اماده فعالیت‌های گیمینگ و سنگین تر بکنید.

 

 

مقایسه کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK با سایر رقیبان :

کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK را می‌توان کارتی با قدرت متوسط و قیمت مناسب در نظر گرفت. این کارت از چیپست بالارده از انویدیا و سیستم خنک کننده ایسوس بهره می‌برد، بنابراین مقایسه کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK با کارت هایی که از خنک کنندههای مایع و یا پروانه دار استفاده می‌کنند کار درستی نیست. قیمت کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK با توجه به قدرت پردازشی که دارا می‌باشد و قیمت کارت گرافیک های هم رده به صورت منصفانه‌ای توسط ایسوس انتخاب شده و آمده است تا بدون سروصدا رقیبان خود را کنار زده و نیازهای شمارا برطرف سازد.

بنچمارک های ارائه شده در تصویر زیر قابل مشاهده است:

 

ASUS GT1030-SL-2G-BRK

(عدد بزرگتر نشان دهنده ی ارزش خرید بیشتر است.)

 

نتیجه نهایی :

به هنگام اسمبل کردن یک سیستم خانگی،اداری و یا گیمینگ، کارت گرافیک هم از نظر توان پردازشی و هم قیمت نقش مهمی دارد زیرا که مهم ترین عامل در پردازش تصویر و کیفیت بازی محسوب می‌شود و هم از نظر قیمت جزو گران ‌ترین قطعات است؛ درنتیجه به همگام خرید یک کارت گرافیک باید توجه بیشتری به خرج داده و تمام عوامل را در نظر بگیرید. کارت گرافیک ASUS GT1030-SL-2G-BRK با استفاده از چیپست Gt 1030 و سیستم خنک کننده کاملا بی‌صدا برای سیستم های متوسط روبه بالا در نظر گرفته شده که قرار است در محیط های ساکت قرار گیرند. با استفاده از این کارت در کنار توان پردازشی بالا از سکوت سیستم خود نیز لذت خواهید برد.

 

نقاط قوت :

  • استفاده از نسل پنجم حافظه رام DDR5
  • سیستم خنک کننده کاملا بدون صدا
  • قیمت مناسب
  • اشغال فضای کمتر به خاطر سایز کوچک

 

نقاط ضعف :

  • عدم وجود پورت VGA و تعداد کم پورت‌های خروجی تصویر
  • باس رابط 64 بیت
  • حافظه رام کم (2GB)